Včera zveřejněné novinky v tarifu Českých drah, platné od 13. června 2010, mají dle vyjádření samotných drah přitáhnout do vlaku úplně nové cestující, kteří dosud využívají jiné možnosti dopravy. Přeloženo do češtiny: chceme autobusům urvat pár cestujících. Dnes vám nabízíme pohled na SporoTiket, další novinky okomentujeme v příštím týdnu.
SporoTiket: jak pro koho
Hlavní novinkou je nabídka SporoTiket, která se vzdáleně podobá současné eLišce, ale SporoTiket je určen i pro cestující, kteří nejsou držiteli zákaznické In-karty Českých drah. Tím však jeho výhody končí – samotná nabídka zlevňuje cestování oproti obyčejnému jízdnému, ale je určena pouze pro cesty mezi krajskými městy, je možné ji koupit nejpozději 3 dny před odjezdem a platí pouze ve vybraných přímých vlacích, přičemž je kupována pro onen konkrétní spoj a není možné jet v jiném čase nebo s přestupem.
Omezení v podobě nákupu 3 dny předem či určení pouze pro cesty mezi krajskými městy je přijatelné, pokud je vyváženo větší než symbolickou slevou. Ovšem poslední podmínka, tedy nákup pro konkrétní spoj a nemožnost přestupu, činí tuto nabídku prakticky nepoužitelnou. Málokdo je schopen v takovém předstihu přesně určit čas odjezdu, zejména pokud se jedná o zpáteční cestu např. z jednání či výletu.
Jdeme proti žlutému
To, že se jedná o pokus přetáhnout cestující ze žlutých autobusů, jasně ukazují vymezené vlaky, v nichž lze tuto nabídku využít. Při cestách z Prahy do Brna, Hradce Králové, Českých Budějovic, Plzně a Karlových Varů je možné užít všechny přímé vlaky od kategorie rychlík výše. Při cestách z Prahy do Pardubic, Ústí nad Labem, Olomouce či Ostravy, tedy na trasách, kde není konkurence autobusové dopravy tak výrazná, je počet vlaků omezen.
Konkrétně v případě Pardubic je možné koupit jízdenku SporoTiket nejdříve na vlak, který do Prahy dorazí v 10:20. V případě cesty z Olomouce do Prahy se s jízdenkou SporoTiket dostanete do hlavního města nejdříve až po poledni. Vrcholem je pak cesta ze Zlína do Prahy jediným spojem brzy ráno. Chtějí-li České dráhy tímto získat nové cestující, tak to je určitě nezískají.
Nový cestující může cestovat za zvýhodněnou cenu i bez nutnosti mít zákaznickou In-kartu, ale:
1. Musí si koupit jízdenku 3 dny předem
2. Musí si koupit jízdenku na konkrétní spoj
3. Musí jet přímým vlakem, nesmí přestoupit
4. Musí sledovat, zda-li právě jím vybraný spoj patří do kategorie vyvolených
5. Na vytížené trase koupí zvýhodněný lístek jen v době „mimo špičku“
České dráhy opět dostály své pověsti, dobrá myšlenka byla zabita uměním marketingového oddělení Českých drah. Ironicky řečeno, tato nabídka určitě osloví ty, co se vlaku zdaleka vyhýbají.
Cenotvorba házením kostkou?
Další zajímavé věci se ukazují při podrobnějším studiu ceníku nabídky SporoTiket.
Obecně je prezentováno, že jízdenka SporoTiket je levnější než obyčejné jízdné, ale naopak dražší než zákaznické jízdné.
Obyčejné jízdné beze slev z Liberce do Hradce Králové přijde na 177 Kč, držitel zákaznické In-karty platí 133 Kč, a nová jízdenka SporoTiket stojí jen 100 Kč. Velmi slušná sleva, při této ceně a trase je to lukrativní nabídka.
Pokud chceme ale jet o kousek dál, do Pardubic, pak obyčejné jízdné z Liberce do Pardubic stojí 204 Kč, zákaznické 153 Kč a SporoTiket 200 Kč (tedy dvojnásobek oproti Hradci Králové). Důvod je jednoduchý, do Hradce se dá dostat mnohem lépe z Liberce busem, a ceny autobusu mírně převyšují stokorunu. U Pardubic to neplatí. Ale ruku na srdce, stojí sleva ve výši 4 Kč za to, aby se cestující musel podrobit takovým omezením, jaké jsou spjaty s jízdenkou SporoTiket? Zcela určitě ne.
Další důkaz o boji o zákazníka se Student Agency nalezneme na relaci Hradec Králové – Praha.
Mimo to, že SporoTiket platí pro všechny přímé rychlíky, je i zde tarifní novinka nejlevnější. Obyčejné jízdné si dráhy cení na 149 Kč, zákaznické na 112 korun a SporoTiket stojí jen 90 Kč. Tedy stejně, jako jízdenka na pevné datum se Student Agency. Jenže u Student Agency je možné koupit i otevřenou jízdenku za 70 Kč. Sice dráhy na tuto trasu nasazují kromě desítek let starých vagonů řady B i vagony Bp z devadesátých let, ale přesto je kultura cestování na hony vzdálená autobusům Student Agency. Časově pak cesta z hradeckého nádraží do centra Prahy trvá přibližně stejně.
Není autobus? Vyděláme…
Velmi podobnou vzdálenost jako z Hradce Králové do Prahy překonávají cestující z Pardubic do Prahy. Zde je ale na rozdíl od Hradce vlak dominantním spojením a je to vidět i na ochotě ČD k otevřenosti nabídky SporoTiket. Obyčejné jízdné stojí 135 Kč, zákaznické 102 Kč a jízdenka SporoTiket 105 Kč. Jak již ale bylo výše řečeno, nepočítejte s tím, že byste se do Prahy na SporoTiket dostali dříve než před obědem. A to přesto, že přes Pardubice jede expres Brněnský drak z Brna, do něhož je možné koupit SporoTiket z Brna do Prahy, a tento vlak přijíždí do Prahy v 7:20.
Z Olomóca pendolinem
Nabídka SporoTiket na trase z Olomouce do Prahy zahrnuje i vlaky vedené soupravami pendolino. Z nabídky však není zcela zřejmé, zda pořízení SporoTiketu pro spoj vedený touto jednotkou zahrnuje i povinnou místenku. Dá se ale předpokládat, že nikoliv, a to znamená, že náhodný cestující bude muset připlatit ještě 200 Kč za místenku. To výrazně zvyšuje cenu SporoTiketu, která činí 240 Kč. Obyčejné jízdné pro vlaky EC na této trase přijde na 310 Kč, zákaznické na 233 Kč.
Pokud k tomu připočteme, že z Olomouce do Prahy se na SporoTiket do poledne nedostaneme, a obdobně z Prahy do Olomouce se dá jet v 4:11, 5:26, pak až 9:26, 10:11, 11:26, 12:11, celé odpoledne nic a další vlak v nabídce SporoTiket do Olomouce jede až 19:26 z Prahy, z celé nabídky je velké fiasko.
Neadekvátní sleva
České dráhy se touto nabídkou pokouší konkurovat autobusové dopravě a zároveň se snaží o lepší využití spojů mimo špičku na trasách, kde jsou dominantní. Domnívám se ale, že ani jeden z cílů nebude dosažen. Sice srovnaly cenu s autobusy, ale nabídka je podmíněna splněním řady podmínek a ve většině případů se komfortu autobusů nebudou schopny přiblížit. Většího vytížení mimošpičkových spojů na ostatních trasách by pak dosáhly, kdyby tato nabídka nebyla podmíněna žádnou z podmínek. Za této konstelace se dá předpokládat mizivý zájem o cestování v dobu, kdy nikdo nechce jezdit. Tím spíše u lidí, kteří vlakem nejezdí, a které chtěly České dráhy nalákat.