Vlákno názorů k článku Spor o výši bankovních poplatků od Gandalf - Z oficiálních zdrojů mám informaci, že majitelé bank...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 21. 3. 2005 14:35

    Gandalf (neregistrovaný)
    Z oficiálních zdrojů mám informaci, že majitelé bank vyžadují po bance ve většině případů růst zisku zhruba o dvojnásobek inflace. Vzhledem k tomu, že inflace je v tuto chvíli nějaké 4 procenta, znamená to, že banka potřebuje zvýšit svůj zisk minimálně o 8 procent.

    K dispozici má dva nástroje jak získat nějaké peníze:

    poskytnout úvěr u něhož se úrokové sazby a tedy i zisk pro banku stále snižují

    a nebo zvýšit poplatky za vedení účtu či další služby.

    No a banky raději zvyšují poplatky za vedení účtu, protože je to pro ně téměř bez rizika.
  • 21. 3. 2005 16:12

    Petr (neregistrovaný)
    Je ještě jedna možnost, jak zvýšit zisk - zvýšením počtu klientů. To ale banky nijak zvlášť nevyužívají... nevím proč...
  • 21. 3. 2005 17:21

    Patrik Chrz (neregistrovaný)
    No ono to není až tak jednoduché. Lidi u nás jsou dost konzervativní a moc ochotní ke změně bankovního ústavu nejsou. A protože už všichni nějaký účet mají není odkud "brát". Sám jsem se snažil přesvědčit pár lidí ze svého okolí, aby šli k levnější bance a podařilo se mi to asi jenom u pěti. Ostatní při představě, že by měli rušit účet a všechny příkazy raději zůstanou u staré banky a budou nadávat.
    A ještě jedna věc. Banka která naláká lidi na nízké poplatky bude mít jednak klientelu s (obvykle) nižšími zůstatky na účtu (bohatší lidé nebudou na poplatky tak citliví), a také citlivější na cenu (když zdraží, "naštve" mnohem větší % svých zákazníků, než drahá banka).
  • 22. 3. 2005 7:59

    LK (neregistrovaný)
    Ono to nebude jenom tou konzervativností. Třeba já (ač jinak člověk konzervativní) ze sebe nerad dělám vola a když se z výborné Expandia Banky stala jebanka, nechtěl jsem se nechat ojebávat způsobem, který oni zvolili a přešel jsem k Živnobance. Té to vydrželo tak možná rok či dva a udělali přesně to samé, co Jebanka. Tzn. zdražení, osobní dopis s tím, že se zlevňuje to a to a ani pímenko o tom, že většina ostatních položek je silně zdražena.
    Silně mě to naštvalo - už z principu, protože to nebylo slušný chování. Tak jsem měl na výběr. Jít k jinému ústavu a riskovat, že ten nový se stejně jako jebanka do roka taky zachová nebo zůstat. Zaskřípal jsem zubama a zůstal.
    Letos ŽB opět zdražovala. Takže z banky, která mě původně stála 900Kč ročně za kartu VISA a 40Kč ročně za výpisy se stala banka, která stojí ročně víc než 1900Kč. Opět jsem uvažoval, zda banku nezměnit, v úvahu jsem bral i Jebanku, která se prý (jak jsem zaslechl) zase o něco zlepšila. Protože jsem byl jinak s bankou spokojenej, zůstal jsem u ŽB a dobře jsem udělal. Přišel totiž březen a "polepšená" jebanka s lidmi opět důkladně vyjebala.

    Proč jsem psal tak dlouhej román? Aby byly vidět osobní zkušenosti člověka, kterej v otázce volby operátora/banky apod. konzervativní není. Jenže situace na trhu je taková, že jsou všichni prakticky stejní (ostatně jako v politice) a co udělá jeden teď, udělají ostatní do roka taky.
    Kdyby existovala banka, která mi nabídne služby takové, co ŽB - tzn. VISA s AIG pojištěním (AIG je totiž výborná pojišťovna), internetbanking (nikoliv MSIEbanking) a rozumné ceny a zároveň byla výše poplatků ukotvena ve smlouvě o účtu bez možnosti, že se banka zítra rozhodne o 200% zdražit a pak mi pošle A4 osobní dopis "Zlevnili jsme převody do Burkiny Faso", jdu do toho. Už jen proto, že bych tím podpořil ty, co se chovají slušně a ne jak na divokým západě.
  • 22. 3. 2005 8:11

    Patrik Chrz (neregistrovaný)
    Jenže takové podmínky (možná) může nabídkout banka nějaké VIP osobě, běžný člověk má prostě smůlu. Banky nemají zájem se přetahovat o lidi s obratem v řádu max desítek tisíc.

    Osobně jsem měl taky Živnobanku, než do ní vstoupili ti Italové. Pak jsem přešel k WSPK. Pravda, služby opavdu jen základní, navíc to jejich "internetové" bankovnictví fakt stojí za pendrek (v bývalé práci jsem ho kvůli firewallu nerozchodil vůbec), ale zase se ročně vejdu do 250 Kč (kartu nemám, výpisy mám zrušené).
  • 22. 3. 2005 19:11

    pravnik (neregistrovaný)
    Objektivně bys měl napsat, že "jebanka" nabízí možnost vedení účtu bez paušálu, přichází-li ti na účet 15 tis. měsíčně. A má veškeré (tedy i cizí) bankomaty za 6.90.
  • 22. 3. 2005 19:41

    Patrik Chrz (neregistrovaný)
    15000 Kč/měsíčně je docela dost. Pokud člověku něco strhávají z výplaty (např. za stravenky), tak ani 20000 Kč hrubého nestačí; a těch srážek může být i víc (penzijní pojištění, stavební spoření, úvěry, ...). Ono totiž je výhodnější si to nechat platit rovnou zaměstnavatelem (peníze odejdou okamžitě a peníze "za položku" často také platí zaměstnavatel).
    Pravda, někdo to řeší "přeléváním" peněz např. ve spolupráci s kamarádem, ale tam je třeba potom vzít v úvahu ceny toho převodu.
    A úplně zdarma to taky není. Je třeba platit 3,90 Kč za "sestavení výpisu" - aspoň jsem se v ceníku nedočetl, že by bylo možné výpis zrušit.
    Další věc je platební karta. Poplatky za výběr hotovosti jsou skutečně "prohibitivní" a tak je opravdu nutností a 280 Kč za nejlevnější kartu taky není zrovna málo.
  • 23. 3. 2005 7:49

    LK (neregistrovaný)
    A proč bych to měl psát? To bych stejně dobře mohl napsat, že mi objektivně ŽB dává VISA kartu zdarma apod. A veškeré výběry z vlastních bankomatů jsou zadarmo. Já porovnával nabídky jako celek.
  • 23. 3. 2005 10:49

    Patrik Chrz (neregistrovaný)
    Ty výběry zdarma u ŽB skončí s koncem tohoto měsíce, od dubna jsou za 5 Kč. A ta VISA karta není zdarma, ale v rámci paušálu 99 Kč.
  • 23. 3. 2005 11:13

    LK (neregistrovaný)
    Kde jste přišel na výběry od dubna za 5Kč?

    VISA je k tomu balíčku (mám ten dražší) opravdu zdarma. Stejně jako vedení účtu v EUR. Zkrátka každá banka má něco zdarma za něco jiného. ŽB kartu za balíček, jebanka vedení účtu za příchozí platby apod., ale to naprosto nemá smysl do toho tahat, stejně tak věřím, že i řáholecká banka má activex banking zadarmo k vedení účtu nebo k něčemu jinému.
  • 23. 3. 2005 12:55

    Patrik Chrz (neregistrovaný)
    Kde jste přišel na výběry od dubna za 5Kč?
    Viz dnešní článek zde na Měšci :-)
    VISA je k tomu balíčku (mám ten dražší) opravdu zdarma.
    myslím, že v případě ŽB vhodnější slovo než zdarma by bylo "v ceně" obzvláště vzhledem k ceně toho balíčku, kdyby tam nebyla zahrnuta karta, tak by jaksi postrádala jeho cena opodstatnění,
    ŽB kartu za balíček, jebanka vedení účtu za příchozí platby apod., ale to naprosto nemá smysl do toho tahat, stejně tak věřím, že i řáholecká banka má activex banking zadarmo k vedení účtu nebo k něčemu jinému.
    Jenže u E-Banky na rozdíl od ŽB v tomto případě zdarma (vyjímečně) opravdu znamená zdarma. Využívání zdarma vedení účtu není podmíněno nákupem žádné další služby. Můžeme se sice bavit, jestli 15000 Kč je ta pravá částka - připadá mi to docela dost (ani 20000 Kč hrubého nestačí, pokud se z platu strhávají např. stravenky), ale prostě to je rozhodnutí EB. Active X u WSPK - jo, to jejich bankovnictví stojí za starou bačkoru, ale co by člověk za 10 Kč/měsíc, co platí za vedení účtu (ani tady bych nepoužil výraz, že int. bankovnictví je zdarma, prostě je v ceně vedení účtu, bez ohledu na to, co si banka napíše do ceníku) chtěl, ne?
  • 23. 3. 2005 13:38

    LK (neregistrovaný)
    Viz dnešní článek zde na Měšci :-)

    Tak to by teda byla pěkná podpásovka. Nejdřív člověka lákají na balíčky, kde je vše v ceně a pak člověk začne zjišťovat, že v ceně už není výběr na pokladně, teď ještě ty bankomaty, no potěš. Ne že by 5Kč někoho zabilo, ale potom mi tam nějak nesednou ty all inclusive balíčky.

    myslím, že v případě ŽB vhodnější slovo než zdarma by bylo "v ceně" obzvláště vzhledem k ceně toho balíčku, kdyby tam nebyla zahrnuta karta, tak by jaksi postrádala jeho cena opodstatnění,

    No jak se to vezme. Jednou z řady výhod je i neomezený počet transakcí v ceně (takže žádné XXKč za příchozí platbu nebo za převod apod.). Ale argumentoval jsem, že kdybych sem měl vypisovat, co která banka má zadarmo (a všichni víme, že prostě nejsou obědy zdarma), tak bych nedělal nic jiného.
  • 26. 3. 2005 22:03

    dick (neregistrovaný)
    Tech 15 tis. u ebanky muzete slozit i z vice prijmu, ktere vam na ten ucet za mesic prijdou. Tzn. ze mate moznost napr.u rodiny, kde dva berou mensi penize, ale v souctu je to jakz-takz, takto podminku 15 tis. splnit snadneji.
  • 23. 3. 2005 11:07

    Pavel (neregistrovaný)
    A proč bych měl měnit banku kvůli výši poplatků, když žádná mi není schopna zaručit stabilní výši poplatů po nějakou rozumnou dobu. Dnes se mi klidně může stát, že změním banku a ta měsíc poté poplatky zvýší, a klidně na tom můžu být hůře než předtím. To riziko je natolik reálné, že měnit banku kvůli úspoře 50 Kč měsíčně se prostě nevyplatí. Až se tady objeví banka, která ke smlouvě přidá sazebník s rozumnými cenami a zaváže se je zvyšovat maximálně o inflaci, stanu se druhý den jejím klientem.
  • 23. 3. 2005 13:05

    Patrik Chrz (neregistrovaný)
    Až se tady objeví banka, která ke smlouvě přidá sazebník s rozumnými cenami a zaváže se je zvyšovat maximálně o inflaci, stanu se druhý den jejím klientem.
    Pochybuji, že tohle někdy nějaká banka udělá, že by se písemně zavázala k něčemu takovému "na věčné časy" takovým způsobem, aby z toho nešlo vycouvat. Možná na na pár let, ale i tak je to zbytečné riziko. Tolik lidí by zas nepřilákala (lidi u nás na bankovní poplatky nejsou tolik citliví, jo nadávají, ale že by kvůli (např. ve Vašem případě) šesti stovkám ročně změnili banku, to ne) a znamenalo by to pro ní zbytečné riziko, které by nebylo ekvivalentní přínosu. Cenu poplatků neovlivňuje jenom "všeobecná" inflace, ale může přijít např. speciální zdanění bankvovních transakcí (např. u ČSSD bych se tomu vůbec nedivil), zvýšení poplatků ČNB a kdesi cosi a tohle všechno zakomponovat do nějaké záruční smlouvy? To by bylo hezkých pár kilo papíru ;-)
  • 23. 3. 2005 13:27

    Pavel (neregistrovaný)
    Proč na "věčné časy"? Prostě dané poplatky jsou spojené s danými službami. Pokud chci začít používat novou službu, podepíšu novou smlouvu s novými poplatky. Přímá daňová zátěž může být také vyřešena ve smlouvě, například s mobilním operátorem mám smluvenou cenu bez DPH, zvýšením DPH se pak automaticky se zvyšují platby. Určitě by tak šla ošetřit i případná spotřební daň za účetní položku (doufám, že tu diskusi nečte Sobotka, jinak určitě zítra navrhne změnu zákona o spotřební dani).
    Změny sazebníku mi totiž znemožňují i efektivně využívat účet. U mé banky například jeden čas byla účetní položka vzniklá z trvalého příkazu dražší než příkaz k úhradě zadaný elektronicky. A teď, aby klient hádal z křišťálové koule, jestli tento stav potrvá dost dlouho, aby se mu vyplatilo zrušit trvalé příkazy (a zaplatit příslušné poplatky), nebo ne. Kdybych toto věděl předem, můžu zvolit nejefektivnější způsob používání účtu. Podobně si zvolím způsob platby tak, abych se vešel do limitů počtů plateb za nižší poplatky (trvalé příkazy, inkasa, phone banking, elektronicky), a za pár týdnů banka ty limity změní. Přechod na jiný způsob zadávání příkazů pro mě zase může znamenat další náklady, atd.
  • 23. 3. 2005 14:52

    Patrik Chrz (neregistrovaný)
    No řekněme, že dá tuto záruku na základní služby (vedení účtu, odchozí a příchozí platbu, platební kartu (a s ní spojené poplatky), výpis). No a pak Sobotka rozhodne, že každý bankovní účet (evetnutelně se zůstatkem nebo obratem vyšším než je minimální mzda (životní minimum, průměrná mzda), aby si nenaštval voliče ČSSD) bude zatížen spotřební daní ve výši xxx, nebo guvernér ČNB rozhodne o zvýšení clearingových poplatků nebo jakýchkoliv jiných poplatků, ...atd a to ta banka nemůže dopředu vědět. Nebo karetní společnosti zvýší/zavedou nové poplatky. Takže eventuelní záruka by musela mít stejně nějaká "zadní vrátka", takže by stejně byla jen cárem papíru. Nebo přijde někdo, kdo odněkud vyhrabe, že má patent na bankomat/platební kartu, ... a bude chtít platit licenční poplatky, ... vymyslet toho jde fakt nekonečně mnoho.
    Prostě si nedokážu představit banku, která by si dovolila nějaký takový "neprůstřelný" dokument s klientem uzavřít. Ano, možná u VIP klientů se zůstatkem v řádu milionů, tam ho může zadotovat třeba i pár tisícovkami, ale u běžného klienta se zůstatkem pár desítek tisíc? Ani náhodou.
  • 23. 3. 2005 15:16

    Pavel (neregistrovaný)
    Ano, taky může na ústředí banky spadnout asteroid a banka musí pokrýt náklady s vybudováním nového ústředí.

    Ale vážně. Smlouvy s karetními společnostmi jsou smlovy, které musí mít své náležitosti, tedy i jasně stanovený způsob výpočtu poplatků. Takže předpokládám, že tam se nečekané změny asi nedějí.

    Co se týče státního zásahu, tak v zájmu státu by mělo být průhledné a predikovatelné prostředí pro podnikatele. Pokud bude zavedení nových daní nebo zvýšení poplatků ČNB záviset na tom, jak se vyspal ministr financí nebo guvernér ČNB, pak je nejlépe všechny prachy okamžitě prožrat, a žádný účet nebudu potřebovat.

    V každém případě banka je podnikatel a jako podnikatel také podstupuje podnikatelské riziko. A je nemorální, že toto riziko přenáší na své klienty tím, že ad hoc mění sazebníky.
  • 24. 3. 2005 7:49

    Patrik Chrz (neregistrovaný)
    V každém případě banka je podnikatel a jako podnikatel také podstupuje podnikatelské riziko. A je nemorální, že toto riziko přenáší na své klienty tím, že ad hoc mění sazebníky.
    Ale každý podnikatel neponese dobrovolně vyšší riziko, než je nezbytně nutné, zvlášť když mu zvýšené riziko nepřinese adekvátně vyšší zisk. Podle mě, by žádná rozumná banka do něčeho takového nešla. Alespoň ne masově. Jo, pro pár svých VIP klientů klidně a určitě někteří lidé takové smlouvy mají, ale že by to nabídla všem svým klientům - blbost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).