Aniž bych komentoval existenci, nebo výši poplatku, musím se sám sebe ptát, jaký má smysl aby banka nechala v registru záznam o nerealizované půjčce. Z logiky věci by měla po rozhodnutí zákazníka smlouvu neuzavřít, záznam zrušit. Jsem zvědavý, jak to bude s takovými případy od platnosti GRPD.
Přesně. Do doby, než úvěr realizuju, by jiná banka neměla vědět, že jsem se byl někde ZEPTAT! Ja jsem před časem dělala Mystery Shoppera, rok jsme pracovali na kntrole bank a jedním z úkolů se bylo zeptat se na možnost úvěru. Ptala jsem se na několika pobočkách banky a všechny DOTAZY NA MOŽNOST byly zaznamenány do systému, kde zůstaly ještě po roce. Za rok jsem si brala úvěr ze stavebního spoření a byl s tím neskutečný opruz, protože v registru bylo zaznamenáno, že jsem se ptala, ale nikoli to, jestlli banka odmítla nebo já si to rozmyslela. Toto jednání považuju za svinstvo. Co je bankám do toho, že jsem se jen ptala? Já jsem naštěstí narazila na rozumného úvěráře se selským rozumem (nebo potřebovali splnit plán prodeje). Osobně bych ale čekala, že záznam se v nějakém registu objeví v okamžiku, kdy úvěr skutečně čerpám, nikoli v okamžiku, kdy se jdu jen poptat.
banky musí dle čnb do registru dávat i žádost o úvěr, aby se předešlo tomu, že si někdo najednou zažádá u deseti bank, ony o tom nebudou vědět, a pak si v jeden den všechny úvěry potvrdí a vybere, takže at už do toho někomu něco je nebo ne, banky to dělat musí...
za druhé, aktualizovat záznam trvá nějakou dobu, kdy to klient v článku potřeboval, ani zda se vůbec namáhal žádost dojít zrušit, v článku není nikde řečeno... kdyby se banky mstili každému, kdo by u nich mohl mít úvěr ale nevezme si ho, tak by nedělala nic jiného, nicméně i když by se to časem aktualizovat mělo(u hypoték je ten čas delší než u ostatních úvěrů, protože jejich schvalovací proces je delší), stává se bohužel, že někdo v bance něco zapomene udělat a pak je to jejich vina... je ale otázkou, zda jde o tento případ nebo nikoli...
A co jako? ČNB bankám nenařizuje, aby do registru dávali žádosti o informaci o podmínkách zvažovaného úvěru. Ad absurdum, s takovým výkladem by museli být v registru i všichni řidiči, co jeli vedle plakátu s nápisem "U nás úvěry již od".
Takže o voze a o koze.
Problém není v ČNB, ale v bankách, že bez podání žádosti o úvěr informace nezávazně neposkytnou.
není žádná žádost o informace... jen žádost o úvěr, teprve když se podá žádost o úvěr, dostanete ze strany banky nabídku, na kterou dosáhnete... pokud se jen přijdete zeptat na pobočku, nepodáte žádost o úvěr, tak vám řeknou zda si myslí, že úvěr můžete dostat a v jaké výši či za jaký úrok, takový "dotaz" se nikam nezapíše... tedy informace dostanete, ale logicky jsou nepřesné, protože člověk co s vámi úvěr sjednává nemá všechny informace... o úvěru pak rozhodují specialisté v back office, a k těm se to dostane až když podáte žádost o úvěr, a to už bude zapsané v registru...
Ty píšeš o tom že to bylo vloženo do systému. Já píši o tom, že ten člověk vzal vytištěnou smlouvu, vzal jí, odnesl do jiné banky. O tom to celé je. A o tom že brečí že má zaplatit 500 Kč bance. On s tím souhlasil a podepsal to. On to dělat nemusel. Odešel by bez papíru a ze svou pětistovkou v kapse.
To je BLBOST!!! V registru jsem byla, i když jsem hned v úvodu řekla, že se jdu jen zeptat na podmínky. Žádnou žádost jsem nepodávala. Následně jsem úvěráři Lišky vysvětlovala, proč tam mám hned několik záznamů (jako Mystery Shopper jsem kontrolovala více poboček u více bank, dohromady asi 15, takže v registru bylo 15 záznamů). NIKDE ale nebylo psáno, že se úvěr nerealizoval a proč (banka odmítla x klient si to rozmyslel a úvěr si nebral = to je HOOODNĚ velký rozdíl! Tehdy jsem byla na centrály kontrolovaných bank docela nakrklá, protože nevím, proč by měla práce přesahovat do mojí privátní sféry. Naštěstí byl Liškař normální chlap s normálním mozkem.
Mystery Shopping nebyl kvůli registru, kontrolovali jsme pracovníky bank, jak jsou proškolení v produktech a jak je umějí nabízet. Bylo na tom vidět, že vedení banky nemá ani tuchy, jak celý proces probíhá. My jsme třeba měli v pokynech, že NESMÍME ukázat občanku, že jde skutečně o nezávaznou informaci. Problém byl v tom, že bez občanky nebylo možno poskytnout ani nezávaznou informaci, pracovníka banky to do systému nepustilo. Takže jsme kontaktovali agenturu s tím, že tady je problém (protože výzkum byl založen na tom, že my nesmíme být odhaleni, kdo byl odhalen, ve výzkumu bez milosti končil, protože už nebyl Mystery). Takže nám povolili ukázání občanky, ale o zápisu do registru jsme nevěděli, na to jsem přišla až dodatečně, a abych pravdu řekla, ani by mne nenapadlo, že pouhý dotaz si banka zapisuje do registru. Přece sakryš všechno probíhalo per huba, ode mne viděli jen občanku. I k pitomému spotřebitelskému úvěru potřebovali další doklady, jako třeba výplatní pásky, tak proč zapsali do registru jen dotaz? To je to, co mi vadí.
Psal jsem to tu už několikrát: Bez dotazu do registru můžete dostat obecnou informaci ve stylu "půjčujeme tolik a tolik za zhruba tolik". To vám ale může pracovník podat i bez toho, že by lezl do nějakého systému, to je veřejná nabídka.
Pokud chcete nějakou přesnější, presonalizovanější informaci, musí si vás banka "oťukat". Tomu se odborně říká scoring. A jeho součástí je mimo jiné i dotaz do registru na vaši kreditní historii. Takže banka nic do registru přímo nezapisuje, ona se tam na vás dotáže a ten fakt dotazu se tam uloží.
no to se spíš divím, co to tu pořád píšete vy? Pokud se jen jdete zeptat, nikde žádný záznam není, pokud reálně žádáte o úvěr, záznam být musí, protože jinak by asi banka nepoznala, jestli je vám úvěr může poskytnout a nejste přeúvěrovaný jinde. Budete se možná divit, ale nikoho vcelku nezajímá, kolik je v registru žádostí, pokud nejste delikvent
Jen bych doplnil, že banky umí oboje.
Jde se nezávazně zeptat na podmínky úvěru a nikam se to nepíše. Důraz je na to nezávazně. To vám tam paní v letáku zakroužkuje čísla, poptá se na příjem, výdaje a na papírek napíše číslíčka. Vy se pak doma rozhodnete že jo, dojdete do banky, podáte žádost o úvěr a ejhle, ona ta číslíčka vyjdou jinak. A nedomůžete se ničeho, protože ten papírek je jen informace, nikoliv závazek, že vám to banka za těhle podmínek dá.
Druhá možnost je požádat si o posouzení úvěru. Tam už se sepisuje smlouva, takže je zjevné, co vám banka nabízí. A na vás je pak rozhodnutí, zda do toho půjdete nebo ne. Tohle se do registru dává a tohle je pro banku do značné míry závazné.
Osobně jsem si tím prošel a tak vím, že je lepší ta závazná nabídka, i když to pak jde do registru a v dalších bankách se ptají. Protože s tím prvním jsem si naběhl, že jsem šel do banky s tím, že ten úvěr dostanu. No a na místě jsem se dozvěděl, že by úrok nebyl 7.9%, ale 15%. Jejich systém mě totiž vyhodnotil jako riziko (muž bez závazků, vlastní bydlení). Při první návštěvě zjevně paní jela podle "úrok od ...", což je naprd u spotřebitelského úvěru a obrovské riziko u hypotéky (zda to bude 3% nebo 4% je u hypotéky dost velký rozdíl).
Každopádně pokud to někdo chce nezávazně a bez papíru, tak to banky umí. Jen je to informace asi tak relevantní jako vzít si jejich letáček nebo skouknout v televizi jejich reklamu.
No právě! To jsme znovu u toho, co tu psali už jiní. Banky tu informaci zásadně nedávají. Když na tom někdo trvá, tak jen zcela formálně dají jakousi nezávaznou nabídku, kterou ovšem nedodrží, přestože údaje o žadateli se při "závazné" verzi od "nezávazné" verze v ničem neliší. O tom se celou dobu bavíme, jedná se o systémové a vědomé jednání bank.
To co dají bude nizké číslo, které při závazném jednání navýší. Což má více účelů. "Přidržet" si klienta, "tady máš super nabídku nehledej dál", vyhnout se popotahování od dozoru, je to metoda jak maximalizovat zisk ztížením pozice klienta (ten spoléhá na anbídku a může se tak dostat do časové tísne.) Je to velmi podobné, jako nabídka při refinancování. Pro starého klienta bude vždy vyšší, nežli pro člověka z ulice, protože ho již mají "na háčku", a často v časové tísni.
Toto dává jakýsi smysl. Pokud klient oficiálně bance nesdělil, že jednání o poskytnutí úvěru ukončuje, pak by měl v registru zůstat. Banky by tak měly chtít po klientovi písemné potvrzení, že svou žádost o úvěr vzal zpět a pokud ho bance klient vystaví, pak by měla banka neprodleně klienta z registru automaticky BEZ TOHO ABSURDNÍHO POPLATKU vymazat.
Jiná možnost spočívá v respektování časového omezení platnosti nabídky na poskytnutí úvěru (což by měla banka činit v podstatě automaticky). Po uplynutí platnosti nabídky by byl klient z registru automaticky vymazán, bez jakéhokoliv žádání ze strany klienta a po něm požadovaných poplatků.
Koukám, že jsem svým dotazem píchnul do vosího hnízda :D
No jasně. Když se řeší exekuce, tak všichni křičí, jak banky mají spoluzodpovědnost za to, komu půjčují a jak si to mají ohlídat. A když si to tedy hlídají (tím, že sledují žádosti o úvěr daného klienta), tak zase všichni ječí, co si to dovolují. Prostě čecháčci.
Když někdo obejde 15 bank s žádostí o úvěr a nakonec si ho ani nevezme, tak je to rozhodně nestandardní chování a je logické, že takového člověka systém vyhodnotí jako potenciálně problémového. Není to nic osobního. Prostě si jen banky hlídají, komu půjčí, jak jste po tom volali.
Aby mě někdo nenařknul z nepřesného vyjadřování: Do registru se nezapisuje žádost o úvěr, ale fakt prescoringu v registrech, i když žádost nakonec nepodáte. Prostě ve chvíli, kdy pracovník udělá dotaz na vás do registrů (a to dělá jen po vašem souhlasu!), tak jednak dostane výsledek a jednak se fakt dotazu v těch registrech zaznamená pro další scoringy.
pokud kupuji auto, obcházím několik prodejců a koupím auto tam, kde dostanu lepší podmínky. Pokud si beru hypotéku, jedná se o částku řádově mnohem vyšší. Přijde vám divné si hypotéku poptat a vybrat si lepší podmínky ? Pak asi nebudete finančně gramotný. Je třeba si uvědomit, že je to závazek na velkou část produktivního věku a náklady se mohou každý měsíc lišit od několika set po několik tisíc.
Tak to registru se píše u jen žádost, byť neprojde. Je tam úplně všechno. Nechal jsem si za koli vyjet výpis a nestačil se divit. Byla tam i kreditka, kterou mi telefonicky nabízeli, já na ni saice kývl, ale nikdy neaktivoval a pak ji zrušil. A byl tam i kreditka, kterou jsem sice nikdy neměl, ale ve smlouvě o úvěru na auto bylo u vedeno, že mi ji může banka v budoucnu automaticky vydat.
takhle by se mělo zachovat víc lidí, v registrech, hlavně v NRKI, jsou i informace o pozdním splácení paušálu za telefon nebo měsíční splátky internetu, splátky leasingu na auto atd... pokud člověk ví, co tam o něm je, může se podle toho zachovat... ti ostatní se pak jen diví, co vše se tam objevuje, a jak dlouho to tam zůstává...