Každý maturant, by měl v první řadě, umět pořádně česky!!!!! a ne: Každý maturant by měl umět plynně anglicky a dobře ovládat MS Office. A to MS Office taky není zrovna podmínka, jsou i jiné office balíky... Už mě leze krkem to, jak se v ČR každý ohání angličtinou-zeptejte se třeba ve Francii a nemám pocit, že by Francie byla zrovna montovna!! Před plyšákem jenom ruština, ted pro změnu zase jen angličtina! Konkurence ČR se zvedna jinak a ne, že všichni budou umět anglicky!- např. tím že tady bude nulová korupce, české výrobky budou velice kvalitní, Češi přestanou být Švejkové apod... proč si nevemete příklad např. z 1. republiky???
Za komoušů se děti učili rusky z politických důvodů. V praxi to 90% z nich bylo k ničemu. Anglicky se dnes děti učí proto, aby uspěly na pracovním trhu - kdybych se na angličtinu vykašlal, těžko bych měl práci, která mě dnes živí. A pokud jde o počítačovou gramotnost, je to v podstatě to samé - Word+Excel je dnes považován zaměstnavatelem za naprostý základ.
Problém školství je, že jeho výstupy jsou ubohé. Maturanti se naučí nazpaměť pár témat, která po maturitě zapomenou a tím to pro ně končí. To je naprostá degradace - maturitní zkouška by měla probíhat formou dialogu na téma, které náhodně zvolí nezávislý zkoušející, současný stav je parodií zkoušení. Dokonce i na vysokých školách bývá jazyková vybavenost dosti ubohá...
Každý maturant by měl umět výborně česky a současně ještě nějakým světovým jazykem - ideálně anglicky.
Česko není Francie - tedy světová velmoc jejímž jazykem se mluví po světě hodně a kterýžto jazyk byl dříve dokonce jazykem světovým. A také nemá ČR jako velmoc velký vnitřní trh.
ČR by si jako malá země měla brát za vzor spíše jiné malé země - kde je dneska časté, že lidé umí velmi dobře dva cizí jazyky.
Ale jinak názory dobré - nulová korupce - prostě stačí zmáčknout tlačítko na úřadu vlády a je to. Kvalitní výrobky by byla diskuze na dlouho.
Ale vzor z 1. republiky bysme si vzít klidně mohli. Každý maturant by uměl 2 živé světové jazyky (obvykle němčinu a francouzštinu) a tomu latinu - v některých případech i řečtinu. Inu přece jenom - za 1. republiky už ta maturita nebyla, co bývala na přelomu století, kdy řečtina byla ještě povinná prakticky všude.
Z praktického života vím, že znalost angličtiny slovem i písmem je DALEKO důležitější než znalost Češtiny.
Znám hodně lidí, kteří pracují nebo podnikají v ČR a jsou cizinci, kteří angličtinu mají většinou jako rodný jazyk a češtinu umí buď jen pár vět nebo jenom lámaně, ale daří se jim skvěle :-)
Já sám podnikám a bez angličtiny si nedokážu představit život! Pokud neumíte anglicky, tak nemůžete působit mezinárodně a to je počátek konce...
Když český člověk umí anglicky, tak není vázaný jenom na ČR, ale může pracovat pro jakoukoli světovou firmu (a klidně externě tady v ČR) a vydělá si slušné peníze. Jenže, když hovoříte pouze Česky, tak jste omezen jenom na ČR a zbytek světa pro Vás neexistuje.
Každopádně nechápu co máte za problém? Pro mě alespoň není problém se cokoliv naučit - angličtinu jsem se taky naučil, práci s kancelářskými programy taky... A kdybych přišel na to, že k vydělávání velkých peněz potřebuji chůzi po laně, tak se ji určitě taky naučím :-))
Co se týče angličtiny, tak jelikož jsem ve firmě zaměstnal i moji 60ti letou matku - tak aby mohla vykonávat funkci vedoucí účtárny, musí rozumět lidem a dokumentům, takže se musela naučit anglicky a za pár měsíců mluvila jak kniha.
Jinak Word a Excel ovládají i oba moji dědové - jednomu je 85 a druhému 87 let a zvládají běžné úkony, formátování textu, různé vytváření tabulek úplně pohodově :-) K tomu ten 87 letý má digitální kameru a naučil se i různě si hrát s videem, stříhat ho, upravovat, vypalovat, dělat z něj fotky atd.
A to už jsou OBA důchodci a naučili se to JEN TAK PRO ZABAVU a aby to uměli, když někomu chtějí napsat e-mail, aby vypadal pěkně i s přílohou nebo když chtějí napsat někam na úřad.
Takže když to dokáže používat 87 letý důchodce v podstatě pro sebe, tak opravdu předpokládám, že člověk v produktivním věku, který to potřebuje K VYDĚLÁVÁNÍ PENĚZ se to naučí jako samozřejmost!
Mno, vy budete asi manažer co? Neříkám, že dobrá znalost angličtiny není nutná, ale když někdo u nás nezná češtinu, je to nula. Nesnáším tyto a podobné podlézavé globalistické žvásty. Navíc mám léty ověřenou zkušenost, že kdo nezná češtinu, nezná zpravidla ani angličtinu, ale to je věc další. A naučit se Office? Když se na to studentů zeptám, tak to umí všichni. Každej umí udělat tabulku nebo napsat lejstro ve Wordu, to ale není znalost Office. Když se třeba zeptám na kontingenční tabulku nebo podmíněný formát, často netuší, zda-li jim nenadávám. O Wordu to samé. Osnova, makra, rejstříky...Trochu o tom něco vím, tyhle předměty vyučuji na univerzitě a sám o sobě mohu říct, že Office umím tak z 5%. A kdo mi řekne že je lepší, tak jej během deseti sekund vyškolím tak, že na to rychle zapomene. Nesnáším hypertrofické sebevědomí. Naštěstí není problém to rychle a tvrdě rozmetat a pak citlivě a bohužel pracně vychovat z člověka skutečného profíka. Ovšem je to makačka.
Bohužel opět tradiční chyba. S tím jazykem vám fandím, je to pravda, k úspěchu v 90-ti procentech činností není potřeba. Konkurenceschopnost však nezvýšíme tím, co povídáte. Abychom se naučili konkurovat, musíme sami, jednotlivci, se naučit přemýšlet o tom, co děláme, jestli to děláme nejlépe, jak to jde, přemýšlet o tom, jak na tom společně vydělat, jak rozjet nové a nové podnikání, abychom ale vůbec především dobře věděli, co vlastně chceme a jak toho chceme dosáhnout. Ve skutečnosti je to tak, že opět 90% jedinců nemá žádný plán, natožpak vizi, jak se svým životem naložit tak, aby byl nejen produktivní, konkurenceschopný, příkladný, ale především, užitečný a tvořivý. A bez vizí a plánů budeme pořád jenom jako ty kačenky ve vaně, očekávaje, že zafouká nějaký vítr (politické rozhodnutí) a to nás "někam" donese. Bez větru se pak jen točíme pořád dokolečka, nevěda kam vlastně vyplout, k jakému cíli, jakým směrem. Tohle se musí změnit. Ale to může změnit jenom každý z nás sám. Nezmění to žádná politika, politik, strana, ekonom, prezident. Bohužel, sorry. Ne.
No, mírně bych oponoval. Není čínština jako čínština. Těch dialektů jsou tam stovky a některé jsou mnohdy velmi odlišné. A s tou miliardou anglicky mluvícíh bych taky nebyl tak docela spokojený. Je velký rozdíl mezi anglickou a americkou angličtinou a může se docela dobře stát, že se v extrémním případě nemusí zejména lidé z okraje společnosti ani domluvit. Viz. třeba velmi krásná tzv. Bronx English. To je lahůdka. Ale krásná. A s těmi miliardami bych byl vůbec opatrný. Drtivá většina Číňanů neumí ani pořádně psát čínsky, natož pak anglicky.Tuším bylo publikováno, že víc než 75% číňanů je negramotných. Ano, zlepšují se, ale nejde jim to tak moc dobře. Ovšem snahy tu jsou. Jejich rozsypaný čaj se dá ovšem naučit jenom velmi obtížně, proto asi čínsky nebude nikdy mluvit (a psát) moc lidí mimo Čínu. Mateřský jazyk by měl každý ctít a znát bezvadně. Je to jeho vizitka. Především inteligenční. Je k smíchu hrubá chyba na vizitce a nebo třeba v CV. Ono stačí už třeba na VŠ, to je děsivé. Nu a pak také ve vlastním zájmu umět komunikovat v několika dalších jazycích. Ale to je už jiná kapitola..
Co jsem slyšel, tak u čínštiny je podstatná hlavně pekinština a kantonština, ostatní dialekty jsou spíš jen lokální.
S psaním je to u číňanů problém, ono už před tisíci let za císařství na to naráželi - viz tzv. literární zkoušky pro úředníky, které byly ve své podstatě hlavně o kaligrafii a schopnosti "psát hlášení". Vůbec to nebylo jednoduché, zvládlo to jen pár procent obyvatelstva.
V současnosti to ale trochu řeší ta tzv simplified Chinese, která omezuje počet znaků a tu zvládá přece jen větší procento obyvatelstva.