Názory k článku Růst reálných mezd přibrzdila inflace

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 16. 3. 2008 10:51

    staro (neregistrovaný)
    Ve státní správě je pořád spousta zbytečných úředníků, např. skoro není nezaměstnanost, tak na co mohutně obsazené úřady práce.Finanční úřady se mohou už konečně spojit se Správou sociálního zabezpečení, na ministerstvech a jiných státních institucích udělat nezávislé personální audity a vyhodit nepotřebné úředníky, kteří mají ještě tu drzost, že požadují navýšení již tak vysokých platů a prd práci,leda buzeraci příchozích.
  • 16. 3. 2008 12:28

    Roman (neregistrovaný)
    Pracuji na finančním úřadě, můžu Vám říct (aspoň co se našeho oboru týče, nevím, jak je to na jiných úřadech), že plošné snižování počtu pracovníků bez zjednodušení agendy prostě nejde. Původní zákony se dalšími a dalšími novelami "zaplevelují" a jsou stále více procesně náročné na čas. Všeobecně se uvádí, že úředníci blokují zjednodušení zákonů, ale to je omyl. Myslím, že u nás by většina zjednodušení daňového systému uvítala - i za cenu snižování stavů.
  • 16. 3. 2008 13:24

    Patrik Chrz
    Já bych si to představoval takhle.
    Každý zaměstnanec by měl u ČNB jakýsi virtuální účet. Na ten by mu chodily všechny platby od všech zaměstnavatelů, automatizovaný program by z toho vypočítal daň a pojištění a zbytek by přeposlal na zadaný bankovní účet.
    Teď, když je rovná daň by to bylo proveditelné. Malinko by to chtělo doladit s odpočitatelnými položkami, ale nemyslím si, že by to bylo něco neřešitelného. Ulehčilo by to zaměstnavatelům - hlavně malé firmy by dost ušetřily na účetnictví a i "daňová kázeň" by se zlepšila.
    Pouze ti, kdo by uplatňovali daňové odpočty (hypotéky, dary, ...) by si museli podat na konci roku daňové přiznání.
  • 16. 3. 2008 22:37

    anonymní
    Já bych to vylepšil. Ty platby na virtuální účet jsou výborný nápad. Ale z toho virtuálního účtu by každý mohl čerpat pouze na běžné potřeby, např. na bydlení, stravu a poplatky v nemocnici, a to ve výši schválené soudruhy z ODS. Pokud by chtěl někdo něco navíc, např. cestu kolem světa, musel by se sejít uliční výbor ODS a takovýto výstřelek žadateli schválit. Schválen by byl za předpokladu, že by žadatel usypal 10-15% do kapes soudruhů z ODS, jak jsou soudruzi z ODS zvyklí např. ze zakázek pro město.
    Jo, a na virtuálním účtě by musel být trvale takový zůstatek, aby zaplatil případný funus majitele účtu.
  • 17. 3. 2008 22:38

    anonymní
    Také pracuji na FÚ. Vzhledem k tomu, že nepracuji pouze s daňovými, ale i s jinými zákony, mohu potvrdit, že zákony díky mnoha novelizacím (mnohdy si navzájem odporujících a vyžadujících další novelizace ještě před vlastní platností novelizace původního zákona) jsou velmi komplikované, nepřehledné. Mnohdy se vrací stav, tam kde už v minulosti byl, aby se po nějaké chvíli opět odebral někam zcela jinam, nebo se vrátil ještě dál do minulosti. Zkrátka, proč to dělat jednoduše, když to jde složitě - aby nešlo daně vybírat jednoduše a levněji. Nepořádek začíná u tvůrců zákona, pokračuje přes schvalovatele, kteří absolutně nevědí, co vlastně schvalují, protože se zákony pak nepracují. Pokud si zákon přečtete laicky, nic vám třeba chyby neřeknou, pokud s ním pracujete, objevíte spoustu chyb a víceromožných pochopení. K většině zákonů pak následují různé vyhlášky, prováděcí pokyny, výklady. Samotným zákonem se nelze mnohdy vůbec řídit. Běžný zaměstnanec však nesmí nic kritizovat - existuje služební postup, kdy si váš přímý nadřízený nedovolí oficiálně ventilovat nějaké problémy od vás k dalšímu nadřízenému. Takže se jen neoficiálně nadává, ale nepadne to na úrodnou půdu. Žádný úředník si nedovolí, na rozdíl např. od soukromé společnosti, udělat něco v rozporu se zákonem, i když je to sebevětší pitomost, udělat to v duchu logiky a levněji s tím, že se na to nepřijde a daňový subjekt bude vlastně rád ...
    Pokud budou na ministerstvech kvanta zbytečných lidí, kteří, aby se zviditelnili a dokázali, jak je jejich vlastní pracovní činnost důležitá a nepostradatelná, musí vymýšlet nějakou práci pro lidi "tam dole" - tedy až na FÚ, tak se z toho brzy zblázníme a nebudeme dělat nic jiného než vyrábět tabulky, které po scelení do jiných tabulek zase obhajovat a vyjadřovat se k nim.

    Pokud to převedu do všeobecné roviny - pokud si stát objedná nějakou činnost, musí se tato činnost konat. Budou-li občané muset mít každých pět let novou občanku, je amatérské plácnout někde od stolu, že je potřeba snížit např. o 25 % stav úředníků vydávajících OP a nic dalšího pro to neudělat. Bohužel se takto "odborně" a "odborrnými" firmami posuzuje vytíženost a tabulkové počty pracovníků, kteří na agendu vystačí. Snížit počet pracovníků se tedy dá např. prodloužením platnosti stávajících průkazů. Pokud stát chce tedy vybírat efektivně daně, musí začít u sebe, "nahoře", zjednodušením všeho. Dosavadní "zjednodušování" spočívá ve zvýšení složitosti všeho. Na řadu pozic by měli být právníci, ovšem stát je nedokáže zaplatit, takže se tam "plácají" středoškoláci s maturitou za mizerný peníz, přitom s mnohem větším spektrem znalostí a s odpovědností, než mají např. přeplácení úředníci v bankách.
    Znám několik výsledků personálních auditů, kdy po zrušení několika málo pozic nebyly společnosti schopné další činnosti a musely nabrat ještě více pracovníků než byl stav před auditem.

    Každým snížením pracovníků FÚ stát přijde o nemalé prostředky vybraných na daních. Pracovník se rozhodně "zaplatí" a kdyby jeho činnost byla posuzována ve smyslu tvorby zisku u soukromých společností, řada společností takovou výkonnost zdaleka nemá. Ušetří-li stát zrušením tabulkového místa na FÚ, tratí tím na vybraných daních daleko vyšší částku, než kolik propuštěný pracovník stojí stát v nákladech. Nevybrané peníze z daní pak pochopitelně chybí v jiných oblastech a občané právem nadávají na to, že zase na tohle a tohle není, i když v minulosti bývalo.

    Ještě se zmíním o jistém zdražení části agendy, které dosud vykonávaly FÚ. Některé činnosti převzali celníci, kteří jsou ovšem ve služebním poměru a dělají tedy za mnohem vyšší peníz, než dělali stávající úředníci FÚ. Aby se celníci nemuseli propouštět, část agendy z FÚ se převedla právě k nim. A tím defacto stoupl počet pracovníků zaměstnaných pod Min. financí.

    Mnoho pracovních míst spolkne také Evropská unie, která vyžaduje k plnění svých programů mnoho mnohdy zbytečných "papírů". A tak mnohdy subjekt dostane z unie např. 100 tisíc, aby pak vypracování projektu a splnění všech nemožných podmínek stálo 150 tisíc. Ale těch 150 tisíc nikdo nevidí a nevyčíslí (pokud to nezpracovává externí firma "na klíč"), je to práce úředníka - z pohlednu veřejnosti úředníka zbytečného. Pokud se tedy nezjednoduší stávající agenda (všeobecně - nejde jen o FÚ nebo Unii), úředníků ubývat nebude, ale naopak musí vzhledem ke složitosti všeho přibývat!
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).