Jaká by tedy byla výše PPM při tom měsíčním základu 3415 Kč? Má to vůbec smysl, když nad 2 400 (+-) se nic nepočítá?
Kolik se musí v roce 2011 platit na zálohách na nem. poj. (pro max. PPM), když v roce 2010 stačilo 1010 Kč? A jaké důch. poj. tomu odpovídá? Chtělo by to nějakou přehlednou tabulku (výše PPM - výše nem. poj. - výše důch. poj.) - povídání o základech to trochu znepřehledňuje.
Tomáši...ve stručnosti...neřešte detaily...od roku 2011 je téměř nemožné dosáhnout na maximální PPM. To by mamina podnikatelka musela být uplný magor, kdyby státu platila na důchodovým měsíčně 43 tisíc a 3 tisíce na nemocenským...a pak by možná brala něco kolem 30 tisíc měsíčně PPM. Takže nám to "páni ve vládě" pěkně zazdili. Já před lety brala PPM jako podnikatelka 3500 kč měsíčně, ted jsem se těšila, že si polepším...a prrrddddd. Budu pro změnu brát asi 4300 Kč...děkuji pěkně...hlavně že 15 let makám a platím státu řádně naprosto vše.
U záložny lidé stáli,
z plna hrdla křičeli.
Kde jsou naše prachy, králi,
kam úspory zmizely?
Havlovy jim ruce kynou -
mlčete, dám vám svobodu!
Lid však kleje: piješ víno,
nás posíláš pro vodu!!!
Tady každá rada těžká
ve čtvrtek i v pondělí.
Zeptejte se Klause, Jahna,
kam se prachy poděly.
Král jim hází hračky z věže -
Klause, Ježka, Kalouska.
Všechno marno, Klaus i Ježek
bum bác letí do kouta.
Bude-li vám, lidi, zima,
bude-li se krátit dech,
chcete-li se míti prima,
čtěte si v mých dramatech.
Zase křičí,rudnou v líci -
čti si svoje kdydy sám!
Že na vás, vy nezbedníci,
Koženého zavolám?
Pojď si pro ně, zbohatlíku,
pojď, vem si ty zlostníky!
A hle, kdosi bere kliku,
lodě, banky, podniky -
jako stín se ruka plíží,
na co sáhne - otočí.
Z obýváků, ložnic, spíží
vybírá si obročí.
Již vztahuje černé ruce
po chlebě i po soli -
Sametová revoluce
dneska právě vrcholí.
Slyšte, první, druhá, třetí,
v poledne zvon udeří -
klika cvakla, dveře letí -
EU vchází do dveří.
Ve mdlobách tu národ leží,
na čele se perlí pot.
Pokladna je prázdná, temná -
Nečas točí oči v sloup.
Kalousek se tiše směje,
Bártu, Johna objímá,
teď řešíme Afghánistán,
cikány a mateřskou,
a ne jestli pro staroušky
zbudou prachy na důchod.
A mamina zaměstnankyně by tu PPM 30 tis. dostala za hubičku? Nějak mi přijde, že se křičí hlavně proto, že se omezila určitá neúměra, že už nepůjde vyčarovat maximum z takového minima. Nemohu ale o tomto říct - ač sám OSVČ - že by toto byl nějaký nespravedlivý krok. To už mi asi přijde mnohem horší to propojení s důch. poj. pro lidi s vedlejší činností.
zdánlivě to nesouvisí, ale jsem moc zvědav, z čeho se budou vyplácet důchody (nebo dávky v hmotné nouzi, ono to vyjde nastejno) těm podnikatelům, kteří si celý život odváděli jen povinné minimum na důchodové pojištění.
vlastně vím: z toho, co odvedou zaměstnanci.
takže si myslím, že totéž by mělo platit i mateřské: kdo platí vysoké pojistné (tj. obdobné, jako se platí z příjmu všech zaměstnanců - a to, že to formálně platí zaměstnavatel, je jeden velký podfuk - zaměstnanec prostě dostává o to míň), dostane mateřskou odpovídající svým příjmům. kdo si platí minimum, dostane minimum, plus případně hmotnou nouzi.
a jestli mi někdo řekne, že je to problém zaměstnance, že má radši jít podnikat, tak si dovoluji poznamenat, že některé zatraceně zajímavé věci prostě není dovoleno dělat na živnosťák.
já to akceptuju a odvádím ze svého příjmu na sociálko, zdravotko a daně tolik, kolik odvádím, ale nechápu, proč by podnikatelky měly mít možnost neodvádět skoro nic a přitom mít pěknou mateřskou.
práce v armádě je dobrý příklad, jiný příklad je třeba soudce nebo státní zástupce.
co jsem ale měl na mysli hlavně, je třeba to, že nemůžu na živnosťák mít banku, protože to ze zákona musí být akciovka, její statutární orgán musí být její zaměstnanci a některé činnosti (zejména řízení rizik) si v podstatě nemůže zajišťovat jinak, než svými zaměstnanci.
zrovna tak pojišťovna může být buď akciová společnost nebo družstvo, a zase se očekává, e bude různé činnosti (zejména pojistnou matematiku) zajišťovat sama.
samozřejmě, člověk může dělat konzultanta na volné noze, ale něco řídit a radit tomu není totéž.
a ano, důchod budou mít malý, ale z něčeho žít budou muset, takže řada z nich bude dostávat ty dávky v hmotné nouzi, které taky někdo musí financovat.
"důchod budou mít malý, ale z něčeho žít budou muset, takže řada z nich bude dostávat ty dávky v hmotné nouzi, které taky někdo musí financovat."
Jaká je hranice důchodu u dnešního důchodce pro přiznání hmotné nouze?
Jinak pokud v budoucnu budou státní důchody menší (relativně, úměrně k prům. mzdě), nedivil bych se, kdyby klesla i jiná sociální podpora - jinak by změna výpočetního modelu atd. (důchodová reforma) neměla žádný valný smysl?
Pokud správně počítám (odhlížím od inflace před dneškem i po dnešku), tak důchod živnostníka, který si celý život uplatňuje minimální vyměřovací základy, bude něco jako 6304.
Takový člověk, pokud žije single v nájemním bytě v Praze, bude mít nárok na příspěvek na bydlení ve výši 3670 Kč. Pokud bydlí single ve vlastním v obci do 9999 obyvatel, pak 1465 Kč.
Nesdílím Váš optimismus, že se různé druhy státní sociální podpory sníží jen proto, že se sníží náhradový poměr důchodů. Obávám se, že to směřuje právě k tomu, že, aby se splnilo usnesení ústavního soudu (které osobně pokládám za dost idealistické), dojde k tomu, že se sníží důchody těch nízkopříjmových, aby měli stejný náhradový poměr, jako vysokopříjmoví - a těm nízkopříjmovým se to dorovná jinými dávkami, pokud se tedy neukáže, že mají nějaký majetek, nebo budou tak hrdí, že si o dávky neřeknou. čili v konečném důsledku to bude v podstatě stejné, jako teď, akorát se těm dávkám bude říkat jinak. fakt totiž nevím, jak jinak idealistické požadavky ústavního soudu splnit.
No, pokud by to bylo, jak píšete, tak bych aspoň věděl, že tak či tak nedopadnu na starý kolena špatně, i když nebudu x desetiletí na důchod spořit bokem (navíc k placení do průběžného systému), o čemž se nás nyní politici snaží přesvědčit - buď se systém nezmění a důchody budou dobré (daně ovšem třeba 50 %), nebo se systém změní (důchod 20 % min. mzdy, odchod do d. v 70), ale stát se stejně postará.
Ovšem pokud pominu 1. možnost, pak u té druhé nevím, kdo by to "postarání se" financoval (pokud nedojde k nějakému demografickému zvratu), když právě kvůli nedostatku peněz se má měnit důchodový systém.
Obávám se, že to směřuje k tomu, že se budeme mít všichni stejně mizerně. Z čehož nejsem zrovna nadšený.
Takže můj osobní názor je, že jednou z věcí, které by se měly udělat, je celý systém zracionalizovat a (mimo jiné, samozřejmě) odstranit nesystémové rozdíly mezi zaměstnanci a OSVČ.
"odstranit nesystémové rozdíly mezi zaměstnanci a OSVČ"
- Otázka je, jak byste si to představoval a co by se vlastně mělo odstraňovat. Platilo a zatím asi stále platit bude, že za malé pojistné bude malý důchod a za velké o něco větší; ta úměra platí nezávisle na tom, jakou kombinaci bohatší/chudší zaměstnanec/OSVČ při porovnání namícháme, za stený odvod bude stejný důchod, možná bude i za větší odvod stejný důchod, ale pořád za odvod X dostane důchod Y zaměstnanec i OSVČ.
Jinak, o čemž pojednává článek, teď (od 2011) došlo ke "sjednocení" horní hranice nem. poj. u zam. a OSVČ (navázáním na soc. poj. u OSVČ), přitom ale pro OSVČ stále platí výrazně odlišné podmínky pro plnění při nemoci nebo mateřské.
Tedy, aby to "odstranění rozdílů" nedopadlo tak, že OSVČ budou platit všemožné odvody jako zaměstnanci, ale pracovněprávní/sociální výhody budou oproti zaměstnancům mít stále stejně malé jako dnes.