Nezlobte se za poněkud expresivní titulek, ale myslím že přesně vystihuje tuhle debatu. připadá mi to asi jako když se hluchej se slepým hádaj, jestli je lepší jít na výstavu obrazú nebo na klavírní koncert.
Nejdřív odpovím "super odborníkovi" LK, který sice na jednom místě píše "Nejsem fanda, nejsem opravář, nejsem automechanik", ale o pár řádků dál nám výráží dech tvrzením "je německé auto montované lacinou českou sílou" a "i práce servisu pro Fabii/Octavii je většinou vyšší (srovnatelná se servisem pro ostatní západní vozy". Milý pane LK, zkuste si nejprve zjistit fakta a pak pronášejte takováto "hlasitá" tvrzení.
Pak se musím vyjádřit k tématu nové vs ojeté. Všechno je to hezký, ale chybí tady i taková základní poznámka, že většina "provozních serepetiček" (br. dest., pneu,...) je pro auto vyšší třídy "podstatně" vyšší. A pak se lidi divěj, že zatímco pro fabii stojej 14" zimní 10T, na ojetou lagunu o polovinu víc...
Dál bych poznamenal, že v čr ještě není takové "ekonomické počasí", aby se lidi po 3-4 letech zbavovali dobrých automobilů jen pro to, že na trhu je "nový model". Takže většina z těhlech "tříletých" aut jsou podnikatelský káry, kterejm skončil leasing a který jsou oježděný na hranici možností. Na západě je běžný koupit pěkný tří až pětiletý auto s 40 - 80 Tkm. u nás maj tyhle tříletý auta tak 90 a víc. Asi nikoho nepřekvapí, když řeknu že změnit údaj tachometru je u novejch aut (s pp) otázka chvilky. U 6ti a více letejch luxusních aut, který tak miluje pan root bych byl ještě skeptičtější. Tam už je to taková malá loterie. Stačí aby "něco většího odešlo" a z auta je bezcennej vrak, protože oprava bude dražší než celý auto (u těhlech aut je zbytečný chodit na vrakáč ;-)
PeeKaa
Milý PeeKoo!
Byl jsem zmíněn, zareaguji.
1. Vůbec jsem se neprezentoval jako super odborník. Samozřejmě mně těší, máte-li dojem, že jsem, ale není tomu tak :-). Na základě čeho jsem se zde k tématu vyjadřoval? Ojetá auta si pořizuji už sedm let (podobně strýc), takže vím, o čem mluvím. Naopak kamarád+otec (ve firmě) preferují nové vozy (Škodovky) a protože se rád chovám ekonomicky, vedl jsem s nimi řadu diskuzí na podobné téma, bavíme se o nákladech, co to auto stojí na provoz. Takže mé zkušenosti vychází z reality mé a mého okolí, nikdy jsem netvrdil (a ani bych si to nedovolil), že to tak musí vyhovovat každému nebo že každý musí mít stejné zkušenosti.
2. Co je Fabii českého? Má jí řada známých, má jí otec, takže unifikace interiéru ve stylu VW je mi dobře známá (pokud vyloučím variantu, že naopak VW začal do Seatů, VW a Audin dávat interér původem ze Škodovky). Co se týče motorů, tak mám dojem, že do Fábie je možno pořídit jediný opravdu český motor (ten původem snad ještě ze Š1000MB, nevím to přesně), ostatní jsou koncernové. Napadáte mne, že si nezjišťuji fakta a pronáším hlasitá tvrzení. Zajímalo by mne, dle čeho usuzujete onu hlasitost, nepíšu kapitálkami, tučně ani velkým písmem, ale ono to vlastně není podstatné. Spíš je zajímavé, že vám vadí moje výroky a místo abyste je rozcupoval argumenty (na což slyším), tak akorát "plácnete", že jsem si nezjistil fakta. V tomto bodě jsem uvedl, proč nové modely škodovek vidím jako německá auta.
3. Mám západní vůz střední třídy a vím, jak nákladný je na něj servis. Stejně tak vím, jak nákladný je servis na otcovu služební Fabii a stejně jak např. v AutoTipu vychází (tuším čtvrtá stránka odzadu) seriálek "Kolik stojí běžná nehoda", v MFD porovnání cen náhradních dílů, kde např. Octavia měla řadu náhradních dílů dražších než Megane (ale měla i řadu levnější, celkem bych to viděl fifty-fifty).
4. Souhlasím s tím, že náklady na "provozní serepetičky" rostou s třídou vozu, rozhodně bych si nedovolil tvrdit "podstatně". Protože nerad plácám a rád mám své argumenty něčím podložené, snažil jsem se najít nějaké náhradní díly na Internetu a porovnat ceny. Většina prodejců (autobenex, autostangl apod.) ceníky zveřejněné nemá, takže jsem skončil u autokelly. Chtěl jsem to mít všechno "pod jednou střechou", abych předešel tomu, že jeden dodavatel pro značku A je extrémně levný a druhý dodavatel pro značku zase extrémně drahý.
Před dvěma měsíci jsem sejmul srnku, díval jsem se tedy na světlomet.
Přední světlomet Fabia: 2 581
Přední světlomet Xantia '95: 3 295
Rozdíl cenový cca 700Kč, rozdíl mezi vozy dvě třídy
El. ovládané zrcátko Fabia: 2 128 (a to nemá vyhřívání)
El. ovládané vyhřívané zrcátko Xantia: 1 924,- (nedávno jsem ho potřeboval, nějaký blbec mi ho urazil)
Rozdíl cenový zhruba dvě stovky ve prospěch o dvě třídy "vyšší" Xantie.
Chtěl jsem se podívat i na třeba palivový a olejový filtr či brzdové destičky (čili věci, co se relativně často mění), ale nenašel jsem to. Pro zajímavost, přední disky + destičky Bendix se senzorem opotřebení mě pro Xantii stály něco málo přes čtyři tisíce (u Auto Benex). Nevím, kolik by to bylo na novou Fábii, možná máte představu, proto uvádím tu cenu pro Xantii z vlastní zkušenosti.
Takže mi nepřijde, že by šlo o "podstatné" cenové rozdíly. Je možné, že existují díly, kde rozdíl podstatný bude (i když je otázka, co je to "podstatně dražší". Pro někoho dražší třeba o 40%, pro jiného až v řádek set procent...).
V mé úvaze zde (a ostatně i v reálném životě) vycházím z toho, že raději si připlatím za komfort vyšší třídy (ano, to jsou ty gumy, které mě třeba - díky extravagantnímu rozměru 195/55R15 přišly na 14,5T, vyšší spotřeba dvoulitru apod.) než abych si připlatil za "pocit nového auta nižší třídy" s podstatně menším komfortem po všech stránkách (málo místa, slabý motor, málo výbavy stylu aut. klimatizace apod.).
Ostatně, pro zajímavost jsem se podíval na ten světlomet pro Xsaru (což je auto řekl bych mezi Octávií a Fábií, abych tedy porovnával zhruba stejné třídy) a světlomet stojí 2 194 (skoro o čtyři stovky LEVNĚJŠÍ než Fabia).
5. Poslední poznámka - mě se líbí, jak to pěkně kritizujete, nicméně chybí mi tam vaše zkušenost s ojetinami. Já i pan root tu popisujeme naše kladné zkušenosti (důležité je to zkušenosti, zkrátka "na vlastní kůži" a ne to, co někde někdo říkal, co jsem slyšel apod.)
Omlouvám se za tak dlouhý příspěvek, stál mě docela kus času to všechno vykoumat, ale snad se mi podařilo předvést reálné argumenty (a snadno ověřitelné, autokelly.cz si může otevřít každý), proč mám názory takové, jaké mám a proč si kvůli tomu nepřipadám jako vámi zmíněný trouba (což je ostatně skvělé, místo diskuze urážet, ne?)