"Rodinný vůz musí být velký, aby se do něj vešla celá rodina i s příslušenstvím, pohodlný, aby i děti vydržely sedět při dlouhých cestách, a musí mít dobré jízdní vlastnosti, aby byl rodinný řidič ochoten vzdát se alkoholických požitků na rodinných oslavách. Nejlépe tyto vlastnosti shrnuje vůz nový. Kde ale vzít peníze na jeho pořízení, když hotovost nestačí?
Za příklad vezměme Škodu Fabia Combi Classic 1.4. Důvodem tohoto výběru je prostornost verze Combi, nízká cena náhradních dílů díky domácímu původu automobilu a široká síť opraven. A v neposlední řadě - příznivá pořizovací cena 336 900 Kč včetně DPH 22 % v prodejně výrobce."
Tohle je vtip dnešního dne. Takže vážení experti, vězte, že Fabia Combi není ani velká (spíš naopak), ani pohodlná (spíš naopak) a ani nemá dobré jízdní vlastnosti, zvláště s líným a žíznivým motorem 1.4. A navíc za 337 kKč ji nemá cenu kupovat na leasing - když už je někdo takový masochista, tak za takovéhle peníze si to přece může koupit hotově. Řešte spíš, jak si koupit skutečné auto, např. Audi A6 2.5 TDI nebo Peugeot 607 2.2 HDI, to jsou velká a pohodlná auta s dobrými jízdními vlastnostmi (a s příznivými provozními náklady), nicméně v pořizovacích cenách se slušnou výbavou nová stojí kolem 1 milionu korun, na což už v hotovosti každý nemá... Takže klidně i dva či tři roky staré auto, ale i tak stojí už docela kotel - tohle řešte, kde vzít na pořádné auto. Nějaká popelnice (a může být klidně desetkrát nová) je naprosto nezajímavá.
S tím naprosto souhlasím, vydávat Fabii Combi za pohodlný (a ještě cenově výhodný) rodinný vůz je opravdu zvrhlé. Problém je v tom, že naše úroveň je opravdu o tom, že průměrný člověk tři roky šetří jak mourovatej a pak si koupí takovouto popelnici. Kdyby podobným způsobem (stejné % z platu) šetřil Američan, Němec, Francouz či jiný zápaďák, našetří za stejnou dobu na dva Jaguáry.
Takže realita je opravdu taková, že pro průměrnému čechovi přijde popelnice stylu Fabie (byť ve verzi kombi) jako rodinný vůz. Na opravdový rodinný vůz prakticky nemá šanci našetřit, takový stojí zhruba 1.2M a na to se s hrubým platem 15K šetří opravdu těžce (namátkou, 15K hrubého je cca 12K čistého, takže za rok 144K, čili požadovaných 1.2M je doma "už" za osm a půl roku za předpokladu, že se šetří
kompletně celá výplata).
PS: Já osobně preferuji starší mírně ojetý vůz. Za zmíněných 350K se dá pořídit třeba 3-4 roky staré opravdové auto a i když počítám s náročnějším servisem než v případě nového, díky ztrátě hodnoty to vyjde stejně lépe pro ojetinu. Viz příklad:
Citroen Xantie 2.0HDI z roku 2000, cena 259K (z dnešní nabídky zlodějů AAA). Je v elektrice, má to klimatizaci, ABS, airbagy, auto je to velké a pohodlné. Po zhruba dvou letech se dá prodat tak za 159K, čili za 2 roky 100K ztráta hodnoty (a jezdíme v relativním luxusu).
Naproti tomu Fabia Combi v benzínu, výbava skoro nula celá nula nula nic, cena 340K, po dvou letech jí za víc než 240K (také 100K čistá ztráta) neprodáte, spíš méně. A jezdíte v autě skoro nejnižší třídy, bez výbavy, s neuvěřitelně líným motorem.
No a myslíte, že do servisu té starší Xantie nacpete během dvou let 80K (rozdíl mezi pořizovací cenou Xantie 259K a Fabie 340K)? To byste musel koupit neuvěřitelně podělanou ojetinu.
No a kdybych počítal koupi auta na více než dva roky, dopadlo by to pro nové auto ještě hůř.
Tudy dle mně vede cesta pro chudý český národ.
Ano máte úplně pravdu, aby naše silnice zaplavily stará auta, která bohatí zápaďáci odložili jako nepotřebný plebs a za velké peníze prodají do chudého Česka. Tímto neobhajuji tu Fabii ani Škodovku jako celek, ale ... Pokud nejste fanda, opravář, automechanik nebo nemáte někoho takového opravdu dobrého známého, pak staré auto, které bude cokoli potřebovat, je pro vás těžký problém a sežere vám více peněz než ta nepohodlná, ale nová Fabie.
Myslím, že každý má jiné požadavky a jestliže potřebuje po cestě lítat jako šílenec, pak si musíte zákonitě pořídit silnější vůz. Někomu třeba opravdu stačí slabší motor nepotřebuje předjíždět na každé i sebemenší cestě atd., atd.
Ale to je věc názoru a vnitřních potřeb každého jednotlivce.
Nejsem fanda, nejsem opravář, nejsem automechanik, nemám dobrého známého, nemám milion, který bych byl ochoten investovat do auta.
Nemám však také chuť smažit se při sluníčku v autě, nemám chuť řadit, nemám chuť natahovat se přes půl auta, abych si stáhl okénko u spolujezdce ani nemám chuť obíhat auto a zamykat všechny zámky. Nemám chuť se v autě tlačit a zvolit si, zda vezmu do auta buď rodiče, nebo svou rybářskou výbavu (protože se do malého kufru nevejde).
Proto jsem si koupil ojetý a velmi vybavený vůz za zhruba stejnou částku, jako v té době můj kolega rok starou Felicii (navíc od matky, čili "za hubičku", než kdyby jí kupoval v bazaru nebo přes inzerát), která neměla ani centrál, natož ABS, klimatizaci, tempomat, el. okna atd.
Přestože jsem koupil auto šest let staré, mé výdaje (nemyslím benzín a povinné ručení, myslím údržbu vozu, opravy apod.) s tímto autem jsou _menší_ než náklady na tu Felicii (jednak je jako auto dost nespolehlivá a druhak bylo nutné jezdit s ní na garanční prohlídky do značkových servisů). Ačkoliv se odkazuji na první větu - nemám známého v servisu, nejsem mechanik, akorát jezdím do neznačkového servisu, kde si vezou 300-400Kč na hodinu a udělají mi, co potřebuji.
Já Vám nechci brát Váš názor, ale to, co jste tu předvedl, je FUD, budu konkrétní:
1. Pokud nekoupíte auto u Áček apod., není nutné mít známé v polovině servisů ani nemáte těžký problém, když budete cokoliv potřebovat.
2. Možná mám obrovskou kliku a kolega obrovskou smůlu, ale jak jsem psal, údržba jeho auta je kupodivu dražší než údržba mého, o pět let staršího.
3. Ne každý je úchyl, aby si autem dokazoval, jaký je borec. Nedělejte rovnítko mezi silnějším motorem a magorem, co musí "lítat jako šílenec". Věřte, že výkonová rezerva (když na to dupnu, tak to opravdu pojede) mi již jednou dost pomohla.
Beru, že se raději budete tísnit v nové drobné Fabii (otec má služební, dost dobře vím, o čem je tedy řeč) za větší peníz, než byste se povozil ve starším, ale podstatně pohodlnějším západním voze. Píšete, že každý má jiné požadavky. Znáte snad někoho, kdo by odmítl klimatizaci, centrál, airbag, ABS, elektrická okna, velký prostor uvnitř i v kufru apod.? Je to pouze o penězích a běžný český člověk na to zkrátka nemá finance, aby si pohodlný vůz pořídil. Já i root@warez.org jsme reagovali, že Fabia Combi zkrátka není pohodlým rodinným vozem, je to tak maximálně znouzecnost pro čechy. Chcete snad tvrdit opak?
Na mně Váš příspěvek působí stylem "kyselé hrozny". Máte s ojetým (myslím tím středně ojetým, 3-6 let, nikoliv 15 let starou popelnici) vozem zkušenosti, nebo je to všechno coby kdyby a jedna paní povídala?
Článek je o tom, kolik stojí leasing a kolik úvěr. Nic jiného nemá cenu čekat na serveru zabývajícím se financema. Jinak souhlasím s tím, že Fabia je mimořádně nepohodlné auto. Drncá jako žebřiňák, neustále se vráží loktem do spolujezdce, nejsou žádné odkládací prostory, žádné opěrky na loket, tvrdé sedačky bez protipotivé úpravy. Interiér Felicie byl mnohem pohodlnější, Fabie je v tomto krok zpět. A díly jsou cenově už na úrovni VW. Stejné nebo nižší pořizovací ceny mají Renaulty, které jsou mnohem pohodlnější, v elektrice a mají i tu Vaší klimatizaci. Za úvahu by stály i Nissany, taky skoro zadarmo. Koupit Fabii je dnes prostě nesmysl. Zda větší nebo menší je každého věc. Já osobně jezdím maximálně ve dvou, krámy házím za sebe a o velké auto nestojím. Na stabilitu velikost vliv nemá a můžu s jím jet po dělící čáře jako s motorkou.
Ale ne staré auto s proprděnými sedačkami a zatuchlinou v nasáklou v čalounění. Kdoví jaký pazhřivec v tom seděl a co tam všechno dělal, ještě člověk chytí nějakou žloutenku. Je to stejné, jako koupě obnošeného oblečení. To se raději na tři roky uskrovnit, koupit auto třeba na dluh, ale nové. Pak ho prodat a koupit další. To už se doloží snadno. Pokud člověk peníze nemá, je zbytečné, aby auto kupoval. Stejně nebude mít na provoz, jen mu bude hnít na ulici a zabírat místo.
Vaše srovnání s šílencem, co si koupil novou škodovku je staré a naprosto o ničem. Jiné značky mají delší servisní intervaly, garančky zdarma a opraví je dnes už taky v každé kůlně. Vzhledem k odbytové krizi se do standartní výbavy protlačily věci dříve nevídané a jednoduchá auta jako Fiaty nebo Škody jsou neprodejné, protože za stejnou cenu si koupíte lepší značku. Náklady tvoří prakticky jen pojistka a palivo, nic víc. Nemohou být tedy vyšší než u starého vozu. Většina motoristů má svého mechanika nebo svou dílnu a chce to jen se zeptat, jaké vozy dělají a podle toho se zařídit.
Dovolím si nesouhlasit. Proč kupovat novou fabii za 350-400 T, když za stejnou cenu můžu mít 1-2 roku staré auto minimálně o třídu lepší?
Jde mi o bezpečnost, tedy ABS vč ASR, přední a boční airbagy. Základ fabie má pouze airbag řidiče.
Autoopravář ani fanda nejsem, ale právě kvúli spolehlivosti se mi výše uvedené řešení jeví jako dobré.
Tak. Ja jsem jeste narocnejsi a tak si za ty same penize kupuju 5-6 let stara auta, ale jeste vyssi tridy (muj standard je automaticka klima, kuze, drevene oblozeni, slusna muzika, poradna kola, pneumatiky sirky nejmene 205, a hodne silny diesel, urcite pres dva litry, momentalne mam dva a pul a nekdy bych snesl jeste dalsi kubiky obsahu). Dospel jsem totiz k zaveru, ze nezalezi na znacce, ale je nutne mit vzdycky ten nejvyssi model, protoze je nejmene odflaknuty (vyrobce na tom aute nemusi tolik setrit, jako na tech nakupnich taskach, co vyrabi pro masy a taky to nedela). Rozdil je obrovsky, uz jen v komfortu jizdy (muzu jet 10 hodin v kuse a neboli mne zada ani nohy, ve Felicii me zacinalo bolet oboji obvykle na 112. km D1 pri jizde z Prahy do Brna, Octavia na tom byla o neco lip, v te me zacinaly bolet zada az tesne pred Brnem, je zvlastni, ze i stara Skoda Rapid mela mnohem pohodlnejsi sedacky nez to, co se vyrabi ted). Ztrata je v teto kategorii jeste mensi, to co koupite za cca 270 kKc, po dvou letech prodate za 190 kKc, jasne, naklady na servis za ty dva roky jsou nejakych 40 tisic...
Pokud to neni Mercedes nebo BMW, tak sezenete - napriklad VW Passat, Renault Safrane, Citroen XM, Peugeot 605, Opel Omega... A s benzinovymi motory dokonce i levneji, paradoxne nejlevnejsi jsou v soucasne dobe trilitrova a silnejsi auta (napr. Citroen XM Exclusive r.v. 1997, s automatem, v kuzi, V6 3.0, digitalni klimatizace, dokonce i sedacky v elektrice, originalni muzika, originalni 16" lita kola atd., najeto cca 130 tisic, jsem videl v hodne slusnem stavu za 180 kKc, kdybych neplanoval prodat soucasne priblizovadlo az pristi rok, byl by muj...)
Máš pravdu, měl jsem luxusní Peugeot 605, kůže , klima, automat, elekrika 4x, šíbr, metalíza, elektrony, ... atd. za 102.000 Kč, ale bral po Praze 18-19 litrů benzínu ! Kdo to má živit ? Diesely stojí 2x tolik, pak se něco podělá a oprava je za 50-60.000 Kč. Co to máš za model, že stojí 270.000 Kč ?
Dej si do nej plyn, kdyz te stve spotreba. Ja s P605 2.5TD jezdim uz vice nez dva roky a bere to po Praze v lete za 8, v zime za 9 litru bionafty a mimo mesto mnohem levneji (dlouhodoby prumer mam ted zrovna 7.4, coz je tim, ze uz jsem zase dlouho nikde nebyl)... No a k tem opravam - velke motory se moc nesypou (ten muj uz ma bez nejakych vyznamnych oprav najeto 220 tisic a slape jak hodinky, akorat jsem nechal menit zhavici svicky a klinovy remen) a zbytek oprav je stejne drahy na diesel i na benzin, takze jedine vyznamnejsi opravy jsem nechaval delat na predni naprave (stabilizator + homokineticky kloub + lozisko) a jinak samy kraviny jako stahovani okna a vyhrivani zadniho skla (taky mi jednou omylem servisaci zablokovali radio) - jde jen o to najit levny servis, kde o autech aspon neco vedi nebo jeste lepe mit znameho automechanika, rozhodne ne servis znackovy, tam umi akorat menit dily za nove a uctovat kotel.
Akorat se takove auto blbe shani, protoze nikdo se ho bezduvodne nezbavuje. Takze ja shanel skoro mesic (prochazeni on-line nabidek bazaru na netu) a videl jsem asi deset ruznych, nez jsem koupil to, co jsem koupil...