Vlákno názorů k článku Realitka našla kupce, prodejce se s ním domluvil sám. Pokutu platit nebude, rozhodl soud od Carlos - Mohl by sem někdo napsat přesný postup (aspoň...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 24. 7. 2018 19:01

    Carlos (neregistrovaný)

    Mohl by sem někdo napsat přesný postup (aspoň heslovitě a v jakém pořadí) toho, co vše musí člověk prodávající nemovitost udělat a zařídit vzhledem ke kupujícímu ale hlavně ke státu a různým úřadům, aby mohl prodej nemovitosti uskutečnit, pokud si to bude prodávat sám bez realitky?

    Mám na mysli věci jako odhad nemovitosti (jak dlouho platí - neomezeně nebo je to časově omezeno?), zajištění toho energetického štítku budovy (stačí ho jen mít a ukázat v případě nějaké kontroly nebo se pak dále někam dokládá a pokud ano, kam?), placení daně/daní pokud je jich více (komu, jak, do kdy?), vklad do katastru, dále jak ošetřit vlastní platbu, někdy se to dělá přes jakýsi depozit nebo úschovu u notáře či jak se to jmenuje? Tohle jsou jen namátkou věci, o kterých vím, ale nezmám detaily.

    A co z toho mi pomůže jakožto prodávajícímu zařídit realitka? A dělá to na vlastní náklady (jakože v rámci té provize) nebo to vše platí prodávající? Teď samozřejmě nemyslím daně, jde mi o ten odhad ceny nemovitosti a energetický štítek budovy a vklad do katastru. Pak bude lépe vidět, co realitka poskytuje navíc.

  • 24. 7. 2018 19:54

    A (neregistrovaný)

    Realitka může zařídit všechno, ale za nic neručí. Pokud to zkoní nebo rovnou zesloní, což se stává až nechutně často, tak je to vaše škoda a realitka se na vás vykvajzne. Jen si vezme provizi - a nemůžete se na nic spolehnout. Pokud nenestane problém ok, pokud nastane - poznáte temnou stranu českých realitních kanceláří a makléřů.

    Logicky potřebujete: a) najít kupce, b) mít právně dobrou smlouvu, kterou s kupcem podepíšete, c) zajistit převod peněz a nemovitostí tak, abyste nepřevedl nemovitost na kupujícího bez toho abyste měl peníze, d) zaplatit daně, k čemuž potřebujete odhad nemovitosti, e) přepsat všechno myslitelné v nemovitosti na kupce - od nemovitosti (do katastru), energií, atd.

    Abyste našel kupce, musíte zvolit dobrou (rozumnou) cenu - co nejvyšší, ale přijatelnou. Musíte nemovitost popsat, nafotit, inzerovat. Tedy je dobré vědět, jaká je cena nemovitosti na trhu - zmapovat okolí za kolik se reálně prodávají podobné nemovitosti v lokalitě.

    U energetického štítku pozor. Informace o energetické třídě musíte dát už do inzerátu. Energetický štítek musíte ukázat zájmeci ještě před podepsáním kupní smlouvy. Pak už se to liší podle toho, jakou nemovitost prodáváte. U bytu stačí energetický štítek celého domu, kde je byt. Pokud není, lze ho nahradit vyúčtováním energií za poslední 3 roky. U domů potřebujete energetický štítek. U určitých nemovitostí není energetický štítek třeba - viz zákon.

  • 26. 7. 2018 10:31

    MasoxCZ (neregistrovaný)

    Ještě upozorním, že je vhodné si vyhledat kontakty na znalce (čím víc tím líp) a vysoutěžit si zpracování soudního odhadu hodnoty. Fakticky je to nezbytné jen při financování hypotékou (protože to banky vyžadují), ale pokud finančák zjistí, že na katastr v kupní smlouvě oznámená kupní cena neodpovídá cenové mapě, daň z převodu doměří podle pomůcek (zpravidla cenové mapy). Z vlastní zkušenosti si troufám tvrdit, že při oslovení 6-10ti znalců se dá s cenou za posudek dostat i na tisícovku, takže to není významná položka.
    Pro přípravu kupní smlouvy vřele doporučuju využít právníka z oboru; nás kompletní zpracování smlouvy na základě listu vlastnictví a osobních údajů stálo včetně několika osobních schůzek 5 tisíc, ale samozřejmě v konkrétním případě se to bude lišit.
    Jelikož podpisy na smlouvě musí být notářsky ověřené (vyžaduje katastr), je nejjednodušší peníze převést postupně přes notářskou úschovu (taky je vhodné oslovením více notářů vysoutěžit). My to udělali konkrétně tak, že podpis kupní smlouvy až po potvrzení o složení celé kupní ceny včetně vypočtené daně do úschovy, po zapsání změny do katastru převod 75% částky, zbytek po odečtení daně z převodu sloužil jakopůlroční zádržné na případné dodatečně zjištěné právní vady. Po uplynutí půl roku od provedení zápisu převedení zbytku.

    V kontextu ceny nemovitosti minimálně ve stovkách tisíc, dnes spíš už milionů, jsou to fakt drobečky a ušetřit je se snaží jedině sebevrah nebo člověk z oboru, který si to umí sepsat sám.

  • 26. 7. 2018 10:44

    MasoxCZ (neregistrovaný)

    oprava: znaleckého odhadu hodnoty nemovitosti, nebo jak se to přesně jmenuje.

  • 24. 7. 2018 20:34

    xf (neregistrovaný)

    Přesný postup je: zaplatit na tento obor specializovanému právníkovi, nebo někomu, kdo tomu rozumí. Přesný obecný postup ti nikdo nenapíše, protože každá nemovitost je jiná a jsou tam jiná rizika. V každém případě, stojí to, podle obtížnosti, 3-20% toho, co by stála realitka, a takový člověk je za to co dělá odpověný, pokud udělá chybu - což je nejdůležitější.

    A co se týče realitky, tak "zajištění energetického štítku" (chybný název) si obvykle realitka účtuje navíc k provizi. Tvrdí, že když neprodají, tak ti zůstane (čili veškerá rizika kšeftu nese prodávající). Placení daně... to je to. Jde o typ vlastnictví, délku držení atd.. Když sám nechceš hledat, v době internetu to není obtížné, najmi si člověka a zaplať mu. Platba: realitka, tedy nějaké s.r.o., ti nabídne v ceně provize, že peníze můžeš složit na konto, či do kanclu jejich s.r.o. Nebo jejich advokátovi, což je totéž v bledě modrém. Když chceš něco solidního, bankovní, či notářskou úschovu, tak to realitka nikdy v ceně nemá (nakonec co bys za 5% ceny nemovitosti taky chtěl, že?). Vše zaplatíš extra ty, nebo kupující, jak se dohodnete. Jako bonus tě realitka na rizika jimi nabízené úschovy ani neupozorní. Tedy ptáš se blbě. jestli ti to může zařídit realitka. Může. Žádný zákon tomu nebrání. Ale neudělá to. Ani ti neřekne, že bys to měl udělat (tím by sami ukazovali "kvalitu" svých služeb).

  • 25. 7. 2018 18:16

    Carlos (neregistrovaný)

    OK, takže přesný postup sem nikdo nenapsal. Jen to, že si na to mám najmout jiného odborníka, který tomu rozumí a dělá svou práci lépe než ta realitka a je levnější než ona. Tak fajn. A jak se takový odborník hledá, třeba pod jakým heslem v google mám takové lidi hledat, abych věděl, že to jsou oni? A k poznámce - ptáš se blbě... Prý neexistují hloupé otázky, pouze hloupé odpovědi.
    Ptám se obecně z pozice člověka, který tomu rozumí třeba ještě méně než já a bude teď prodávat dům a sám neví co je potřeba. A tak zvažuje, že to svěří realitce, protože ta je k tomu určena. Nicméně pokud existují nějací jiní odborníci, levnější a ještě lepší, tak kdo jsou tito lidé? Můžete dát kontakt třeba na jednoho z nich?

  • 26. 7. 2018 10:41

    MasoxCZ (neregistrovaný)

    "Dejte kontakt" bez jakéhokoli upřesnění lokality aspoň na okres JE hloupá otázka. Kvůli úkonu za pár tisíc ti právník z Aše do Valašských Klobuků nepojede (na zlínsku bych doporučil JUDr. Markétu Vallovou-Valeriánovou; https://www.advokat-zlin.cz/). Pro Prahu jsem udělal výbornou zkušenost s JUDr. Kateřinou Hybešovou (https://www.firmy.cz/detail/417872-judr-katerina-hybesova-praha-nusle.html), úschovu jsme měli u Mgr. Zuzany Červené reg.č. AK 9461, Újezd 46, Praha 1 - Malá Strana.

  • 27. 7. 2018 15:02

    xf (neregistrovaný)

    Po pravdě řečeno, jednu z uvedených dam osobně znám, a mohu jen doporučit. Jenže, doporučovat ji lidem jako Carlos, to se mi nezdá. Doporučil jsem ji více lidem, ale jen takovým, o kterých vím, že se i oni zachovají slušně. Carlos na mě dělá dojem trolla z RK...

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).