V článku je uvedena podle mě špatná informace: "Pokud by tedy klient neporušil žádné zásady opatrnosti v souvislosti s užíváním karty, byla by banka povinna klientům nahradit podle Zákona o platebním styku ztrátu z neautorizovaných transakcí nad částku 150 eur na klienta."
Správně je to takto:
1) Pokud klient neporuší žádné zásady opatrnosti, banka hradí 100% škody. Banka musí neprodleně vrátit účet do původního stavu. Typicky se to týká úniků dat u obchodníků, skimmingu na bankomatech apod. Toto je přesně ta situace, kvůli které Raiffeisenbank zablokovala karty.
2) Pokud dojde ke škodě vinou klienta, klient nese ztrátu do výše 150 eur. Jde o případy, kdy klient kartu ztratí nebo špatně zabezpečí. Této situace se ale článek vůbec netýká.
Trochu se zapomání (banky si to tak nejspíš přejí) na to, že i čipovou kartou jde nakoupit bez pinu.
Pro šťouraly - ano nejsem debil nemyslím magnetický proužek, čipovkou jde opravdu PŘES ČIP nakoupit bez pinu jen na podpis (a ten je na kartě).
Já takto nakoupil u pumpy, tedy není problém takto nakoupit bez problémů za celý limit karty což jsou často desetitisíce.
Tedy celé "zabezpečení" pinem je úplně k prdu!
Na to se nezapomíná, to se ví. Prostě ne všichni obchodníci mají zařízení pro zadávání PINu. Neznamená to ale přece, že zabezpečení PINem je úplně k prdu. Kolik procent takových obchodníků na českém trhu je? Jedno? Dvě? Kombinací čipu a PINu je riziko zneužití ztracenou/kradenou kartou sníženo na minimum, nikoliv zcela eliminováno. Ovšem v porovnání s jinými státy jsme na tom z tohoto pohledu stále velmi dobře. Například v USA narazit na čipový terminál je složité, ne-li nemožné.
Nemusíte se mnou souhlasit, ale řekla bych, že možnosti zabezpečení karet/karetních plateb na českém trhu jsou nadstandardní (většinou čip/PIN, internetoví obchodníci podporující 3D Secure, vydavatelé také na 3D Secure přecházejí, pokud jej již nemají).
3D Secure je úplně na nic - funguje pouze u těch obchodníků, kteří tento systém podporují. Zloději tak stačí najít obchodníka, který systém 3D Secure nemá a banka, která vydala kartu, s tím vůbec nic neudělá.
Stejně tak čip není zárukou ničeho. Několikrát jsem zaplatil čipovou kartou i bez PINu (parkování v Ženevě, jídlo u McDonalds v Mnichově), běžně se bez PINu platí mýtné na dálnicích, atd.
Jediný efektivní způsob ochrany je práce s limity na kartě (tedy standardně mít internetové a zejména MO/TO transakce na 0, stejně tak mít rozumné limity pro platby u obchodníka či výběru z bankomatu).
Pro hlupáka každý hloupý. PIN mi může někdo okouknout při zadávání. I když se snažím zakrývat si druhou rukou klávesnici, tak pořád tam musím vidět a když tam vidím já, může tam vidět i nějaká kamera za mnou.
PIN mohu zadat do skimmovacího zařízení (které nerozeznám od bankomatu, bez skimmovacího zařízení).
Obě varianty získávání PINu jsou používané.
Kdyz to nebude automatiky povolene, nebudou to "bfu" pouzivat a banka nebudemit provize.
Proste bezny uzivatel uvidi (poprve) moznost neco koupit pres Internet (napr. vstupenky, jizdenky). Kdyz mu platba neprojde, nebude to resit a rekne si, "ze to proste nejde" a zaplati jinak (napr. hotove pri prevzeti, prevodem).
Vidim to kolem sebe v praci, kdy (zejmena) kolegyne jsou prekvapeny, ze "tou jejich" kartou jde platit pres internet.
Výbušné věci nevím, ale atomová elektrárna je proti používání karty relativně blbuvzdorná v tom smyslu, že když se přoblížíš nebezpečné situacitak se automaticky odstaví, resp. ji automatiky pošlou do bezpečného stavu.
ještě k těm kartám:
jsou banky, které karty defaultně mají inet platby zablokované a ty si je přes IB můžeš v případě potřeby online povolit (vč. kreditních)
Asi jsme u tech atomovych elektraren mel napsat, ze jde taky o lidi co je navrhuji. Proste by to obcas vybouchlo a bralo by se to jako normalni vec, stejne jako bezpecnost u karet.
Nektere banky to resi a nektere ne. Co mi prave chybi je uceleny jednotny pristup. Musime vychazet z toho, ze vetsina uzivatelu neni odborniky.
Srovnavat atomove elektrarny a platebni karty je trosku silna kava.
Preci jen, kdyz se neco statne s PK, tak jde porad "jen" o penize, kdyz se neco stane s atomovou elektrarnou, tak jde o zivoty (desitky/stovky/tisice).
Berte to tak, ze se proste pocita s tim, ze clovek je zodpovedny za svoje jednani. Argumentaci, ze vetsina lidi nejsou odborniky, byste mohl zakazat/omezit uplne cokoliv. Ja radsi riziko, ale alespon jakous takous svobodu.
Gabrielo, vykomunikovat? Proč? Proč ne třeba zakomunikovat, nebo předkomunikovat? Ach jo...
https://www.google.cz/search?q=vykomunikovat&sugexp=chrome,mod=2&sourceid=chrome&ie=UTF-8
vztahuje. tato spoluúčast se týká všek platebních karet bez rozdílu v případě, že:
a) došlo ke zneužití ztracené nebo ukradené platební karty a nebyl použit PIN
b) došlo ke zneužití platební karty v případě, že klient nezajistil dostatečnou ochranu personalizovaných ochranných prvků (např. na internetu)
Co to jsou personalizované ochranné prvky však zákon neříká. Přičemž číslo karty, jméno držtelé, platnost a CVC/CVV kod jsou vyraženy přímo na kartě. Rovněž účtenka z terminálu pro obchodníka obsahuje číslo karty a platnost. Pokud bude banka tyto údaje brát jako personalizované ochranné prvky, je zřejmé že je nelze zabezpečit.
Já s tím zkušenost mám. 2 platby po 7500,-, u banky reklamováno a zablokována karta, do pár dnů všechny peníze vrátili a poslali novou kartu.
Tady bych chtěl upozornit na 2 věci:
1) nedá se prakticky dokázat, jestli se zloděj dostal k datům vaší karty vaší nepozorností nebo s ním nespolupracoval někdo z banky, nevykradl nějakou databázi zpracovatele plateb, zahraniční banky, nějakého obchodníka...
2) většina bank má máslo na hlavě, protože není možné použít bezpečnostní fičurky jako je zablokování internetových transakcí, povolování limitu pro jednotlivé transakce, apod.
Raifka koupila eBanku, kde vsechno jede elektronicky a vse lze nastavit. Kdybyste videli do strev systemu samotne RB dostali byste hruzu a nemeli byste tam snad radeji ani korunu. Pri mesicnich uzaverkach se spoustu veci resi RUCNE! Neuveritelny system, kazdy mesic spousta chyb, to opet se opravuje rucne a omlouva se klientum za chybu ktera se stane jedenkrat za 10 let a podobne ... sme ve 21 stoleti ale tohle clovek nepochopi na jakem "systemu" muze banka jet. A propo tohle neni vyjimka, jiste budou i jine banky kde to funguje jak za krale klacka