Vlákno názorů k článku Prudké zdražení Citibank od Petr - Bez komentáře. Doporučuji zdrhnout k mBank, je potom po...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 11. 3. 2008 10:10

    Patrik Chrz
    Přestože jsem sám klientem mBank a oceňuji jejich poplatkovou politiku, tak si nemyslím, že by zrovna oni byli pro Citibank nějakou konkurencí. Ať je Citi jaká je, nabízí služby, které (zatím) mB nemá - hlavně co se spojení se zahraničím týče - výhodné poplatky za zahraniční platby (příchozí bez poplatků) a výhodné kurzy.
    To jsou spíš pro ní konkurencí různé devizové společnosti (jako Divíšek, Rüesch, Aktiv Change, Citco, ...)
  • 11. 3. 2008 20:51

    JirkaZ (neregistrovaný)
    Výhodné poplatky za zahraniční platby ? To, že za příchozí platbu nic nechtějí, není extra vymoženost, ale podle mého samozřejmost. A kolik stojí odeslaná platba ? Pořád je to ještě 1000 Kč/platbu ?
    Výhodné poplatky za zahraniční platby je třeba hledat u zahraničních bank (tedy fyzicky za hranicemi), měnové operace nikoliv v kursovním lístku, ale na dealingu.

    Jinými slovy : Citi pro firmu nic moc, pro retail příliš drahé. Jedině snad kreditní karta má své opodstatnění - jenomže na moji žádost se ani nenamáhali reagovat.
    Nevadí : FIO, mBank a ING poslouží stejně dobře.
  • 11. 3. 2008 21:07

    Patrik Chrz
    Zahraniční banka je super, jenže je jaksi třeba ty peníze tam nebo odtamtud dostat. Pokud je provoz plus mínus rovnoměrný - ok, případný nedostatek/přebytek se jednou za rok dorovná, ale pokud je příjem jednostranný, tak to nic neřeší.
    Ano, dealingové oddělení příslušných bank nabízí lepší kurzy, než jsou ty veřejné, jenže tam je třeba určitý minimální objem jednotlivých transakcí a hlavně předem se dohadovat. Pokud má někdo drobné, ale pravidelné příjmy ze zahraničí (dividendy, důchod, plat, ...), tak vidím CITI jako dobrou volbu. ING zahraniční platby nepodporuje vůbec (tedy ING konto, existuje speciální odnož bankovnictví pro firmy, ale to už tak "růžové" poplatky nemá), FIO využívá ČSOB, která má jedny z nejhorších kurzů u nás. V "mé" staré firmě jsme měli účet u ČSOB, náš osobní bankéř nás lanařil, ať uděláme smlouvu s dealingovým centrem, nakonec jsme neprovedli ani jednu platbu (platíme přes zmíněné devizové společnosti). Mbank zahraniční kurzy sice nemá tak špatné jako ČSOB, ale zázrak to zrovna není.
    Ono se totiž mnohem lépe dohaduje u odchozích plateb, než u příchozích :-(
  • 12. 3. 2008 22:22

    Mex (neregistrovaný)
    A kterou zahraniční banku máte na mysli, když mluvíte o výhodných zahraničních platbách?
  • 13. 3. 2008 5:51

    Patrik Chrz
    Pokud se zahraničními platbami myslí "platby v rámci EU" - tedy např. z Německa do Španělska - tak jakákoliv banka. Podle pravidel EU nesmí totiž banka u platby do 50 000 EUR rozlišovat mezi národním a přeshraničním platebním stykem (v případě plateb v rámci MĚNOVÉ EU), za předpokladu, že je příkaz řádně vyplněn (IBAN).
  • 11. 3. 2008 13:51

    Mex (neregistrovaný)
    Citi a mBank se opravdu nedají srovnat. Když trochu nadsadím, tak mB. je bankou pro chudé, kteří mají jen velmi malé nároky na bankovní služby. (a malým nárokem je i nárok na možnost osobního jednání na pobočce a hotovostní služby, protože to je z pohledu mB. vysoký nadstandard - a to není myšleno urážlivě, ale čistě jako konstatování skutečnosti).
  • 11. 3. 2008 14:41

    Patrik Chrz
    Když trochu nadsadím, tak mB. je bankou pro chudé, kteří mají jen velmi malé nároky na bankovní služby
    To slovo chudé bych nazval spíš "spořivé". Přestože struktura (ne)poplatků by tomu napovídala, tak podle čísel, která mB zveřejnila (85 % nad 100 000 Kč a 60 % nad 500 000 Kč) to moc banka pro chudé není. Další bariérou pro chudé je ovládání účtu přes Internet - ten je v té chudší vrstvě přecejen rozšířen o poznání méně. Je tu sice možné použít normální tel. linku (placenou!) a eventuelně v mKioscích i "erární telefony", ale to tak spíš v případě, že se někomu rozbije počítač. S těmi nízkými nároky na rozsah služeb souhlasím. Ano CITI opravdu není konkurencí pro mB.
  • 11. 3. 2008 15:28

    Mex (neregistrovaný)
    Mohu jen vyjádřit svůj názor, ale myslím, že skupinu klientů s 500tis.vkladu tvoří ve velké míře klienti výrazně movitější, kteří jen využili další možnosti poměrně zajímavé sazby na spořícím účtu k určité diverzifikaci svého rizika.

    A jinak, myslíte si, že ten, kdo má 500tis. na spořícím účtu a je to celé jeho peněžní jmění, s nímž ale jinak nepracuje a žije z běžného platu, je člověk bohatý? Z mého pohledu je na tom fakticky stejně, jako ten, kdo má stejný plat a takovou rezervu nemá. Samozřejmě v době krize se jejich situace výrazně změní, ale jinak rozdíl mezi jejich životním stylem nebude.

    A pokud mluvíte o spořivých lidech, tak šetření v řádu 1000 - 2000 ročně bych spíše zařadil do skupiny, kam patřil i Jára Cimrman - "drobný škudlil".
    Navíc je paradoxem, že lidé tolik citliví na bankovní poplatky současně často naprosto ignorují i velmi bezpečné a přitom poměrně výnosné příležitosti ke zhodnocování svých finančních prostředků.
    Ano, já vím, nelze to generalizovat. Já to taky nemyslím jako charakteristiku všech klientů mBank. Jen rozšiřuju pohled na možnou motivaci pro výběr mB.
  • 11. 3. 2008 15:50

    Jimmy (neregistrovaný)
    Opravdu je na tom člověk s 500 kKč na účtu stejně jako bez člověk bez této částky ?

    Samozřejmě v běžném měsíci rozdíl ve struktuře výdajů být nemusí, ale ohromný rozdíl je přeci ve chvíli kdy se rozhodne něco většího koupit (ať už proto že se něco rozbilo, něco se mu zalíbilo nebo si chce jen udělat radost). Ten s půl mega na účtu prostě dá příkaz k převodu na účtu, vezme peníze a koupí, zatímco ten bez peněz začne řešit půjčky, kontokorenty a podobně.

    Bohatství přeci není o tom, že musím každý den jíst kaviár atd a tím všechny vydělané peníze zas rozfrcat, ale o tom, že když něco chci, tak nic neřeším a prostě si to koupím.
  • 11. 3. 2008 16:47

    Patrik Chrz
    Přesně. On už stačí rozdíl mezi tím, kdo nemá žádné dluhy (vč. hypotéky) a tím, kdo nějaké má.
    To se pak všechno líp plánuje a je daleko lehčí učinit různá rozhodnutí - třeba změnu zaměstnání.
  • 11. 3. 2008 20:39

    Mex (neregistrovaný)
    Mám praktické zkušenosti ze své praxe a mohu vás ujistit, že takoví lidé prostě nedají jen tak příkaz, aby si něco nového koupili. Jejich primární starostí bude jak to udělat, aby je to stálo co nejmíň, takže řeší opravy, bazarové koupě a chovají se fakticky ještě nelogičtěji než ten, kdo si jde půjčit k Providentu.
  • 11. 3. 2008 18:30

    TVK (neregistrovaný)
    Proč "drobný škudlil"? Prostě každý rozumně uvažující člověk platí za služby, které on požaduje, potřebuje a oceňuje, pokud možno minimum. A to nesouvisí s výší příjmu, je to jen o přístupu.

    Proč platit za něco, co pro mne nemá tu hodnotu? Jakou pro Vás osobně mají bankovní služby hodnotu? Pro mne rozhodně nižší, než nějakých 1800 Kč za rok za vedení BÚ a realizaci naprosto standardních operací. Takže pokud mi to někdo nabízí totéž za 0, tak to beru. Navíc úspora okolo 2000 Kč ročně za 2 hodiny spojené se zrušením starého a zřízením nového účtu je dost dobrý kšeft. Je to jen o tom, využít příležitost, protože velké peníze jsou součtem malých.
  • 11. 3. 2008 20:47

    Mex (neregistrovaný)
    Nehledejte v tom rozumné uvažování. Rozumný člověk ví, že kouření je zdravotně i finančně nevýhodně a koukněte se na procento kuřáků.

    A abych vás trochu poštengroval, tak moje definice drobného škudlila je taková, že šetří po drobných v domnění, že tím našetří jmění. Nenašetří. Našetří jen malé peníze, protože velké peníze(koho, co) dělají jen velká rozhodnutí nebo zase velké peníze(kdo, co). A popravdě jestli se mám rozhodovat, zda se soustředit více na šetření stokorun ročně za cenu kompromisů v jiných oblastech, nebo se věnovat vydělávání opravdových peněz a nedělat kompromisy v běžných finančních záležitostech, zvolím to druhé. Ale to je samozřejmě můj názor a můj postoj a neodsuzuji tím toho, kdo se soustředí i na to šetření stokorun.
  • 11. 3. 2008 22:32

    TVK (neregistrovaný)
    Ale to si vůbec neodporuje s tím, co píšu výše. Samozřejmě já i mnoho jiných si spočítá, že diskutovaná suma není žádná darda na zbohatnutí, ale je to úspora, a třeba pro mne bez jakéhokoliv snížení komfortu nebo kompromisů, naopak s lepší dostupnosti financí (karta i ke spořícímu účtu). Navíc ten, kdo není schopen dělat takováto každodenní "malá" rozhodnutí, těžko bude schopen udělat to pro něj "velké".

    P.S: Jen zcela na okraj, kolik statisíců nebo milionů lidí v ČR ví, že po loňské (?) změně tarifů ČEZu si platí drobný "nadstandard" služeb za 10Kč měsíčně, což si může jedním telefonátem zrušit? Malý krok pro člověka, velký vývar pro ČEZ ...
  • 12. 3. 2008 7:02

    Michal Kára (neregistrovaný)
    Naopak - kdo porad resi jak nekde usetrit 10 korun nema cas setrit / vydelavat opravdu velke penize. To je videt i na klientech mBank - sice se biji v prsa jak usetrili par stokorun rocne, ale susi mnoho set tisic na uctu jehoz uroceni nepokryje ani inflaci, cimz prichazi o tisice. Ale hlavne ze usetrili ;-)

    Jinak mBank je docela "zajimava" i v tom, ze narozdil od ostatnich bank ma hypoteky (dlouhodoby uver) podlozene ne hypotecnimi zastavnimi listy (dlouhodoba pujcka), ale penezi na sporicim uctu (kratkodoba pujcka). To je pomerne rizikove.
  • 12. 3. 2008 17:02

    Mex (neregistrovaný)
    V tomhle se ani neshodneme. Vy vidíte výhody jinde a já také. Například ta zmiňovaná karta ke spořícímu účtu z mého pohledu není nic, pro co bych našel praktické upotřebení. Na spořícím účtu nebudu mít peníze, které hodlám utrácet po drobných a když jich budu potřebovat víc, velice pravděpodobně to budu vědět natolik dopředu, abych buď něco převedl na běžný účet nebo to odeslal bezhotovostně. A když by opravdu mělo jít o větší částku v hotovosti, tak moje banka vyplácí z termínovaných a spořících vkladů peníze v jakékoliv částce bez poplatku a mohu si přijít jednou a ne pro sto litrů na pětkrát do bankomatu.
    Zase je pravda, že mnoho a mnoho klientů nemá potřebu, jako já a určitě i jiní využívat embosovaných karet (abych použil něco, co mBank nenabízí a já to považuji za běžný standard). Ale to byl jen jeden příklad. Abych ilustroval, že když se liší naše očekávání a motivace, budou se nejspíš lišit i naše názory. A netvrdím, že vy nemáte pravdu a já ano. Určitě máme pravdu oba.

    Pro sebe volím spíše banku, která má ve svém portfoliu více než jeden způsob zhodnocování peněz (prostě proto, abych nemusel zbytečně nerozšiřoval okruh lidí, kteří mi "vidí do peněz"), ale chápu, že někdo raději volí roztříštěnost a to i za cenu, že ho díky neúplným informacem budou hodnotit jinak, než byl správně měli. Nebo prostě jen šetří na poplatkcích, takže pak z toho takový mišmaš - účet tam, stavební spoření tamhle, penzijní zase jindy, investice do fondů ve čtvrté finanční skupině a makléřské služby u soukromníka s nejmenšími poplatky. Je to tak trochu jako když důchodci běhají s letáky od Tesca ke Kauflandu a potom do Hypernovy. Ale i to je určitý vzorec chování. Je velice pravděpodobné, že v takovém případě se ušetří nejvíc(ušetří nikoliv vydělá), ale já na tohle nemám náturu.

    Samozřejmě všechny zmíněné služby a produkty využívá jen poměrně malá skupina klientů, ale pokud se mBank chlubí, že 60% jejich klientů má vklad nad 500tis., tak to lze vysvětlovat různě, ovšem pokud jde o všechny úspory klienta, tak jeho chování je z ekonomického hlediska přinejmenším neprozíravé.
  • 13. 3. 2008 8:35

    okřídlený čípek (neregistrovaný)
    Největší blbost je mít vše u jednoho ústavu. A banky, pojišťovny, jedno kdo, na tom stavějí. Čím víc máte u nich produktů, tím hůře od nich odejdete. A oni postupně zdražují poplatky, zvyšují úrokové sazby u úvěrů a snižují u vkladů, a vy jim tak krásně generujete stoupající zisk.

    A třeba právě obchodníci přiznávají, že na zákaznících jdoucí k nim pouze pro zboží v akci a ostatního, předraženého zboží si nevšimnou, nevydělají tolik jako na těch, co tam koupí něco z akce (opominu nyní, že akční zboží je pouze k nalákání, a v regálech není a je počítáno s tím, že zákazníci neopustí prodejnu s prázdným košíkem) a k tomu spoustu jiných, předražených pitomin. Nejde jen o důchodce, kteří uvažují takto ekonomicky. A obchodníci takovéto ekonomicky smýšlející občany nemají v lásce, kdyby se takto chovala většina zákazníků, obchodníci by sice nezkrachovali, ale nemohli by mít také takové nemravné zisky.

    Nechodím kupovat vše do jednoho obchodu. Tím ztratíte přehled o tom, co má konkurence. Pokud k týdenímu nákupu piva, mouky a uzenin přihodíte v HM i TV (třeba i v akci) z velmi omezeného výběru, vězte, že bude zastaralá nebo drahá. Třeba vás bude uspokojovat, ale pokud půjdete do speciálky, tak uvidíte nebo vás prodavač seznámí i s ostatními modely různých výrobců a zjistíte, že by vám vyhovoval zcela jiný typ. To samé platí o kuchyňském sporáku nebo o autu. Oběhnu více prodejců, více značek. Nejsme v socialismu, abychom brali ze 2 modelů, které jsou pro tuto pětiletku v prodeji...

    Když si půjdu vybírat auto, budu také volit to nejlépe vybavené za co nejnižší standardní cenu. Nebudu brát auto nejmenované tuzemské značky, které je sice údajně levné, ale za vše civilizační si musím extra připlatit nebo koupit vyšší stupeň výbavy. V konečném součtu pořídím auto od konkurence za stejné peníze či levněji, ale o třídu výš (nemám na mysli podbízivou asijskou produkci).
  • 12. 3. 2008 7:21

    Michal Kára (neregistrovaný)
    To zalezi na tom, jakou banku mate a kolik vydelavate. Pokud mate treba eKonto a slusny prijem, vejdete se klidne do 500 rocne. Navic zmeny vsude, cteni podminek, seznameni s novym rozhranim, to jsou tak 3 hodky. Za predpokladu, ze zmena uctu vsude probehne bez problemu a nebudete muset resit nejake zatoulane platby ;-)

    Samozrejme jsou lidi, pro ktere je 500 za tri hodiny hodne. Ale jsou taky lidi kteri tech 500 vydelaji za mene nez hodinu. Takze tahle jejich "investice" bude mit navratnost pres tri roky, coz uz neni nic moc. A za tu dobu se muze lecos zmenit. Uz chapete, proc se rika, ze mBanka je pro chude ;-)
  • 13. 3. 2008 8:53

    anonymní
    I majitel IKEY vyměnil "drahého" holiče za levnějšího. A ten majitel určitě nepotřebuje šetřit na takovýchto položkách. Ve vyspělé cizině jsou lidi zvyklí více šetřit, protože se ke svým majetkům dopracovali mnohdy trnitou cestou. U nás řada lidí dospěla k majtekům příliš snadno, nemravnými cestami, a podle toho se i chová. Ale jednou jsou nahoře, podruhé mohou být dole. Pak budou hledat i účet, na kterém ušetří tisícovku ročně.
    V poctivém světě dělají malé peníze větší peníze.
  • 12. 3. 2008 17:17

    Vašek (neregistrovaný)
    S tím názorem, že MBank je pro "spořivé" a ne jenom pro "chudé" úplně souhlasím. Sám přecházím od České Spořitelny k MBank a za rok na tom ušetřím přes 2 000. Přitom mám docela vysoký plat a ty dva tisíce za rok mě určitě nevytrhnou. Ale proč je nemít?
  • 11. 3. 2008 19:22

    anonymní
    Podle mně děláte nesmyslnou generalizaci. Podobně jako mi přijde úchylné tvrdit, že MMSky neposílá jen ten, kdo má malý nárok na mobilní služby, protože kdo ho má velký, musí přece MMS posílat.

    Konkrétní příklad: byl jsem léta u eBanky, pak u Živnobanky, nyní u mBanky. Osobnímu jednání na pobočce jsem se vždy vyhýbal a to u všech bank. Je to časově příliš náročné, v případě nekorektních informací nemáte důkaz (to se vám u e-mailu stát nemůže) a když nebylo zbytí (např. jsem jednou odeslal zahraniční platbu na špatný účet), zavolal jsem osobnímu bankéři a ten problém vyřešil. Chodit na pobočku a vykecávat se tam není myslím priorita většiny zákazníků. Možná to ocení osamocený důchodce, těžko říct.

    Co se týče hotovostních služeb, také si dokážu těžko představit, kdo je může tak moc postrádat, aby mu to stálo za skoro 4 tisíce ročně (300x12 na poplatcích City). Výplata většině lidí chodí na účet, platí se kartou vydanou a vedenou zdarma, kdo nechce, vybere z bankomatu, u mBanky tuším 3x v měsíci také zdarma. Kolik % lidí potřebuje u banky ukládat hotovost?

    Samozřejmě nepředpokládám, že všichni mají podobné nároky jako já, ale vaše konstrukce "nechodí do pobočky, nevyžaduje možnost vkladu hotovosti na pobočce a nevybírá statisíce v týdnu = má velmi malé nároky na bankovní služby" mi přijde naprosto ujetá.
  • 11. 3. 2008 21:00

    Mex (neregistrovaný)
    Podle mého neumíte číst. Výslovně jsem se ohradil proti generalizování mých slov.

    Jestliže si nedokážete představit, že někdo může potřebovat hotovostní operace a osobní jednání jen na pofidérním základě svého osobního postoje a svých osobních potřeb v těchto věcech, je to váš problém.

    Konstrukci, kterou jste nastínil jste si vytvořil sám a tudíž její ujetost můžete také sám nejlépe posoudit. Pokud čtu dobře svá vlastní slova, malé nároky jsem definoval úplně v jiných souvislostech a vůbec nikde nezaznělo, že "velkým nárokem" je výběr statisíců. "Velkým nárokem" v kontextu služeb poskytovaných mBank je už jen požadavek na fyzickou blízkost pobočky, která poskytuje také hotovostní služby. A nebo chcete říct, že z pohledu mBank jde o standard?
  • 12. 3. 2008 13:43

    anonymní
    Číst umím, narozdíl zřejmě od vás, velmi dobře.

    Citace: "a malým nárokem je i nárok na možnost osobního jednání na pobočce a hotovostní služby".
    Já jsem se snažil vám vysvětlit, že řada, možná i většina lidí _nepotřebuje_ osobní jednání na pobočce ani hotovostní operace. Na příkladu jsem uvedl proč.

    Taktéž jsem podrobně rozepsal důvody, proč by člověk na pobočce měl trvat. Zde se projevila vaše neschopnost čtení a logické úvahy.
    Ještě jednou a podrobně - proč by měl člověk chodit do pobočky banky?
    1) Pro služby, které nejdou vyřešit písemně/telefonicky/netem. Neznám příliš takových

    2) Pro své osobní problémy, kdy do pobočky nejde za službami, ale za chybějícím lidským kontaktem. Typické pro důchodce, pro ostatní spíš výjimečné

    3) Uložit hotovost. Soudím, že naprostá většina pracujících dostává peníze bezhotovostně. Ukládat hotovost tedy nepotřebuje a když už, jde to udělat, byť za pár desítek korun, na každé poště. Výjimkou jsou opět důchodci, kteří dostávají každý měsíc hotovost.

    4) Vybrat hotovost. Zde jste nepochopil ty statisíce. Limity u mBanky jsou vysoké, ceny za první výběry v měsíci nulové, takže kdekoliv je v dostahu bankomat, máte k hotovosti přístup. Výjimkou jsou zapadákovy bez bankomatu a právě ti, kteří potřebují vybírat statisíce a je pro ně nepohodlné dělat to po částech z bankomatu, každý týden vybrat limit.

    Takže Vám své závěry shrnu - na základě výše uvedeného jsem přesvědčen, že vyjma důchodců, lidí s osobními problémy a vybíračů statisíců není mnoho důvodů, proč by většina lidí měla požadovat fyzickou blízkost pobočky. A naopak. Proč by člověk bez nároku na fyzickou blízkost pobočky měl být automaticky tím "s velmi malým nárokem na bankovní služby".
  • 12. 3. 2008 17:48

    Mex (neregistrovaný)
    Omlouvám se, citujete mě dobře, ale já jsem to napsal špatně a bohužel jsem se právě té špatné verze chytl.

    Správně by tam mělo být – VELKÝM nárokem je i nárok na možnost osobního jednání .... Ten, kdo má malé nároky, jde do mBanky, protože z pohledu jejich služeb už jde v tomto případě o neposkytovaný nadstandard. Ještě jednou má omluva za nepřesnost. Takhle už to snad je logičtější.

    Své důvody jste rozepsal podrobně až teď. V předchozím příspěvku je nějak nevidím.

    Ale k tomu, co píšete:

    Ad 1) Bez urážky, ale znáte toho asi poměrně málo. A především si neuvědomujete, že ačkoliv lze drtivou většinu záležitostí vyřešit bez nutnosti osobního setkání, existuje opravdu nezanedbatelná skupina lidí, kteří v případě možnosti volby zvolí osobní jednání. Dokonce si troufnu tvrdit, že vy nebo já, kteří jsme ochotni a především schopni řešit i velmi složité problémy prostřednictvím nějakého komunikačního prostředku, je stále ještě výrazná menšina.

    Ad 2) Evidentně jste člověk už „odkojený“ u PC. Váš komentář ohledně potřeb důchodců je toho evidentním důkazem a těžko se mi komentuje tak, abyste to necítil jako urážku. Takže komentář raději nebudu dál rozvádět.

    Ad 3) Asi byste se hodně divil, jaké objemy a především jaké počty hotovostních operací řeší denně pokladníci ve velkých bankách jako je třeba ČS, KB, ČSOB.

    Ad 4) Statisíce jste do toho začal tahat vy. Já jsem o žádných částkách původně nepsal. Jen jsem uvedl jeden z možných důvodů, proč může někdo dávat přednost bance, která takové služby poskytuje a to i za cenu jejich poplatků.

    Samozřejmě, že vaše vlastní důvody pro volbu mBank jsou naprosto legitimní a logické. Jenže tím to také končí. Jsou to vaše důvody a jen vaše důvody, které komplexně nenapasujete na každého.

    Promiňte mi mou evidentní nadutost, ale myslím si o sobě, že v oblasti finančních služeb a znalosti klientů se nemůžeme rovnat. (ano, usuzuji tak jen z několika málo řádků vašich názorů, což není moc objektivní, ale zkuste mě přesvědčit, že se mýlím)
  • 13. 3. 2008 8:51

    anonymní
    Ad poslední odstavec - já vás přesvědčovat nemusím o tom, že se znalostmi klientů můžeme rovnat. Není to potřeba. Spíš se snažím vysvětlit, proč jsem přesvědčen, že nemáte pravdu.

    Viz jednotlivé body, proč vyžadovat kamennou pobočku:

    ad 1) "Pro služby" - Co znám, tak prostě pokud dotyčný do banky nemusí, tak tam nejde. Viz můj minulý přehled, proč na pobočku lidi chodí. Možná máte ve svém okolí většinu lidí, co si raději výpis v bance vyzvednou osobně za 20Kč, než by si ho nechali poslat domů za 10Kč, ale obávám se, že to budou spíš výjimky. Může být, že někdo preferuje cestu do banky před telefonátem či kliknutím, ale že by to byla většina? Mimochodem, máte pocit, že hodně lidí neustále potřebuje nové služby/mění služby, aby kvůli tomu na pobočku chtěli chodit?

    ad 2) Pokud jdete na pobočku proto, že rád zavítáte mezi lidi, že vám chybí kontakt a rád si promluvíte s člověkem za přepážkou, snad nemá nic s PC společného. Takoví lidé prostě existují, mám jich ve svém okolí několik. A že jde často o důchodce je taky fakt.

    ad 3) Psal jsem "uložit hotovost", vy operujete s pojmem "objemy a počty hotovostních operací", což v sobě zahrnuje i výběry. Navíc já jsem řešil domácí klientelu a pokud porovnám hotovostní operace firem a běžných lidí, tak je to diametrální rozdíl.

    ad 4) Ano, statisíce jsem zavedl já jako jeden z mála případů, kdy karta s výběrem z bankomatu zdarma nestačí, protože i u mBanky je limit - přestože velkorysý - tuším 90 tisíc. Takže víc než 90 tisíc za týden z bankomatu nedostanete, takže vybíráte-li často statisíce, je absence hotovostních operací velké omezení, které uznávám.

    Já nepasuji své důvody na každého. Kdybyste pozorně četl, co jsem psal, dozvěděl byste se, proč to tak bylo. Ocituji tedy sám sebe:

    Samozřejmě nepředpokládám, že všichni mají podobné nároky jako já, ale vaše konstrukce "nechodí do pobočky, nevyžaduje možnost vkladu hotovosti na pobočce a nevybírá statisíce v týdnu = má velmi malé nároky na bankovní služby" mi přijde naprosto ujetá.
  • 13. 3. 2008 14:32

    Mex (neregistrovaný)
    Samozřejmě, že ten poslední odstavec a otázka-výzva v něm byla jen řečnickým obratem. Tady nejsme na fóru, kde byste měl jakkoliv odhalovat svoje soukromí, pokud to sám nechcete. Hlavním důvodem toho však bylo, abych vás přivedl k zamyšlení, na jakých základech máte založené své přesvědčení, že se ve svém názoru nemýlíte. Samozřejmě, nemýlíte se bráno z pohledu člověka, který má své osobní zkušenosti a tyto dále srovnává se zkušenostmi a postoji lidí ze svého okolí. Bohužel pro vás, pro mě a také pro většinu ostatních platí, že vztahy na vyšší úrovni udržujeme převážně s lidmi, kteří se řadí do obdobné společenské třídy jako my sami a současně mají obdobné vzdělání a často i podobné zájmy, ba dokonce velmi často také podobné politické přesvědčení, tak se od nich můžeme dočkat jen velmi málo odlišných životních zkušeností a postojů. Koneckonců jste to potvrdil i použitím obratu "co znám" v kontextu lidí hned v reakci na reakci na bod 1).
    Proboha, neberte tohle jako dogma. Každý den najdete deset výjimek, ale stále to budou jen výjimky. No a pokud se s někým budete bavit o jeho zkušenostech a názorech třeba na bankovnictví, docela určitě se ve většině shodnete.

    Zkuste se ale na totéž téma začít bavit třeba s padesátiletou sousedkou, kterou běžně jen zdravíte na chodníku nebo na chodbě paneláku, ale protože ona hákuje celý život v sámošce a vy děláte dva roky v kanceláři fakturanta, tak si vlastně nemáte více co říct. S ní už jen těžko najdete tak často společnou řeč, jako se vám to daří s přáteli. A to i v takové triviální záležitosti, jakou je odůvodnění volby účtu.

    Pokud jde třeba o volbu automobilu, o volbu elektroniky, popř. skoro čehokoliv dalšího, nemohl bych svůj postoj opřít o jiné zkušenosti, než jaké jsem výše popsal a jen bych kroutil hlavou nad tím, že se může najít někdo, kdo si koupí třeba hodinky na tržnici u vietnamců. Jenže pokud jde o finančnictví, tam se mohu opřít o zkušenosti z dlouhodobé praxe v bankách na různých pozicích i z finanční praxe v mimobankovní sféře. A tak se můj názor na přístupy lidí ze všech možných společenských, příjmových i intelektuálních vrstev zakládá na velmi odlišném základu. A mohu nad tím mockrát jen kroutit hlavou, divit se, stejně jako vy, ale to je tak všechno, co mohu.

    Tak a ještě nakonec: Z pohledu nějaké banky, třeba ČS je běžné, že klient platí za všechno, ale současně je rozdílem v poplatcích motivován k využívání velmi široké sítě jejich vlastních bankomatů (když už je zaplatili a provozují, tak ať se aspoň rentují), přičemž je sice vítáno, pokud moc na pobočce neotravuje, ale zároveň je mu dávána možnost pobočku i s pokladnou navštívit tak, aby si na to nemusel brát den volna a to i když bydlí někde v zapadákově. Nic moc, ale pro něho to může být minimum, které mu ovšem ve stejném rozsahu mBank nemůže nabídnout. Pro ni jsou to už moc velké nároky.
    Nebo já sám. Od své banky požaduji kvalifikoný protějšek, který mě už zná a mohu se s ním bavit i po telefonu o svých potřebách, aniž bych mu musel pokaždé oslit do detailu všechny souvislosti. Zároveň chci mít k dispozici embosované karty s kvalitním cestovním pojištěním. A to už jsou taky z pohledu mBanky velké nároky. Ale patří to všechno, co jsem vyjmenoval opravdu mezi velké nároky na bankovní služb? Tvrdím, že ne. To jsou jen velké nároky z pohledu mBank a tím pádem jejich klienti musejí mít na bankovní služby ještě menší nároky, než jaké mají u ostatních peněžních ústavů. Nic urážlivého, nic negativního, pouhé konstatování.
  • 13. 3. 2008 14:54

    anonymní
    O tom, že mBank má snad nejmenší rozsah služeb, není pochyb. Opakuji asi potřetí, že jsem polemizoval pouze s názorem, že kdo nepotřebuje kamennou pobočku, nemá vysoké nároky.

    Jinak své zkušenosti, divte se, nemám jen ze svého okolí. Plně souhlasím s tím, že člověk se nejčastěji stýká s lidmi své úrovně - vzdělání, zájmy, názory. Nicméně máte-li znalosti, pak ve svém okolí, a to i širokém, máte pověst "toho, kdo se vyzná" a obrací se na vás nejen ta sousedka (sice neprodává v samoobsluze a já nedělám fakturanta, ale jinak jste to trefil a to i věkem), ale i známý známého apod. Samozřejmě že nemám tolik zkušeností, jako kdybych celý život dělal bankovního poradce. Nicméně není pravda, že mezi to mé zmiňované okolí se řadí prakticky výlučně osoby podobné společenské třídy, vzdělání a názorů.

    Jinak ty vaše "velké nároky" uvedené v příspěvku jsou pouze způsob, jak mrskat mBanku. Přitom na mBance nijak nelpím, mám z obchodních důvodů účty u tří bank, ale fyzicky na pobočku nechodím ani do jedné. Podobným způsobem by se totiž daly zmrskat libovolné ostatní banky. Třeba tím kvalitním pojištěním ke kartě. To má, na základě mých zkušeností, prakticky jedině AIG. Ostatní mají nízké limity a hlavně miliony výluk. Pojištění u AIG mají však pouze tyto banky:
    ABN AMRO
    Commerzbank
    Citibank
    Raifeisenbank
    Bawag bank

    Která z nich má zároveň onu síť poboček i v zapadákově? Která z nich má velkou síť bankomatů? A ve vašem pytlíčku s nápisem "banka pro klienta s vysokými nároky" vám nezůstane ani jedna. Vždy jdou nastavit ty "vysoké nároky" tak, aby vyhovovala pouze vámi vybraná banka. Taková variace na státní výběrová řízení. Máme tu vítěze a teď nastavit podmínky tak, aby to mohl vyhrát jenom on.

    "Vysoké nároky" je pojem číselně nevyjádřitelný, každý si pod tím představí něco trohu jiného. Nemá smysl tady vytahovat trumfy v podobě zmíněných konkrétních bodů. Vše se tu točí pouze kolem prvního odstavce mého příspěvku a tak zopakuji - stojím si za tím, že to, že někdo nepotřebuje kamenné pobočky, ještě neznamená, že na banku nemá vysoké nároky.
  • 13. 3. 2008 23:24

    Mex. (neregistrovaný)
    A jak byste to tedy nazval vy? Podíváte-li se na to pohledem služeb, které poskytuje mBank? Nárok na nadstandard? Nesplnitelné přání?

    Mimochodem, nezpochybňuji vaše životní zkušenosti. Jen je tipuji na takovou úroveň, která odpovídá poměrně mladému člověku (rozhodně hluboko pod 30) s primárně neekonomickým vzděláním. Asi by vás vyhnali, kdybyste se postavil před banku a ptal se každého třeba jen v jednom týdnu, co ho vede k tomu, že jde na pobočku, když může využít internet nebo telefon a k tomu ještě zjišťovat, co dělá, kolik mu je a jaké má vzdělání, takže snad mi můžete věřit, že z mé dlouholeté praxe mohu mít celkem slušný přehled o všech "úchylkách" bankovních klientů :o))

    Pokud jde o ty nároky, které jsem jmenoval u někoho jiného, než jsem já sám, tak jsem snad tolik nepřeháněl. No a svoje nároky jsem zase pojmenoval docela přesně. Mimochodem, také pojištění ke kartám AmEx u KB je velice kvalitní (ačkoliv jejich užitečnost je jinak poměrně nízká oproti Visa a EC/MC) a na srovnatelné úrovni jsou také pojištění ke zlatým a stříbrným kartám u téže banky. Je ale pravda, že jde o tak velkou banku, že je až moc snadné narazit mezi jejími zaměstnanci na dost diletantů. Moje štěstí je, že díky praxi také v téhle bance už dokážu posoudit, kdo svou práci zvládá s bravurou a kdo ji jen odsedí a papouškuje naučené poučky.
  • 14. 3. 2008 9:10

    anonymní
    Vidíte, jste těžce mimo. Jak s věkem, tak vzděláním :-)

    Já bych to nenazýval jinak. Někdo od banky vyžaduje pobočku, jiný výběr z bankomatu zdarma, třetí internetbanking funkční i pod Linuxem, čtvrtý bankmat na každém rohu, pátý mix z toho a šestý pro jistotu vše dohromady. Dělat kvůli některému z požadavků z klienta náročného mi přijde dost ošemetné. Opakuji asi podesáté, už jen proto, že bankovních služeb využívám celkem dost, řekl bych více než 80% ostatních zákazníků banky, čili se mezi náročné klienty počítat myslím můžu. A přesto na pobočky nechodím a hotovostní operace na přepážkách většinou neprovádím. Výjimka je tam jednou za rok, dva, kdy potřebuju vybrat statisíce, např. pro nákup auta apod.
  • 13. 3. 2008 10:56

    Q (neregistrovaný)
    Bohužel je dost činností, které se jinak než na přepážce /nebo korespondenčně s časovou a finanční náročností za úřední ověřování/ nedají dělat.
    Já včera stál v nekonečné frontě v ČS. Ačkoliv jindy stojím a nadávám na fronty na pokladně, nyní jely 2 pokladny a pokladní se dloubaly v nose. A hotovostní přepážky, ke se jindy dloubají v nose, byly přetížené. Co jsem stačil odposlouchat /asi ČS rozesílala výpisy/, šlo o samé reklamace v naúčtovaných poplatcích: Vy jste mi tvrdili, že se tam nic neplatí, a tady mám stržené ... Tento měsíc se to strhávat už nemělo a já to zase mám stržené ...Takto podobně začínal snad každý rozhovor, který díky stísněným prostorám a dobré akustice nešlo nepřeslechnout ... Hádejte se s někým po e-mailu nebo po telefonu, že pravda je na vaší straně. Pokud si příkaz typujete sám, asi si můžete nadávat za chybnou transakci sami. Pokud však v ČS využíváte sběrného boxu, kam může kdokoliv vhodit příkaz např. s falešným podpisem nebo někdo z banky příkaz chybně natypuje či scanr blbě předá do systému (neznám technologii pořizování příkazů v ČS v papírové formě), určitě tu prostor k reklamacím je.

    Řada lidí raději zajde 2 x za dekádu do pobočky, než aby si kupovala comp za 25 tisíc, k tomu dávala Telecomu skoro litr měsíčně za telefon a internet. Pokud nejste podnikatel či nepoužíváte internet ještě k jiným aktivitám, tak je elektronické bankovnictví hodně drahý špás. Nezatracujme proto klienty, kteří z jakýchkoliv důvodů zatracují alternativní kanály a vyžadují kvalitní, levné a rychlé služby na pobočkách. Když to fungovalo před výprodejem bank do ciziny, proč by to nemělo fungovat i nyní?
  • 13. 3. 2008 11:27

    anonymní
    Bohužel je dost činností, které se jinak než na přepážce /nebo korespondenčně s časovou a finanční náročností za úřední ověřování/ nedají dělat.

    To je velmi zajímavé tvrzení. Myslím, že služeb bank využívám požehnaně (od běžného účtu přes spořící, karty, platby do zahraničí, obchodování s akciemi, cestovní pojištění do zahraničí apod.) a nepamatuju se jedinkrát, že bych kvůli tomu musel do banky nebo běhat na úřední ověřování. O jaké činnosti (stačí tak 5-10 příkladů s těch "dosti činností) jde? Obávám se, že pokud budou, tak rozhodně ne nic běžného nebo něco, kvůli čemu by bylo nutno cpát do banky 300Kč měsíčně za "luxus" kamenných poboček.

    Ad reklamace: zrovna minulý týden jsem řešil po e-mailu dvě docela komplikované reklamace a blahořečil jsem svému zvyku řešit maximum věcí mailem. Měl jsem totiž důkazy, o co jsem žádal a co mi na to odpověděli. Kdybych to býval řešil telefonicky, tak mi řeknou, že vše udělali správně nebo že mi poskytli korektní informace a já bez důkazů (=nahraného hovoru) nemám naprosto šanci.

    Závěr - já rozhodně nezatracuju klienty, kteří trvají na pobočkách apod., já jsem jen polemizoval s názorem pana Maxe, že ten, kdo nevyžaduje pobočky, nemá vysoké nároky na bankovní služby.
  • 13. 3. 2008 12:53

    Patrik Chrz
    Řada lidí raději zajde 2 x za dekádu do pobočky, než aby si kupovala comp za 25 tisíc, k tomu dávala Telecomu skoro litr měsíčně za telefon a internet.
    Ale no fuj. Možná před 2 lety, ale dneska seženu notebook s daní od 10 000 Kč (pokud si banka neporadí s Linuxem tak připočíst ještě cca 2500 za OEM Win) a na připojení do banky stačí třeba GPRS (paušál od cca 500 Kč, nebo "klouzavý tarif" od Oskara od 200 Kč - 15 MB by na internetbanking mělo stačit). A u mBank není potřeba ani to - dá "surfovat" přímo v tom jejich kiosku nebo aspoň volat na mLinku. A do toho nákupního centra i ten člověk z vesnice občas zajde.
  • 14. 3. 2008 8:57

    Jarmila (neregistrovaný)
    Myslíte? Třeba já to mám k nejbližšímu kiosku mBanky přes 100 km. Jiné nákupní centrum mám blíž a nejsem takový trouba, abych trajdala 100 km kvůli surfování z bankkiosku zdarma? kdybych neměla počítač s netem, tak bych měla rychlejší využít první internetovou kavárnu (což lze u mBanky, ale třeba ne u FIO) nebo bych se informovala na mobil-banking.
  • 11. 3. 2008 21:08

    Dorfl (neregistrovaný)
    Souhlas, peníze mi můžou chodit jak do mBank, tak do jiné banky, platit přes internet se dá taky a nevím, jestli je lepší chodit zadávat různé platby na pobočku (navíc s omezením pracovní dobou a ještě s čekáním ve frontě) nebo poslat peníze třeba v deset večer.

    A že neplatím za výběr z bankomatu? Může mi někdo ze zastánců placených účtů bank říct, v čem je to pro ně jiné?

    Prostě základní služby spojené s bankovním účtem jsou stejné u všech bank, tak nevidím důvod proč bych za to měl platit, to jako bych si schválně koupil stejnou věc stejné značky za víc peněz.
    Navíc pokud chci investovat a dělat velké peníze, můžu investovat i bez nutnosti založení placeného účtu.

    Spíš mi to tady vyznívá, že se někteří rádi chlubí tím, na jak velké poplatky vlastně mají.

    Navíc převod peněz mezi účty mBank v reálném čase je skvělý.
  • 11. 3. 2008 21:29

    Pavel (neregistrovaný)
    Hm, dost mě tady vytáčí, jak se pořád nějakej moula otírá o mBank jako o banku pro chudé a podobně. Já se nepočítám mezi nejchudší, pravda, na Krejčíře nemám, ale rozhodně bych netrvdil, že pro mě 2 tisíce nic neznamenají. I když občas přesunuju statisíce, je mi líto každé koruny, kterou jsem nucen vydat za nesmysly. A druhá věc, mBank je pořád na začátku. Kolik má tady klientů Citi? Budou jich take pouze statisíce. Což už je srovnatelné, alespoň řádově. Osobně tuto banku neznám a nezajímá mě. Ale zkusme udělat srovnání například na jaře 2009. V tu dobu již bude mBank zcela v jiné pozici a Citi nebude už na našem trhu existovat. Minimálně pod svým současným názvem. Obávám se, že americký hypotéční průšvih srazí do kolen i mnohem větší hráče...
  • 11. 3. 2008 22:01

    Simona Z. (neregistrovaný)
    Americký hypoteční "průšvih" nemá s českou Citi nic společného. Opět vyřčené spekulace bez podložených faktů a vyjádření společnosti.
  • 12. 3. 2008 9:45

    Mex (neregistrovaný)
    To se pletete. Změnou právního stavu se to i "české" Citi dotklo velmi. V současnosti jde totiž o to, že "česká" Citi už neexistuje, ale jde fakticky jen o pobočky mateřské Citi v Čechách. A to je diametrální rozdíl. A je jen zbožným přáním, aby se to neprojevilo někdy v budoucnu také negativně.
  • 12. 3. 2008 19:31

    Nax (neregistrovaný)
    Nechci vám brát plané naděje. Pouze upozorňuji na fakt, že žádná ČESKÁ Citi neexistuje. Na území ČR funguje pouze jako organizační složka irské banky.
  • 11. 3. 2008 22:02

    Simona Z. (neregistrovaný)
    Americký hypoteční "průšvih" nemá s českou Citi nic společného. Opět vyřčené spekulace bez podložených faktů a vyjádření společnosti.
  • 11. 3. 2008 23:32

    Dorfl (neregistrovaný)
    Polská banka, která je součástí německé Commerzbank. Je v tom nějaký problém?
    KB řídí Francouzi, Raifka je rakouská atd. Je celkem jedno odkud přijde, jde o to co nabízí.
    Balíček běžných služeb za 299Kč je opravdu síla.
  • 12. 3. 2008 9:17

    CitiFanda (neregistrovaný)
    Přišel ze Citi. Ono je vůbec lidí, kteří odcházejí v poslední době ze Citi docela dost. Značka je to, ale silná a kvalitních manažerů tam měla vždycky dost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).