Máš to špatně. Zálohy na služby NEJSOU tvůj příjem, pokud je s nájemníkem vyúčtováváš (přes tvůj účet jenom protečou).
Vysvětlím ti to:
1) zálohy na služby (teplo, voda, elektřina, plyn, úklid domu, osvětlení domu) .... 4000 Kč měsíčně
2) nájemné .... 6000 Kč měsíčně
= nájemník ti platí 10.000 Kč měsíčně
Náklady:
- příspěvek na správu domu .... 2000 Kč měsíčně
- pojištění 1000 Kč ročně
- úroky úvěru 2000 Kč měsíčně
- do nákladů můžeš dávat i další, třeba daň z nemovitosti, právní a daňové poradenství, nákup odborné literatury vztahující se k pronajímání, mzdu správci, apod.
Tvůj příjem je 6000 Kč měs. x 12 = 72.000 Kč
Teď se rozhodneš, jestli uplatníš 30% paušál, nebo skutečné výdaje.
Jen je třeba dávat pozor na příspěvek na krytí nákladů technického zhodnocení domu, jak je v článku uvedeno. Problém je, že většina SVJ na to kašle a nejsou schopni ti to rozklíčovat z toho, co měsíčně platíš. Proto řada pronajímatelů raději uplatňuje paušál.
Upozorňuji, že neexistuje žádný pojem "fond oprav". Zapomeňte proboha na to. Vlastník platí zálohy na správu (opravy, údržba), zálohy na vlastní správní činnost a zálohy na technické zhodnocení.
Udělat to tak můžete, ministr financí bude mít radost :-)
Zúčtovatelné služby se vůbec do příjmů nepočítají. Jak někoho může něco takového napadnout?
Naopak příspěvek na správu hrazený SVJ nemůžete chtít platit po nájemníkovi, to je náklad pronajímatele, tj. součást nájemného.
Díky za vysvětlení, o těch zálohách za služby v článku nebylo a třeba ta platba do "fondu oprav" taky účtem jen proteče, takže když se nemůže při paušálu uplatnit, zajímalo mě, jak je to s těmi ostatními, které nebyly v článku zmíněny.
Jen jsem chtěl vědět, jak je ten 30% paušál výhodný. Už tu představu mám.
vlastním dr.byt po rodičích a chci jej pronájmout.Nájemník mi zaplatí měsíčně 5 000 a sám si bude platit energie/ plyn a elektřinu/. Já z těch 5000 zaplatím družstvu fond oprav+ vodu a topení.Můj čistý zisk je asi 1700 měsíčně.
Ročně 18 400. Z toho zaplatím paušál 30% = 5 520 Kč.Byt je vzdálen 180 km od mého bydliště. Auto používám jako běžné vozidlo.
Rozumím tomu tak, že si od těch 5520 kč odečtu 4000 za dopravu.
je to správné?
nebo 12 měsíců x 5 000 = 60 000. Z toho 30% = 18 000. - 4000 za dopravu je 14 000.
pokud nebude nedoplatek za topení nebo vodu, je můj čistý roční zisk z pronájmu 4,400 kč..
tohle je asi správné, že?
družstevní byt nelze pronajímat, není totiž Váš majetek jak se domnícváte , ale majetkem je družstvo, vy jste pouze podílníkem ve družstvu s právem k nájmu bytu, nelze tedy pronajímat něco, co Vám nepatří.
Existuje možnost, že byt pronajme samotné družstvo, ale musí družstvo hospodařit jako dobrý obchodník a tedy byt pronajímt za tržní nájemné a to celé zaůčtovat a zdanit......
Už 4 roky pronajímám družstevní byt a protože vypočtené náklady (fond oprav a další drobné výdaje) vycházely přibližně stejně jako 30% paušál, tak jsem daně vždy řešil paušálem a ročně platím cca 6000,- daň.
Tento článek mi však sdělil zásadní věc, že v případě vypočtu nákladů mohu vedle fondu oprav dát do nákladů i 4000,- měsíčně za dopravu. Což je 48 000,- za rok, k čemuž když přičtu fond oprav, tak nemusím odvádět vlastně daně žádné... To jako fakt?
Buď budete používat paušál 30%, to znamená nájemník zaplatí měsíčně 10000,- x měsíce pronájmu - 30% paušální výdaje x 15% a vyjde mi daň. Víc nemohu uplatnit.Nebo budu uplatňovat příjmy a výdaje. To znamená, že těch 10000 rozdělím na nájem, který mi skutečně zůstává, to je příjem a výdaje tvoří ten zbytek, který "pošlu" dál. Paušál na dopravu 5000,- nebo 4000,- měsíčně se může uplatnit pouze po zaplacení silniční daně to znamená teď za rok 2016(platí se zpětně v lednu 2017) za používané auto. Paušál nahrazuje PHM a parkovné.(jednotlivé účtenky z parkoviště ve městě) Nemusí se vést kniha jízd apod. Do výdajů můžete dát ještě i havarijní a zákonné pojistné,silniční daň,odpisy, opravy a údržbu,nájemné,dlouhodobý pronájem parkovacího místa,další výdaje. Dala bych je při použití auta i pro soukr. účely v poměrné výši 80%. Od příjmů odečtu výdaje a spočítám 15% daň. Je potřeba vést minimálně daňovou evidenci(dříve jednoduché účetnictví) a knihu jízd.
Táňo, Jaromíre!
Bože, nemůžete uplatňovat 30% paušál z celkové platby. V nájemní smlouvě rozlišíte nájemné (např. 7000 Kč) a zálohy na služby (např. 3000 Kč). Služby jsou zúčtovatelné a ty do příjmu ke zdanění vůbec nepočítáte. Jednou ročně je vyúčtujete.
Příjem je 7000 Kč - ten vynásobíte 12 - a to ještě jen tehdy, pokud opravdu nájemník zaplatil, tedy nedluží, nevedete podvojné účetnictví, ale jen evidenci příjmů podle faktu přijaté platby. Z částky 84000 Kč vypočtete 30 % - 50400 Kč pak uvedete v DAP na ř. 202 a na ř. 201 uvedete 84000 Kč, na ř. 203 a 206 pak vznikne zisk, který se přenese do ř. 39.
Ale jestli chcete potěšit ministra financí a dobrovolně zadotovat státní rozpočet, klidně si daňte celých 10.000 Kč :-)
Pozor, pokud nájemné a služby sloučíte do paušální platby dle § 9 zák. č. 67/2013 Sb., pak opravdu daníte ze základu 10.000 Kč. Ale to snad žádný rozumný pronajímatel dělat nebude, protože pak by nemohl po nájemníkovi vymáhat nedoplatek na službách, čili to nedoporučuji dělat. (Paušální platba se už nevyúčtovává, bez ohledu na spotřebu.)
Bohužel (či spíše bohu dík) to, co píšete se silniční daní, není pravda. Chvíli mi to trvalo, než jsem to dokázal dohledat, a přesvědčit účetní i, ale existuje jednoznačný výklad, že se silniční daň nemusí platit pro to, abyste uplatňovali paušál na auto proti výdajům z pronájmu nemovitosti. To ale neplatí v případě, že ta povinnost platit silniční daň vznikla jinak. Třeba proto, že auto používáte jako živnostník.
Výklad jsem našel na serveru daňaři online. Bohužel odkaz zmizel se starým diskem.
Obecně se to řídí zákonem 586/1992 Sb., - zákon o daních z příjmů, § 24, odst. 2, písm zt a zákonem č. 16/1993 Sb., o dani silniční §2.
Dobrý den. Je možné si odečíst od příjmů z nájmu ten paušál na dopravu 4000 Kč, když já osobně nemám auto v aktivním použití (jeho SPZ v úschově), používám auto psané na přítele a nebo otcovo auto. Je možné uvést auto např. mého otce, apod. (který nepodniká, tedy jako poušál to nidke neuplatňuje). Moc děkuji za info.
Měla bych dotaz....
když koupím auto za 100 tis jak ho můžu odepisovat z daní tu částku 100tis?
pronajímám byt, ale auto je psané na manžela... můžu si odečíst ty 4tis když byt je zase psaný na mě.. ale auto používám já...
často na prohlídky chodí syn, já mu za to jednou měsíčně koupím karton cigaret, je možné to odečíst?
opravy v bytě mi dělá známý, udělá je zdarma, ale já mu za to něco vždy dám, nebo koupím, je možné odečíst nějak náklady na opravy v tomto případě?
Proč mám pocit, že jste jen přepsali článek na Finance.cz? :D
http://www.finance.cz/zpravy/finance/29026-vite-jak-se-dani-prijmy-z-pronajmu-bytu/
Trapáci...