Hlavní navigace

Názory k článku Proč Telecom zdražuje

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 4. 1. 2002 11:31

    MiSu (neregistrovaný)

    Priznam se, ze neznam detailne telekomunikacni zakon a tak presne nevim co nastane po uplne liberalizaci trhu. Predpokladam vsak, ze si budu moci zvolit libovolneho poskytovatele (pomoci predvolby) a pak volat za jine tarify (snad levnejsi). Kdo ale bude platit draty dovedene ke me domu? Predpokladam, ze ja. A komu? Asi tomu kdo je zridil (Cesky Telecom) - to je logicke - dnes se tomu prece rika pausal. Takze po uplne liberalizaci budu dale platit zvyseny pausal 299,- pro CT a kdo by se pak zrikal volneho kreditu 90,- a volal pres jineho operatora? Takhle se udrzuji zakaznici ... :-)

  • 4. 1. 2002 13:32

    Lubor K. (neregistrovaný)

    Myslim, ze to takto nebude. Pokud se nepletu, bude nucen Telecom "pronajmout" tu posledni mili, co vede k vam do bytu. Tu bude Vas novy poskytovatel samozrejme platit Telecomu a Vy potom budete muset platit pausal novemu poskytovateli. Ale treba se pleteme oba ;-)

  • 4. 1. 2002 14:03

    MiSu (neregistrovaný)

    Zalezi na tom za kolik projame CT last mile dalsim operatorum a za kolik ji oni pronajmou nam zakaznikum. Nejsem si jist, ze dojde k vyraznemu snizeni.

  • 4. 1. 2002 13:54

    Jarda (neregistrovaný)

    Na začátku článku autor uvádí:
    Českému Telecomu patrně připadá nespravedlivé, že Němci či Poláci platí více. Navíc česká koruna v současné době posiluje. Znamená to, že i Telecom bude zdražovat

    Ke konci článku naopak uvádí:
    Ceny jasně půjdou na úroveň evropskou. Takže spíše dolů (určitě, pokud vydrží posilování koruny vůči euru).

    Jak to tedy je? Jsou ceny v Evropě vyšší, či nižší? Současnou úpravou cen se Telecom Evropě přibližuje, či vzdaluje? Při posilování koruny by měl Telecom snižovat, či zvyšovat cenu?
    Alespoň tyto vztahy by si měl autor před psaním článku ujasnit.

  • 4. 1. 2002 21:58

    Jan Prochazka (autor) (neregistrovaný)

    Nejprve Vam chci podekovat za velmi peclive cteni.
    V soucasne dobe podle nekterych zdroju plati vice (v prepoctu podle kurzu) Nemci i Polaci. Ale nez dojde k liberalizaci, ta uz bude v EU silne pokrocila, a do te doby tam ceny relativne klesnou (a mozna u nas jeste zdrazi :((( ). Takze uroven evropska bude tehdy asi levnejsi, alespon se to tak prepoklada (a liberalizace napr. energetickych trhu tomu dava za pravdu).
    Ohledne otazky s kurzem: Pri posilovani koruny by samozrejme mel Telecom zlevnovat a naopak (pokud by se ridil cenou u sousedu dle kurzu). A ja jsem psal "zdrazovat a zlevnovat podle pohybu kurzu," coz mozna neni zcela spravne poradi pro Vas, ale veta se ma cist alespon cela. "Zdrazovat" je jako prvni, protoze to je ta mene prijemna verze, a takto je zduraznena. Vase reakce je toho dukazem.
    Jeste k cenam v Evrope. Evropa je velka, a ja jsem uvadel jen ty sousedy, o kterych jsem mel informace. Jiste je, ze na Ukrajine to asi je levnejsi, ale to by asi Telecom nepouzival jako argument. V EU je nekde levneji, nekde draze,... jednotna cena neexistuje (ale jak jsem psal vyse, po liberalizaci vznikne pravdepodobne) na relativne nizsich urovnich. Ja jsem jen chtel ukazat neplatnost argumentu Telecomu.
    Navic, jak jsem psal, mel by Telecom zminovat, ze kupni sila ceskeho platu neodpovida kupni sile platu nemeckeho, a mozna ani polskeho. Proto je porovnani cen pres kurz silne zavadejici, a naprosto demagogicky nesmysl.
    Jeste jednou dekuji za peclive cteni, i za komentar, nebot tuto otazku s mozna polozilo vice ctenaru. Doufam, ze jsem Vam uspokojive odpovedel. Ne-li, dejte mi, prosim, vedet. Dekuji.

  • 4. 1. 2002 22:58

    Root (neregistrovaný)

    Prochazko, jsi diletant. Pis o danich, tam mas vicemene pravdu - to je tvuj ubohy mozek ekonoma jeste schopen pochopit. Ale do telekomunikaci nekecej, vis o nich kulovy. Volani na Ukrajine kuprikladu vubec neni levnejsi nez u nas (ostatne, ceny Ukrtelecomu se daji na netu najit). Volani pres finske nebo spanelske operatory je take naprosty nesmysl, protoze vzdycky se bude platit spojeni k dotycnemu operatorovi ze stanice zakaznika. Local loop unbundling nema s digitalizaci site nic spolecneho, oboji je to realizovatelne nezavisle na sobe, carrier pre-selection je celkem na nic, tam je to opet platba za spojeni zakaznik-operator po nejen dratech, ale po siti Telecomu (to jsou ale vsechno veci, ktere maji smysl tak akorat u mezinarodnich a dalkovych hovoru, kterych je v kazde telekomunikacni siti vyrazna mensina, ty dulezite veci - lokalni spojeni a fix to mobile - to neresi). Secteno a podtrzeno - Telecom nemuze zkrachovat ani na "liberalizovanem" trhu, jediny trh, ktery ho muze polozit, je trh plne svobodny (napr. jako je trh s botami). Ale to v ceskych telekomunikacich nebude, to se drive dockame ceskeho obuvnickeho uradu a zakonu o obuvnictvi.

  • 5. 1. 2002 16:06

    Jan Procházka (autor) (neregistrovaný)

    Nevim, proc neuvedete neco lepsiho nez Root, ale to je vase vec. V tom pripade mi ale netykejte, prosim.
    Dekuji za opravu ohledne Ukrajiny. Je pravda, ze jsem ji uvedl jako priklad bez overeni. jen jsem chtel naznacit, ze nejsme nejlevnejsi zemi, coz Cesky Telecom nezajima (ARGUMENTUJE JEN TIM, ZE NEJSME NEJDRAZSI). Proto pro mne zeme prikladu nebyla podstatna. Za omyl se omlouvam, ale jiste uznate, ze tady mi o cisla nejde (stejne jako CT).
    Volny trh nam zatim opravdu nehrozi. Dekuji za technicke informace, jsou zajimave. Ale Vy neznate pravo EU. Spanelsky operator si muze zalozit pobocku u nas (jako to udelal rakousky Jet2Web), a obyvatel CR muze byt prihlasen tam, i bez Vasich technickych obtizi. A prenesene to bude u Telefonica, i kdyz se to bude jmenovat treba Spanelsky Ptacek 2010... S tim snad take souhlasite, ne? To je zase prave ta moje ekonomicka parketa.
    Mnou popisovany system jiz nekde, jakkoli zatim mozna v omezene verzi, funguje. A u elektriny a plynu to plati u velkych odberatelu, ze si velka firma z Amsterodamu (a casem i obyvatel)muze odebirat od madridske spolecnosti, i kdyz ta nema pobocku ve Francii (pokud jeste nemuze, za par let bude plne moci, pravne to jiz je osetreno, technicky take), takze jaky je tam rozdil?
    Takze priste prosim abyste se misto nadavek predstavil lepe, a ujistil se o tom, ze pravo nemuze vic nez technika. Tu elektrinu ani plyn nebude dovazet z madridu, ale bude to tam platit. Nemusi ho zajimat, jak se oni (jeho oficialni a jeho prakticky dodavatel) domluvi. Oni se proste domluvit budou muset.
    Nehlede na tom, ze takovato dohoda jiz existovala (Venezuela dodavala ropu Kube, Rusko Nemecku, pricemz Nemci platili Venezuele, Kubanci "jako platili" (pomoc Kube) Rusku, a SSSR se s Venezuelou samo vyrovnavalo.
    Jinak dekuji za nazor.

  • 6. 1. 2002 3:50

    anonymní

    Teda ten článek je pěkný blábol, ale tato vaše odpověď je ještě větší blbost. Jak to co píšete souvisí s právem EU?, to by mne teda zajímalo, kolik telekomuniakčních direktiv máte přečteno?
    Problém milý pane spočívá v něčem jiném - trh máme od již 12 měsíců plně liberalizovaný, ale pro domácnosti se celkem nic neděje a dlouho se dít nebude, nikoho totiž zákazník, který platí 200 Kč měsíčně nebude zajímat.
    Vámi uváděný Jet2web si tady žádnou pobočku nezaložil - to pouze Telekom Austria, který koupil VOL (za nesmyslnou cenu 8 miliard Kč, která se mu nikdy nevrátí) změnil obchodní značku. Podíváte-li se na konkurenci Telekomu, přes masivní sliby a reklamu - ticho po pěšině, ono totiž vybudovat infrastrukturu něco stojí.
    Jak vidíte na rozdíl od předřečníka Vám netykám, ale že jste diletant, s tím souhlasím.

  • 7. 1. 2002 15:10

    Xaver (neregistrovaný)

    "trh máme od již 12 měsíců plně liberalizovaný" - upadl jste na lebku nebo jste se zase na ČTÚ ožrali jak dobytkové?

  • 7. 1. 2002 17:38

    Marek Antoš (neregistrovaný)

    Ne, to je smutná realita - trh je na základě nového zákona o telekomunikacích liberalizován od 1.1.2001, tedy vskutku oněch 12 měsíců. Z hlediska domácností se však nic moc nezměnilo: alternativní operátoři o ně zatím nemají zájem, to je smutná realita. Kdokoliv může přijít a nabídnout vám domů telefon - to, že nikdo nepřichází, není věc zákona. Zkuste se na chvíli stát firmou s měsíčními účty za telefon v řádu set tisíc korun: rázem těch nabídek budete mít spoustu.

    Na druhou stranu je třeba připomenout neslavný osud služby Volba operátora, která by měla umožnit ostřejší konkurenci v segmentu domácností - budete sice dál připojen třeba k Telecomu, kdykoliv však můžete vytočit příslušnou předvolbu a váš následující hovor bude směrován přes síť libovolného jiného operátora (a za jeho poplatky). Její uvedení v život bylo zákonem odsunuto, dočkáme se jí tedy až letos 1. července. Snad to přinese určité zlepšení, osobně však rozhodně nečekám zázraky.

  • 6. 1. 2002 10:22

    Root (neregistrovaný)

    Kdyz spanelsky operator zalozi v CR pobocku (at uz formou dcerinne spolecnosti, nebo formou kuprikladu organizacni slozky), stane se ceskym operatorem, bude muset komunikovat s ceskym telekomunistickym uradem, bude muset mit ceske licence. Technicke obtize pravni upravou nevyresite, to je stejne, jako kdyby parlament odhlasoval, ze voda od zitrka potece nahoru - odhlasovat to muze, ale to je tak to jedine, co s tim muze delat. Proste kdyz nema operator X ke koncovemu zakaznikovi draty a dominantni (byvaly monopolni operator rekneme A je ma, pak operator X ma pouze nasledujici moznosti: bud koupit operatora A (tim se stane dominantem operator X), nebo koupit drat k tomuto zakaznikovi od operatora A (ten mu ho ovsem neproda, protoze nemusi a protoze se to ani jedne strane nevyplati), nebo si tento drat pronajmout - a to nekolika zpusoby - od pronajmu koncoveho vedeni (jiz zmineny local loop unbundling) pres nejakou formu pronajmu vcetne vyuziti dalsich casti site operatora A (ustredny, prenosova technika atd.), ktera ovsem bude patrne vzdycky drazsi nez onen zmineny pronajem koncoveho vedeni. A pak je tu varianta si natahnout "draty" vlastni, kde slovem "draty" muzeme nazvat jak metalicka vedeni, tak optiku nebo mikrovlnne spoje. Kazda investicni akce se rozumne kalkulujici spolecnosti ovsem musi vyplatit - a take proto se taha optika do vyznamnych kancelarskych budov, ale ne do domacnosti - mimo jine proto, ze v soucasne dobe alternativni telekomunikacni operatori investuji do koncovych zakaznickych pripojek s vyhledem na navratnost investice v casovem horizontu 1 - 2 roky (neni tomu ovsem tak davno, co se kalkulovalo s navratnosti investice 3 - 6 mesicu). Telekomunikacni trh se zvolna saturuje a proto se take doba planovane navratnosti investic zvysuje - nicmene v prostredi soucasneho telekomunikacniho sektoru nelze investovat s vyhledem 10 - 20 let, protoze rozvoj technologii, ale i konkurence a navaznych sluzeb je natolik prudky, ze v rade pripadu vam muze zustat akorat sklo v zemi a oci pro plac. V tehle zemi je misto pro cca 4 - 5 "vseobecnych" telekomunikacnich operatoru (kteri delaji zaroven ISP, a krome toho jeste pro 2 - 3 dalsi ISP), zbytek se bud polozi, nebo bude pohlcen - ted pomijim specializovane operatory, kteri prodavaji napr. transit nebo urcite specificke sluzby.
    Ale to jsme odbocili - jiste ze si kazdy muze zalozit firmu, kde ho napadne (dokonce i mimo EU). I penize se daji libovolne tocit. Ale toceni komodit (at uz nafty, provolanych minut nebo kbps) pres N zemi zvysuje naklady - ktere ma konkurence, jez to nedela, vyrazne nizsi - samozrejme pouze v pripade, ze trh neni nejak pokriven statnimi zasahy.

  • 6. 1. 2002 11:33

    Lumi (neregistrovaný)

    To co popisujete s dodavkami elektriny lze jiz i u nas. Prvni vlastovkou je Severomoravska Energetika (SME), ktera po te co nekoupila eletrinu od CEZu ji koupila od nejake Svycarske firmy. elektriny distribuje pres Nemecko k nam do site Ceske prenosove (fyzicke draty od elektriny :)) a skrz ni az k nam na severni moravu.
    Takze to jiz je skutecne mozne.

    Jinak si nejsem jisty, ale mam dojem, ze se mluvilo sveho casu o tom, ze se seberou draty telecomu na posledni mili stejne jako prave u elektriny a tak jak se to chce provest v zeleznicni doprave. Tj. Jedna spolecnost vyuziva infrastrukturu a uplne jina nezavisla ji spravuje.

  • 4. 1. 2002 14:48

    Milan (neregistrovaný)

    Dle vyjadreni Telecomu si nyni odhlasuji tel. stanice uzivatele nerentabilni pro Telecom, tj. lide, co malo volaji. To jsou hlavne starsi lide, kteri maji telefon jako pojistku pro privolani pomoci v pripade nouze (náhlá nevolnost, pocit ohrozeni atd.) Hovory spise prijimaji nez uskutecnuji.
    Ale pro uskutecneni hovoru musi byt dva, prvni - vola a plati hovor, druhy - hovor prijme a neplati. Mnoho lidi za nejaky cas zjisti, ze nema komu volat, ze volani z pevne linky na mobil je drahe, pausalni minuty v jine siti nez v Telecomu neplati, ten kdo ma pouze mobilni telefon nebude volat na pevnou linku z tehoz duvodu a ze tlf. stanici vlastne vubec nepotrebuji.
    Telecomu se podarilo nastartovat retezovou reakci, ktera ma kontraproduktivni efekt, zbavi se malovolajicich klientu, ale komu tedy budeme volat mi ostatni?

  • 6. 1. 2002 10:12

    Pepan (neregistrovaný)

    Ano,i to se muze stat a jen bych to Telecomu pral. Sam shanim prijatelne pripojeni na inet jinak nez pres dial up a v okamziku,kdy se mi tak podari rusim stanici a satecek podelany Telecome

  • 5. 1. 2002 21:34

    Michal (neregistrovaný)

    Mame doma pevnou linku asi jen kvuli tomu, ze pouzivam casto internet a kvuli sestre, ktera nema mobil. Ale zacina se u nas vazne mluvit o zruseni pevne linky. Stale nechapu, proc chce Telekom vice penez. Lidi prece nejsou tak blbi a dovedou si zpocitat, ze koupit si mobil a volat z nej je vyjde rocne mnohem levnejsi nez platit telefoni linku. Ceho chce telecom dosahnout? Takhle snad jen totalniho krachu. Vymluvy na ceny v okolnich statech jsou pitomost, protoze v pomeru prumerneho vydelku u nas a v Nemecku v prepoctu rekne na euro je nas prumer mizernej. Takhle telecom krachne a ja mu to preju. Aspon dojde k otevreni trhu a ceny budou prijatelnejsi. Snad jednou?!

  • 7. 1. 2002 15:08

    Xaver (neregistrovaný)

    Je to velmi jednoduché. Telekom zdražil zhruba na dvojnásobek, dejme tomu, že tedy zhruba polovina lidí skutečně odejde. Peníze ovšem bude mít Telekom stále stejné, ale s polovičním počtem linek. Bude tedy moci být vyhozena polovina řadových pracovníků, a management si bude moci vyplatit tučné odměny, neboť produktivita práce byla zdvojnásobena...

  • 6. 1. 2002 10:08

    Pepan (neregistrovaný)

    S clankem nelze nic jineho nez souhlasit,jiste si ten podelany Telecom spocital pocty odhlasek a zakalkuloval je. Jedine co me velice mrzi, ze jsem na internet pripojen dial up a tim padem jim nemuzu svuj pristroj hodit na hlavu. Ale doufam ze odhlasek budou mit co nejvice.
    Je to holt moda zdrazovat,proc by ne,reklama prece neco stoji,ale proc za ni podobne jako CEZ se svoji duhovou energii neutracet penizky

  • 6. 1. 2002 14:40

    Obyvatel (neregistrovaný)

    K těm investicím. Většina toho nejcenějšího co teď Telecom má (tedy poslední míle tvořená převážně plesnivými dráty ještě z dob socialismu) asi příliš velké investice nezaznamenal. Jinak to bylo třeba s tolik potřebnou změnou názvu, která prý stála poměrně astronomickou částku. Ohledně digitalizace. Je pravda že Telecom používal různé typy analogových ústředen. Ještě před Listopadem však pro něj začala jistá tuzemská firma vyvíjet moderní digitální systém (možná to u některých vyvolá úsměv, ale ta věc by opravdu směle obstála v konkurenci se zahraničními produkty), který navíc umožňoval spolupráci s již exitujícími zařízeními. Když byla věc téměr hotova, přišel pan Dyba, vybral skvělého zahraničního partnera a celá věc šla do háje, protože ti si tam samožejmě dodali svoje zařízení (za světové ceny).

  • 8. 1. 2002 19:40

    nasrany obcan (neregistrovaný)

    A niech ty dojebance zasrane o mně za mně pojebje ještě roz, stejně se jim to vruti, jak tyn jejich zasrany monopol roz padně na pysk, tak jim ludě do něgo naserum a pujdum ke konkurentum. Taki švině, to muši švjat pohledať, kdyby niměli ty jejich kable zakopane tak glynboko v žimi, tak jim je všystky povyrvovum, předum ve sběrni a za ty pyňundze, kjere dostanym, jim zaplacym ty jejich hovadsky vysoki učty a ještě jim něchum tryngelt, ať vjedzum, jako jsum uživatele tego zasranego drogigo podniku šlechta, že se jich možum dovoliť.
    Podsumovane, něch jich jebně šlak, kropka.

  • 10. 1. 2002 21:17

    Radek Nemecek (neregistrovaný)

    Tarify jsou z pohledu Telecomu nastaveny opravdu chytre. Vzbuzuji dojem volby, ale jakmile zacnete trochu pocitat, zjistite, ze zadny z tarifu neni o moc vyhodnejsi nez jiny. Home standard a Home standard + i surf se lisi minimalne (25 volnych minut mimo spicku vas v druhe jmenovane variante vyjde na 360 kc, v prvnim jmenovanem pripade 450 kc.....ale pokud nejaky mesic nebudete vyuzivat pripojeni dostatecne, pausal zaplatite a zadne prevadeni minut jako napr. u oskara...)....hodne lidi, kteri ted prechazeji na Home mini se podle mne brzy vrati k Home standard (volny kredit provolaji napr. 8 minutami volanim na mobil, ci 30 minutami na pevnou behem dne)...o tom jak se v telekomunikacich oddaluje skutecna liberalizace jsem psal pod clankem Nekonecny monopol CTc. O tarifech vysel velmi dobry clanek na Lupe - lepsi nez na strankach Telecomu (tam mi trvalo asi dvacet minut, nez jsem pochopil, ze tarif 2001 se rusi....

  • 16. 1. 2002 14:04

    Jan Procházka (autor) (neregistrovaný)

    Jistě, nove tarify jsou v podstate jen marketingovy tah, tedy duvod ke zdrazeni. Home Mini se vyplati vpodstate jen "vyjimecne volajicim, jinak volanym" uzivatelum. Ja osobne jako jediny kvalitni novy program povazuji Internet Home, ale ten asi nebude moc lidi pouzivat: kdo muze, pouzije kabel, treba pres kab. televizi. Hodne lidi internet doma stejne nepotrebuje. Uvidime. I podle mne se hodne lidi vrati na Standard, a je mozne ze CT casem nejaky program (nebo vic programu) hodne predela nebo opet zrusi. Bohuzel nejsme jen nezucastnenymi divaky.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).