Nárust úředníků se děje díky Unii a novým zákonům. Pokud se zruší vydávání občanských průkazů, výběr daní, důchody, dotační politika atd atd., tak se mohou tabulková místa rušit. Pokud se ruší místa na základě „auditů, kdy je předem rozhodnuto, že bude zrušeno 10 % míst, je to zcela nesmyslné a úřad nebo část úřadu se stává nefunkčním, levá neví co dělá pravá a po čase, aby to opět nějak fungovalo, je na stejný objem práce zaměstnáno více lidí než bylo před auditem. Pokud objem vykonávané činnosti zůstává stejný nebo se navyšuje, nelze snižovat počet míst nebo dokonce už tak mizerné odměňování. Ve srovnání se soukromým sektorem jsou úředníci podstatně hůře odměňováni, jako kdyby dělali nekvalitně. Bohužel, mám spíše opačné zkušenosti – v soukromém sektoru se mi nedostane patřičných informací nebo jsou značně zkreslené, třeba diskuzi, co dnes budou dělat k večeři nebo co zrovna běží v kině, slyším třeba ve Spořce dost často, a to ne v jedné jediné pobočce, dost cestuji, tak mohu porovnávat ve více městech. Samozřejmě , že i tam jsou "včelky“, které dost dělají a pak „čmeláci“ na okrasu, kteří vás po nekonkrétních informacích nasměřují za „včelkou“, která na rozdíl od „čmeláka“ bere podstatně menší plat, ale o to více se smeká.
Z vašeho názoru je mě zle. Když je v soukromé sféře takový veget a podle vás jsou mnohem lépe placeni, tak nechápu , proč tam dávno nepracujete. Jěště vloni byla velká poptávka po všech zaměstnancích. V soukromé společnosti by jste těžko mohl vykecávat v pracovní době na této diskusi , jak to činíte nyní. Tam by jste musel tvrdě makat , jinak by jste letěl. Vaše názory jsou k smíchu.
Mizerné odměňování? Znám pracovníka z jistého úřadu, který s tímto argumentem odešel do soukromé sféry a za 2 měsíce byl zpátky na svém teplém „mizerně placeném“ místečku, protože ho zaměstnavatel ve zkušební době vyhodil. BTW nezapomínáte náhodou do toho odměňování započítat třeba pár tisíc z FKSP, který už v soukromé sféře dávno neexistuje, nebo obědy za nějakých směšných 13,– Kč?
Až někdy budete pracovat ve firmě o 10000 lidech – „soukromé“ a „orientované na zisk“ – tak zjistíte, že tam jsou všechny ty stejné neefektivity, co kritizujete u „úřadu“. Ta neefektivita souvisí s velikostí instituce, nikoliv s formou.
Vy i Parkinson porovnáváte státní úřad s malou soukromou firmou (tak do sta, možná dvou set) lidí a z toho odvozujete, že „stát je špatný“ a „soukromník dobrý“. To je nesprávný závěr. Správný závěr je „každá velká organizace je inherentně neefektivní“.
U Parkinsona je ta chyba omluvitelná. Za prvé, on to nepsal v době všudypřítomných nadnárodních firem; v jeho době byla většina soukromých firem malá. Za druhé, Parkinsonovy zákony jsou dílo humoristické, ne vědecké.
Ty neefektivni firmy sou tu i tedka. Sam v jedne takove delam. Ale je to skutecne zpusobeno daleko slozitejsi organizaci nez u male firmy.
Ale pri je tu jeden velky rozdil. Velka firma si to muze dovolit protoze je schopna obhajit svou neefektivitu prijjmy. Jenze stat nic takoveho nema. Efektivita statu neni meritelna tak jako efektivita soukromeho sektoru. Vysledekm statni zpravy je soucet dvou cifer jak podotyka Hamfry Appleby v Jite pane Ministre. Takze jeji vykonost je jen tezko meritelna. Snad mozna jenom rustem HDP a pracovnich mist, ale to vsechno jsou az druhotne ukazatele.
Take neni pravda, ze by si urednik vymyslel praci. To je hloupost on nema duvod si praci vymyslet, on totiz nema duvod prokazovat svoji uzitecnost. Jeho uzitecnost je dana agendou, kterou zpracovava. Samorejme nektere metodiky by mohli poukazat na neefektivitu nekterych uredniku naopak na efektivitu jinych, ale zase pouze ve srovnani mezi sebou navzaj. Jediny zpusob jak snizit mnozstvi uredniku je snizit mnozstvi agendy, ale ukazuje se, ze to nikdo neumi.
Úředníci si vymýšlejí práci, aby opodstatnili a obhájili existenci svého místa. Vhodná záminka je třeba EU, protože málokdo ví, co a jak vlastně EU na administrativní úrovni vyžaduje (a z TV Nova se to nikdo nedozví). Tato vymyšlená práce pak nejen způsobí nárůst počtu úředníků, ale také nárůst režie u práce – krásně to je vidět třeba na ministerstvu školství: tolik zbytečných papírů snad v žádném jiném oboru neexistuje.
A nic se s tím neděje proto, že politici tomu buď už dávno nerozumí (jakož ani ničemu jinému), nebo že prostě nechtějí – minimálně pro levici je to fajn, protože vyšší závislost lidí na státním aparátu zlepšuje jejich šance býti zvolen – prostě vyšší přerozdělování a tak dále a tak dále.
Podtrženo a sečteno: jediná cesta úředníka z úřadu vede nohama napřed.
BTW, i nezaměstnaný úředník vyjde levněji než když „pracuje“ v úřadu. A navíc napáchá méně škody.
Nemyslím si, že úředníci si práci vymýšlejí. Jde o to, které úředníky myslíte. To co musejí úředníci leckdy dělat, mají nařízeno zákony. A proto já vidím neefektivitu úředníků ve špatných a složitých zákonech. A nezlobte se, řadoví úředníci zákony nevymýšlejí. Chyba by se měla hledat jinde, a to v nejvyšších orgánech našeho státu. Kdyby se při tvorbě zákonů myslelo hlavou, polovička zbytečných prací úředníků by zmizela. Teorie je vždy rozdílná od praxe. To každý minimálně vzdělaný člověk ví. Tak proč si zákonodárci vymýšlí od stolu, a potom chtějí od lidí, aby dělali věci, které v praxi prostě nejdou, nebo jdou s částečným obcházením zákonů.
Na dřívějším okrese vydávala OP a ŘP policie. Celkem šest pracovníků, kteří se mezi sebou střídali v období dovolených, nemocí. Potom „někdo“ předal agendu Okresnímu úřadu. Poté „někdo“ rozdělil okres na pověřené obce (aby to měl občan blíž) a ejhle, celkem nám to vyrostlo na dvacet pět úředníků, protože se nemůžou zastupovat úředníci mezi pověřenými obcemi. A to je jenom malý příklad. Stejně to dopadlo s předáním agendy motorových vozidel.
Úředník ve státní správě nebo v samosprávě NENÍ hodnocen dle výsledků své práce, ale dle vztahu k nadřízeným, k rodinným i jiným vazbám, které ho váží k organismu úřadu. A má-li někdo v rodině či v blízkém osobu línou, hloupou či jinak nepoužitelnou a má-li možnost, pak ji zaměstná v libovolném úřadu. Viz Džamila Stehlíková ve Státním zdravotním ústavu.
Tento stav není napravitelný jinak, než minimalizací objemu peněz pro stát, kterými poté hospodaří státní, městské či obecní úřady. Btw. – pokusil se někdo u nás seriozně vypočítat kolik z vybrané 1 Kč na sociální dani se dostane příjemci sociálních dávek? S podravem Miluj svého úředníka, je to další vyživovaná osoba v Tvé domacnosti.
článku je podle mého názoru signifikantní. Jestliže pro přečtení článku, kde je popsáno, jak se úředníci mají jako prasata v žitě a „lopaty“ v soukromých firmách musí makat jako šrouby, odpoví více lidí na otázku, zda by chtěli pracovat na úřadě, že ne, tak je něco špatně. Neznám člověka, který by ve své podstatě nebyl lenoch. Takže pokud je na úřadech tak dobře a výplaty jsou vypláceny bez ohledu na odvedenou práci, proč se tam lidé nehrnou? No, řeknu vám to asi takto: Ono je kolikrát lepší dělat si jen a jen svojí práci, než se dohadovat za přepážkou s kupou blbů, kteří si myslí, že ten úředník je tam jenom proto, aby trpěl nadávky a urážky kdejakého „vzdělance“. Zažil jsem v minulosti na ohlašovně pobytů, tedy na pracovišti občanských průkazů, celou řadu občanů, kteří nedokázali sami vyplnit správně žádnou z položek daného tiskopisu. A mohu zodpovědně říci, že nejhorší byli inženýři. Často nevěděli ani jaký je rozdíl mezi jménem a příjmením. A ještě na to často byli hrdí.
Těžko říct, kdo to vymyslel, ale jistě dobře víte, že legislativu v tomto státě tvoří moc zákonodárná, což je u nás poslanecká sněmovna a senát. Do každého zákona naši kvalifikovaní a vševědoucí zákonodárci přidávají vlastní změny, proč něco takového neprovedli? Je zbytečné se rozčilovat na toho posledního úředníka, protože on jak ten zákon, tak ten tiskopis nevytvořil. A věřte mi, že často si o těch tiskopisech měnících se klidně každý rok, myslí své. Je nutné tlačit na své zákonodárce, aby nezávodili v legislativní smršti a nevymýšleli zákony o veverkách. Protože každý schválený zákon něco nařizuje a když něco nařizuje, někdo to musí kontrolovat. Díky tomu v našem státě byrokracie úspěšně roste. Vemte si takový zákon o dani z příjmů. Novelizuje se v podstatě 3× ročně a počet výjimek v něm taky neustále narůstá. Vážně si myslíte, že tyto výjimky vytváří úředníci. Ani náhodou. Naprostou většinu z těchto výjimek vytváří v rámci procesu schvalování poslanci sami. Jeden příjde s tím, druhý s tamtím. A vzpomeňte si na ten cirkus, když se navrhovala většina výjimek zrušit. To byl tanec. Je představa, že složité zákony dělají úředníci ve svůj prospěch. Omyl. Člověk, a úředník obzvlášť, je od přírody lenivý tvor. Úředník by byl rád, kdyby zákon byl co nejjednodušší, aby se v něm vyznal a neztratil se v něm. V jeho zájmu není jej komplikovat.
poslední doby či vzniku EU,ale starý jev už z dob c.a k,mocnářství a snad ještě dřívější.V osmdesátých letech jsme na našem ředitelství drah spočítali,že 700 lidí ze dvou třetin si vyrábí práci navzájem.Přijde dopis se dvěma otázkami,dostane ho sekr. ředitele,ten to přidělí příslušnému náměstkovi,ten vedoucímu oddělení,ten příslušnému pracovníkovi,který to zpracuje,vrátí vedoucímu oddělení,ten se vyjádří a přes svého nadřízeného náměstka jej pošle druhému vedoucímu oddělení v sousedních dveřích ..atd. atp.On by to sice mohl vyřídit jeden schopný úředník,ale -cituji tehdejší a dodnes platný názor " kolega by se mohl cítit dotčen,že je opomíjen" ,já dodávám – je zbytečný.A to je zavedený styl na většině úřadech. A také to byla první věc,kterou jsem musel pochopit při nástupu.Druhou byla správná délka provázku na svázání spisu.A třetí – z jakéhokoliv jednání nesmí pro úřad vzniknout nějaký úkol.
A protože doba přináší nové problémy,je pro ně třeba přijmou nové pracovníky a ne rozšířit náplň těch stávajících.Na obci byly před deseti lety dvě pracovnice,dnes je jich 5. Přitom počet obyvatel se zvýšil o 75.
Někdy mi připadá velmi divně ta naše evropská demokracie. Na jedné straně se tváří jako vláda lidu, na druhé straně to vypadá jako spiknutí.
U nás je to vidět na české televizi/ rozhlasu. Mají být nezávislé (zbytečně vyhozené peníze), ale nejsou. Podívejte se zpětně jak se propagovalo mýto. A taky předpověď počasí – je zaměřená na Prahu, zbytek republiky ignoruje. Proč? Možná jsou novináři pouze neschopní a nebo někdo média zneuživá k manipulaci s masou (stádo tupých hlav)
Co jsou to státní zaměstanci? Je to manipulovatelná masa. Uměle zaměstnaná. Před volbami jim přidám, budou nám pěkně zobat zruky a zvolí nás.
Chce to razantní zásah do systému. Zjednodušit výběr daní, udělat audit a zrušit zbytečná místa. Pracoval jsem pro velkou celonárodní firmu. Každý okres měl svého ředitele, náměstka účetní atd. Po reorganizace bylo vše v Praze, na pobočkách zůstali pouze mistři jednotlivých úseku, několik mzdových asistentů. A přitom vše fungovalo.