1) Prostředky přijaté jako úhrada díla nebo jako zálohové plnění nesmí být přednostně použity na nic jiného, než na předmět fakturace. Defraudace přijatého plnění na vlastní náklady firmy je trestný čin s nepodmíněným odnětím svobody a s osobním ručením jednatele firmy jako fyzické osoby.
2) Nezaplacená faktura není pro dlužníka daňovým výdajem, ani v PDU. Neobdržená platba není pro výstavce daňovým výnosem, ani v PDU. Berňáky pokud chtějí nějaké peníze - musí přednostně honit plátce, aby řádně platili a aby bylo na daně.
3) Nezaplacené DPH nelze uplatnit jako daň na vstupu. Neobdržené DPH nelze odvést jako daň na výstupu. Berňáky pokud chtějí nějaké peníze - musí přednostně honit plátce, aby řádně platili a aby bylo na daně.
4) Trestný čin zvýhodnňování věřitele je potřeba aplikovat šířeji než bylo doposud zvykem. Jestli dlužník zaplatí leasing za svoje auto, nájem za kancelář, nebo dokonce za telefon - a nezaplatí dodavateli, do dvou měsíců by měl sedět v base.
Bohužel Vaše řešení je velmi složité po administrativní stránce.
ad 2) a co částečné platby ?
ad 3) leasingová společnost, pronajímatel kanceláře i telefonní operátor jsou taktéž dodavatelé - tedy postavenina roveň dodavateli materiálu apod. Který mápřednost ?
A pak tu máme další možné obstrukce :
a) hra na ztracenou fakturu
b) reklamace dodaného zboží (byt fiktivní)
Měl bych jiný nápad : co takhle po vzoru Skandinávie vybudovat centrální registr dlužníků - pro komerční subjekty. Provoz je hrazen státem. Prodáte snad někomu, kdo je v něm zapsán ? Stávající databáze jsou sice hezké, ale rozdrobené a pracující na komerčním základě.
Ad 2: částečná platba je samozřejmě nákladem (pouze) v té části, kterou byla uhrazena. eviduje to každý účetní program
Ad 3: na faktuře je datum úhrady - pokud někdo zaplatí faktury v jiném pořadí než v jakém jsou splatné, měl by to být po krátké době trestný čin.
Ad a: verifikovat doručení chápe i školní dítě - například doporučený dopis s doručenkou, potvrzení kopie podatelnou či recipientem
Ad b: reklamace není důvodem pro nezaplacení, pokud tak nebylo explicitně sjednáno (pozastávky, doba na odzkoušení zboží) - reklamace je titulem pro bezplatnou opravu nebo výměnu, ne pro pozdržení splatnosti