Vlákno názorů k článku Problém jménem školka. Jak dostat dítě tam, kam nespadá od VlK - Až teď jsem si všiml, že článek byl...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 20. 1. 2020 7:16

    VlK

    Až teď jsem si všiml, že článek byl redakcí poněkud více změněn než obvykle, např. můj úvod k článku byl odstraněn, který by možná zamezil komentářům výše:

    "Trvalý pobyt mají občané ČR obvykle na místě, kde „bydlí“. Dá se říct, že je to pozůstatek z dob minulých, který je tak zadrátovaný do zákonů, že se ho pravděpodobně už nikdy nezbavíme. A navíc ono je tak pohodlné pro politiky další věci navázat na trvalý pobyt (v poslední době např. parkování v zónách). Nicméně navzdory přetrvajícímu mínění je trvalý pobyt čistě formální záležitost, která nemusí mít žádnou souvislost s místem vašeho skutečného pobytu (viz také zákon č. 133/2000 § 10). Můžete mít trvalý pobyt na ohlašovně (spojený s reputačním rizikem), dokonce nemusíte mít žádný trvalý pobyt a mít přitom občanský průkaz (https://www.mzv.cz/london/cz/konzularni_a_vizove_informace/ukonceni_trvaleho_pobytu_na_uzemi_ceske/index.html). A samozřejmě můžete mít pobyt třeba na druhé straně republiky. Kombinací je dost a návazných situací ještě víc. V tomto článku se zaměřím na spádovost, a to konkrétně školek. Protože nedostat dítě do vybrané školky (např. u vaší práce) může znamenat nezanedbatelné nejen finanční náklady navíc: na placení soukromé školky, na dojíždění do vzdálenější školky nebo na placení kroužků navíc..."

    a ohledně spádovosti:
    "Spádovost je klasický způsob centrálně plánovaného řešení. Máme nějaké kapacity a nějakou geograficky rozptýlenou poptávku. A protože stát je velice špatný hospodář a i když má několik let dopředu informaci, kolik dětí bude potřebovat školku, není schopen na poptávku reagovat včas. A to nemluvím o nepřímých důsledcích pro vedení školky – stabilní příjem nevytváří tlak na to, aby se školka vylepšovala, nabízela něco navíc, převis dětí téměř vždy zaplní školku, i když děti/rodiče po poznání školky z ní prchají.
    Spádovost dle kapacity jednotlivých míst určí, kdo bude chodit do jednoho zařízení a kdo do druhého. Jak to rozdělíme? Přes nějakou optimalizační funkci, obvykle se minimalizuje celková docházková vzdálenost. Ale protože už nemáme socialismus, tak stát umožňuje si zvolit jakékoliv zařízení, „jen“ přednost mají lidé ve spádové oblasti. Že jste spadli do spádové oblasti vzdálené školky A a přitom třeba hned vedle domu máte školku B (např. zde https://gis.brno.cz/mapa/spadovost-skolek/?c=-601329.35%3A-1157399.35&z=7&lb=zm-brno&ly=sps_1%2Csps_2&lbo=1&lyo=&i=-601493.84%3A-1157706.36)? Že by vám vyhovovalo mít školku pro své dítě vedle svého zaměstnání, i když je úplně na druhé straně města? Že spádová školka neumožňuje některou pro vaše dítě důležitou vlastnost (např. výuka angličtiny)? Že vaše starší dítě chodí do jiné školky (třeba i protože předtím byla spádovost jinak)? Že do spádové školky chodí dítě/učitel, které vaše dítě šikanuje, ale nejste schopni to dokázat? Smůla. Do některých oblastí volný trh nepronikl, a tedy spádovost je věc, kterou pravděpodobně budete muset řešit, pokud máte děti příslušného věku (některá města naštěstí nastavila „spádovost“ tak, že zavedla jedinou spádovou oblast pro celé město). "

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).