Názory k článku Přestane být cestující otloukánkem?

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 9. 10. 2009 9:09

    dlouholetý cestujcíí (neregistrovaný)
    Je 20 let po převratu, a cestující stále nečeká žádné odškodnění. Co kdybychom jednou nečekali na Unii a nějakou normu vyrobili sami pro sebe? Nebo to už nyní nesmíme? Co se týče dělání "něco pro lidi tam dole" tak na to jsme velice pomalí, jednalo-li by se o rozšíření výhod papalášům, to bychom měli vyřešené hned.

    Cestování vlakem, busem, letadlem je služba jako každá jiná. Zpoždění nebo vynechání spoje je samozřejmě nekvalitní služba, za kterou patří nějaké odškodnění a nemusel by na to být přijat speciální zákon. Ujel mi návazný spoj - tak mi dopravce ten spoj uhradí, ztráta času, náklady na přenocování, stravu, ztracený čas. Vyhodí-li mne pro opakované zpoždění vlaku a následné pozdní příchody do práce, tak mi bude platit do konce života rozdíl mezi dosavadní mzdou a nynější, nižší, včetně valorizace za inflaci.
    Perličkou je, že ČD se rozdělily na řadu samostatných subjektů, kde je těžké dohledat, kdo za zpoždění vlastně může. Samy ČD se nedávno vyjádřily v tom smyslu, že většina zpoždění není díky jim, ale díky jiným subjektům. Např. díky kolejím (SŽDC) - což je někdo jiný než ČD. Tratě se opravují a u nás třeba v minulosti v době výluky nasazovali 2 busy, které nestačily kapacitně a nestačily se točit - po silnici se nedalo stihnout to, co po železnici, A jelikož spoje na sebe navazovaly, resp. se hned točily zpátky, tak u autobusů v dobách výluky vznikala zpoždění. Nyní ovšem při plánovaných výlukách platí tzv. výlukový jízdní řád, kdy je relativně dostatečná kapacita autobusů (pokud např. bude chtít jet nějaká početná skupinka a toto předem neohlásí a nepožaduje navýšení přepravní kapacity, tak kapacita autobusů samozřejmě stačit nebude - vychází se z průměrných počtů cestujících na dané trati), je i více autobusů, takže autobus přijedoucí oproti standardnímu jízdnímu řádu na konečnou opožděně se nemusí hned točit zpět a nebude opožděn i následujcí spoj, protože jede další autobus a ten stávající si může dát rauchpauzu. Prostě je to oproti minulu lépe organizováno, i když v začátcích výluky nikdo pořádně neví, kam, kdy a jak má jet, ale po týdnu se to usadí a funguje to. Na většinu vytížených spojů se navíc staví autobusy "přímé" a "zastávkové", takže někdy ty přímé jsou v cíli dříve než by byly při standardním jízdním řádu. Ale není-li uzavřena pro výluku celá trať a vlak pokračuje dál z přechodné konečné pro autobus, tak vlak musí čekat i na zastávkový bus, takže na tom vydělají jen pasažéři jedoucí přímým spojem do autobusové konečné.
    V případě výlukového jízdního řádu tedy cestující může po vyhledání na Internetu počítat se zpožděním oproti standardnímu jízdnímu řádu.
    Na co se nedá výlukový řád v přestihu aplikovat, jsou různé nehody /už jsem zažil přejetí člověka a srážku na přejezdu s autem/. Zde je pak problém dostat cestující z vlaku a narychlo sehnat náhradní dopravu. A jelikož z většiny stanic managment lidi vyházel, nemají cestujcí čekající na trase žádné informace o zpoždění či vynechání spoje.
    Dost zpoždění se také děje tím, že jsou na trati popadané stromy. Naši zelení ochránci bojují asi o každý strom vlastním tělem a tak jako dítě pamatuji, že jsem v létě stál u otevřeného okénka a pozoroval krajinu - dnes bych v první minutě přišel o oko, protoře okolo rostoucí dřeviny šlehají přímo do oken. Nevím ,jak vypadají výkřiky techniky z Mladé Boleslavi zocelené, utužené - osaunované - ošlehané větrem (a větvemi) po takovéto přepravě. I když se prořezávky čas od času dělají, nestačí to, než se s prořezávkou dojde na konec trati, za ty roky už je na opačném konci vegetace opět hojně rozbujelá. Navíc se prořezává jen úzký pruh kolem trati, takže dost stromů se svojí délkou padne na trať z úseků již neprořezávaných. Takže má cesta vypadá jako cesta "hlubokým lesem" bez možnosti pozorovat ubíhající krajinu.


    Nevím, z jaké příčiny je tolik opožděných spojů. Mnou výše uváděné příčiny (přejetí člověka, srážka s blbcem, pardon s autem, stromy ...) nejsou až zas tak časté. Při dlouhodobých modernizacích hlavních koridorů se dá určitě také uplatnit výlukový jízdní řád. Samozřejmě při řešení škod by se dopravci mohli s důvěrou obrátit na ty, co zavinili příčinu zpoždění. Tzn. v případě přejetého člověka na pozůstálé a dědické řízení, na řidiče vjedoucího neoprávněně na přejezd, na managment, který vyházel lidi a uspořené náklady si dopřál pro sebe, zelené mozky, které blokovaly kácení stromů ...
  • 9. 10. 2009 12:06

    anonymní
    Na zelené ochránce nic nesvádějte. Stromy a buřina kolem trati jsou jednoduše proto, že SŽDC je líná je pravidelně prosekávat. Za parního provozu ČSD musely sekat okolí trati kvůli nebezpečí požáru z odlétávajících jisker. Ale jak páry zrušili, tak SŽDC už nikdo sekat nenutí a podle toho to vypadá.
  • 9. 10. 2009 18:52

    Patrik Chrz
    Ani bych se nedivil, kdyby v tomhle ti zelení paraziti neměli prsty, taky jim nemůžu přijít na jméno. Měli jsme na chatě 3 staré stromy a žádali jsme o povolení je pokácet (byly opravdu v dost špatném stavu). Milostivě nám povolili jeden. Za několik měsíců druhý strom při ne zrovna extra silné vichřici spadl (štěstí že nikoho nezabil a poničil jen plot) a tak nám povolili pokácet i ten poslední. Výsledek byl, že jsme dvakrát platili za povolení a dvakrát za firmu, která nám ty stromy přijela porazit :(. V životě bych si na zahradě už jehličnatý strom nevysadil (na ovocné naštěstí povolení být nemusí).
    Kdepak, vybetonovat a natřít nazeleno a je klid.
  • 9. 10. 2009 19:25

    Michal Kára (neregistrovaný)
    Patrik: I na ovocne musi byt od urciteho obvodu kmene. Minimalne na velky orech jsme museli mit povoleni, nastesti u nas to povoluje obec a ta je rozumna, takze no problem ;-)
  • 10. 10. 2009 21:29

    Méďa Béďa (neregistrovaný)
    Tak tak, letos v zimě skolím dvě asi 10leté jabloně, co neshnilo přímo na stromě, tak spadlo a shnilo na zemi... A kvůli těm 5 kilům jablek, co zbaštím za rok, mne ani nenapadne kupovat nějaké postřiky.
    Jo, a přijdou tam místo nich jehličnany, ale nízké :-D.
  • 10. 10. 2009 22:48

    Méďa Béďa (neregistrovaný)
    Zatím se proklínám já, když sbírám ta shnilá jablka a házím je do popelnice (odkud se pak line stejná vůně, jako z burčáku prodávaného u silnic :-D). A to za to, že jsem je neporazil už dříve...
    BTW vedle už jsou stejně poměrně vzrostlé 2 stříbrné smrčky a borovice černá, tak nějaké 2 1,5 metru vysoké cypřišky už to nevytrhnou :-).
  • 10. 10. 2009 21:29

    Méďa Béďa (neregistrovaný)
    Tak tak, letos v zimě skolím dvě asi 10leté jabloně, co neshnilo přímo na stromě, tak spadlo a shnilo na zemi... A kvůli těm 5 kilům jablek, co zbaštím za rok, mne ani nenapadne kupovat nějaké postřiky.
    Jo, a přijdou tam místo nich jehličnany, ale nízké :-D.
  • 10. 10. 2009 10:13

    Jarmila (neregistrovaný)
    Povolení musí být i na stromy okrasné, třeba stříbrný smrk. Když jsme je sázeli, to jsme mohli, tam povolení netřeba. Za 20 let stromy poněkud vyrostly a zavazely. Správně mělo být povolení. My to ale vzali bez povolení (před Dušičkami, půl ulice z toho měla věnce), naštěstí to prošlo.
    Zažila jsem ale nepříjemnosti se zelenými, když jsem potřebovala vyklučit dosti rozrostlý černý bez, což je náletová dřevina a vpodstatě plevel. Ti zelení magoři doma nevypěstují ani šnitlík v květníku, ale kecají do kdečeho. Mně tam mleli cosi o ochraně přírody. Nakonec jsem se hocha zeptala, co měl k dneska obědu. Vepřový řízek. To mu nebylo líto nebohého prasátka? No, když ono mu maso chutná. Tak ať zklapne nebo ať se přeorientuje na zeleninu. A rázem byl klid.
  • 12. 10. 2009 10:21

    dlouholetý cestujcíí (neregistrovaný)
    Když jsem cestoval jako dítě a mohl se bez ztráty oka vyklánět za jízdy z okna, už pára dávno nebyla. Vládl socialismus. Ale okolí tratí bylo pravidelně prosekáváno (tak jako řeky v okolí sídel byly prohrnovány buldozerem, aby při troše větším slejváku nebyly povodně). Vše se začalo zhoršovat po r. 1990, kdy někteří politici chtěli dokázat, že buď bude /nejen/ železnice fungovat bez dotací, nebo se vše ztrátové zruší. A jak tyto zázračné ekonomické pokusy dopadly, vidíme. Vše, co jakžtakž fungovalo, nyní zkomírá.
  • 9. 10. 2009 14:27

    jezevec (neregistrovaný)
    kdo si asi myslíte, že odškodné zaplatí? že by generální ředitel ze své kapsy? ó nikoliv! že by šéf odborů hájící (za kilopade měsíčně) neschopné nemakačenky? ale kdepak! tak že by cestující v ceně zvýášeného jízdného?? ano, uhádli jste!!! gratuluji. vaše jistoty za vaše peníze - zkusim hádat, jestli drahám i z toho něco zbyde.

    ostatně osvícenost europředpisů se již projevila. poté co se začalo sledovat procento zpožděných vlaků, namísto počtu minut - venkovské spoje na sebe přestaly čekat. takže procento zpožděných vlaků poskočilo o desítky procent - ale že lidem ujede o desítky prcent víc přípojů, na to kolonka neni takže to se nesleduje. hurá!
    ale můžete se zdarma vrátit do výchozí zastávky.
  • 9. 10. 2009 18:55

    Patrik Chrz
    Přesně tak. Stotisícové pokuty a podobné náhrady by vedly jen k zvýšení ceny služeb. Ono není problém provozovat luxusní dopravu za luxusní cenu.
  • 9. 10. 2009 15:21

    anonymní
    Pokud mu ale díky zpoždění ujel přípoj,

    Zajímavý pohled na věc. Pokud já zmeškám vlak, tak za to neděkuji zpoždění, ale konstatuji, že to bylo vinou zpoždění.
  • 9. 10. 2009 22:09

    pepa (neregistrovaný)
    Dovolím si položit otázku? Co je to příměstský vlak. Je to ve své podstatě každý vlak mezi Ostravou a Prahou. Směrnice nedefinuje co je to příměstský vlak, a proto, každý vlak je příměstský. např vlak mezi Vídní a Bratislavou a tak mezi Brnem a Vídní, či mezi Frankfurthem a Manhaimem, atd. Takže žádné odškodnění a podobně i autobusy. Např. Student agency mezi Brnem a Prahou a tak bych mohl pokračovat. Je to taky příměstský autobus.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).