Vratky několik procent z objemu nákupů díky kreditce používám rovněž a ročně si přijdu na podobnou částku jako autor článku. I já jsem už měl "konflikt" s jedním prodejcem, který nebral karty, nakonec jsem díky jeho "neústupnosti" ušetřil mnohem víc.
Kupoval jsem si kolo a protože šlo o větší částku, neměl jsem ji u sebe, původně jsem si, totiž, šel kolo jen vybrat a vyzkoušet. Škoda, řekl jsem, mohly být 2 % zpátky a obchodník se skoro rozčílil, že by to byla "jeho 2 %".
Kolo se mi ale líbilo a obchodník vše velmi ochotně a trpělivě vysvětloval, rozhodl jsem se ho tedy u něj koupit. Debetky u sebe běžně nenosím (jen kreditky, zato několik, platby s nimi kombinuji dle druhu zboží a způsobu placení (obchod x internet) - mám nastavené různé bonusy za různé druhy zboží a způsoby plateb, aktuálně např. za potraviny 5 %, v některých obchodech i více), tak chvíli trvalo, než jsem se rozhoupal dojít vybrat do banky, pak pár dní pršelo (a v dešti se mi úplně nechtělo jet přes celou Prahu pro nové kolo) a když už to vypadalo, že pro kolo pojedu, tak nadšení už trochu opadlo a já si začal říkat, že bych mohl kolo koupit i levněji někde jinde. Podíval jsem se na oficiální prodejce, kdo z nich bere karty a jeden bral. Fajn, řekl jsem si, 2 % "doma". Ale s jídlem roste chuť. Díky jedné z kreditek jsem účasten programu Sphere. Z firem, zúčastněných tohoto programu, nevedla vybranou značku ani jedna. Rozhodl jsem se tak obeslat všechny, které mají cyklistický sortiment, jestli by nebyly schopné dodat - a ku podivu se ozvaly hned čtyři, které se předháněly ve slevách. Nakonec jsem získal 10 % slevu a ještě jsem mohl zaplatit kartou (tedy další 2 % zpět). Musel jsem si sice pro kolo zajet mimo Prahu, ale těch několik korun za autobus se více než vyplatilo.
Je ale pravda, že kreditní karta je něco jako oheň. Dobrý sluha, ale zlý pán. Lidem, kteří mají problém vyjít s financemi, bych ji rozhodně nedoporučil. Může (a taky to dělá) svádět k impulsivním nákupům (ostatně toho právě nevyužil ten obchodník výše a kvůli "mizerným 2 %" si nechal ujít obchod). Když v peněžence ty peníze nemáte, tak si tu věc prostě nekoupíte. Když ale máte kreditku, může se velmi snadno stát že neodhadnete své měsíční výdaje a ocitnete se tak v dluhové pasti, kdy nejdříve nezvládáte splácet v bezúročném období a pak už třeba ani úroky. Možnost "valit před sebou" dluh, přelévat ho z jednoho období do druhého tak, abyste neplatili úroky je lákavá, ale pak stačí drobná chyba, drobné "škobrtnutí", nemoc, nebo jen prostě zapomětlivost a jsem v obrovském průšvihu.
Naopak pro ty, kteří mají peněz dost a kreditku využívají jen kvůli bonusům je to nástroj velmi výhodný!
Takže vy se také podílíte na tom okrádání obchodníků zvaném bonusy za placení kartou. Tohle by se mělo zakázat.
Vůbec se tomu obchodníkovi nedivím, že kartu nechce. Všecny tyhle bonusy jdou z jeho karty. Proč by vám to měl prodávat za x% levněji?
Tohle povede akorat k tomu, že obchodníci přestanou akceptovat karty a nebo budou mít všechno o patřičná procenta dražší. Takže kdo na tom vydělá?? Jen ty kartové organizace.
Tak tak, obchodníci přestanou akceptovat karty a začne se platit tchoříma kožkama... On si to asi Kaufland nespočítal, když jako poslední z velkých řetězců začal karty brát, a obchodníci v německém pohraničí, kteří začínají brát VISA a Mastercard, jsou asi také hloupí, že...
Já tedy nevím, jak kde, ale když Kaufland otevíral prodejnu u nás v pražských Modřanech asi tak před třemi čtyřmi lety, tak už do toho šel s karetním prodejem. Jo, pamatuji, že když tamtéž začal LIDL, což je asi 12 let zpět, tak neměl prodej na karty. Tak jsem tam byl jednou. Pak až tehdy, když přišli k rozumu. Zřejmě věděli, proč platby kartami zavádějí.
Tak to ale není. Bonusy za placení kartou vyplácí vydavatel karty ze zisků z úroků. Obchodní model je nalákat přes bonusy lidi do takových nákupů, že je nedokážou v bezúročném období splatit a začnou platit úroky.
Taky si všimněte, že na kartách s bonusy jsou větší úroky z úvěrů. Zrovna Citi je výší svých úroků pověstná.
Když vám třeba v zimě cikorka vybije všechna okna v domě a vy nemáte na jejich výměnu, taky vám nikdo nedrží pistoli u hlavy, abyste je opravoval, když na to nemáte, že ne?
Souhlasím s tím, že je jen málo věcí, bez kterých se člověk opravdu neobejde, ale i tak - ano, chtít za jedno vajíčko 100 Kč je zlodějina, zvlášť, pokud se proti tomu lidi nemůžou bránit (tj. není konkurence, kde jinde si to vajíčko koupit za normální cenu).
Kapitalismus toto ale umí vyřešit - bude-li cena vajíčka 100 Kč, tak se najednou všichni, kdo mají alespoň kus volného místa, vrhnou na chov slepic a budou trh zaplavovat vajíčky tak dlouho, dokud jejich cena neklesne natolik, aby se to většině už nevyplatilo. Pak ještě nejakou dobu bude možné levně zakoupit chlazené a mražené slepice :).
A ti prozíravější místo na chov slepic se vrhnou na pěstovaní kořenové zeleniny, protože vědí, že až budou všichni vařit slepičí polívku z těch levných slepic, bude cena kořenové zeleniny růst.
Sice je to off topic, ale připomněli mi to fenomén zvaný prasečí cyklus, který spočívá v tom, že vykrmit prase trvá asi půl roku.
Blbý (a tedy většinový) hospodář vidí, že je drahé vepřové, tak nakoupí selata (jako mnoho ostatních) a začne je krmit. Když je vykrmí a stejně jako všichni ostatní bude chtít prodat, najednou zjistí, že je vepřového mraky, nikdo to nechce a cena padá.
Chytrý hospodář koupí selata, když je cena vepřového nízká...
No, kupodivu to možné je. Neříkám, že to je jednoduché, ale není to nemožné.
Je několik možností - jednou z nich jsou přestavby a úpravy stávajících vozidel, takto začínal Kaipan - některé modely pouze upravují Škodu Favorit a Škodu Felicia, ale mají i model, do kterého si objednávají pouze motor, zbytek si dělají sami.
A i dnes mohou vznikat nové automobilky - jednou z nich je švédský Koenigsegg, který před pár lety vznikl díky tomu, že tři studenti technické univerzity se dohodli, že postaví "ultimátní supersport". No a někomu se zalíbil, koupil ho a rozhodl se, že bude investovat do vzniku nové automobilky.
Takže jde to. Není to jednoduché a není to pro každého, ale není to nemožné.
Co vím, tak to opravdu stavěli úplně sami. Materiálové náklady asi nebyly tak horoucí a práci do toho dali "zadarmo". Jestli jsem to správně pochopil, tak stavěli až když začali vydělávat. Prostě jako někdo sbírá a restauruje veterány, oni se rozhodli postavit supersport. Původní úmysl byl pro jízdu na okruhu (takže různé certifikace řešit nemuseli). Až když dokázali, že to dokážou, našel se investor, který se domníval, že je škoda, aby něco takového "zapadlo" a pomohl jim dotáhnout to do konce.
A jste přesvědčen, že to vajíčko za stovku skutečně nutně potřebujete? Ale pokud tedy ho nutně potřebujete a nikdo nikde ho levněji nenabízí, tak to asi je v pořádku a zcela jistě nejde o zlodějinu. Pokud bych totiž přistoupil na vaši teorii, tak by byla zlodějina každá cena jakéhokoliv zboží, na kterou nemám, a to bez rozdílu, zda to zboží potřebuji či nikoliv.
Ale no tak s tím okrádáním to ej trošku demagogie. I obchodník, pakliže to není prvovýrobce tak trochu okrádá zákazníka a říká tomu marže. A tak banka taky trochu okrade obchodníka. Každej si to ale dá do daní a jediným okradeným je tudíž koncový zákazník. A ten má právo se bránit projížděním slev, hledáním karet a podobně. Obchod je boj a vyhrává ten nejschopnější. Kvůli tomu jsme tady přece tehdy cinkali ne?