To je pravda. Na druhou stranu je ovšem pravda to, že neustále přibývá míst, kde lze kartou zaplatit. A buďte ujištěn, že pokud v tom nejzapadlejším místě bude obchod, kde lze platit kartou a kde lze platit jen hotovostí, tak já tedy půjdu do obchodu, kde mohu zaplatit kartou. A pokud tam nebude kde kartou zaplatit? Co mi brání, abych popojel jinam? Pokud tedy nemáte zrovna na mysli ztroskotání na takřka pustém ostrově, že?
Proboha tohle je kandidát na hlod roku: "Ale i možnost nechat platební kartu na terminálu předem a mezitím sklízet zboží ušetří pár pro mě cenných sekund."
Autore - kolikrát denně platíš? Jednou? Tedy někde ve 24h ušetříš 5 CENNÝCH sekund??!! Šetřit sekundu má cenu u úkonu který udělám tisíckrát za den ne u zaplacení v sámošce! Lidi promarný HODINY naprosto zbytečnou činností a pak ušetří SEKUNDY v obchodě?
Větší nesmysl jsem opravdu neslyšel HODNĚ dlouho!
Díky za názor.
Je to jen jeden z mnoha důvodů, proč používám kartu.
Schválně jsem neuvedl o kolik sekund se jedná, protože to záleží na s čím, budu porovnávat. A níže uvedený text by příliš prodloužil text článku:
Pokud se vám zdá pár sekund málo, berte to z pohledu lidí v dlouhé frontě. Kteří se dívají, jak dost lidí přeruší vyklízení věcí, začnou hledat kam si dali v tom lepším případě předpřipravenou kartu, pak u kontaktní karty hledají slot v terminálu, čekají na autorizaci, zadávají PIN, vzpomínají na PIN, zadávají podruhé PIN, čekají na potvrzení a pak se vrátí ke sklízení zboží.
Pokud platí hotovosti opět záleží na lidech. Někteří výjimečně jsou to schopni zvládnout rychleji než bezkontaktně pokud mají nachystanou částku přesně, nebo nechtějí vrátit. Ale opět tu existuje realistický nejhorší možný scénář, přestane naklízet, začne hledat peněženku, přemýšlí jakou bankovkou zaplatí, dívá v horším případě počítá drobné, pak nakonec zjistí, že stejně zaplatí bankovkou, pokladní počítá peníze, které dostala, zadává do kasy, odečítá částku, zjišťuje, že nemá na vrácení, jde se vyměnit větší částku u kolegyně, u vedoucího, popř. jde na poštu (to už se mi také párkrát krát stalo ať už mě, nebo ve frontě přede mnou).
Ne každý to dělá takto neefektivně, takže to opravdu může být jen těch vámi zmíněných 5 sekund krát počet lidí ve frontě před vámi. Těžko odhadnout kolik je to průměrně. Osobně si myslím, že vždy se pár sekund ušetří a hlavně riziko, že doba placení bude výrazně delší je u karty výrazně menší.
K čemu se vážou "promarněné hodiny"?
Když čtu tyhle komentáře o zdržování u kas, tak si vždy vzpomenu na to, co jsem viděl ve Wallmartu.
Tam pokladník namarkoval nákup, řekl částku a začal markovat další. Až zákazník našel peníze/kartu, tak ten nákup zaplatil. Podobně když si člověk u kasy vzpomněl, že něco zapomněl, žádný problém, dal vozík stranou, pokladní začal markovat dalšího a když se ten první vrátil, tak ho domarkoval. Takhle jsem viděl na jedné kase rozdělané i čtyři nákupy. Proč to nejde u nás? Pak by hádání o to, kdo zdržuje, přestalo.
Protože to by vyžadovalo, aby někdo myslel a zaplatil za systém, který to umí. Jenže v ČR to není potřeba, tady jsou lidi ovečky, které do daného obchodu budou chodit i pokud jsou v něm nespokojení. Postěžují si u piva a jsou happy, připraveni cpát mizerným firmám další peníze.
Netřeba říkat, že to, co tady všemožným firmám projde, by na západě (i na východě, třeba v Číně) firmu položilo v řádu dnů, ne-li hodin. Vzpomínám si, jak jsem se bavil s jedním americkým známým... Hrozně se pohoršoval nad tím, že když si v IKEA koupíte nábytek, musíte si ho odvézt domů sám nebo za odvoz zaplatit, že takto nekvalitní služby tam nejsou zvykem. Ale holt dokud si Češi nechají kálet na hlavu a budou dál nakupovat v předraženém Tescu, kde prodávají zkažené potraviny (naposledy jsem tam reklamoval zkažené chlazené kuře, od té doby jsem do Tesca nevlezl), nebo v Kauflandu, o kterém je veřejně známo, že se svými zaměstnanci zachází jako s toaletními odpadky, pořád budeme všem jen pro smích a budou z nás ždímat peníze.
No, možná to nevíte, ale ani Tesco ani IKEA ani Kaufland nejsou české firmy, ale jejich majitelé sídlí v tolik vychvalovaných západních zemích. A pokud si myslíte, že v jiných zemích mají jiné jednání, tak jste naivní trouba. Ono to je hlavně v lidech a ve vedení té které firmy, eventuálně i ve vedení té které konkrétní filiálky daného řetězce. Ale psát, že jen v ČR je vše špatně, může skutečně jen naivní a hloupý trouba.
A ještě k tomu Kauflandu: Kdyby to bylo tak špatné, jak píšete, tak by nejspíš Kaufland brzy neměl žádné zaměstnance. Nebo jsou to skutečně takové tupé ovce, že si nechají vše líbit a neodejdou? To je pak ale jejich hloupost a zřejmě něco s tím zvoněním na náměstích nebylo tak úplně v pořádku.
Protoze to by se musel nekdo zamyslet nad fungovanim prodejny a to se v CR patrne jeste nestalo.
Ikdyz zase musim priznat, ze naposledy jsem v Lidlu videl konecne plynule zvladnuty prechod zamestnancu z rovnani regalu do pokladen podle velikosti front u pokladny. Jeste, kdyby s etam naucili rovnat zbozi zpet po namarkovani do kosiku, kdyz uz tam na ne maji tak malou odkladaci plochu.
Jeste lepsi je kdyz si musite ovoce/zeleninu zvazit na vaze a nalepit si cenovku. Ovsem ne u vseho. Pak vznikaji zmatky a teprve tam se projevi zdejsi genialita, protoze pokladni posle zakaznika pres celou prodejnu (vaha je az na druhe strane) si to zvazit (Billa). To by byl takovy problem mit jednu vahu u pokladen, kdyz se to stava denne ?
Take je zvlastni ze jinde dokaze pokladni ovoce/zeleninu rozpoznat a zvazit na pokladne primo.
No treba Kaufland tu vahu za pokladnama ma. Teoreticky to ma snizovat fronty u pokladen na ukor casu zakazniku tim, ze tim netravi cas pokladni, ale zakaznik.
Jinak i pokladni maji obcas problem poznat X druhu jablek a ptaji se zakazniku, u samoobsluznych pokladen zdrzuji lidi, co nevi, kde konkretni ovoce najit.
Máte pravdu. Spousta zákazníků má s vážením zeleniny problém. Právě včera jsem musel dvěma poměrně mladým ženám ukázat, že váha v zelenině skutečně v Kauflandu skutečně obsahuje položku "blomy", ač se tam poměrně hlasitě rozčilovaly, že ta váha "si jich neváží" a blumy tam nejsou. No, nejsem a ani jsem nikdy nebyl pracovníkem obchodu, ale moje mozková kapacita je taková, že je schopna pobrat to, že na displeji váhy je přepínací tlačítko "ovoce-zelenina", a že hledat blumy mezi zeleninou je zbytečné. A i z toho pak vznikají vámi naznačené problémy.
Jinak pokladní může zvážit ovoce/zeleninu jen tehdy, když jí to pokladní systém umožňuje, takže na tom není nic zvláštního.
Jinak já osobně jsem rád, že ještě jsou prodejny, kde si mohu vybranou zeleninu a ovoce sám navážit, protože si mohu zkontrolovat cenu podle cenovky. Při vážení u pokladny jsem odkázán na to, co zadá pokladní. A že to není vždy jednoduché, celkem chápu, protože když jsou na krámě třeba čtyři druhy rajčat v různých cenách, tak pochybuji, že je člověk, který by se nespletl. A, ruku na srdce, kolik lidí si zkontroluje paragon po zaplacení? Ale osobně to doporučuji, člověk se kolikrát nestačí divit a reklamovat.
Tak to teda nevím ale já ve Wallmartu viděl opak, hlavně když chcete platit kartou tak znají jen ty magnetické, s čipem málokdo a bezkontaktní neznají vůbec. Většinou na kase i když chci dávat kartu do čipové části mi ji vezmou a snaží se ji vždy protáhnout magneticky. Zaostalost technologie resp. tu technologii tam mají ale pokladnící neznají je strašná. No a tím pádem tím chaosem u pokladny spíše spožduje.
No, tam, kde jsem byl, tam si zákazník terminál obsluhoval zcela sám, takže bylo jen na něm, do které díry kartu strčil. A podepisovalo se to na dotykovém terminálu.
A jen tak mimochodem, ještě několik let po zavedení čipových karet se mi běžně stávalo i u nás, že pokladní i přes mé upozornění napřed četla na čipové kartě proužek, někdy i opakovaně, než jsem ji donutil to nacpat do té druhé díry. A v US je stále většina karet bez čipu, tak se těm pokladním nedivte.
Normální člověk nedává svoji kartu obsluze do ruky aniž by měl nad ní neustále kontrolu. Když mám bezkontaktní kartu není ani důvod aby nad terminálem mával s mojí kartou někdo jiný. I při placení bezkontaktním způsobem obdržíte stvrzenku. Tvrdíte, že kartu používáte denně a vyplodíte na téma stvrzenka takovou hloupost. Jinak jako reklama na kreditky dobrý.
Nebyla řeč o stvrzence, ale o potvrzení. A jestli opravdu platíte kartou, tak jste si možná všimnul, že u některých obchodníků jsou malé částky potvrzené ihned, zatímco u jiných i kvůli pětikoruně se terminál spojuje s karetním centrem a platbu ověřuje a může trvat i několik desítek vteřin, něž to potvrzení přijde. Někdy to je dokonce různé na různých kasách ve stejné prodejně.
V Německu a Rakousku mají svůj "trucstandard" zvaný dříve EC Karte, dnes GiroCard. Obchodníci platí zlomek poplatků, co si bere Visa / MasterCard a tak v řadě obchodů (zejména v těch, které nejsou zaměřeny na turisty) jinou kartou opravdu zaplatit nelze.
V zahraničí také čím dál tím více platím hotově, zejména v zemích, kde se platí eurem - v dobré směnárně totiž koupím eura s až dvacetinásobně nižším spreadem, než mají běžně banky (a to že některé banky jsou na tom ještě hůře).
Bohužel je to trend, jak banky pomalu přicházejí o tradiční zdroj příjmů z poplatků, začínají si to vynahrazovat tam, kde na to lidé nejsou téměř vůbec citliví a kurzová marže je ideálním kandidátem.
Vratky několik procent z objemu nákupů díky kreditce používám rovněž a ročně si přijdu na podobnou částku jako autor článku. I já jsem už měl "konflikt" s jedním prodejcem, který nebral karty, nakonec jsem díky jeho "neústupnosti" ušetřil mnohem víc.
Kupoval jsem si kolo a protože šlo o větší částku, neměl jsem ji u sebe, původně jsem si, totiž, šel kolo jen vybrat a vyzkoušet. Škoda, řekl jsem, mohly být 2 % zpátky a obchodník se skoro rozčílil, že by to byla "jeho 2 %".
Kolo se mi ale líbilo a obchodník vše velmi ochotně a trpělivě vysvětloval, rozhodl jsem se ho tedy u něj koupit. Debetky u sebe běžně nenosím (jen kreditky, zato několik, platby s nimi kombinuji dle druhu zboží a způsobu placení (obchod x internet) - mám nastavené různé bonusy za různé druhy zboží a způsoby plateb, aktuálně např. za potraviny 5 %, v některých obchodech i více), tak chvíli trvalo, než jsem se rozhoupal dojít vybrat do banky, pak pár dní pršelo (a v dešti se mi úplně nechtělo jet přes celou Prahu pro nové kolo) a když už to vypadalo, že pro kolo pojedu, tak nadšení už trochu opadlo a já si začal říkat, že bych mohl kolo koupit i levněji někde jinde. Podíval jsem se na oficiální prodejce, kdo z nich bere karty a jeden bral. Fajn, řekl jsem si, 2 % "doma". Ale s jídlem roste chuť. Díky jedné z kreditek jsem účasten programu Sphere. Z firem, zúčastněných tohoto programu, nevedla vybranou značku ani jedna. Rozhodl jsem se tak obeslat všechny, které mají cyklistický sortiment, jestli by nebyly schopné dodat - a ku podivu se ozvaly hned čtyři, které se předháněly ve slevách. Nakonec jsem získal 10 % slevu a ještě jsem mohl zaplatit kartou (tedy další 2 % zpět). Musel jsem si sice pro kolo zajet mimo Prahu, ale těch několik korun za autobus se více než vyplatilo.
Je ale pravda, že kreditní karta je něco jako oheň. Dobrý sluha, ale zlý pán. Lidem, kteří mají problém vyjít s financemi, bych ji rozhodně nedoporučil. Může (a taky to dělá) svádět k impulsivním nákupům (ostatně toho právě nevyužil ten obchodník výše a kvůli "mizerným 2 %" si nechal ujít obchod). Když v peněžence ty peníze nemáte, tak si tu věc prostě nekoupíte. Když ale máte kreditku, může se velmi snadno stát že neodhadnete své měsíční výdaje a ocitnete se tak v dluhové pasti, kdy nejdříve nezvládáte splácet v bezúročném období a pak už třeba ani úroky. Možnost "valit před sebou" dluh, přelévat ho z jednoho období do druhého tak, abyste neplatili úroky je lákavá, ale pak stačí drobná chyba, drobné "škobrtnutí", nemoc, nebo jen prostě zapomětlivost a jsem v obrovském průšvihu.
Naopak pro ty, kteří mají peněz dost a kreditku využívají jen kvůli bonusům je to nástroj velmi výhodný!
Takže vy se také podílíte na tom okrádání obchodníků zvaném bonusy za placení kartou. Tohle by se mělo zakázat.
Vůbec se tomu obchodníkovi nedivím, že kartu nechce. Všecny tyhle bonusy jdou z jeho karty. Proč by vám to měl prodávat za x% levněji?
Tohle povede akorat k tomu, že obchodníci přestanou akceptovat karty a nebo budou mít všechno o patřičná procenta dražší. Takže kdo na tom vydělá?? Jen ty kartové organizace.
Tak tak, obchodníci přestanou akceptovat karty a začne se platit tchoříma kožkama... On si to asi Kaufland nespočítal, když jako poslední z velkých řetězců začal karty brát, a obchodníci v německém pohraničí, kteří začínají brát VISA a Mastercard, jsou asi také hloupí, že...
Já tedy nevím, jak kde, ale když Kaufland otevíral prodejnu u nás v pražských Modřanech asi tak před třemi čtyřmi lety, tak už do toho šel s karetním prodejem. Jo, pamatuji, že když tamtéž začal LIDL, což je asi 12 let zpět, tak neměl prodej na karty. Tak jsem tam byl jednou. Pak až tehdy, když přišli k rozumu. Zřejmě věděli, proč platby kartami zavádějí.
Tak to ale není. Bonusy za placení kartou vyplácí vydavatel karty ze zisků z úroků. Obchodní model je nalákat přes bonusy lidi do takových nákupů, že je nedokážou v bezúročném období splatit a začnou platit úroky.
Taky si všimněte, že na kartách s bonusy jsou větší úroky z úvěrů. Zrovna Citi je výší svých úroků pověstná.
Když vám třeba v zimě cikorka vybije všechna okna v domě a vy nemáte na jejich výměnu, taky vám nikdo nedrží pistoli u hlavy, abyste je opravoval, když na to nemáte, že ne?
Souhlasím s tím, že je jen málo věcí, bez kterých se člověk opravdu neobejde, ale i tak - ano, chtít za jedno vajíčko 100 Kč je zlodějina, zvlášť, pokud se proti tomu lidi nemůžou bránit (tj. není konkurence, kde jinde si to vajíčko koupit za normální cenu).
Kapitalismus toto ale umí vyřešit - bude-li cena vajíčka 100 Kč, tak se najednou všichni, kdo mají alespoň kus volného místa, vrhnou na chov slepic a budou trh zaplavovat vajíčky tak dlouho, dokud jejich cena neklesne natolik, aby se to většině už nevyplatilo. Pak ještě nejakou dobu bude možné levně zakoupit chlazené a mražené slepice :).
A ti prozíravější místo na chov slepic se vrhnou na pěstovaní kořenové zeleniny, protože vědí, že až budou všichni vařit slepičí polívku z těch levných slepic, bude cena kořenové zeleniny růst.
Sice je to off topic, ale připomněli mi to fenomén zvaný prasečí cyklus, který spočívá v tom, že vykrmit prase trvá asi půl roku.
Blbý (a tedy většinový) hospodář vidí, že je drahé vepřové, tak nakoupí selata (jako mnoho ostatních) a začne je krmit. Když je vykrmí a stejně jako všichni ostatní bude chtít prodat, najednou zjistí, že je vepřového mraky, nikdo to nechce a cena padá.
Chytrý hospodář koupí selata, když je cena vepřového nízká...
No, kupodivu to možné je. Neříkám, že to je jednoduché, ale není to nemožné.
Je několik možností - jednou z nich jsou přestavby a úpravy stávajících vozidel, takto začínal Kaipan - některé modely pouze upravují Škodu Favorit a Škodu Felicia, ale mají i model, do kterého si objednávají pouze motor, zbytek si dělají sami.
A i dnes mohou vznikat nové automobilky - jednou z nich je švédský Koenigsegg, který před pár lety vznikl díky tomu, že tři studenti technické univerzity se dohodli, že postaví "ultimátní supersport". No a někomu se zalíbil, koupil ho a rozhodl se, že bude investovat do vzniku nové automobilky.
Takže jde to. Není to jednoduché a není to pro každého, ale není to nemožné.
Co vím, tak to opravdu stavěli úplně sami. Materiálové náklady asi nebyly tak horoucí a práci do toho dali "zadarmo". Jestli jsem to správně pochopil, tak stavěli až když začali vydělávat. Prostě jako někdo sbírá a restauruje veterány, oni se rozhodli postavit supersport. Původní úmysl byl pro jízdu na okruhu (takže různé certifikace řešit nemuseli). Až když dokázali, že to dokážou, našel se investor, který se domníval, že je škoda, aby něco takového "zapadlo" a pomohl jim dotáhnout to do konce.
A jste přesvědčen, že to vajíčko za stovku skutečně nutně potřebujete? Ale pokud tedy ho nutně potřebujete a nikdo nikde ho levněji nenabízí, tak to asi je v pořádku a zcela jistě nejde o zlodějinu. Pokud bych totiž přistoupil na vaši teorii, tak by byla zlodějina každá cena jakéhokoliv zboží, na kterou nemám, a to bez rozdílu, zda to zboží potřebuji či nikoliv.
Ale no tak s tím okrádáním to ej trošku demagogie. I obchodník, pakliže to není prvovýrobce tak trochu okrádá zákazníka a říká tomu marže. A tak banka taky trochu okrade obchodníka. Každej si to ale dá do daní a jediným okradeným je tudíž koncový zákazník. A ten má právo se bránit projížděním slev, hledáním karet a podobně. Obchod je boj a vyhrává ten nejschopnější. Kvůli tomu jsme tady přece tehdy cinkali ne?
Platba plavby výletní lodí:
Cena: 2192EUR+20EUR polatek za platbu kartou
Cena při platbě v hotovosti vkladem na EUR účet: 2070EUR
kurs EUR při platbě kartou 28,26; střed 25,595; můj nákup 27,4 (v obchůdku se suvenýry, kde se EUR rádi zbaví)
Takže cena při platbě kartou v Kč: 62511,-
Při platbě v hotovosti: 56718,-
Tj. platba kartou vychází o 10,2% hůře a takové bonusy včetně započtení úspor z bezúročného období zatím žádná "kreditka" nenabízí.
A ještě větší % úspory v Izraeli - při platbě malých částek (už jsem neměl hotovost) v hotelech - místo 15ILS (cca 90Kč) kartou 23,09ILS (138Kč),
místo 110ILS kartou 137,53ILS.
Letenky obvykle "kreditkou" o 2-2,5% dráž (Ryanair, pelikan.cz) ap.
Takže nějak potenciál na "vydělávání" kreditkou se zužuje na platby pár stovek měsíčně v Kauflandu (elektroniku ap. kupuji ve velkoobchodech, oblečení v zahraničí).
Souhlasím.
Pokud je ta možnost zaplatit méně hotovostí, než kartou, není co řešit - nepoužívám kartu v takových případech :-)
Pokud navíc získáte jak říkáte dobrý kurz, s rozumným časovým nákladem, taky není co řešit. Mě se to s mou frekvencí zahraničních cest a průměrné výši mých nákupů se nechce řešit.
ono kupodivu kdyz nechcete kajutu s balkonem v nejvyssim patre ci suit tak vas cruise (a to je stredomori i severni evropa predrazeny proti karibiku) vyjde max na stejny penize jako slusna dovolena u more.
za uvedenou cenu se da splasit slusna kajuta s balkonem pri first minute klidne i s onboard kapesnym 400-600$ na kajutu u 7-9 denni plavby.
ps: uroven sluzeb a stravovani na cruiseru a tzv. all inclusive zajezdu ceskych cestovek je astronomicky rozdilna.
Pane, řeč ale nebyla o tom, když platba v hotovosti vyjde zákazníkovi laciněji. Nebo jste na něco takového tady narazil? Já tedy ne. Takže tak nějak srovnáváte hruštičky s jablíčky, což, možná uznáte, není až zas tak košér. Od nepaměti se říkává, že je třeba srovnávat srovnatelné. Nikdo tady nepsal o platbách kartami za každou cenu. Pokud ale ano, můžete dát odkaz, kdo to byl. Tady jde přeci o celkovou výhodnost v globálním srovnání.
To banka si shrabne od 2 do 5 procent. A kdo to zaplati? Chtelo by se rici uzivatele karet, ale neni to presne. Zaplati to vsichni kdo nakupuji tam, kde se karty pouzivaji, zkratka proto, ze si to obchodnik zdrazi. Cili az nekdo pred vami bude platit kartou a vy ne - muzete mu klidne podekovat, ze vam zdrazil nakup. Zvlastni, ze tu resite kde co a tohle nikdo poradne nezminil.
Jina vec je, ze je karta prakticka vec a dnes uz i rychlejsi nez hotovost.
Myslím si, že nemáte pravdu. Resp. těžko říct, co je dražší. Jestli explicitně daný poplatek banky za použití karty, nebo vedlejší náklady spojené s hotovostí: počítání hotovosti, přenášení hotovosti, rizika s tím spojené nebo ztráta zákazníků, když nemají drobné a jdu si rozměnit. A já jdu jinam, protože se mi nechce/nemohu čekat, až tak dané zboží nechci.
Přirovnal bych to k "nulovým" nákladům vyplácení a evidování státního důchodu a explicitně uvedeným poplatkům penzijních společností.
Osobne bych jako dalsi nevyhodu dodal to, ze clovek je z cele transakce vynechan. Proste obchodnik posle nejaky pozadavek a banka neco strhne. Ale zda je to spravne (treba spatne desetinna carka), v jakem kurzu (nemoznost zjistit cenu v moji mene z pokladny pred nakupem v zahranici), to clovek zjisti az z vypisu/IB, kdy uz jsou penize pryc. S hotovosti ma clovek naprosty prehled, kolik za danou vec zaplatil.
Navic nechapu tu "nelegalnost" odstraneni CVV kodu. Kdyz si na kartu napisu PIN, tak ztracim moznost reklamovat mnou neprovedene platby, ale CVV kod na karte je v poradku. Ma to nejakou logiku?
I pres ruzne vyhody je to dalsi vec, kterou musi clovek hlidat. A tyto veci se stale mnozi, katastr, vyuctovani operatoru, energie, zneuziti obcankyatd.... kde ma clovek brat cas ten nekonecny seznam hlidat?
No já nevím, obchodní podmínky Fio akorát říkají, že ji v případě poškození musím vrátit bance, ale nespecifikují kdy. Případná kvalifikace jako přestupek či trestný čin narazí na skutečnost, že uvedené jednání neporušuje a neohrožuje zájem společnosti ani není společensky škodlivé.
Kde není žalobce, není soudce. Nicméně banka označuje kartu jako svůj majetek a její nedovolená úprava (tedy vlastně jakákoliv úprava) by se nejspíše dala označit jako "poškozování cizí věci".
Nevidím důvod (kromě takové úpravy, která by nějakým způsobem zasáhla do autorizace platebních transakcí, např. by umožňovala zaplatit či vybrat z bankomatu více, než činí disponibilní limit na kartě) proč by banka na klienta podávala žalobu a za jakých okolností by to případně soud mohl uznat a klienta nějakým způsobem potrestat, ale čistě teoreticky tu ta možnost je.
Porovnal bych to s nějakou úpravou automobilu na leasing - do skončení pronájmu a odkupu za zůstatkoovu hodnotu je majetkem leasingové společnosti a nájemce by se také měl zdržet jakýchkoliv úprav. A přesto si někdo např. nechá udělat střešní okno, vymění vestavěné rádio za jiné, na auto si nalepí reklamy (které nejdou sloupnout bez poškození laku),... Dokud řádně splácí leasing a následně si automobil odkoupí (nebo zaplatí případnou škodu při neodkoupení), tak to taky leasingovka neřeší.
Když vám vadí karty s cca 2,2% přirážkou k ceně, kterou beru jako samu o sobě za přijatelnou cenu za dodatečné servis.
Co říkáte takovým stravenkám, kde ta přirážka je násobně vyšší (tuším cca 6%)? Taky ji platí obchodník, resp. zákazníci.
Co říkáte např. nákupu v tescu oproti nákupu přímo na tržišti od zemědělců? Není každý zde dle stejné logiky parazit, protože využívá služeb překupníka?
Jinak necítím se jako parazit. Natož živen :D Prodejce nemusí akceptovat kartu a já nemusím u něho nakoupit. Naštěstí nikoho nenapadlo ať už zakázat platbu kartou tak zakázat platbu v hotovosti - no téměř, nad určitou částku to zakázal stát.
Ano, stravenky by se měli okamžitě zrušit, to byl jeden z velmi rozumných nápadů Kalouska. Bohužel stravenková lobby je dostatečně silná, aby si je udržela. Navíc "nabulíkuje" zaměstnance, že "jim Kalousek chce sebrat stravenky" a hned má miliony příznivců a Kalousek nepřátel. Ale rozumnému člověku je jasné, že "od té doby, co byly vynalezeny peníze" jsou nějaké další "papírky" s velkými transakčními náklady a značně omezenou využitelností zbytečnost. Stačilo by místo daňových úspor ze stravenek adekvátně zvýšit odpočitatelnou položku na poplatníka, odpadly by zbytečné "papírky", obrovská byrokracie ve firmách, v zařízeních, které stravenky přijímají, problémy lidí kde je uplatnit a tak, aby utratili celé násobky xKč (kde x je hodnota stravenky) a všichni by byli spokojeni, kromě stravenkových firem, jež by přišly o miliardové zisky.
fanda plateb platebními kartami. Článek celkem přesně vystihuje i mé názory a až na pár naprosto zanedbatelných maličkostí bych se pod něj klidně podepsal.
Myslím, že nejvíce se tady vztekají ti, kteří mají něco společného s obchodováním, tedy stojí na straně prodeje, resp. jde o takové ty pidipodnikatele, kteří si jen těžko mohou dovolit zavést bezhotovostní prodej nebo si ho dovolit nehctějí, neb neumí počítat nebo jsou to kolenovrti.
Ale jinak: Celkem nemám problém si strčit na počátku měsíce do peněženky pětistovku a tuto tam mít i na konci měsíce, protože veškeré běžné platby v průběhu měsíce realizuji prostřednictvím karet. Zejména mám rád svoji kartu kreditní, která mi umožňuje utrácet půjčené peníze, aniž bych za jejich půjčení zaplatil jediný halíř. Navíc mi podle utracené částky přispívá na můj penzijní fond. A mohu říci, že mi přispívá měsíčně v podstatě tolik, jako mi přispíval můj zaměstnavatel. A opět mě to nic nestojí. Jen to, že po ukončení daného období sednu a na účet banky, od níž mám kreditku, převedu příslušnou částku.
Pravda ovšem je, že tento systém není pro lidi, kteří neumějí s penězi hospodařit, event. žijí od výplaty k výplatě či mají dluhy kam se podívají.