sice každý musí platit povinné ručení, ale:
1) když si ho viník neplatí, nedostanete nic, přestože vy svoje povinnosti ke státu máte splněné
2) pojištovny smí omezovat výši plnění - takže když se někomu jednou za deset roků povede udělat opravdu velkou škodu, pojištovna to zaplatí jen z části - a zbytek platíte sám, přestože svoje povinnosti ke státu si plníte
3) bourané auto má samozřejmě nižší hodnotu než nebourané, často se stává neprodejným - to vám ovšem žádná pojištovna nenahradí, přestože vy máte pojistku řádně zaplacenou
to je oblíbený omyl, ale bohužel nemáte pravdu. přesněji řečeno - ckp vám plní POUZE když viník nehody neujede, má doklady, platnou SPZ, počká na policajty, a ke všemu se přizná.
do mně řachnul kamion a ujel, nehodu jsem zdokumentoval na palubní kameře a byl schopen dosvědčit - nicméně CKP trvala na stanovisku, že "SPZ není v evidenci" a tedy mně naboural nezjistitelný viník. a za toho se NEPLNÍ!.
takže pozor - příště až vás někdo sejme, musíte ho dohonit a natlačit někam do příkopu nebo rozmáznout o strom, a modlete se aby řidič měl doklady. pokud má ovšem SPZ půjčené z vrakáče, máte smůlu ve všech případech - auto neexistuje, tedy ckp neplní.
Spíše Váš omyl, psal jste pokud "neplatí", ne pokud je neznámý... (Kolikrát ujede i někdo kdo platí, jen aby nepřišel o bonusy...) Pak je to běžný pachatel (někdo kdo vás poškodil, jako neznámý vandal nebo zloděj) a na toho se těžko bude vztahovat povinné ručení, na to se vztahuje havarijko, nebo jiné pojištění...
chtěl jsem jen naznačit, jak snadné je utrpět nenahraditelnou a nepojistitelnou škodu, aniž jste viníkem, a i když si svědomitě platíte povinné ručení.
takže klidně se jich hoši zastávejte - až nebudou plnit vám, budete jen smutně čumět, protože je to tak u nás zvykem.
přitom by stačila jednoduchá novela - že kdo si řádně platí povinné ručení, bude mu škoda způsobená cizím (nezjištěným, uprchlým) viníkem uhrazená právě z toho garančního fondu. nebo škoda nad rámec rizika který pojišťovna prostě nepojistí (vůbec nedokážu pochopit, jak může být legální, aby pojištovna zastropovala plnění u pojištění, které je ze zákona povinné).
správně pravíte, že jsou to jednotky případů ročně. takže pro ckp hrst drobných, ale jednotlivý případ je pro ty konkrétní lidi často likvidační. na straně poškozených jsou tedy všechny povinnosti, ale velmi nelineárně stanovená práva.
1. Plní kancelář pojistitelů. Dole popisujete mezní příklad, který může být z hlediska plnění skutečně problematický, nicméně obecně to neplatí.
2. Pokud nepřekročíte sjednanou maximální výši plnění, pojišťovna nesmí plnění omezovat. Resp. plní i v tomto případě, nicméně částku nad limit vymáhá po vás. Škodu za víc než 35 milionů skutečně způsobit můžete, ale málokomu se to povede každých deset roků.
3. Cena bouraného auta sice klesá, nicméně většina ojetit je více či méně nabořená, a přesto se prodají.