Opět jeden z článků, kde "srovnání" povinného ručeníní je provedeno podle ceny. A tak je pojištění postaveno na roveň daní a za mistrovství v oboru je považováno placení nejnižšího pojistného. Přtom rozdíly v KVALITĚ pojištění u jednotlivých pojistitelů jsou nebetyčné.
U mnoha komentátorů dochází k jistému nepochopení problematiky povinného ručení - a totiž že se pojišťujete na škodu, kterou způsobíte někomu jinému. Kvalita těchto služeb je vám proto zcela lhostejná. Může vám být sobecky fuk, kolik má vámi poškozený nešťastník k dispozici poboček, jak dlouho trvá vyřízení plnění, jestli tam na něj budou zdvořilí, a jestli vůbec nejaké plnění dostane. Vy splníte svou zákonnou povinnost, a do pojištovny pak už obvykle nikdy nemusíte, jen jim tam občas poslat nějaké peníze. Z toho pak logicky vyplývá, že u povinného mručení vás na rozdíl od havarijní pojistky zajímá JENOM CENA A NIC JINÉHO, protože nejste a nebudete uživatelem pojištěného plnění.
Nějaký kecy o asistenčních službách a dalších "výhodách" jsou leda xmíchu - asistenční služby mají dnes už snad všechny nové vozy po dobu záruky (zdarma), nebo jsou součástí havarijní pojistky, můžete si je koupit třeba u autoklubu. Při srovnání cen jasně vidíte, že tzv."služby" jsou jen skryty v ceně pojistného - za ty ušetřené tisíce byste tytéž služby jinde pořídili levněji.
TAKŽE: Povinné mručení - jen to nejlevnější co dokážu sehnat, kvalita se mně netýká. Služby pro sebe si pořídím jaké chci a potřebuji - nebudu si je pořizovat v nějakém esoterickém balíčku v ceně pojištění, vyberu si je sám.
Souhlasím s Vámi, že cena je důležitá a že poskytované služby poškozenému jsou mimo zájem škůdce. Ale 1, Když nabouráte v Německu, kde jsou limity vyšší, budou Vám u některé pojišťovny limity automaticky navýšeny. 2, Dále Vám u některé pojišťovny bude proplacena právní pomoc. 3, Navyšování pojistného je možné jen podle pojistných podmínek a protože už není dáno zákonem, je možné konkrétní pojišťovně sdělit, že na navýšení nepřistupujete a z jejího návrhu, že berete jen bonus, který je dán smlouvou. V případě, že je pojišťovna vázána dvěma měsíci před začátkem dalšího pojistného období sdělit pojištěnému chystané navýšení a neprokáže doručení, musí si nechat na navýšení zajít chuť (řeč je o konkrétní pojišťovně, neplatí pro každou a v tom jsou ty rozdíly). Výpověď ze strany pojišťovny je možná 6 týdnů před koncem pojistného období. Pokud tedy odmítnete navýšení až v prosinci, nelze na rok 2005 vypovědět. Atd. atd.
ono se traduje, že je úplně jedno, kde máte povinné ručení, ale pravda to není.
Hypotetický (nikoli však nereálný příklad): se svým "prdítkem" na dálnici zaviníte řetězovou nehodu, bude tam pár kamionů s naftou, která vyteče do vodní nádrže, nějaký kamion s nákladem nových mercedesů, pár doživotně zmrzačených lidí atd. Škoda na majetku třeba 25 mil. a na zdraví (doživotní renty pro vysoce postavené manažery...) třeba za 50 mil. Kč. Vaše pojišťovna krachne a řeší to Kancelář pojistitelů. Ta však dle zákona uhradí pouze škody do výše základního limitu pojistného krytí (18 mil. majetek/35 mil. zdraví) bez ohledu na to, že jste třeba u své pojišťovny měl sjednaný limit vyšší. Všechno nad základní limit budete muset platit ze svého a 99,9 % Čechů v tomto případě rovnou může vyhlásit osobní bankrot.
Určitě mě napadnete, že příklad je z kategorie sci-fi. Tady taky platí, že na 99,99 % se Vám nic takového nestane, ale náhoda je blbec...
Navíc, i u malých škod se setkáte s problémem: Kancelář pojistitelů dle zákona neřeší škody do 5 tis. Kč. Takže se svým trabíkem urvete někomu u oplíka zpětné zrcátko dejme tomu za 4.900 Kč a pak to budete muset po krachu Vaší pojišťovny zatáhnout ze svého a původně levné pojištění se pěkně prodraží:-)
No a minimálně jeden kandidát na krach tady je. Jak dopadlo cenové podbízení u ČPP? Dnes má pojistky výrazně dražší a stojí před krachem
Pokud jsme u teoretizování, nutno připomenout, že velkou škodu lze zavinit i na kole, nebo jako chodec, nebo jí může způsobit dítě, vlastní pes apod. Pak nastupuje odpovědnost "v občanském životě", která se obvykle sjednává (pokud vůbec) na statisíce, nikoliv na desítky milionů. Osobně považuji za důležitější sjednat vyšší limit v občanském pojištění z obvyklých stovek tisíců na milion(y), než v POV z řádově desítek milionů na řádově desítky milionů.
Jak k tomu tedy přijde ten, kdo bude mít nabourané auto vinou někoho, kdo má povinné ručení u špatné pojišťovny, i když sám třeba platí vyšší částku kvalitní pojišťovně. Bude mít s vyřizováním mnohem více starostí, ztratí více času a nakonec dostane třeba méně peněz. Pak povinné ručení je vlastně "částečně povinné".
No a o tom to je. Většina čecháčků nemá žádnou společenskou odpovědnost a řídí se heslem "po mě potopa" (viz některé příspěvky jezevců a jim podobných). Takže pokud se nezlepšíme jako národ a nebudeme k sobě ohleduplní, budeme se pořád válet ve svrabu.
Pojišťovnu je třeba vybrat tak, abych se mohl tomu, komu způsobím škodu, podívat do očí a aby mě ten dotyčný nemusel každou chvíli kvůli svým problémům s mojí pojišťovnou nahánět a otravovat.