Nejlépe na to jde Česká pojišťovna. Rozesílá svým klientům dopis, ve kterém jim nabízí vskutku úžasnou službu. Nabízí jim totiž zvýšení pojistného, bez jakýkoliv změn smlouvy a hlavně nemusí klient nikam chodit. Nebo-li pokud má klient pojištěnou domácnost na časovou cenu a platil třeba 380 Kč za rok, tak mu ČP nabízí, že bude platit třeba 850 Kč za rok, ale za stejných ŠPATNÝCH podmínek. To je úžasné. Lid sice bude chvilku brblat, jak ta pojišťovna zdražuje, ale pak to stejně přijmou. Vždyť se zdražuje všude, tak proč ně pojistky? Takhle se vydělávají peníze. Kam se na ně hrabeme.
Vážený pane (paní) Fredy,
problematika navýšení cen pojistného u starších typů pojistných smluv byla na stránkách Měšce již dávno detailně rozebírána, nicméně, pro připomenutí:
Velká část zmíněných pojistek pochází z období před rokem 1990. Zde je konkrétní případ z pojištění staveb (obdobně to platí i u pojištění domácností): V 70. letech stál jednoduchý zděný dům přibližně 250 000 Kč a roční pojistné takového domu bylo tehdy stanoveno ve výši 225 Kč. V dnešní době je ale cena srovnatelné stavby až desetkrát vyšší a jednoduchý rodinný dům stojí minimálně 2 500 000 Kč.
Současně s růstem cen na trhu několikanásobně vzrostla i výše vyplácené náhrady, kterou ČP poskytuje v případě postižení domu pojistnou událostí.
Byl-li by dům postavený roku 1923 při požáru zcela zničen, bylo by v roce 1983 vyplaceno pojistné plnění na základě pojistné smlouvy uzavřené v 70. letech po odpočtu opotřebení ve výši 175 000 Kč. Oproti tomu podle stejné smlouvy, na jejímž základě dodnes klienti platí pojistné stanovené v 70. letech, by v roce 2003 byla za stejnou škodu vyplacena částka 1 500 000 Kč (tedy časová cena).
Pořád si myslíte, že navýšení pojistného bylo přemrštěné?
Richard Kapsa, odbor komunikace České pojišťovny
Vážený pane Kapso,
Patrně jste nepochopil můj příspěvek. Není namířen proti navýšení pojistného. Ale proti způsobu, jak to řešíte a ještě jakoby ve prospěch klienta. Což je výše pojistného to nejdůležitější na kvalitní pojistné smlouvě?
Váš dopis mám před sebou. Je v něm obšírně popsáno to, proč ČP nabízí změnu pojistného. Nikde jsem se tam ale nedočetl, že se tímto také mění VPP a hlavně, že se řeší výše pojistného krytí. Patrně se kolem pojištění chvilku motáte, tak jistě znáte termín podpojištění. Jak můžete lidem slibovat něco, co nemůžete splnit? Podle mého názoru je každá smlouva na pojištění domácnosti a nemovitosti starší pěti let nutno alespoň překontrolovat. Smlouvy starší deseti let je lépe raději přehodnotit a případně přepracovat na novou cenu. To víte, pokrok nezastavíte a smlouva z roku 1970 patrně nezná ani mnoho současných pojmů, tak nevím, na jakém základě by došlo k pojistnému krytí.
Myslím si, že jste to tímto nezvládli. Pokud bylo Vaší snahou neztratit klienty, tak opak bude pravdou. Několik klientů se na mě právě s tímto dopisem obrátilo o vysvětlení. Tím jsme se dostali na jejich staré smlouvy, které byly většinou tak nevýhodné, že jsme je následně předělali. Většinou jsme volili jiné pojišťovny, které více uspokojily požadavky klientů. A cenově byly na srovnatelné úrovni.
On :-) Fredy