Bylo by dobré se trochu víc věnovat těm výlukám - jeden typický případ:
Řidič vysokozdvižného vozíku si uzavřel tuto pojistku pro případ škod, které by mohl způsobit ve skladu (včetně zahrnutí pojištění motorových vozidel). Při manipulaci s paletou z ní spadlo zboží a poškodilo se. Pojišťovna odmítla škodu uhradit, protože se jednalo o "škodu na dopravovaném nákladu", která byla z pojistky vyloučena.
Tady zrovna pojišťovna trochu ulítla. Přepravované věci jsou skutečně ve výluce, ale zrovna tento případ není přeprava. Je to manipulace se zbožím. Ekonor přece není určen k přepravě věcí. Z praxe vím, že právě ženský na ekonorech si toto pojištění uzavírají a pojišťovna to hradí. Také to dost často využívají.
Tak téhle pojišťovny (a hlavně tohohle likvidátora) se držte :D
Ono dost záleží právě na likvidátorovi - pokud naloží paletu na VZV a veze jí několik set metrů skladem aby jí pak naložil na náklaďák - je už to přeprava nebo stále manipulace? A co když jí poveze do jiného skladu na druhém konci areálu (ve velkých areálech to může být i několik kilometrů), je už to doprava nebo stále ještě manipulace?
Ono když se člověk podívá do jakékoliv pojistné smlouvy tak zjistí, že pojišťovna nemusí plnit vlastně skoro za nic :(
Vézt zboží na VZV několik km není ani doprava, ani manipulace, ale totální debilita (kterou nejspíš vymyslel nějaký absolvent VUMLu, pardon, držitel titulu MBA), k tomu VZV opravdu neslouží.
To jistě, ovšem to neznamená, že se to někde neděje. Spíš jsem to chtěl uvést jako příklad, kolik (desítek, stovek, tisíc) metrů je ještě manipulace a kolik už doprava?
Toto pojištění, tedy spíše podmínky , mají všechny pojišťovny úplně stejný. Také to vychází z jednoho konkrétního zákonu, a to zákoníku práce. Liší se pouze cenou, spoluúčastí , a mají různé varianty.
Ze zákona vychází pouze to, co všechno může zaměstnavatel po svém zaměstnanci požadovat - tedy maximální limit 4,5 násobek mzdy (kromě případů kdy je škoda způsobena úmyslně, pod vlivem alkoholu a pod) a také v jakém případě (prokázané zavinění, podepsaná hmotná odpovědnost, ...).
Ovšem pojistná smlouva je dohoda mezi pojišťovnou a zaměstnancem jaká všechna rizika bude pojišťovna ochotna převzít a jaká plně ponese zaměstnanec sám (např. to, zda bude zahrnuto řízení motorového vozidla, zmíněná přeprava nákladu a další rizika).
Omyl. Dost se liší spoluúčasti a tím pádem i ceny. A občas jsou takové drobné ale moc důležité nuance ve výlukách, třebas takové následné finanční škody, typické třebas u účetních. Někde ano a někde ne.