Dle obsahu bych řekl, že s. spořitelna hradí časopis z těchto zdrojů:
1. z účtu klienta;
2. z nákladů - čili opět klient;
3. z reklamy
V časopise je 19 celých stran reklama!
Celkem stran 42.
Jen doufám, že se čas od času něco důležitého dovím.
Spíš jde o časopis typu Benefit nebo Baťa klub, než novinařina.
Nedávno jsem si uzavřel stavební spoření u HYPO. Asi týden nato, se u mně objevila vnucovatelka stavebního spoření Modré pyramidy. Když se dopídila toho, že mám čerstvě uzavřené SS jinde, tak se mi snažila maximálně vysvětlit, proč je lepší spoření bez peněz, pouze se zaplaceným poplatkem (1,8% z CČ 300.000 Kč) zrušit a uzavřít si nové a zrovna u ni. Taky mi slíbila, že když si uzavřu spoření s CČ 500.000 Kč a více, tak mi odpustí část poplatku (asi 1500 Kč), což bude pro mně skvělá kompenzace za propadlý poplatek u HYPO. A jedním z jejich argumentů bylo, že HYPO vlastně ani neinformuje své zákazníky o ničem, protože nemá periodikum a oni mají perfektní časopis, který jim ostatní spořitelny pouze tiše závidí. A ten časopis je, světe div se, ZDARMA!!! Takže, vnucovatelé spoření u Modré pyramidy, čest vašim památkám.
Je to podvod a navíc ten požadavek poslat odhlášení doporučeně znamená že musím zaplatit 17 kč místo 6,40 za obyčejný dopis. To mi připadá že se i tímto snaží, aby každému bylo líto vyhodit tuto částku a raději si nechá posílat jejich stupidní časopis, který přece stojí "jen" 10 korun.
me to pripada vuci klientum sproste, nicmene sporitelna si velmi dobre uvedomuje ze praci s odhlasenim si da minimalni pocet lidia vsichni si reknou ze je proste 10 kc asi uz nevytrhne.
je to proste jen dalsi hnusna praktika jak vyzdimat penize z lidi od takovych ustavu jako jsou banky, sporitelny, pojistovny a dalsi takove instituce ... meli by se stydet, ale bohuzel nestydi.
asi si doma prectu smlouvu s VSSKB jeslti na to vubec maji pravo mi to vnutit aniz by se me ptali a navic si za to strhavat penize ...
V tomhle případě bych se té druhé zastal.
V mém případě, pokud bych to nebyl já, tak mi zrušením toho časopisu nemůže nikdo způsobit žádnou škodu. Pokud bych to totiž nebyl já, tak by příště napsal něco jako "proč jste mi neposlali časopis" a oni by odpověděli, že mi ho někdo zrušil, ale jestli chci, že mi ho pošlou.
V případě změny adresy je to už ale něco jiného. Zkus někomu, kdo nemá o počítačích ani páru, vysvětlit co je to digitální podpis, když si bude stěžovat, že mu vznikla škoda tím, že dokumenty chodí na špatnou adresu.
Jenže pikantní je to, že tahle spořitelna všechny dokumenty skenuje a pak je vrací klientovi, takže dámy mají dokumety přístupné na PC. Jenže podívat se, jestli se ta nová adresa náhodou neshoduje s adresou nemovitosti, na kterou byl poskytnut úvěr, je moc práce, ať si to klient pěkně napíše, vytiskne, mastí na poštu, my si to pak nacpem do PC a poníženou supliku mu vrátíme...
Kvalitu časopisu bych vyjádřil asi takto:
Po dlouhé době se nám v jedné schránce sešli tři výtisky toho "rádoby" časopisu. Stejně jako v ostatních případech i teď jsem byl jediný, kdo jej alespoň vybalil.
Pozornost, kterou jsem čtení věnoval je zřejmá z toho, že jen díky tomuto článku vím, jak se elegantně zbavím dalšího výtisku.
A to jsem si dal práci nějaký ten výtisk vyhledat, abych se přesvědčil, že to tak opravdu je.
Rád bych ovšem využil možnosti zrušit dodávku dalších výtisků E-mailem, jako kolega přede mnou, leč se obávám, že jej na podzim zase ve schránce naleznu.
To je úžasné, jak dokážete obsáhle a emotivně diskutovat ohledně 10Kč. Většinou jste dali za tuto chvíli brouzdání na netu více. Pokud si to ovšem platíte sami. Kdo myslíte, že tyhle časopisy platil do teď? Kdo myslíte, že platí ty paláce, různě schopné poradce, jejich auta? Když už je to tak super produkt na bydlení, tak proč si ho nemohu uzavřít bez pořizovacích poplatků? Co je na tom tak složitého, že na to musím platit kdejakého šmudlu? Počítejte se mnou. Bylo uzavřeno přibližně 4,55 mil. smluv na průměrnou CČ 140.000 Kč. Celkem na všechny smlouvy je to uctihodných 600 miliard Kč. Zřizovací poplatek je v průměru 1% (pomíjím HYPO SS s několika smlouvami, kde je 1,6 až 1,8%), to znamená 6 miliard Kč. Z toho tvoří velkou část provize poradců. Nemám nic proti provizím, ani dobrým poradcům. Pokud mi nějaký poradce vyběhá vše potřebné a zajistí úvěr ze stavebního spoření, tak si odměnu zaslouží. Ale nechápu, proč ji mám cpát kdejakým šmudlům a šmudličkám za uzavření smlouvy? U této jednoduché věci, jako je sepsání nové smlouvy, kterou se živí kdejaká zkrachovalá existence, bych poplatky zrušil. Nechal bych pouze poplatky za vyřízení úvěrů. To by se ušetřilo peněz. Pak by nějakých 10Kč za časopis nehrálo žádnou roli.
Ministr financí by měl dát SS podmínku, za kterou jim (jejich klientům) stát poskytne státní příspěvek. Okamžitě zrušit zřizovací poplatek při uzavření nové smlouvy. Jediný poplatek, který by SS mohly od klienta žádat by byl poplatek spojený s vyřízením úvěru. Ten by byl splatný jen v případě kladného vyřízení úvěru. Tímto opatřením by ze SS zmizela banda najatých finančních poradců, šmudlů a šmudlinek. Větší prostor by dostali skuteční nezávislí úvěroví finanční poradci, kteří by mohli zastupovat více SS. Klient by měl větší šanci na získání úvěru. Neboť jen nezávislý finanční poradce mu ušije stavební spoření na míru. S přihlédnutím k jeho specifikám, možnostem a přáním. Ubylo by zvonkových otrapů oblečených v kvádrech od rákosníků. Celý tento business by se dostal na vyšší kvalitativní úroveň. Klient by byl obsloužen profesionálem. Vidím to, jako jediné řešení, jak zachovat smysl a systém SS. Pokud k tomu nedojde, tak je lepší neposkytovat státní příspěvek žádný. To by byla také cesta, jak naučit SS hospodařit bez státního polštáře. V podobném duchu píši studii, kterou posílám na MFČR.
Podobně nechutnou strategii zvolili ve Zlatých stránkách. Za uveřejnění čehosi v roce 1999 mi přišla nyní od jakési vymáhací agentury výzvy k zaplacení. Princip je stejný: uveřejníme zadarmo, pokud nezrušíte. Jenže pak už to bylo za peníze a údajně mi poslali i upomínku. Ruším tedy navždy spolupráci se Zlatými stránkami a pokud bych měl něco s Komerčkou nebo jejími dcerami, udělal bych to samé. Třikrát FUJ !
To je úžasné, tak jsem si myslel, že to přišlo jen mě. Možná by se na to mohl Měšec podívat podrobněji, třeba je nás daleko více. Jedná se o CREDITexprexx, správa pohledávek. Také se odkazují na nějaký nadstandardní služby a mandátní smlouvu. Nic z toho mi není známo. Že by mířil Mediatel do kytiček?
Mně se to stalo, je to už asi 5 let zpátky. Jejich reklamní agent totiž při objednávce inzerce slíbil nesplnitelné (podobně jako pojišťováci asi hnán vidinou provize), takže když ta inzerce vyšla, bylo to dost jiné, než jsme si objednali (zarovnání, vel. písma, odsazení telefonů a dokonce i popisky tel. čísel).
Reklamovali jsme to ještě v době, kdy jsme dostali "návrh". Bylo nám řečeno, že je to technicky nemožné udělat dle našich představ. Na naše argumentace, že máme podepsanou objednávku, kde je to přesně tak, jak si představujeme a přesně tak, jak to dle jejich technických podmínek není možné, nám bylo sděleno, že je to náš problém, že jsme si měli přečíst podmínky. Nicméně dali nám asi 20% slevu. Já jsem jim řekl, že takový paskvil v žádném případě platit nebudeme, zvlášť když jsme na zrůdnost jejich návrhu reagovali ještě před finálním otištěním. Poslali další (ale už minimální) slevu, ale jak jsem říkal, byli jsme rozhodnuti nic jim nedat. Pak se dlouho nic nedělo a potom volali z nějaké vymahačské firmy. Těm jsem vysvětlil, že jednu inzerci, která byla v pořádku, jsme zaplatili, tu druhou zmršenou však platit nehodláme, protože jsme nedostali to, co jsme si objednali. To jim stačilo. Po asi 3-4 měsících volali ještě jednou, evidentně došlo k výpadku informací, protože nevěděli, že jsme spolu již jednou mluvili, řekl jsem jim to samé a od té doby se neozvali.
Co takhle pridat nazor pravnika? Domnivam se, ze takoveto jednani Pyramidy neni zakonne. Mam pocit, ze je cosi shnileho ve state Ceskem, pokud je to legalni. Samozrejme je jasne, ze do tedka byl casopis vydavan take na naklady klientu. To je ale normalni marketingova aktivita. Domnivam se vsak, ze neni mozne si ji nechat jeste extra zaplatit. Jeste, ze nejsem klientem a kvuli tomuto nikdy nebudu a budu je pomlouvat (totiz informaovat o jejich praktikach, protoze to bude pravda) vsude, kde to jen pujde.
Co se týče kritiky postupu VSS KB, tak souhlasím. Co nesouhlasím, je letmí souhlas, že do teďka se vydával na náklady klientů. Mě naopak velice zajímá, jaké má každá SS náklady spojené s vydáváním jejich časopisů. Kolik jich tisknou a jaký redakční tým se na tom podílí. To by mohl být tip pro Měšec na zajímavý článek. Pokud by SS nabízely ony časopisy za plnou úhradu, tak by si je objednal málo kdo. Tím by se podstatně ušetřily náklady. Potom by mohl být zřizovací poplatek jen pár korun.
Následující mail jsem VSS KB poslal 19.6.2003:
---------------------------------------------------
Vážení přátelé,
ve smyslu zákona č. 101/2000Sb. (o ochraně osobních údajů) bych se Vás rád zeptal, na základě jakých mých osobních dat jste mi zaslali časopis "Pyramida" (ISSN 1214-343X) a jak jste je získali. Na základě mého smluvního vztahu s Vámi to jistě nebude, neboť v návrhu smlouvy o stavebním spoření jsem souhlasil s tímto:
"Opravňuji Všeobecnou stavební spořitelnu Komerční banky, a.s. (dále jen stavební spořitelna) sdělovat moje osobní údaje a údaje o rozsahu finančních pohledávek a závazků vyplývajících z této smlouvy jiným subjektům v případě potřeby stavební spořitelny při plnění jejích úkolů v rámci stavebního spoření a zajištění práv stavební spořitelny z této smlouvy.
Souhlasím, aby stavební spořitelna se mnou navázala osobní, telefonický nebo písemný kontakt."
Zasílání běžně prodejného, komerčního časopisu lze těžko ozančit za písemný kontakt spořitelny s klientem, o potřebě časopisu pro plnění úkolů VSSKB nemluvě.
Dále by mne zajímalo, jakým právem hodláte strhávat (nebo jste již začli?!?) peníze za tento časopis z mého účtu. Podle Vašich VOP si smíte účtovat pouze poplatky za služby (čl. 27 VOP ve verzi ze 29.4.1997). Časopis lze těžko považovat za službu.
Zároveň se obávám, že případným souhlasem s platbou za časopis z účtu stav. spoření budu fakticky nakládat se svým vkladem před dovršením pětileté lhůty od uzavření smlouvy, a tedy dle §12 zákona 96/1993Sb. (o stavebním spoření) přijdu o státní podporu.
Dále dodávám, že požadavek odhlašovat nijak neobjednaný časopis doporučeným dopisem se mi zdá absurdní.
Prosím o potvrzení doručení tohoto dopisu.
Děkuji a jsem s pozdravem
RNDr. Vít Špinka
---------------------------------------------------
odpověd přišla druhý den:
---------------------------------------------------
Vážený pane doktore,
srdečně Vás zdravíme a na Vaše dotazy odpovídáme:
Časopis Pyramida je klientský časopis, který VSS KB vydává již devátý rok a
zasílá jej svým klientům - nyní 2 x ročně. Je to služba pro klienty VSS KB,
kterou uskutečňuje pro své vlastní klienty Všeobecná stavební spořitelna
Komerční banky, takže jeho rozesílání není v rozporu se zákonem o ochraně
osobních údajů. Tato služba je součástí Sazebníku úhrad VSS KB (viz časopis
1/2003, str. 11). Do loňského roku byla tato služba uvedena jako služba
zdarma a teprve v letošním roce byla služba zpoplatněna včetně poštovného na
9, 90 Kč.
Píšete o našich VOS a čl. 27. Jeho součástí je také odstavec 2, který uvádí
"Stavební spořitelna je oprávněna účtovat úhrady za zvláštní služby
nepatřící k běžným službám" - proto nemusí mít náš klient obavy, že by
odebírání časopisu mohlo být považována za nakládání s jeho vkladem.
Věříme, že většině klientů udělá nový časopis radost. V letošním roce je
časopis zmodernizován, má nový obsah i grafiku a bude přinášet stále více
užitečných informací. Je to nová kvalita za nových podmínek.
S pozdravem
PhDr. Olga Jurková, PhDr.
Hana Vaněčková
odbor marektingu
tisková mluvčí
--------------------------------------------------------------------------
Ostatně, kdo vlastně časopis vydává a kdo ho rozesílá? Stavební spořitelna nesmí vydávat časopisy (viz zákon o stav. spoření), zase na druhou stranu nemají v souhlasu dle 101/2000Sb. nic o předávání údajů třetím stranám.
Jasně, tak až Tě na ulici požádá přičmoudlý občan o dvacku, tak mu ji pochopitelně dáš, protože kvůli dvacce se s ním přece nebudeš hádat. Až si v hospodě při placení řeknou za jídlo 70 místo padesát napsaných na jídelníčku, tak jim je dáš, dvacka nestojí za dohadování s pinglem.
"Díky" tomu, že většina lidí uvažuje stejně jako Ty a nikoliv jako pan Špinka, je tenhle stát tam kde je, v čele s bandou idiotů a grázlů.
Jo, a mezi RSDr. a RNDr. je dost podstatný rozdíl, asi jako v tomhle: říká prostitutka po styku zákazníkovi: "Já jsem vám zapomněla říct, že mám SYFLA". A on na to: "To nevadí, já mám VUMLa, hlavně že jsme oba zdraví...".
Zda máte VUML, nebo něco jiného, je mi celkem jedno. Nechtěl jsem se nějak dotknout osobně pana stěžovatele. Na stěžování má svaté právo. S těmi tituly to byl jen žert. Ovšem s tím počítáním nikoliv. Můžete mi sdělit, proč Vám doposud nevadilo, že stavební spořky svými náklady jen hýří? Svými je špatné slovo, mělo by se napsat náklady klientů. Chápu, že Vám jde o princip, ale ten už se měl řešit v momentě, kdy spořky nějaké časopisy začaly vydávat.
Vadí mi to, ale co se v tomhle státě, kde jsou úřady prolezlé bandou tupých idiotů bez pravomocí, nechá dělat? Co myslíte, že se stane, když napíšete na MFČR? Odpoví Vám, že spořitelna je soukromý subjëkt a oni že nemaj žádné pravomoci...
Když vidím blábolit ve zprávách babu z ČOI, jak ti podnikatelé šidí lidi, když dávaj do pití led, je mi z ní na blití. Že podnikatel koupí dvoulitrovou flašku Coly za dvacku a vzápětí prodává třetinku za 27, to je v pořádku, to je podnikání. Ale když tam hodí dvě kostky ledu a údajně ošidí zákazníka o korunu, z toho se úředník může posrat a vyhrožuje pokutou. Že výroba toho ledu taky něco stojí, to už úředník, natož redaktor TV Nova, nepochopí.
Nevim, se stavebni sporitelnou uzaviram smlouvu - dam vam tolik a tolik a vy mi za to date tolik a tolik. Kdyz si z penez, ktere ji dobrovolne dam, postavi barak nebo vyda casopis, je mi to fuk - o to at se stara akcionar. Pokud ale rekne, ja vydavam casopis a ty mi ho zaplatis, at chces nebo nechces (zjednoduseno), tak se mi to fakt nelibi.
Možná, kdyby SS lépe hospodařily, zbytečně neinvestovaly do drahých reklamních časopisů, tak by to zhodnocení mohlo být vyšší a nebo náklady nižší. Myslím si, že zřizovací poplatek za uzavření smlouvy třeba ve výši do 100 Kč by byl adekvátní. Půl pro SS a půl pro prodejce. Pajska za 5 minut psaní je slušná odměna, nemyslíte? Kde je psáno, že musí SS deklarovat zhodnocení "jen" 2%? V zákoně je stanoven pouze maximální rozdíl mezi zhodnocením vkladů a poskytnutých úvěrů do výše 3%. Tento rozdíl je maximální, nikde není napsáno, že nemůže být třeba 2 či 1%. Při tom velkém objemu vkladů a při spolu-podnikatelské účasti státu, bych 1% viděl jako seriozní rozdíl.