je geneticky dáno, že jen jen cca 10% populace má IQ potřebné pro úspěšné zvádnutí VŠ (dle výzkumů je třeba mít IQ>130, jinak je to utrpení pro všechny zúčastněné :)).Každá moderní společnost se sanží tento fixní potenciál macimálně využít aby obstála v ostré mezinárosní konkurenci.Je také třeba vzít v úvahu "synergické" přínosy vzdělanosti, např. že vzdělaní rodiče dokáží lépe a odpovědněji vychovávat své děti apod.
Navíc, zkuste poradit mladému VŠ (ne všichni studují práva, finance apod.), na co má začít šetřit dříve: na splátky půjček na studia, hypotéku nebo důchodové připojištění? Počáteční plat např. lékaře jen cca 9000 kč hrubého...
Ano, s tou hranici IQ 130 bych souhlasil. Jenze prave statni "podpora" VS vzdelani vede k tomu, ze VS studuji i lide s IQ podstatne nizsim. Politici proste svoji uspesnost meri podle podilu vysokoskolaku v populaci. To nic nerika ani o jejich vyuzitelnosti v hospodarstvi, ani o jejich kvalite. K cemu proboha asi muze byt uzitecny absolvent oboru "socialni ekologie" a podobnych? Takovy clovek opet muze najit uplatneni jen jako zamestnanec statniho socialistickeho sektoru.
Kdyby studovali jen lide s IQ nad 130, byla by prumerna kvalita vysokoskloaku vyssi a tedy i vyssi treba ochota bank jim na to pujcit a nakonec i vyssi jejich nastupni plat po absolutoriu - tedy i vetsi schopnost splacet pujcku, leasing na auto, hypoteku na barak a penzijni pripojisteni.
Pocatecni plat lekare ci ucitele je nizky proto, ze v techto resortech zustal socialismus - ten samy, ktery ridi vysoke skoly. Jedinou cestou je vymitit socialismus ze vsech sektoru.
Myslím že problém vzdělávání tkvý spíše v neefiktivitě škol, než v tuposti studentů. Vem si kolik máš kantorů, kteří furt melou to samé dokola, všichni stejně, celý život, každý rok. Nejsem technik, ale videokamera, cédéčka, kompl a projektor stojí něco oklolo 150000 a udělají práce za kterou musíš kantorovi zaplatit celkem asi 120000 za jeden rok!!! - a to ještě nemáš žádnou kontrolu že vysvětluje správně (počítač nedělá chyby)! Nehledě na to že ten film (učitel není nic jiného - je to taky jen záznam jiného učitele) může běžet i v noci, což by efektivně využilo i čas školní budovy a zlevnilo tak vzdělávání.
A ta rada? Spoř na všechno. Hypotéku bych ti nedoporučoval. Lepší je se ze začátků spokojit s jednopokojákem. (Doufám, že nejsi ten, kdo chce bezúročnou pujčku z dělnické strany lidu).
Když už by sis nepůjčil, tak bys to pak zaplatil z daní. Jsou to jen transfery - důležité je ale, abysme viděli co a pro koho.
Takže by bylo nejlepší hned zkraje rozdělit populaci podle IQ, popř. i podle kvality genů a bylo by jasno! Doporučuji film Gataca.
Především vysoké IQ není všechno a není také jen jeden druh IQ. Při dnešním systému školství, vycházejícím z rakousko-uherského modelu, vysoké IQ zase tolik nepotřebujete. Cení se spíše paměť a vytrvalost než schopnost logické úvahy.
Pravda, VŠ jsem absolvoval už před pár lety, ještě v revolučních dobách, ale obávám se, že k radikálním změnám v přístupu ke studentům zatím pořád ještě všude nedošlo. Pokud by byl student i finančním partnerem školy, myslím, že by měl větší šanci se stát partnerem i při koncipování studia, tedy místo memorování informací spíše diskuse a řešení problémů.
Jinak co se týče toho, kde šetřit, vše je asi otázkou priorit. Investovat do kvalitního vzdělání je podle mě mnohem smysluplnější investice i pro důchodové zajištění než penzijní připojištění.
Škoda, že důležitost investice do vzdělání nevidí vláda a platí televizi Nova, Diag Humany, předraženou dálnici a tisíce zbytečných ouřadů. Kdyby to, co dala do televize Nova a jiných pí*ovin, měly by školy víc (ale stejně by to možná zase utratily neproduktivně, jako jiné věci). To by se z nich nejdřív musel odstranit socialismus...