Autor článku zjevně nechápe, co znamená v praxi datum splatnosti. Obvykle je to poslední možný den, kdy by měly být připsány peníze na účet příjemce. Nárok vzniká vystavením faktury, vyúčtováním služeb apod.
Pokud tedy platím zpětně za službu, kterou jsem již čerpal – například telefonické služby, defacto není možné, abych na tom nějak časově prodělával.
Děkuji za příklady, chápal jsem to i bez nich. Ale Vy patrně nechápete, že když dle Vašeho druhého příkladu přijdu v 6, tak jsem přišel včas a nikdo mně nemůže vyčítat, že jsem měl přijít už v jednu. Takže platba faktury v poslední den splatnosti je OK. Není to na Vás moc složité?
1. Ptal jste se „proč se potom to datum splatnosti uvádí“ … toho se týkaly ty příklady – pokud je datum splatnosti 20. dne, tak, pokud přijdou peníze příjemci 10. je to ok, pokud 20., tak je to také ok..
2. Platba faktury v poslední den splatnosti ok bude, pokud budou peníze připsány na účet příjemce v ten samý den. To však v případě rozdílných bank odesílatele a příjemce splněno nebude. Pak už to ok není, přestože většina fakturujících určité prodlení toleruje a upouští od případných sankcí.
3. Složité to je tím, že reagujete na něco jiného, než jste se ptal v původním příspěvku.
Logiku to sice ve své podstatě má, ale určitě bych tento vliv nepřeceňoval.
V obchodě mohu zaplatit hotově, předem na účet, anebo mi vystaví fakturu s 14 denní splatností, přičemž cena je ve všech případech stejná.
Samozřejmě, že se tu bavíme o běžných „domácích“ transakcích a ne o několikamiliónových obchodech, kde jsou pak již úroky citelné pro obě strany.
Když tady je právě ta nerovnost subjektů. Na jedné straně běžná „domácí“ transakce, kde na tom člověk tratí pár haléřů, na druhé straně velký dodavatel, který získá miliónkrát pár haléřů – a to už může být zajímavé. Jak jsem napsal, platební podmínkly jsou součástí služby, podílí se na její ceně a předčasné inkaso se rovná neposkytnutí dohodnute služby.
No, asi takhle. Když vám zaměstnavatel nepošle včas výplatu, má to nějaké právní důsledky až když se opozdí o víc než dva týdny. Přesto vás to asi nepotěší a nebudete rád, když každý měsíc dostanete výpatu s téměř dvoutýdením zpožděním. A děje se něco proti zákonu, smlouvě či podmínkám?
Přiznám se, že ve věci zpoždění výplaty a z toho vyplývajících důsledků nemám potřebné informace, ale zase jsou dvě možnosti …
1. Je to proti zákonu či smlouvě – mohu se pak bránit.
2. Je to v souladu se zákonem i smlouvou – může mi to vadit, ale vše je v pořádku a přizpůsobím se této skutečnosti. V krajním případě mohu změnit zaměstnavatele.
Vždycky je to o dodržování zákonem, smlouvou či podmínkami stanovených pravidel.
Právě když se nějaká platba provede dříve, než to je nutné, tak na tom nutně prodělávám. Nehledě na to, že důsledky toho dřívějšího inkasa mohou být ještě horší než pár halířů rozdílu na úrocích. Když máte např. inkaso Citi z účtu, na který vám chodí mzda, tak vám jí sice zaměstnavatel pošle včas a připíše se vám na účet např. 11. a teoreticky byste měli být při splatnosti kreditky 14. v pohodě, ale protože si to Citi zkoušela inkasovat už 10., tak vám napálí skoro 6 stovek penále, protože jste nezaplatili.
To je ale přece zase úplně jiná věc. Co máte v podmínkách či ve smlouvě? Umožňuje to stržení peněz o 4 dny dříve než je splatnost kreditky? Pokud ano, pak s tím musíte počítat a mít na účtu potřebnou rezervu, pokud ne, tak se můžete bránit neoprávněnému jednání ze strany banky.
Tady to jen rozebíráte z pohledu klienta (ovce). Ale hlavní důvod u banky nebo mob. operatora. Je v tom článku popsaném bezúročném přeúvěrování tzn. získání úvěru bez úroku nebo RPSN a to je ten hlavní mezera v zakonu i když je to jen krátkodobého rázu, ale každý měsíc na novo a tím Stát přichází o né malé peníze:-( Na úkor zahraničním firmám, ketrým to nad míru vyhovuje:-(
Už je to sice napsáno výše, ale znovu … ve kterém okamžiku přicházíte o peníze?
1. > Leden … Čerpáte službu – nic neplatíte = „dlužíte“ dodavateli
2. > Únor … máte zaplatit nejpozději do 15. února = stále „dlužíte“ dodavateli
3. > 10. únor … je Vám stržena platba 5 dní před datem splatnosti, protože to podepsané podmínky či smlouva umožňují = závazek je vyrovnán – dodavateli jste „dlužil“ celou částku 10 dní, část od začátku ledna.
V případě placení záloh je tomu samozřejmě jinak.