Podle me zkusenosti z USA je docela dobrym zpusobem zabezpeceni kontrola adresy. V praxi to funguje nasledovne: v udajich, ktere banka vede o klientovi je samozrejme jeho adresa. Pokud objednavam pres internet, obchodnik musi do bankovniho systemu zadat adresu, kam jsem si objednal zbozi poslat. Pokud adresa neodpovida tomu, co ma banka v databazi, je obchodnik upozornen a transakce neni schvalena. Pokud obchodnik chce, aby karetni transakce nebyla zakaznikem reklamovatelna, musi zbozi poslat na takto overenou adresu. Prijde mi to jako jednoduchy a pomerne uzitecny zpusob zabezpeceni.
Samozrejme, i tato metoda ma urcita omezeni. 1) Nelze aplikovat na odber internetovych sluzeb (pristup na stranky apod.) a dalsi veci, ktere se nezasilaji na fyzickou adresu. To system nijak neresi.
2) Co delat kdyz clovek potrebuje zbozi poslat na jinou adresu nez kam mu chodi vypis? Napr. darem. To nastesti americke banky vyresili - staci zavolat do banky (overovano standardnim zpusobem, pomerne bezpecne) pridat k uctu sekundarni a dalsi adresy, na ktere je mozno zasilat. Tyto adresy potom budou jednoduse schvaleny.
Ceske banky bohuzel tuto moznost nenabizeji - mam kartu od eBanky a mel jsem jiz nekolikrat problem s platbou vetsi castky za zbozi. Jednou jsem dokonce musel pozadat eBanku aby obchodnika kontaktovala a potvrdila, ze je to v poradku.
Při platbě prostřednictvím internetu zadáváte dvě adresy - jedna, která má být totožná s adresou, ke které se váže platební karta a pak adresa dodání. V USA a mnoha dalších zemích to skutečně funguje tak, že se ověřuje adresa držitele karty a ta musí souhlasit s údaji banky. U nás to bohužel zatím nefunguje a tak se jenom ověřuje, zda je s kartou možné platit přes internet. To je mj. také důvod, proč se čeští občané nemohou přihlásit např. do systému paypal.com, který právě tento druh ověření (podle adresy) vyžaduje.