Není jim líto času a peněz svých i zákazníka, hlavně aby nemuseli udělat to nejjednodušší a nejlevnější, pro obě strany: platbu předem finančně zvýhodnit. A to podle nákladovosti, nejvíce zvýhodnit tu levnou platku, tedy bankovním převodem. To je až ta úplně poslední a zoufalá možnost, když selžou všechny ostatní placené rady "expertů".
Přesně tak - dát na platbu bankovním převodem 1 % slevu a hned to bude nejoblíbenější platba u zákazníků. Pokud budou mít dostatek bankovních účtů tak, aby pokryli většinu bankovního trhu, bude to stejně rychlé, jako platba kartou, navíc pro obchodníka i bezpečnější (zneužití účtu je méně pravděpodobné, než zneužití karty, na kterém se v některých případech musí obchodník podílet).
Ohledně těch dobírek - bohužel jsou i případy obchodníků, kteří zboží na dobírku odesílají přednostně. Např. když přijde dodávka zboží a není dostatečný počet kusů, tak se nejdříve posílají dobírky a teprve potom již zaplacené zboží.
Dělali jsme takový experiment. Ve čtvrtek jsem objednal zboží, platba převodem. Takže v pátek měli peníze na účtu. V pondělí si kolega to samé objednal na dobírku. V úterý to měl. Ve středu jsem zboží nikde, tak jsem je urgoval, protože mi při objednávce potvrdili, že je skladem a rezervované. Přišlo v pátek. Takže to nejsou fámy.
To je taková specialita v České republice: Bez chybičky a vždy správně jednající jsou obchodníci, majitelé firem a vedoucí pracovníci. Zato vždy špatní jsou v České republice zákazníci a zaměstnanci. Stačí v souladu s tímto psát v médiích, třeba viz tento článek, - a jste politicky ideologicky správně orientováni, jak si strana a lid žádá.
Objednávám na dobírku - pokud možno - ze dvou důvodů. Většinou je stejná cena jako na platbu předem. A pak dobírku dostanu rychleji.
Dobírka se odesílá hned.
Platba předem se odesílá cca o 2 dny později: a) Protože nejdříve musí platba dorazit (u FIO do 5 minut). b) Pak si té platby musí někdo v e-shopu všimnout, že platba došla (často trvá klidně 2 dny). c) Pokud je omezený počet kusů, nesmí být před vámi žádný dobírkář - tomu zasílají přednostně.
Jinak obchodníci málokdy hrají fér. To je specifika obchodu, že se používají různé "neférové" triky, například bombastické reklamy, nebo lhaní o položkách skladem, nebo ... Ostatně už dříve se museli někteří obchodníci topit ve Vltavě, aby to nefér bylo v určitých mezích. To je problém obchodníků už celá staletí.
Opravdu si myslíte, že lidi budou řešit 1%? Vždyť je to 10 Kč u objednávky za 1000 Kč. To řeší pár jedinců, jeden můj známý taky platí kreditkou i tři rohlíky v pekárně, protože přece dostane zpět 1%. A eshopu rozhodně taky nestojí za to, mít minimálně 5 spíš více účtů jen kvůli takovému nesmyslu, aby zákazník platil "rychleji". To bude super chaos, pak to hlídat. Kdyby to takto mohlo fungovat, dávno to tak je. Pro zákazníka prakticky nulový přínos a pro eshop další komplikace. Párování plateb z x účtů místo jednoho max dvou, taky lahůdka pro menší a střední eshopy.
Pro mě je dobírka automaticky nejhorší řešení. Vzhledem k tomu, že doprava přepravní službou, která umožňuje platbu kartou, je díky mé časové zaneprázdněnosti problematická ( sladění, kde a kdy si zboží převezmu ) , tak bych musel voli většinou Českou poštu a Balík na poštu. No a tam pak platit v 21. století za dobírku hotově? Děkuji nechci.
Mínus mi asi dal i o příspěvek níže píšící Bratranec Cohimbra, což je takový typický představitel venkovského on-line shop zákazníka. V 21. století kupuje pouze na dobírku, protože platba kartou je táááááákhle nebezpečná. Co na tom, že karta je chráněná limity a 3D secure. On si svou cihlu zaplatí na poště v kovových :-)
No tady pan Ricchochet je naivka, bohužel 3D secure nechrání zákaznika, ale obchodníka, to vam banka neřekla, když tlačila na aktivaci 3D. Proč tomu tak je? Můžete zaplatit tam kde 3D není? Jasně že ano, zejména zahraniční obchody na nějaké 3D prdí. Tak proč máme 3D? Obchodník aktivací 3D prokáže bance, že majitel to byl opravdu majitel karty, kdo platil, ma tedy daleko větší šanci penize dostat, ne-3D platby jdou reklamovat, musí se dokazovat plnění. Majitele karty 3D nechrání, naopak, 3D platba se bere jako víc potvrzená a jde to velmi těžce reklamovat.
Doporučte konkrétní platební bránu s poplatkem pod 1% bez dalších podmínek typu měsíční paušál, účet u stejné banky / skupiny jako poskytuje platební bránu, dostupnou i pro menší obchodníky a dobře napojenou na účetní programy apod. A zároveň ne nějaký nesmysl jako svého času třeba moneybookers apod., zákazníci v CZ velmi neradi platí na zahraniční bráně. Takže i řešení od českého poskytovale.
Jsem velmi zvědav.
Rád bych hrál fér, ale obchodník mi to nedovolí. Teď jsem si něco objednával s osobním převzetím, a když mi z obchodu přišla zpráva, že předpokládaný termín doručení posunul o deset dní, tak jsem koupil jinde (nemohl jsem čekat). I chtěl jsem původní objednávku zrušit, aby ten obchodník neměl zbytečné náklady. Nu, objednávku zrušit nelze.
K Vašemu většímu zmatení ještě doplním, že nejsem ani obchodník, ani rentiér, ani podnikatel ... jen pouhý zaměstnanec. A kdybyste na oplátku rozvinul svou úžasnou stať o darebácích zaměstnavatelích a obchodnících jakoby vystřiženou z Kapitálu nebo z mítinku Milouše Jakeše. Děkuji :-)
Mně je jedno co jste, já reaguji na to, co píšete.
Já nepíši, že obchodníci či zaměstnavatelé jsou špatní - jen, že by svůj odporný zvyk házet všechny své chyby na zákazníky a zaměstnance měli přehodnotit. Tak, jak je to běžné v západních civilizovaných zemích.
Já bych si na vašem místě šel po základním dokumentu vašeho oblíbeného směru, když o něj tak moc stojíte: "Manifest der Kommunistischen Partei" - přímo z německého originálu. Komunismus přišel přímo ze západních zemí jako praktická aplikace hegelovských filozofů. Já o tyto plky zájem nemám, takže nemohu sloužit.
Online platbám se nebráním, ale jen u e-shopů, které jsem si dříve ověřil prostřednictvím dobírek, případně jsou dostatečně ověřeny trhem. Důvodem je, že někteří obchodníci lžou o dostupnosti zboží, také se výjimečně stává, že platbu inkasují, ale zboží neodešlou, případně je problém s komunikací a ochotou obchodníka vrátit peníze, pokud se ukáže, že zboží není skladem a dodací lhůta je bud neznámá, nebo na můj vkus dlouhá. Takže si někdy raději připlatím za dobírku, než platit on-line.
Dle Vás je tedy pako každý zákazník, protože každý někdy nakupuje poprvé. A na zákaznické recenze od jiných se nedá na sto pro spolehnout, jelikož recenze mohou být na objednávku, případně neznáte pozadí negativních recenzí a tím nemůžete vědět, jestli je chyba na straně obchodníka, či zákazníka. Jo a také je nutné si uvědomit, že kdyby všichni nakupovali jen u časem ověřených obchodníků, tak by tu byl monopol a nevznikala by tak konkurence.
Nezapomenu na svuj posledni nakup na Mall.cz - zbozi zaplaceno predem, hromada urgenci, nedodano. Posledni vymluva byla, ze zbozi bylo poskozeno ve skladu pred predanim dopravci.
Poradili mi, at si dam dalsi objednavku a znovu zbozi zaplatim, ze za tu prvni objednavku mi za par dnu poslou penize zpet. Zuril jsem - fakt nechapu e-shop, ktery kdyz neni schopen poslat zbozi napoprve, tak musi zakaznik zaplatit dalsi objednavku.
Pak se ozvala nejaka manazerka, ze pry dostanu slevu na zbozi. Diky tomu, ze puvodne bylo zbozi v akci, ktera mezitim skoncila, tak mi nabidla jen slevu na hodnotu puvodni objednavky. Kdyby mi bylo do smichu, tak jsem se jim vysmal. Zbozi jsem objednal jinde a bez problemu dostal.
A na Mallu uz NIKDY nic nekoupim.
Jsi nějaký nabručený, zamindrákovaný netolerantní vztekloun a asi tě vnitřně požírá jakýsi vlastní jed.
Já třeba na MALL nakupuji pravidelně, platím předem a do druhého dne mám doma vše tak, jak má být. A to jsem přes půl republiky. Ano, jednou se stalo, že nebylo vše "košér", ale bez problémů a bez průtahů vše vyřídili k mé spokojenosti a na další nákup také nabídli slevu.
Podle tvého příspěvku to vypadá, že sedíš doma a chodíš si jen pro socku, protože asi nikde nepracuješ a také vůbec netušíš, jak to v obchodě s dopravou chodí. Píšeš, že byla "výmluva", ale oni se ti omluvili a nabídli velmi seriozní řešení. Jinde by se na tebe vybobkovali !
Mně chybí v tom vašem výzkumu základní data: Počet pokusů, cílové e-shopy, střední hodnota výsledků, směrodatná odchylka, případně vyšší momenty rozdělení. Dále mi chybí popis použitých statistických testů na podporu vašich hypotéz. Zda jste použil neparametrické statistické testy, nebo naopak parametrické a jak jste pak testoval, že vámi naměřená data mají normální rozdělení, případně jiné.
Dále to máte málo vědecké. Zkusil jste alespoň elementárně, zda časy nekorelují spíše s částkou, kterou utratíte - než se způsobem platby? Chtělo by alespoň základní regresi a/nebo korelační koeficienty možných proměnných - jinak jsou vaše výsledky šarlatánské.
Dále bych vám navrhl další výzkum. Proč někomu, kdo platí kartou vadí, že jiní dobírkou? Zde bych doporučoval alespoň základní osobnostní test, minimálně NEO Big Five, lépe alespoň PF16. Do toho Wechslerův test inteligence, a pro zjištění skrytých interpersonálních konfliktů ještě psychologickým testem TAT (https://wikisofia.cz/wiki/Tematick%C3%BD_apercep%C4%8Dn%C3%AD_test). Nechte se zúčastnit jako jedna z osob výběru?
:-)
stejnou zkušenost mám i já. Obchodníci, pokud zboží mají, ho odesílají co nejdříve bez ohledu na to, jakou metodou je placeno. Zcela postrádá logiku zdržovat odeslání zboží, které mám skladem jen proto, že už ho má zákazník zaplacené. To si jen prostě lidé, co žijí ještě v devadesátých letech minulého století, musí zdůvodnit, proč stále chodí na poštu s hrstí ušmudlaných bankovek. :-)
1) V zahraničí nevládne kultura, kde by obchodníci vysvětlovali do médií, že zákazníci jsou špatní. Kdyby se o to nějaká firma byť jen náznakem pokusila, utrhla by ostudu jako řemen a společenský výsměch.
2) Zatímco v České republice neustále vypouštějí obchodníci do médií, jak jsou svatí, ale zákazníci jsou špatní, zlodějští, podvodní - a vůbec to nejhorší zběrstvo na světě.
Tento podstatný kulturní rozdíl se zcela očekávatelně projevuje i na tisíci dalších věcech. Včetně toho nakupování v e-shopech. Až se čeští obchodníci posunou do mindsetu ad 2) k mindsetu ad 1) - budou sami zákazníci požadovat dobírku v minimální míře.
Samozrejme, ze pro obchodniky je nejlepsi, kdyz dostanou penize hned a pak uz vlastne nemusi nic delat. Staci se zeptat tech, co plati predem a kazdy druhy vam bude vypravet, jak si neco objednal, zbozi nic nedostal, musel tam volat a dozvedel se, ze penize dostane do XX dnu. A pak to musel zkusit objednat znovu jinde. Inu nekdo zase sazi Sportku.
Článek je i jeho autor je zcela mimo. Zajímalo by mně, jaké další představy má o férovosti a jak ji v životě používá.
Obchodník může mít platební metody (obchodní politiku, atd...) jaké chce a nikomu do toho nic není - je to jeho byznys a pokud jeho zákazníci na toto přistoupí, není se o čem bavit.
Naproti tomu právní nastavení dobírky zcela nesmyslně zvýhodňuje zákazníka a nahrává tak nejrůznějším vychcánkům. V tomto případě o nějaké „závazné objednávce“ samozřejmě nelze vůbec hovořit, jedná se spíše o „pošlete mi to a já si to možná převezmu“.
Pokud se toto nezmění, částečným řešením by mohlo být vytvoření společné databáze „nepřebíračů dobírek“ sdílená mezi e-shopy a těm by pak dobírka byla odepřena (otázku právní neřeším, to přenechám místním diskutérům :-) .
p.s. Nemám e-shop ani nepodnikám na internetu, nicméně ohledně dobírky jsem na straně obchodníků - prostě si myslím, že současný stav NENÍ FÉR.
Co není fér? Drží někdo obchodníkům u hlavy pistoli, a nutí je násilím nabízet dobírku? Nařizuje jim snad nějaký zákon nabízet dobírku? Nebo co vlastně není fér?
Jestliže obchodník nechce, nemusí dobírku vůbec nabízet. Zákazníci zase mohou a nemusejí e-shopy bez dobírek vůbec akceptovat dle jejich preferencí.
Co není fér podle vás? Všechno funguje na bázi dobrovolnosti. Je tu pravá nefalšovaná neviditelná ruka trhu jako řemen bez regulací - co se týká rozhodnutí toho, zda obchodník bude či nebude nabízet dobírku. Nikdo ho k tomu násilím nenutí.
Dobírky a jejich procento se ustanovily jako vybalancovaná mrovnováha mezi chováním a jednáním obchodníků a důvěrou/nedůvěrou zákazníků k takto chovajícím se obchodníkům. Je to neviditelná ruka trhu jak má být. Zatímco při nákupu v Amazonu nebo Farnellu ani nezaváhám a sdělím jim klidně číslo platební karty, v českých obchodech bych to neudělal ani za zlaté prase! To je výsledek chování českých obchodů a obchodníků versus zákazníci. Jak jsem psal výše, zlepšením přístupu obchodníků (to znamená přestáním pomlouvání zákazníků v první řadě a hledání chyb u nich) - se rovnováha posune jinam, a lidé přestanou mít zájem o dobírky.
Závazná objednávka není při žádné platební metodě. Jak jistě víte, zboží můžete klidně vrátit do 14 dní bez ohledu na to, zda to byla dobírka, platba předem, platba kartou, nebo zda jste platil štanglemi uheráku či jinak.
Boj proti zákazníkovi nemůže obchodník nikdy reálně vyhrát - bude to pro něho Pyrrhovo vítězství. Pomlouvání zákazníka totéž.
Jak si dělají e-shopy ze zákazníku srandu:
22.10 jsem si objednal zboží o kterém tvrdili, že datum dodání je 26.10. Ihned po odeslání objednávky mi přišel e-mail, že se strašně omlouvají, ale datum dodání změnili na 27.10. 27.10. v 17 hodin (!) mi přišel email, že se strašně omlouvají, ale datum dodání změnili na 6.11. V ten okamžik jsem chtěl objednávku zrušit, ale jaksi není jak (kromě poslání doporučeného dopisu). 3.11. opět kolem 17. hodiny mi přišel email, že ... a že datum dodání mění na 3.11. (!). 3.11. kolem 21. hodiny mi přišel e-mail, že ... a že datum dodání mění na 6.11.
Nu uvidím, jak se ta komedie bude dále vyvíjet, ale něco ta absurdního by asi nenapsal ani Havel.
Obchodnici nehraji fer a obcas pri platbe predem na zakaznika serou a uprednostni jineho na osobnim odberu s poslednim kusem na sklade. Nebo lzou, ze je zbozi skladem a pritom neni. Zakaznik pak tydny ceka, kdy zbozi konecne dostane. Proto zasadne volim jakoukoliv platbu, kdy platim az pri prevzeti zbozi, tedy jen dobirka nebo osobni odber. Kdyz mi to nektery bude komplikovat, tak proste pujdu jinam.