Než prostuduju ceníky a všemožné varianty, budu v důchodu.
Pro mne je rozhodující, za kolik mi dráhy službu poskytnou. Mám to do Prahy 100 km, někdy jezdím autobusem. To mne cesta tam a zpět vyjde na cca 160 Kč, podle dopravce. Vlakem na 240. (Důchodce zaplatí 160,- Kč). Hádejte, čím jezdím? Ano, dráhy se možná zlepšily, leč autobusům konkurovat nemůžou. Takže vlakem jezdí hlavně studenti, důchodci a zaměstnanci drah. Ostatní zákazníci přesedlali na autobusy a vlastní auta.
No tak eLiška přece byla z Tábora do Prahy už teď (s InKartou).
A pod tím sjednoceným názvem "SporoTiket" nyní i bez InKarty:
120 Kč - bez InKarty
110 Kč - bez InKarty 3 dny předem
90 Kč - bez InKarty 7 dní předem
90 Kč - s InKartou
80 Kč - s InKartou 3 dny předem
70 Kč - s InKartou 7 dní předem
Jenže než zjišťovat, jaké slevy zrovna platí, to radši sednu na autobus, který je už řadu let nejméně o třetinu levnější. Kdo nemá vlak a dostupnost k němu za zády (což je třeba zrovna v jižních Čechách většina obcí, protože tady není dráha nijak zvlášť hustá, navíc je třeba se přepravovat autobusem, který ale z obcí jede 2x denně, v horším jen jednou a v SO+NE nejede pro jistotu vůbec), pořídí si auto a tím má celá slavná hromadná doprava vymalováno.
Kdysi platil vlak za dopravu levnou. Dneska je to předražený moloch.
Společného má dost. Když se potřebuju přepravit a hromadná doprava jaksik něpremáva, bo se jí přeprava cestujících nevyplatí, jdu pěšky nebo jedu něčím. Kdo jezdí z vesnice, navíc pravidelně, ví, že autobus jede tak 1x denně, občas 2x, ale to je jen 29.2.. Takže si donucen okolnostmi koupí nějakou ojetinu a pro celou slavnou hromadnou dopravu je ztracený. Pokud bude HD jezdit v přijatelných intervalech, pojede v řadě případů radši autobusem. Ale čekat několik hodin na přecpaný autobus už vzdalo hodně lidí.
No mne prislo ze aspon na relaci Praha - Brno je SA levnejsi bez komercnich slev nez CD s komercnima slevama. Ale jinak ty slevy nejsou az tak neprehledne, chce to jenom venovat tak hodinku na prostudovani.
--
Ten kdo jede jednou za rok, to studovat nebude, ten kdo jede pravidelne (byt jinak ma penez dost) si na to najde cas, treba pri jizde ve vlaku. Mimochodem CD se snazi dosahnout toho, aby lide s dobrymi prijmy nepouzivaly na dlouhych trasach vlasnti auto, ale aby jeli vlakem. A to ne kvuli cenove vyhodnosti, ale hlavne kvuli vyssimu pohodli.
Dobrý den, není pravda, že: "Že v tarifu nemá jasno ani samotné marketingové oddělení ČD, to dokládá tento citát z tiskové zprávy ČD z 22. listopadu tohoto roku: „SporoTikety Česko si však mohou nově koupit i lidé bez zákaznické slevy na In-kartě ČD“. Přátelé, vždyť sami na svém webu píšete, že SporoTiket je jízdenka pro cestování mezi krajskými městy pro všechny cestující bez průkazů na slevu."
Dnešní SporoTiket je totiž pro cestující bez karet, zatímco SporoTiket Česko, který bude platit od 12.12.2010, bude mít ceny ve 3 cenových úrovních podle data nákupu, ale zároveň každou z nich ještě pro cestující s kartou/bez karty :-)
To je náhodou dobře napsaný, protože ten chaossystém STČ sežere nejen svého předchůdce ST, ale i jednoduchou eLišku, tak bodejť by nebyl nově i pro držitele IN25, když eLiška byla pro ně :)
Hloupost je domnívat se, že zrušení SONE+ za 150 Kč a její nahrazení krajskými verzemi platnými i pro R, Ex, EC, IC je zlevněním proti SONE+ za 450 Kč. Je třeba zkusit (alespoň v myšlenkách) zvednout zadek z Prahy a cestovat s rodinou v hranicích menšího kraje, když bydlíte v malém městě nebo na vesnici. To jsou vám celé R, Ex, EC, IC tak akorát na kuloví. Natož, když chcete projedit pomezí krajů, kde zrovna bydlíte. To vezmete auto a je to :(
A ještě maličkost, dle toho, co je napsané v tarifu, vlastně NEPLATÍ SONE+ o VÁNOCÍCH, VELIKONOČNÍ PONDĚLÍ a na PRVNÍHO MÁJE, páč se jedná o svátky ostatní, nikoli státní. Nicméně to snad budou "bez právního důvodu" prodávat a uznávat a jednou to do textu dle skutečnosti doplní. Inu jasná koncepce :-D
To jsem zjistila v zákoně, jehož neznalost neomlouvá ani tarifní neználky na ČD, konkrétně Zákon č. 245/2000 Sb., o státních svátcích, o ostatních svátcích, o významných dnech a o dnech pracovního klidu, který vymezuje:
- v § 1 STÁTNÍ SVÁTKY:
1. leden - Den obnovy samostatného Českého státu,
8. květen - Den vítězství,
5. Červenec - Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje,
6. Červenec - Den upálení Mistra Jana Husa,
28. září - Den České státnosti,
28. Říjen - Den vzniku samostatného eskoslovenského státu,
17. listopad - Den boje za svobodu a demokracii;
- v § 2 OSTATNÍ SVÁTKY:
1. leden - Nový rok
Velikonoční pondělí,
1. květen - Svátek práce,
24. prosinec - Štědrý den,
25. prosinec - 1. svátek vánoční,
26. prosinec - 2. svátek vánoční.
Nechci se v zadnem pripade nejak zastavat molochu jako jsou Ceske Drahy, ale vsechny ty narky na "neprehlednost" mi prijdou spise jako neschopnost pochopit psany text a byt ochotny si ho precist. Dnes je plno lidi uz tak zblblych z mobilnich telefonu, ze nejsou schopni si ani samostatne na mape majit (a jak je to dnes snadne !) konkretni adresu a dorazit tam. To je porad "jsem ted nekde na rohu, tady ... eeeee ... je tu takova modra prodejna ... eeee ... co mam delat ?".
Jiste, mohlo by to byt napsano daleko strucneji a prehledneji. Jenze to uz je "dnesni doba". V porovnani s ostatnimi dokumenty se kterymi se dnes clovek dostane do kontaktu v beznem zivote, je to jeste ta lepsi varianta. A priznejme si, kolik z nas se podili na podobne zbytecne slozitych dokumentech, jen proto, ze nam za to plati. Tu pakarnu si delame sami sobe :-)
1. Sleva elišky oproti zákaznickému jízdnému vůbec není tak nevýrazná, jak tvrdíte. Např. Praha-Brno ZJ 237 Kč, eliška 150/170 Kč. Praha-Ostrava ZJ 329 Kč, eliška 260 Kč. Proto eliška byla i po zdražení hojně využívaná, což potvrzovaly i samotné ČD.
2. Nevím, co je na sporotiketu nepřehledného. Buď přijdete do pokladny a tam vám pokladní řekne aktuální cenu sporotiketu z A do B, anebo si sporotiket koupíte přes internet, kde si naklikáte trasu a datum a dostanete cenu. Samozřejmě, když do jedné tabulky dáte elišky, staré sporotikety a nové sporotikety, tak to samozřejmě vypadá nepřehledně, ale to není chyba ČD :)
3. Paušální tarif nepoužívá skoro nikdo, maximálně jako doplňkovou akční nabídku na omezenou dobu či relace. Trendem naopak je upravovat tarif podle poptávky i konkurence, takže zákazník si nepočítá tarif sám v tabulce podle kilometrů (to je ten "starý jednoduchý tarif", na který někteří lidé nostalgicky vzpomínají :)) , ale nakliká si ho podle relace a času v éšopu. Což ČD samozřejmě nabízejí.
Podobnou cestu používají i autobusy a letadla, kde to také nikomu nevadí.
4. Doplnění k místence pro kola: od 12.12. ji můžete koupit těsně před nástupem do vlaku i u vlaků s povinnou rezervací pro kola.
Jenze ono se to dost spatne vyvozuje z nepresnych cisel. Po zdrazeni v minulem roce stala eLisk Praha - Ostrava 300Kc a jizdne az do Opavy (prz Ostravu) stoji 349. Coz pri nutnosti dokoupit si dalsi listek by vyslo draz. Nicmene navic, pri platbe z InKarty dostavate 3% a navic pri koupi v automatu mate slevu dalsi 3%. Respektive vam ty penize vraci v mesicnim intervalu zpet. Takze dalsi cca. 30 Kc mate zpatky. Coz je uz skoro stejna cena jako stoji eLiska na kratsi trase nez bezny listek.
Snad to spíš naopak celkově autor zjednodušuje ve snaze neunavit čtenáře plným výčtem nesmyslů. Asi straní novinkám, jejichž smysl je prapodivný :-D
Kdyby napsal celou pravdu o IN50, která je 25% slevou na traťovky, tak mu bod návratnosti vyjde za horizontem matematické logiky. Kdyby popsal výhody IN25 na rok a dva roky (nemají slevu na místenky a slevu v mezinárodní dopravě), tak mu opět vyjde výhodnost někde v nedohlednu. A ta logika: IN25 sleva na místenky 50%, když je s RailPlus nebo žádná, když není s RailPlus, no a opačně na IN50 sleva na traťové 25%, což na přehlednosti jistě přidá. A pak, poprvé v historii ČD, retroaktivně změněné podmínky již zaplacené služby In-Z v neprospěch zákazníka, inu mazec :(
Tady jde o to, že dát do jedné tabulky starou eLišku, starý SporoTiket a nový SporoTiket (které neplatí současně) a ani to k tomu nenapsat, takže to vypadá, že jsou to nabídky platné najednou a lze si mezi tím vybrat, to by neudělaly ani ČD.
Ad. změněné podmínky již zaplacené služby In-Z? Že zmizela jedna ze sleva - 25% na ČDNet? To se rozhodně nestalo poprvé a v tom případě máte právo odstoupit od smlouvy a vrátí vám poměrnou část za InKartu (což už se taky stalo a opravdu se vracelo ...).
Povídačky pro malé děti. Co se už stalo? Kde to píšou? Komu kolik vrátili? Čisté blábolení šotouše.
A mimochodem, koho vyhodili za to, že před necelým rokem slevu 25 % pro ČD Net zavedl a teď ji ruší? Nebo je to nová obchodní politiky Českých drah dělat z lidí pokusné králíky pro šotoušské hokus-pokusy???
Jednou ČD skutečně nabídly relativně obdobný návratek, ale jednak to bylo předem a druhak se nejednalo o jednoznačné porušení smlouvy ze strany ČD, nýbrž o vzniklou novou situaci v prostředí s nestriktně definovaným nárokem a okamžitě navazující nastandardní nabídku dopravce nad rámec SPPO.
Teď je to tak, že dosud ČD nabízejí něco, o čemž už několik měsíců vědí, že to v dané části platit nebude. To je čistokrevný plánovaný podraz, kdy se čeká, že se toho nikdo nevšimne. Nehledě na to, že to před necelým rokem zavedly pro tříletý produkt a nyní to ruší. Prostě, oni chtěli zdražit ČD Net z 450 na 550 a udělali to tak, že nejprve nechali původní cenu těm s In-Z a ostatním to zvedly o 150. Takže říkali, že to nezdražují, jen musíte mít kartu. Teď to zvedly o tu stovku těm s In-Z a dělaj, že vlastně zlevnili o 50 těm ostatním. Nikoli, zdražily meziročně o stovku všem, jen chvilku bylo zražení pro ne-In-Z o 150 a páč se neosvědčilo, tak muselo být sníženo. Šlo to zdražit před rokem o 50 a teď zas o 50. Pes by neštěk, jen by bylo třeba užít hlavu, nikoli pohlaví:)
Že EC vy oželíte, neznamená, že to oželí každý. Právě ta EC jsou se svými 160km/h mezi Brnem a Břeclaví docela užitečná. Spousta osobáků a rychlíků na ně totiž v Brně krásně navazuje.
A jednodušší koupit? SONE+ pro JMK koupíte v kterékoliv pokladně v ČR, třeba v Praze, chystá-li se někdo na cestu na Jižní Moravu, nemusí vybíhat k pokladně ...
Nebo jak byste si to teda představoval? Že ČD udělají v nabídce SONE+ "logickou díru" a pro JMK nebudou SONE+ nabízet? Nebo že by měla být cena nižší, když to platí i na EC? Podotýkám, že je to komerční nabídka ČD a autobusy je nemusí zajímat.
Proč dělat něco jednoduše, když to jde složitě.
Vlak užívám minimálně, protože je drahý (nikoliv však luxusní), pomalý a věčně má zpoždění (alespoň při mých pražských pokusech téměř vždy měl). Taky zmizely automaty na jízdenky a nevím, proč bych měl stát na obyčejnou jízdenku frontu. Na atraktivitě nepřidají ani "dekorativní" bezdomovci, feťáci a opálení zloději z přilehlého Žižkova a Karlína. Pak vlezu do neuvěřitelně počmáraného vagonu, marně hledám nepošlapanou sedačku, přičemž u každých dveří mne soudruh Ráth ujišťuje, že ten humus objednává "jeho" Středočeský kraj a chce se mi zvracet. Toho všeho se opravdu moc rád vzdám.
Co frontu, ta se vystát dá ale když si řeknu o jízdenku z Brna do Šakvic (neznalá cen se na ni nepodívám) a v jedoucím vlaku zjistím, že mám jízdenku jen do Popovic u Rajhradu, to je mazec. A o týden později jsem jela zase , soustředila jsem se na zřetelné vyslovení slova Šakvice a pokladní mě uzemnila tím, že se mě zeptala za kolik tu jízdenku chci ...byla uražená a protivná když jsem jí řekla že fakt nemám představu..chci jen dojet do Šakvic s platnou jízdenkou a už vůbec nevím, že si můžu určit cenu sama .Tak si otráveně povzdychla že to teda bude muset najít na mapě a že to bude trvat....to už jsem teda byla jedovatá taky a řekla jsem že to neva, že vlak jede až za dvacet minut a za hodinu další...Propříště se budu snažit sehnat autobus .