Než prostuduju ceníky a všemožné varianty, budu v důchodu.
Pro mne je rozhodující, za kolik mi dráhy službu poskytnou. Mám to do Prahy 100 km, někdy jezdím autobusem. To mne cesta tam a zpět vyjde na cca 160 Kč, podle dopravce. Vlakem na 240. (Důchodce zaplatí 160,- Kč). Hádejte, čím jezdím? Ano, dráhy se možná zlepšily, leč autobusům konkurovat nemůžou. Takže vlakem jezdí hlavně studenti, důchodci a zaměstnanci drah. Ostatní zákazníci přesedlali na autobusy a vlastní auta.
No tak eLiška přece byla z Tábora do Prahy už teď (s InKartou).
A pod tím sjednoceným názvem "SporoTiket" nyní i bez InKarty:
120 Kč - bez InKarty
110 Kč - bez InKarty 3 dny předem
90 Kč - bez InKarty 7 dní předem
90 Kč - s InKartou
80 Kč - s InKartou 3 dny předem
70 Kč - s InKartou 7 dní předem
Jenže než zjišťovat, jaké slevy zrovna platí, to radši sednu na autobus, který je už řadu let nejméně o třetinu levnější. Kdo nemá vlak a dostupnost k němu za zády (což je třeba zrovna v jižních Čechách většina obcí, protože tady není dráha nijak zvlášť hustá, navíc je třeba se přepravovat autobusem, který ale z obcí jede 2x denně, v horším jen jednou a v SO+NE nejede pro jistotu vůbec), pořídí si auto a tím má celá slavná hromadná doprava vymalováno.
Kdysi platil vlak za dopravu levnou. Dneska je to předražený moloch.
Společného má dost. Když se potřebuju přepravit a hromadná doprava jaksik něpremáva, bo se jí přeprava cestujících nevyplatí, jdu pěšky nebo jedu něčím. Kdo jezdí z vesnice, navíc pravidelně, ví, že autobus jede tak 1x denně, občas 2x, ale to je jen 29.2.. Takže si donucen okolnostmi koupí nějakou ojetinu a pro celou slavnou hromadnou dopravu je ztracený. Pokud bude HD jezdit v přijatelných intervalech, pojede v řadě případů radši autobusem. Ale čekat několik hodin na přecpaný autobus už vzdalo hodně lidí.
No mne prislo ze aspon na relaci Praha - Brno je SA levnejsi bez komercnich slev nez CD s komercnima slevama. Ale jinak ty slevy nejsou az tak neprehledne, chce to jenom venovat tak hodinku na prostudovani.
--
Ten kdo jede jednou za rok, to studovat nebude, ten kdo jede pravidelne (byt jinak ma penez dost) si na to najde cas, treba pri jizde ve vlaku. Mimochodem CD se snazi dosahnout toho, aby lide s dobrymi prijmy nepouzivaly na dlouhych trasach vlasnti auto, ale aby jeli vlakem. A to ne kvuli cenove vyhodnosti, ale hlavne kvuli vyssimu pohodli.