V titulku se píše, že může snížit, tedy může a nemusí. A když sníží, tak hned výrazně :) Chce se to nad případnými přívlastky nejdříve zamyslet. K věci. Z čeho autor soudí, že dojde k výraznému snížení úročení vkladů. Zaprvé bilanční suma kampeliček je z hlediska bankovního systému mini a zadruhé kampeličky mají účty u komerčních bank a přesun peněz z kampeliček do bank znamená z hlediska bank pouze změnu struktury vkladů. Velké kampeličky, které mají pohledávky za centrální bankou převedou likviditu na účty komerčních bank, které ji obratem uloží u centrální banky. Mezi bankami na pasivní straně funguje silná konkurence, takže se spread nezvýší.
Dobrý den, co se týká vaší první věty, pak pokud (možná) bude novela schválena, pak povede k výraznému snížení úroků. Žádný rozpor tam nevidím, každopádně děkuji za upozornění. K další části: Bilance záložen je skutečně velmi malá oproti bankovním sektoru, v posledních letech však výrazně narůstala a řada lidi po marketingovaných kampaních nových bank, které se představily nejlepšími spořáky, přecházelo právě na záložny, které nejvyšší úrok nabízely dlouhodobě. V posledních měsících, kdy to byly právě komerční banky, které nejvýrazněji snižovaly úroky na spořicích účtech (termínované vklady konkurenceschopné už nejsou téměř vůbec), se to jen potvrzuje.
Myslím, že banky úroky opravdu sníží, protože jim ubyde konkurence. A o to právě jde - záložny zřejmě měly potenciál stát se určitou konkurencí bank, a tak je třeba je zlikvidovat - z některých záložen udělat banku (co se dá dělat ..) a zbylé utlumit a co nejvíce jim znepříjemnit existenci.
Dobře, dám vám analogii, když odejde z automobilového trhu Saab, zvýší to výrazně cenu aut na trhu? Uvědomte si, že vklady v družstvních záložnách jsou cca 1 % všech vkladů a z toho se přesune pouze část vkladů. Navíc platí to, co jsem psal v předešlém komentáři.
Mnohem důležitějsí je snížení morálního hazardu a odstranění potenciálních rizik pro finanční sektor spojených s jednou sazbou pojistného u vkladů.
Ano, u příkladu, který uvádíte, to tak je. Co ale jiný příklad: na automobilový trh se chystají zatím téměř neznámé čínské automobilky, mají 1% trhu, ale časem mohou mít mnohem více. Jaký bude zájem ostatních automobilek? Tuto potenciální konkurenci na trh prostě nepustit.
U těch záložen je to podobné - snažit se, aby potenciální konkurence byla co nejvíce omezena a neopakovalo se, že ze záložen postupně vznikají konkurenční banky (jako to bylo u Fio, či nyní bude u několika dalších záložen). Protože ostatním záložnám se vydělat 1/2 mld Kč, aby se staly bankou, prostě nebude moci podařit.
Zaprvé, potenciální konkurence má na český bankovní trh dveře dokořán, ať je z Číny, Ruska, nebo tramtárie.
Zadruhé, dosud byla reglulace právě ve prospěch kampeliček, take novela tento stav napravuje.
Zatřetí, kapitálové požadavky mají kampeličky stejné jako banky a v případě 5 mld. vkladů se musí povinně transformovat na banku se stejnými pravidly likvidity atd. Minimálních 500 mil. Kč dělá u transformující se kampeličky cca 10 % (podíl se vztahuje k úvěrům plus rizikové vážení). Průměrně mají banky v ČR KP ve výši 15 %. Nic, co by diskvalifikovalo kampeličky to není, jak líčíte.
Zapáté, kampelička, která nemá potřebný kapitál, nemá na trhu co dělat, protože by v budoucnu zatížila pouze fond pojištění vkladů, případně samotné střádaly. V vystému úvěrové emise nějaké KP mít musíte a min. 8 % rozhodně není přemrštěné.
Než odchod SAABu bych spíše přirovnal k příchodu Dacie, přesněji řečeno jejího modelu Logan, což vedlo ke zostřední konkurenčního boje v segmentu nejlevnějších vozidel.
Záložny plnily jakousi funkci "referenční sazby", kdy s rozvírajícími se nůžkami stále více lidí přecházelo z bank k záložnám a aspoň trochu to banky v snižování úrokových sazeb brzdilo, zejména nové banky, které se nemohly tolik spoléhat na loajalitu (lenost, hloupost, neznalost,...) vlastních klientů.
Také byly konkurencí ke kolektivnímu investování, které nezaručuje vůbec nic a zisk je stejný nebo v poslední době často i nižší.
Žádnou funkci referenční sazby záložny probůh neplnily. A váš příklad je také lichý, protože poukazujete na diferencovaný segment automobilů, konkrétně nejnižší třída, kde krom Renaultu, Dacie (která patří Renaultu) a pár jiných kusů nic jiného není. Naproti tomu vklady jsou homogenní produkt. Zbytek odkaz na můj poslední komentář.