Drobná poznámka ke lhůtám pro podání přiznání, někdy se to může hodit (sám jsem již využil).
Podle § 136 odst. (2) písmeno b) bod 2. Zák. 280/2009 Sb. daňový řád: "Lhůta pro podání daňového přiznání podle odstavce 1 se prodlužuje na 6 měsíců po uplynutí zdaňovacího období, pokud daňové přiznání nebylo podáno nejpozději do 3 měsíců po uplynutí zdaňovacího období a následně daňové přiznání podal poradce."
Jako poradce je však míněn nejen daňový poradce (ve smyslu zák. 523/1992 Sb.) ale též advokát (ve smyslu zák. 85/1996 Sb. ), což je vtipně skryto v ustanovení § 29 odst. (2) daňového řádu, které je následující: "Zmocněnec, nejde-li o daňového poradce nebo advokáta (dále jen „poradce“), není oprávněn zvolit si dalšího zmocněnce, s výjimkou zmocněnce pro doručování podle § 28 odst. 5."
Nelze samozřejmě rozumně očekávat, že vám advokát komplet a kvalitně zpracuje daňové přiznání na stejné úrovni, jako daňový poradce (což neznemená, že to neumí žádný).
Advokátů je však cca dvojnásobek, a pokud obecně nemáte s daňovým přiznáním problémy, ale pouze jste se dostali do časové tísně (někdy stačí marodná účtárna, selhání techniky v nejnevhodnějšív chvíli a pod.), nějaký známý advokát může pomoci nezmeškat lhůtu.
Prodloužení lhůty pro podání přiznání je sice na první pohled skvělá věc, ale bohužel taky znamená, že tomu, kdo má daňový přeplatek, se také odloží termín, kdy mu stát tu každoroční bezúročnou půjčku vrátí. I kdybych totiž podal daňové přiznání hned 1. ledna, stát mi přeplatek nevrátí, dokud nevyprší lhůta, do kdy ho můžu podat, protože až do té doby bych mohl podat opravné přiznání a to původní jím nahradit. Aspoň že už zrušili tu absurditu, kdy ten, kdo přiznání k dani z příjmů podal "příliš brzy", byl potrestán tím, že nemohl žádost o vrácení přeplatku podat rovnou s přiznáním.
Nevidím na tom nic až tak skvělého, ale někdy se to prodloužení lhůty prostě může hodit. Třeba kd ž je na tom někdo přesně opačně, než píšete. Tedy nemá daňový přeplatek, ale naopak ví, že bude doplácet "raketu" a zrovna mu jeho bilance cash-flow říká, že by nebylo od věci, posunout ten výdaj o nějaký ten týden dál.
Je docela ostudný, že se stát snaží pomocí datové schránky buzerovat miliony lidí a sám nebyl schopen zprovoznit jednotné inkasní místo, takže pro finančák, SSZ a ZP máte 3 různé naprosto odlišné formuláře, musíte všechno zadávat 3x na 3 různých místech, platit 3x a někdy i posílat 3 různými způsoby. A to jsem posledních 20 let používal Excelový formulář, který mi aspoň ty 3 vyplněné formuláře vyplivl. Fakt zjednodušení administrativy v přímém přenosu.
U ČSSZ by to technicky šlo, ale zdravotní pojišťovna je samostatná soukromá společnost, ne státní úřad.
Omlouvám se za neznalost, ale postihla nás taky povinnost podávat elektronicky daňové přiznání elektronicky, bo OSVČ
Chápu to z článku dobře, že nestačí vyplnit papírové přiznání, to oskenovat do pdf, a to poslat datovou schránkou?
A pokud ne, tak kde vygenerovat to xml? Nejlép zdarma.
Nejjednodušší je jít na mojedane.cz, kliknout na "online finanční úřad", přihlásit se tam Identitou občana nebo přes datovou schránku, vyplnit příslušný formulář a rovnou ho přímo tam odeslat. Datovou schránku lze použít k prokázání totožnosti (pokud se nemůžete autentizovat přes NIA (identitu občana)), ale posílat pomocí ní ten XML soubor by byla jen zbytečná komplikace navíc.
Bože... Zkoušel jste, kam ten vás odkaz vede? Na https://adisspr.mfcr.cz/pmd/home , že? A na té stránce je co? Překvapivě odkaz, který jsem uvedl výše, že?
Takže spěte dál.
Hmm, já se ničím jako je NIA či datová schránka nepřihlašuji, akorát to pak při odesílání podepíšu elektronickým podpisem ;-) .
To je další možnost. Ale vzhledem k ceně, délce platnosti a očekávanému počtu použití certifikátu, který bych pro ZEP potřeboval, pro mne tahle varianta ekonomicky moc smysl nemá. To je spíš pro někoho, kdo by ho využíval mnohem častěji.
Jasně, já podpis s QC mám a používám od r. 2004, kdy ještě po nějakých datovkách či NIA nebylo ani vidu, ani slechu. První jsem měl se slevou od I.CA. Tenkrát Úřad průmyslového vlastnictví ČR, se kterým jsem často a průběžně komunikoval, zavedl mezi prvními státními orgány možnost rutinně komunikovat elektronicky, a zorganizoval školení "jak na to", kde bylo možné (vedle zkušebního ale plnohodnotného QC na tuším měsíc) koupit za 50% cenu i standardní. A jelikož jsem si spočetl, že vedle úspory za poštovné ušetřím také na času, papíru, obálkách a provozu tiskárny několik tisíc za rok, přišlo mi, že to je odůvodněný náklad.