Renbo by mě zajímalo. Ale zprostředkovatel za nic neručí, neodpovídá jen schrábne provizi takže bude mít své jisté zatímco mě můžou věc co půjčuji zničit nebo ukrást, smlouvu si budu asi muset dělat sám apod. Takže riziko je na půjčujícím zatímco zprostředkovatel má svojí provizi bez odpovědnosti. Na aukru je přeci jen ze strany aukra nějaká garance, když mě někdo podělá tady nic, takže chuť nabídnout k půjčení auto s kterým třeba přes týden nejezdím, nářadí, rakev, nosiče, atd. mě skoro přešla protože o to můžu snadno přijít :-(
Dokonce je to ještě výrazně větší riziko, nežli to půjčit náhodnému člověku z ulice. Jelikož zprostředkovatel za nic neručí, jen shrábně provizi, tak se tam budou shromažďovat zákazníci, kterým by nikdo nic v jejich okolí, kdo je zná, nepůjčil, a zprostředkovatel je motivován provizí právě tyto dohodit. K tomu by si člověk měl dělat svůj vlastní fond oprav.... který bude menší právě o provizi zprostředkovateli.
Jó, takových "podnikatelských záměrů" je dneska spousta. Za nic neodpovídat a shrábnout provizi. Realitkami počínaje.
Přesně tak. Říká se "když něco nechceš, tak to někomu pujč." a to platí stále téměř výhradně jako fyzikální zákony.
Sám vím že když jsem si půjčil něco sám, tak vždy k tomu zafungovaly ještě Márfyho zákony.
Až budeme mít stejnou tržní sílu jako v americe nebo austrálii tak prosím. To se nikdo nemusí bát půjčit někomu třeba auto.
Nejsem si vědom toho, že by někdo na nějakém půjčování zbohatl. Ono vám už jen stěží někdo může dát kauci skoro ve výši pořizovací ceny. Nemá jistotu, že mu jí vrátíte když to jen vrátí "škrábnuté"
Hmm, kdyby jste byl zprostředkovatel, jakou garanci byste dával a jak byste ji zajištoval?
Osobně mě Renbo taky nadchl a mám stejné obavy jako vy. Nicméně je asi vyřeším vysokou jistinu a aspon OP. A případně snížím dle subjektivních kritérii (či dle hodnocení) osobně. Jestli si za těchto podmínek to někdo půjčí, je druhá otázka.
Osobně si půjčení dovedu představit, i když je rentabilnější si to rovnou koupit. Přece jen lepší si něco nejdříve půjčit, abych věděl, na co se dívat, čeho si všímat, než rovnou něco koupit. Nemluvě o úspoře prostoru a ekologie.
"Hmm, kdyby jste byl zprostředkovatel, jakou garanci byste dával a jak byste ji zajištoval?"
Je mnoho věcí, co lze za provizi zajistit. Sice nikomu nemůžeš stát stále za zády, ale počínaje pojištěním odpovědnosti, vyjednat podmínky co skutečně něco kryjí, databáze hodnocení zákazníků a půjčovatelů - ale to by musela být provize za bezproblémový průběh, ne za jakýkoli průběh, právní služby půjčovateli v případě sporů...
Podstata hromadění věcí alespoň u mě nespočívá v tom, že bych na to byl nějak hrdý, ale že si je mohu vzít kdykoli, kdy budu potřebovat. Druhá věc, pomineme-li riziko krádeže a poškození, je to, že časem to bude značně opotřebené. Typicky auto pro více řidičů. To bude za pár let šrot. Stejně tak vrtačka, soustruh, hoblovka nebo něco podobného. Myslím, že tudy cesta nevede. Společnost na to není připravena.
Mě ty půjčovny vychází jinak, nežli autorce článku.
Například stavební nářadí se vyplatí půjčit jen pokud to člověk potřebuje na jediný víkend. Bez nadsázky. Půjčovné + doprava tam, zpět, to je levnější si věc koupit a až ji nebudu potřebovat s nějakou ztrátou prodat.
Například hydraulické 8t panenky. Půjčovné 45 Kč/den, potřeba jsou několik týdnů, nová stojí 1150 Kč.
Anebo auto že se do 10.000 Km/ročně nevyplatí? Opět nesmysl. Já si u auta náklady píšu, a jsem s palivem za vše, vyjma vlastního času, těsně nad 3 Kč/km, právě s obvyklým nájezdem kolem 10.000 km/rok. Anebo vyhláška o náhradách počítá s cca 6 Kč/km, i s palivem. Za to mi nikdo, i s palivem, auto nepůjčí, navíc tam bych musel připočíst dopravu tam a zpět k místu zapůjčení. "Carsharing" sice nemusím odvážet, ale je dražší, a stejně se k němu musím dopravit, takže zase nic výhodného.
Jediné, co by s tím mohlo zahýbat je extrémní cena parkování - ale to se mnoha lidí netýká.
Anebo extrémně nízký nájezd stovek km/ročně - ale to se potom vyplatí taxík.
Já úspěšně využívám www.hirent.cz. Provizi zde neplatím žádnou a vesele zde pronajímám svou chatu a zeď jako reklamní plochu.
Nebyl by k tomuhle nejaky vypocet? Protoze at delam co delam, tak mi to nevychazi. Kdyz vezmu nejbeznejsi auto Octavii a budu si platit ten mesicni pausal, tak jen za pausal a kilometry dam za rok 50000. A to vubec nepocitam rezervovane hodiny. Kdyz vyrazim autem treba na vikend na chatu, tak dam skoro litr jen za "rezervaci". Uz jenom samotna jizda autem me na poplatku za rezervaci bude stat cca 5000. Kdyz ale vezmu nejaky rozumny scenar(jako ze nekam jedu abych tam neco videl/udelal/navstivil), tak budu mit auto rezervovano treba na dobu v prumeru ctyrikrat delsi, nez kolik stravim na ceste.
Celkem me to teda prijde na 70 tisic rocne.
No a ted normalni auto: Za benzin, povinne a havarijni dam 30 tisic. Rozdil 40 tisic. Za 200 k koupim tri roky starou oktavku ve slusnem stavu a za 5 let ji jeste za 100 prodam. I kdyz do auta treba za tu dobu 50 vrazim, tak jsem porad padesat tisic v plusu oproti pujcovne. Nemusim se stresovat s tim, kde mam kdy vratit auto, nemusim pro nej slapat kilometr a bude vzdy v takovem stavu, v jakem jsem ho tam nechal.
Zdroj: jejich cenik http://www.autonapul.org/sites/default/files/pdfs/cenik.pdf
Jo, taky mi to přijde drahý, tady http://www.cng-autopujcovna.cz/ si na oktávku na víkend půjčím za patnáct stovek a pak platí už jen plyn cca korunu za kilometr, u auto na půl dám cca to samé jen za tu hodinovou sazbu, kilometr je šestkrát tak drahý. V pracovní den to možná vyjde líp, auto na půl nemá víkendové slevy.
tak si řeknou - hele, super nápad, budeme si půjčovat od cizích, a ještě na tom vydělávat! jistě je mnoho lidí, co by si chtěli za levno půjčit, a legální půjčovny jim jsou příliš drahé. ale nevěřím že by se někomu vyplatilo půjčovat svojí věc někomu cizímu. leda tak na kauci ve výši pořizovací hodnoty ceny nového, ale i tak, když nevím jaké prase s tím co kde dělalo .... a hlavně, proč si nešel půjčit do normální půjčovny.
Chápu námitky, které zpochybňují ekonomickou výhodnost a upozorňují na rizika. To je třeba jistě brát v úvahu.
Ale takový pohled nebere v úvahu další rozměr tohoto druhu projektů - přesah do oblasti mezilidských vztahů a komunity. V rámci komunity totiž půjčování smysl má. A naopak lze půjčování chápat jako způsob, jak určitou komunitu vytvořit.
Nejlépe je podívat se do zahraničí na různé LETS systémy nebo různé podoby sdílené ekonomiky, fondy volného času sdíleného ve skupině lidí apod.
Smysl to opravdu má, protože to nutí člověka vylézt z ulity. Což je pro nás pro Čechy v současné době dost potřebné.
No, děkuji za (nechtěné) potvrzení všech námitek a nejhorších obav.
Takže když to nejde logicky a s matematikou, zkusíme to s nátlakem. Vylézt z ulity, zaostalí Češi, víme co je pro vás potřebné, vytvářejme komunity, následujte zahraničí (zápecníci).
Já to říkám pořád, největším nepřítelem podvodníků je vzdělanost, analytické myšlení, matematika. Proto také je zde za posledních 20 let tlak: následujme zahraniční vzory, kde jsou na tom hůře, nežli my.
Naštěstí nikdo nás zatím nenutí půjčovat povinně :-) (Jako nejmenovaná strana navrhuje povinný třetí pilíř či pronajmutí po dlouho dobu volného bytu).
K těm výpočtům, záleží jak si ceníte svého času, pohodlí atd. Pro někoho půjčování může být alternativa k druhému autu s jinými vlastnostmi než taxík. Úhel pohledu se liší, jestli žijete v Praze, Brně, kde auto lze lépe nahradit MHD než někde v horách na samotě. A stejně to vidím i s tím půjčováním věcí.
Když máte do nejbližšího hoby marketu 3 km máte jinou motivaci hledat půjčovnu než když pro tu vrtačku musíte 50km.
Jen teda stále hledám tu motivaci půjčovat.
Zajištění půjčování se nějak vymyslí: Asi budu muset vyžadovat vysokou jistinu nebo potvrzení o uzavření pojištění občanské odpovědnosti atp. Ale proč si komplikovat život a investovat čas pro pár desetikorun? Teda krom ekologie.
Problém je v tom, že tohle by měl, na oplátku za provizi, zajišťovat "zprostředkovatel". A zároveň by to bylo ekonomicky jedině schůdné - aby si to každý zajišťoval sám, to se nikomu nemůže vyplatit.
Jenže... stále stejný mustr: shrábnout provizi, neodpovídat za nic, nehnout ani prstem kromě věcí nezbytných k shrábnutí provize.
To jsou opravdu jak realitky. Tlačil se k nám k prodeji bytu, ač realitky nevolat. Tak když už tam byl, otestujem si jeho ochotu. Povídám, že podle jejich smlouvy se nezavazují naprosto k ničemu konkrétnímu a vymahatelnému, tak ať si sám navrhne, alespoň jednu jedinou věc a termín, ke které se zaváže, a ať si sám navrhne sankci za porušení. Něco konkrétního a vymahatelného, za těch 100.000 Kč, které požaduje. Když vůči nám v jejich návrhu jsou závazky i sankce dost vysoké, termíny šibeniční. Chvíli koulel očima, a pak že prý "to nemůže".
Stále stejní lidé, stejná povaha, stejný mustr.
Carsharing je na houby. Resp. se vyplatí pouze těm, co ty auta vlastní nebo člověku, který ho fakt potřebuje tak 1x do měsíce. Nenajedu sice moc kilometrů, ale za to téměř každý den mám pojížďky po Brně. Prostě udělám práci, sednu do auta, jedu k zákazníkovi nebo se zásilkama a tak. Pokud si připočtu, že budu někde jezdit MHDčkem pro auto a pak ho zase jezdit vracet, tak to vůbec nemá opodstatnění. A pokud potřebuju jet přes půl republiky, tak se to prodraží neuvěřitelně, vyplatí se to pouze v případě, že jedu hned zpět. Abych platil den dva stání auta, který si stejně nikdo jinej nepůjčí, to fakt ne. To už vyjde levněji si koupit byznys class v Railjetu a zbytek dojet taxíkem. A dívám se, že už to začíná - chceme parkovací místa, chceme dotace... nemluvě o tom, že to nemá pořešený autosedačky, ty opravdu vozit MHDčkem nebudu. Takže je to fakt využitelné tak maximálně na nějaký jednodenní výlet nebo si zajet na nákup a to je hodně málo. O nátlakovce Rekola, jejichž kola se válí v Brně u každé druhé lampy a překáží u přechodů, se rozepisovat nebudu.
Věřím, že někomu tohle vyhovovat může, ale já na to teda nejsem. Když jsem si našel novou práci mimo město, půjčil jsem si třicet tisíc a koupil jsem levnější ojeté auto, abych se tam měl jak dostat. Prvně jsem si půjčky pochopitelně porovnal přes - https://www.letakomat.cz/finance/pujcky-bez-nahlizeni-do-registru - takže jsem vychytal vcelku výhodnou půjčku a navíc jsem díky ní mohl vydělávat víc, než v předchozím zaměstnání, takže jsem na tom ve finále ještě vydělal. :)