Za sebe říkám, že se mi ještě nestalo, že by mi v nějaké prodejně či provozovně, pokud je označena příslušnými logy platebních karet, odmítli platbu kartou, byť by byla sebenižší. Pokud by se mi to stalo, tak mají prostě smůlu, protože bych jim tam zboží nechal a odešel, event. v hospodě ať mi napíší klidně fakturu, protože hotovost u sebe nenosím. Jinak jsem zjistil, že okolí je už několik vietnamských, resp. asijských obchodníků a stravovacích podniků, kde bez problémů akceptují platební karty, takže ať si čeští podnikatelé v tomto směru klidně vy.erou oko.
Tak to docela koukám a je vidět, že neznáte realitu českého venkova (nebo alespoň jeho části). Já na poslední případ narazil před měsícem v sousedním městě (cca 6 tis. obyvatel) ve zverimexu - neberou karty pod 100,- Kč útraty. A z minulosti bych mohl ukázat pár dalších, co měli podobná omezení - jak to mají teď, nevím, naučili mě platit hotovostí :-)
Pro mě je prostě důležitější cena zboží a možnost zaparkovat auto (nejlépe zdarma), než možnost platby kartou, každý má jiné priority.....
Máte pravdu. Rozhodně netvrdím, že bych znal realitu českého venkova jako celku. To, co jsem popsal, je moje zkušenost z Kladenska. Pravda je, že moje zkušenosti třeba v Karlovarska jsou podobné tomu, co píšete vy, i když ani tam nepotkávám prodejny s omezením pro platby kartami. Jinak parkování - to beru, ale u většiny super a hypermarketů třeba právě v Kladně není problém zaparkovat bez poplatků a také tam berou bez problémů karty. Takže nejenže zaparkuji zadarmo, ale své peníze raději dám nadnárodním řetězcům, než věčně ubrečeným českým obchodníčkům. Koneckonců, spousta tzv. podnikatelů z vesnice prodávají zboží, které před tím nakoupili právě u těch nadnárodních řetězců. Nejvíce se mi líbilo, když jsem na farmářském trhu narazil na banány a pomeranče. Ten farmář koukal jako blázen, když jsem se ho zeptal, zda je to od místních farmářů. Takže na farmářské trhy nechodím, protože to často je nechutné. Navíc tam nelze platit kartou...
To je vtip dne, ne? Zvláště pak na české vesnici. Vážený, drobný prodejce na vesnici prodává v krámku to, co nakoupil ve slevách v okolních supermarketech, ba dokonce u vietnamského obchodníčka najdete privátní značky řetězců. Protože to bylo levné (což on snadno prodá) a on si k tomu přirazí marži a náklady na dovoz do svého krcálku, kam to z toho supermarketu přiveze dodávkou.
Tak nevím, jak kde, ale u nás na vsi je Coop a jeho ceny rozhodně neodpovídají tomu, co tvrdíte, tedy že by v supermarketu v blízkém městě byly podstatně vyšší ceny (hahaha!). A místní vietnamský prodejce je sice levnější, než Coop, ale má tam zboží, které evidentně nakupuje v akcích např. v Kauflandu. A protože na tom musí vydělat, což chápu, tak to prodává dráže, než ten Kaufland i mimo akci. A to nehovořím o velice omezené nabídce jak Coopu, tak asijského obchodníka. Mohu vás ujistit, že zajet jednou do týdne do města se nám zcela jistě vyplatí, neboť tam i zpět najedeme cca 20 km.
Netřeba chodit na venkov. Jedna restaurace ve Střešovicích brala v červnu platby kartou až od částky 200 Kč. Ve společnosti, kde chce platit každý zvlášť a mezi jejími hosty je cizinec bez hotovosti, je to radost. Nakonec jsme to za toho cizince zaplatili jako "pozornost podniku" a už tam nepůjdeme.
Pokud obchodník předem zřetelně avizuje nějaká omezení platby je to OK. Stejně je v pořádku, když předem avizuje při platbě kartou konkrétní přirážku. Ovšem vybalit u kasy, že nebere peníze nebo kartu nebo za platbu kartou chce jinou částku než je na cenovce zboží aniž na to byl zákazník předem upozorněn pro mne znamená, že nechám zboží ležet a odcházím jinam.
Nedivte se 5 let zpátky jsem taky bance platil 5% z transakce + měsíční výpalné za to že na pultě můžu mít jejich terminál, většinou procenta odrážejí obchodníkovy náklady s terminálem spojené. Za 5 let jsem vystřídal několik společností až jsem se dostal na 0,9% a bez výpalného, takže stačí obchodníkům jen hledat. A co se týče rychlosti, je to stejné jestli má hledat zákazník po kapsách drobné nebo použít bezdotykovku je to jedno
Jo jo ... určitě je přiložení karty a následné pipnutí mnohem mnohem pomalejší než když dědek nebo vidlák vytáhnou šrajtofli a se zeleným zákalem začnou hledat sedm korun ( v lepším případě ) nebo vysypou na pás celý obsah a vyzvou pokladní ať se těch 75 korun vysbírá ve dvoukorunách .... troubo :-)
No když si nesu z Penny petku piva, cibuli a pytlik brambor, tak udělám na kase píp a jdu. Pak od stolku kde si dávám nákup do batůžku vidím jak kasa stojí než vylezou účtenky eetenky a potvrzení transakce. Když začne pokladní odbavovat dalšího zákazníka jsem už mezi dvěřma na odchodu ven.
Předpokládám, že jste to myslel jako provokaci, protože takovou ptákovinu nemůže normálně myslící člověk vážně. Já si myslím, že opak je pravdou a solidní obchodníci by měli spíše odmítat platby v hotovosti. Pravda, to nejde, protože by to bylo v rozporu se zákonem, ale osobně se domnívám, že i k tomuto časem společnost dojde. Nu, jen si představte, co by si počal loupežník, který by chtěl uloupit tržbu v prodejně, přičemž při příchodu ke vstupním dveřím by ho vítala obrovská cedule třeba s nápisem: Přijímáme pouze bezhotovostní platby! Holt by srazil paty a upaloval by někam, kde ještě trapně berou hotovost, že?
Platím zásadně kartou nákupy od 50.-kč tam kde karty neberou neb chtějí jakési všimné za její použití nechodím a ani neplatím v internetových obchodech.Hotovost u sebe mám minimální.
V současné době by platby bezhotovostní měly být samozřejmostí a obchodník,který z důvodu neochoty přijímat karty odmítne zákazníka je špatný obchodník.
Zkuste treba reznika ve Zvonkove ulici, Praha 10. Dodnes nepochopil, ze kdyby bral karty, ma mnohem vetsi obrat... dokonce zavedl i EET, terminal k tomu ma, ale brat platby kartou nechce... takze ja tam nakupuji opravdu malokdy, protoze hotovost nemam po ruce, mobil na pipnuti vzdycky, ale reznik to stale nechape :-P
Celkem nerozumím důvodu pro odmítnutí bezhotovostní platby. Náklady na terminál jsou fixní (nájem) a desetiny až jednotky procent za transakci (dle obratu a vyjednávacích schopností). Ať počítám jak počítám, tak (příklad) dvě procenta z desetikačky jsou naprosto stejná dvě procenta jako z milionu. Jasně, pohled do výpisu na konci měsíce, kolik že to v celkové částce hodilo, způsobuje stav blízký kolapsu a nutí k hledání vrtáku do kolenní čéšky, ale pokud mám na vybranou prodat pod "magické" dvě stovky kartou (a obětovat bance haléře až 4 koruny) nebo neprodat vůbec.....
Jediný důvod k nepřijímání karet vidím kouzlení v účetnictví. S platbou kartou se neudělá nic. Hotovost je tvárnější.
Jsem řemeslník bez kamenné prodejny. Prodávám i na farmářských a "farmářských" trzích. Souhlasím, že kde si to pořadatel nehlídá, tak tam jezdí auta se zbožím nakoupeným ve velkoskladu. Klasika jsou proutěné výrobky, dřevěné hračky, ovoce a zelenina, hrnkové kytky, bohužel už i ryby.
Kedysi ten poplatok býval často stanovený tak, že "X % z čiastky, najmenej však Y korún/eur", čo spôsobovalo extrémnu nevýhodnosť pre malé platby.
Ostatne, pokiaľ viem, toto bol jeden z dôvodov úspechu nemeckého interného štandardu ec-Karte namiesto MC/Visa - bol tam len malý poplatok z každej transakcie.
No jo, jenže devadesátá léta jsou už historií. Nevylučuji, že někdo ještě může mít pro karetní transakce ono n.procent, ale minimálně y.částka. Osobně ale nikoho takového neznám.
Jistě, pamatuji nápisy nad pokladnami, že minimální platba kartou je 200 Kč. Ale to se dostáváme na úroveň vzpomínek stařečka o té řeži na Pijavě a u Solferina taky u toho Hradce, tam lítaly kule prudce....
Aktuálně jsou poplatky za přijetí bezhotovostní platby 0,89 - 5 %. Podle obratu, banky a podle typu karty.
Každa mince má dvě strany. To, že u mne lidé platí kartou mne na poplatcích bance stojí +- 50 - 70 tis. ročně což je pro hospůdku pro 50 osob celkem velká zátěž. Nerozumím tomu, proč má živnostník nést náklady za někoho,kdo u sebe nechce nosit hotovost. Banky ty se nerozpakují uvalit poplatky na každou operaci, kterou pro klijenta udělají.
Vybíráš z bankomatu? - zaplatˇ! AVŠAK Vybíráš od hostinského? - atˇplatí hostinský!
ten totiž má také stamilionové příjmy z poplatků :))
to jako máte jen přes bezhotovostní platby obrat tři a půl mega ročně? Gratuluji. Je čas vyjednat změnu srážkového procenta nebo změnit banku. Pokud tedy nejste u té banky, kde nejsou žádné poplatky, tak vámi uvedená částka odpovídá obratu (jen karty) necelému milionu a půl. To je opravdu na zvážení, zda se neobrátit jinam.
Nevím jak Vy, ale já mám bankovní poplatky již započítané v ceně výrobku. Spolu s dalšími náklady. Jsem řemeslník a ne charita.
A představte si, že jste trafikant - 90% zboží má pevně stanovené ceny, se kterými nesmíte hnout.
Marže třeba u cigaret cca 5-6,5%. U dobíjení kreditu na terminálu marže 2%. A řada dalších služeb přes terminál marže v řádu 1-10Kč za transakci, byť jde třeba o platbu vyúčtování energií třeba 10000,-Kč.
V bance jsem se pokoušel vyjednat lepší podmínky, ale neúspěšně. Platím 2,4% z objemu transakce (+ poplatek za transakci - převod peněz na BU).
A teď mi napište, jak to udělat, abych mohl zákazníky nechat platit kartou bez omezení a nebyl charita?!
Máte pravdu i nemáte pravdu. Operace s hotovostí také stojí peníze. Lidem, platící hotovostí, také snad účtujete poplatek za to, že jste musel koupit lidem na place kasírtašky na hotovost, trezor v kanclu či že platíte někoho, kdo nosí hotovost do banky?
Dneska není problém mít terminál za 1%-1,5%, takže pokud v hospůdce protočíte jen na kartách za rok několik milionů korun (při Vámi uváděných poplatcích 50-70 kKč ročně), tak za prvé Vám gratuluji a domnívám se, že ty poplatky se v té tržbě docela schovají. Co já bych dal za to, kdybych mohl dát někomu 60 tisíc a dostat na tržbě třeba 4 mega...
To je asi jako podobné, jako kdyby si Alza stěžovala, že platí nehorázné statisíce na poplatcích a pak z ní vyleze, že to je z několika stovek milionů.
OK. A jak postupovat v případě, že hodnota, za kterou platím je již spotřebována? (jídlo v restauraci) Když jsem přišel do hospody, měli na dveřích logo VISA. A teď kartu neberou. Žádnou zástavu dávat nehodlám (mobil, klíče, hodinky, doklady...) a obsluha mne asi odjet k bankomatu nenechá...
Nebo klasika na mýtnicích v Chorvatsku, když jim přestaly jít terminály? Zůstanu stát a budu blokovat bránu?
Stačí EET. Na jaře jsme byli na obědě a v průběhu vypadl proud. Chtěli jsme zaplatit, ale nefrčelo EET :-D. Zaplatili jsme hotově a šli. Psal jsem pro zajímavost dotaz na MF jak v tomto případě postupovat (rodiče mají hospodu). Dodnes nemám odpověď :-D.
Kdyby měl někdo zájem je poškorpit kvůli lhůtám, tak rád přenechám. Už jsem je urgoval, slibovali, a nic. Už mě to nebaví...
Jenže to znamená, že po dobu nedostupnosti EET se mají vydávat účtenky ve zjednodušeném režimu s BKP a PKP, a ty jste povinnen dát zákazníkovi. A jak si ty kódy vygenerujete, když nemáte šťávu pro kasu? V ruce to asi počítat nebudete. Tedy je každý, kdo má povinnost používat EET, povinnen mít generátor pro případ výpadku proudu? A být zavezpečený jako třeba nemovnice nebo jiná kritická infrastruktura?
Nepřekvapivě, pokud není možné zaregistrovat platbu v EET, není co vypisovat. Respektive je třeba vystavit doklad dle zákona (pokud je plátce DPH, pak zákon o DPH). Překvapivě nemá EET s dokladem nic společného, že ty údaje jsou na jednom místě (dokladu), je ve skutečnosti pouze z praktických důvodů.
Po obnovení spojení/provozu je třeba zadat doklady do systému a platby zaregistrovat. Takto vzniklé doklady s FIKem není povinnost zákazníkovi předat - to platí pouze v případě, že EET funguje. Doklad, jak nařizuje zákon, dostali.
1. A ty účtenky pak nahrajete jak? Budete ručně přeťukávat 100 místný PKP? Nebo budete mít tu EET pokladnu "zadarmo" registrovanou jako pokladnu se vším humbukem okolo?
2. A až baterky dojdou (mobilu i tiskárně) tak co? Tohle vám stačí max na pár hodin provozu, při delším výpadku (např. po včerejší vichřici někde nepůjde proud ještě pár dní) to zase nepomůže.
Myslím že skutečně není třeba vymýšlet absurdity.
Offline účtenky umí přeposlat snad každý eet software ať už automaticky nebo ručně. Krom toho mobilní sítě mají vlastní zálohy a signál většinou vydrží i výpadek proudu.
Míst, kde proud nepůjde ještě několik dni, zase tolik nebude.
Docela by mě zajímalo co děláte za byznys, že při několikadenním výpadku proudu bude nedostupnost EET jediný problém co musíte řešit? Většina normálních provozoven a služeb stejně bude muset bez elektriky zavřít nebo výrazně omezit provoz.
Systém příspěvek špatně zařadil. Odpovídal jsem na PAVEL 9:21.
Mimochodem, on to zákon řeší. Respektive zohledňuje 3 stavy:
1. Pokladna jede, ale není se schopná připojit k EET - vyjede doklad s BKP a PKP. Po obnovení spojení se doklady odešlou znova do systému. Jestli automaticky nebo ručně, je záležitost daného systému.
2. Nefunguje samotné zařízení (pokladna). EET se neeviduje, ani se nic k EET nevystavuje. Doklad podle zákona o účetnictví/DPH. Do 48 hodin je třeba takové platby odeslat do EET. K tomu podotýkám, že do EET nevstupují jednotlivé položky dokladu, ale pouze celková částka.
3. V dané lokalitě není možné EET z provozních důvodů realizovat.Pak je možné požádat FÚ po povolení přejít do režimu offline EET. Tam je lhůta pro registraci dokladů do systému do 5 dnů.
Odmitnout z jineho duvodu nez nefunkcnost terminalu znamena, ze me odmitli naposledy :) Na druhou stranu, jestli maji viditelne oznaceno, ze karty berou od nejake hodnoty nebo s priplatkem, problem s tim nemam. Nekdo to zaplatit musi a bylo by dobre videt kolik vlastne banky po obchodech chteji.
v jednom obchode se me nedavno stalo, ze platby kartou az od 50kc. Tak jsem si to overil u obsluhy jestli jako jo, otocil se a sel jinam. Cash u sebe totiz nenosim, (krom "emergency" 1000kc - ale to neni tento pripad ze bych ji pouzil). To same se stane pokud na to narazim kdekoliv jinde. Ale nemam jim to zazle... at si kazdy nastavi pravidla jak mu to vyhovuje.
Pracoval jsem v bance na oddělení karet, vedl vlastní obchod a samozřejmě mám zkušenost i jako zákazník, takže ke kartám řeknu následující:
Pro ZÁKAZNÍKA je lepší platit KARTOU, protože:
- Nemusí u sebe mít hotovost
- Za platbu může dostat odměnu nebo bonus v rámci programu banky
- Na zboží může mít rozšířenou záruku v rámci programu banky
- Za transakci mu RUČÍ karetní vydavatel a prostřednictvím banky může zákazník požádat o "chargeback" (vrácení peněz zpět pokud obchodník neposkytl službu, nereaguje na reklamaci atd.)
- Při krádeži má karta ochranné mechanismy, může být pojištěná až do 100% atd.
- Záznam o platbě kartou má zákazník v IB a kdykoliv si jej může dohledat a toto mu stačí podle zákona například pro uplatnění reklamace, kdy ke zboží nemá jiný doklad. Platba je také trvale zaznamenána a archivována i pro jakékoliv jiné účely - například vrácení rozdílu skutečné a špatně naúčtované ceny.
Pro OBCHODNÍKA je lepší přijímat HOTOVOST:
- Mnohem lepší "cashflow" a možnost s penězi okamžitě disponovat. (Například když přijde parta a "vypijí" malou hospůdku, platí-li hotově, provozní sedne do auta a zajede do velkoskladu pro nové zásoby a jede se dál. Pokud zákazník platí kartou, tak než může obchodník s penězi opravdu volně disponovat, může to trvat dlouho. Viděl jsem i případ, kdy velké karetní transakce byly schvalovány dva měsíce a obchodník se kvůli tomu už dostával do problémů...)
- Hotovost zbavuje obchodníka odpovědnosti. (Pokud zákazník zaplatí kradenou kartou, tak banka peníze obchodníkovi stáhne; obchodník si tedy musí dobře ověřovat, že karta není kradená, zvlášť u kontaktních plateb mu to nikdo "neodpáře". Pokud ale přijde zákazník a zaplatí kradenou HOTOVOSTÍ, tak hotovost už obchodníkovi nikdo nebere).
- Obchodník za hotovost neplatí další poplatky
- Obchodník nepotřebuje ke zpracování hotovosti speciální zařízení, nemusí jej kupovat, udržovat a mít připojené
Jak se tedy postavit k tomuto "sporu"?
Nemá smysl pouštět se do "boje", striktních zákazů, dávat zákazníkům sankce za takovou nebo onakou platbu. Osobně mám vyzkoušené, že nejlepší je zkrátka zákazníka POŽÁDAT, jestli by mohl zaplatit (v hotovosti/kartou), podle toho, co obchodník potřebuje a mám vyzkoušené, že 90% lidí mi vždycky vyhovělo.
Ideální je, pokud máte provozovnu ještě někde v blízkosti bankomatu a zvlášť, pokud zákazníkovi platícímu kartou větší částku třeba ještě dáte malou slevu za to, že si skočí vybrat a zaplatí hotově, tak Vám vyjde vstříc téměř každý.
A co se těmi 10% zatvrzelých, kteří nevyhoví nebo nemohou? S tím je potřeba zkrátka počítat, protože v podnikání nikdy nic nevychází tak, jak si představujeme a nevejde se do tabulek. Pokud tedy někdo chce platit pár korun kartou, je lepší tomu jednomu člověku vyhovět. Nemyslím, že by nějaké davy lidí chodily platit malé částky kartami, i když je obchodník slušně požádá o hotovost a záměrně to opakovaly, aby měl obchodník co největší výdaje. Naopak takový člověk příště už přijde s hotovostí, protože když jste Vy vyhověli dnes jemu, tak zítra on vyhoví Vám.
Pokud to lidi nic moc nestojí, nenaštvete je nebo jim něco neuděláte, tak většina normálních lidí chce ostatním pomáhat a chce jim vyhovět.
Stalo se mně před časem, že jsem v restauraci, kde na dveřích měli cedule všech možných bankovních karet, hodlal platit kartou. Bylo mně řečeno, že bohužel nelze, neboť jsou ve sklepě a nemají tam signál na terminál, ať si jdu vybrat do bankomatu. Bankomat mé banky byl naštěstí o 4 baráky vedle. Zaplatil jsem na korunu přesně, dýško se nekonalo, a od té doby mne v té restauraci neviděli a nikdy neuvidí.
Já se s tím, že by platby kartou v Praze nebrali moc nesetkávám, a to platím desetikorunové položky. Má to pro mě výhodu tu, že mám lepší přehled o financích, nicméně nosím sebou jistou finanční rezervu.
Kdyby mi až obchodník u pokladny řekl, že platit kartou nemohu, tak mu tam ten nákup prostě nechám, ať si ho uklidí, když je tak chytrej.
Celkem mě fascinuje,že tu všichni řeší % co strhávají banky, poplatky co strhávají banky - přitom to je minimum. Ten zásadní problém však vidím v podvojném účetnictví, kdy si účetní za řádek účtuje 20-30 Kč. K vůli platbě kartou musí účetní spárovat každou položku co příjde na účet s platbou, která byla provedena na prodejně přes terminál, tím pádem 1-2 řádky a ejhle...někdo si u mě koupí kravinu za 20kč na které mám zisk 5kč, ale ve finále jsem vlastně místo 5kč v plusu 35kč v mínusu, protože je to placeno kartou a účetní si za to naúčtuje to, co lze jinak zaúčtovat hotovostně dohromady u např. 100položek na ráz. za 1 řádek tedy 20kč. Ale jestli k tomuhle všichni odborníci výše nedošli, tak to nejsou moc dobří ekonomové. A taky to zde uvádím pro ty chytrolíny, co breptají, že proč se stanovují limity v některých obchodech od 50kč a výš - no protože Váš nákup jinak zadotují, chtějí být aspon na nule když už nic. Každá firma, podnikatel má a platí ještě účetní!!! Což je nemalá položka:).
+ většinou banky se berou dokonce poplatek tzv. balíček transakci za měsíc, které zvyšuje počet "bezplatné" příchozí transakcí do účtu. (pokud správně pamatuji tak to stojí 550Kč u KB jen 200-250 transakcí navíc). To jiště počítá i transakce dělá člověk, který koupí jen 1 lizátka za 5Kč. Kvůli tomu nastavují obchodníci ty limity minimálně 50 nebo 100 atd., aby těch cenné volné počet transakcí neodeberou kvůli pár rohlíkum.