Vlákno názorů k článku Vyzkoušeli jsme za vás: datová schránka pro občany a OSVČ od petrph - Co takhle připomenout, že když si příjmete onen...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 23. 2. 2010 8:06

    petrph (neregistrovaný)

    Co takhle připomenout, že když si příjmete onen „elektronický dopis“, tak si ho nemůžete sami vytisknout na tiskárně, aby jste ho používali v papírové formě (nemá pravní platnost), ale že musíte zase na Czech point aby ho zde vytiskly a orazítkovali á 30Kč za stránku???
    A že o jeho dlouhodobé právní platnosti, pokud si ho ponecháte v elektronické formě,se vedou, zatím technologické spory (viz www.lupa.cz), zatímco právnicky na to nedokáže nikdo odpovědět, nebo se za to zaručit?
    Dejme tomu, stačí aby pracovník na úřadě odešel ze své funkce,a tím končí platnost jeho elektronického podpisu (a tím i právní platnost všech jeho dokumentů zaslaných přes datovou schránku), a už ho ani na Czech Pointu nevytisknou a nepotvrdí. A i když neodejte, platnost elektronického podpisu se mění za rok, takže pak jste takříkajíci „bez papírů“ (jím poslaných přes DS), na úrovni bezdomovce…

  • 23. 2. 2010 9:12

    zudet (neregistrovaný)

    Souhlas. Drive clovek dostal obalku s dokumenty, kterou mu donesly az domu.
    I kdybych si to mel zaplatit, nemusel jsem se nikam trmacet a stat frontu, pokud jsem byl doma a mohl zasilku prevzit.
    Ted musim jit na postu a jeste za kazdy vytiskly papir zaplatit 30 korun.
    A pokud bude dokument obsahovat vice stranek, a casto jsou zde prilohy s nejakym povidanim, ktere mohu stahnout na siiiiti, ale jsou vedeny jako soucast dokumentu, tak u pouhych peti listu uz se pohybuju na 150 Kc za dokument. A nechat si dokument vytisknout je zahodno, protoze, jak bylo uvedeno, el. podpis jednou vyprsi.
    Pro soukromnika jsou to naklady, ale asi zvladnutelne, pokud se nedostane do soukoli statni a soudni masinerie pri nejakem soudnim dokazovani. Ale zajimalo by me, kolik budou naklady pravnickych osob, ktere se statni spravou urcite komunikuji ve vetsim rozsahu. To jako misto vybirani firemnich boxu na postach kazdy den, se budou tvorit kazdy den na poste ( Czech Pointech ) fronty sekretarek, ktere si budou nechavat konvertovat dokumenty ?
    Pokud chce nekdo argumentovat, ze si muzu zridit ten jejich trezor, tak namitam, je to opet placena sluzba od posty a musite uz platit porad, chceteli mit dokumenty konvertovatelne ( pokud ten jejich trezor ovsem bude vymyslen lepe, nez datove schranky ). Zatim jsem nikde nevidel clanek, ktery by se zabyval touto sluzbou a jak funguje.
    Osobne si myslim , ze cely projekt je myslenka dobra, ale technologicky a mozna hlavne pravnicky zcela ignorantsky a diletantsky zpracovana a v tomto stavu uvedena do provozu.

  • 23. 2. 2010 22:35

    Roman (neregistrovaný)

    Když příslušný pracovník odejde ze své funkce, tak končí právní platnost všech jeho dokumentů zaslaných přes datovou schránku? To mi chcete říct, že když skončí ve funci ředitel finančního úřadu, který mi podepsal platební výměr, tak je to najednou bezcenný cár papíru? To byste analogicky mohl vztáhnout i na klasickou poštou zaslané rozhodnutí. Pokud je podepsané osobou oprávněnou podle podpisového řádu a má náležitosti rozhodnutí, tak pochopitelně je platné vždy – i po odchodu příslušného pracovníka.

  • 24. 2. 2010 7:17

    Pavel (neregistrovaný)

    No, on papírový a digitální podpis se od sebe liší. Po odchodu pracovníka se zneplatní jeho certifikát a protože součástí podpisu není časové razítko, není možné ověřit, že dokument byl podepsán v době, kdy certifikát platil, a proto je považován za neplatný. Tato díra je systému datových schránek vytýkána od začátku, bohužel marně. Pro podrobnosti si přečtěte serii článků o datových schránkách na lupa.cz.

  • 24. 2. 2010 8:33

    benzin (neregistrovaný)

    Jenze casove razitko by to stejne neresilo. Certifikaty se zneplatnuji z toho duvodu, ze mohou byt prozrazeny, nebo prolomeny. Proto taky existuje jednoleta doba platnosti podpisoveho certifikatu. Vyvoj IT jde dopredu milovymi kroky, certifikat ktery je dnes neprolomitelny muze byt uz pristi rok prolomeny. Proto je elektronicky podpis platny jenom po dobu po kterou je platny certifikat. I kdyz na dokumentu budete mit casove razitko, tak nebude mozno prokazat jestli byl dokument podepsat v dobe kerou casove razitko udava a nebo az pozdeji a to protoze je certifikat neplatny a tudiz neduveryhodny. Stejne tak dobre se muze stat ze se nekomu podari zcizit certifikat nejakeho ourady, ale ten na to vcas prijde a certifikat zneplatni, jenze pak nebude jasne jestli vsechny dokumenty podepsane timto certifikatem jsou podepsane skutecne ti ouradou a nebo az tim kdo ten certifikat zcizil a proto se jednoduse zneplatni veskere podpisy. A vyhraje ten kdo si dokument vytiskl a nebo si ho nechal ulozit do certifikovaneho uloziste, ktere garantuje ze do neho byl dokument ulozen jeste v dobe kdyz byl podpis platny a tutdiz duveryhodny.

    Ale tohle by mohlo mit jednoduche reseni a to sice kdyby tim certifikovanym ulozistem byla primo DS. Takhle DS neni nic jineho nez mail server s garantovanym dorucenim.

    P.S.: Proste elektronicky podpis ma omezenou dobu platnosti. A ta casova omezenost se neomezuje pouze na pouzitelnost k podpisu, ale taky na pouzitelnost k overeni ze byl dokument podepsan.

  • 24. 2. 2010 11:35

    Roman (neregistrovaný)

    Já v tom zase tak zásadní problém nevidím. Buď mi z úřadu přijde písemnost, kterou potřebuji ověřit, abych ji dál mohl používat – a ověření provedu rovnou. A nebo to je písemnost, kterou dál nepotřebuju předkládat a ověření neprovedu.

  • 24. 2. 2010 21:32

    benzin (neregistrovaný)

    Ale semozrejme ze kdyz vam ta pisemnost dojde tak je v 99% pripadu pisemnost podepsana platnym podpisem a tudiz je podpis duveryhodny, ale za rok az se jim budete chtit prokazovat, tak uz to nebude mozne, pokud si ho nevytisknete na poste, nebo neulozite do trezoru a o to tu jde. Ale samozrejme se zde muze stat ze pozadate o dokument, ten je vam vystaven, vy ho predate dalsimu uradu, ktery ale (protoze uz vyprsela platnost podpisu puvodniho dokumentu) nebuode schopen urcit jestli ste si ten dokument nevycucal z prstu, protoze certifikat je uz neplatny. Ano je to jenom obtiz, protoze si muzete zazadat znovu a doufat ze tentokrat certifikat nevyprsi drive nez dokument stihnete predat dalsimu ouradovi, ale tyhle problemy proste nastavat budou.

  • 25. 2. 2010 10:43

    Roman (neregistrovaný)

    Nevyjádřil jsem se zcela přesně. Myslel jsem tím, že pokud se jedná o písemnost, se kterou počítám, že ji budu používat dál (třeba odvolání, žaloba apod.), tak si ji nechám rovnou ověřit. Pokud je to písemnost, u které nic takového nehodlám činit (třeba platební výměr, výzva apod.), tak je mi jedno, že za pár měsíců vyprší platnost elektronického podpisu.

    Pokud by nastala taková situace, že bych dodatečně potřeboval písemnost, tak zajdu na příslušný úřad a nechám vyhotovit ověřenou fotokopii. Protože už mi písemnost byla doručena, nebude to zdarma, ale za správní poplatek (nevím teď, kolik činím), ale písemnost bych měl v ruce. Opravdu v tom nevidím takový problém.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).