Hlavní navigace

Nákupní horečka zdaleka nekončí

6. 5. 2016
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

 Autor: Shutterstock
I v březnu se nákupní apetit českých spotřebitelů nijak nezměnil, a tak silný nárůst tržeb obchodníků pokračoval i v tomto měsíci.

V maloobchodě bez motoristického segmentu se tržby tentokrát zvýšily o 5,1 %, při zohlednění vlivu rozdílného počtu pracovních dnů o 4,3 %.

Chuť nakupovat českým spotřebitelům rozhodně nechybí. Ostatně téměř rekordní optimismus, menší strach ze ztráty zaměstnání a pozitivní očekávání jak ohledně ekonomického vývoje, tak vlastní finanční situace jsou hlavními důvody, proč se spotřebitelé v letošním roce neomezují. Napomáhá jim v tom klesající nezaměstnanost a zrychlující růst reálných mezd.

Zapomenout však nemůžeme ani na pro spotřebitele pozitivní vývoj cen v obchodech. Podle statistického úřadu totiž aktuálně ceny na pultech obchodů klesají o 2,6 % a to rozhodně pozitivně ovlivňuje i chuť nakupovat. Ostatně na růstu prodejů pohonných hmot je to vidět asi nejjasněji.

Nic se nemění ani na atraktivitě nakupování na internetu. E-shopy zažívají dvouciferné nárůsty tržeb, které rozhodně nejsou zdaleka u konce. Češi se do internetových obchodů zamilovali, nicméně tak vlastně výrazně brzdí vznik jakýchkoliv poptávkových inflačních impulsů. Internet drží v šachu i kamenné obchody a navzdory rekordní poptávce a tržbám zůstává prostor pro růst cen značně omezený.

dan_z_prijmu

S nadsázkou se dá říct, že internet se stal deflačním fenoménem, jenž může připomínat někdejší nástup hypermarketů na český trh. Jak se zdá, může mít mnohem větší a delší dosah, s nímž se jen stěží mohou poprat makroekonomické modely inflace.

Pro úplnost jen dodáváme, že prodeje nových aut v březnu rostly velmi solidním tempem, nicméně už první čísla za duben naznačují, že další čísla mohou být ještě silnější.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).