Příběhů o napálených lidech jsou plné internety. Skoro si až říkáme, jak je možné, že se dnes ještě někdo stane obětí podvodu, když na nás poučení míří ze strany médií, policie, samotných obětí i subjektů, kterým útočníci zneužívají jméno.
Stejně jako roste osvěta, roste zároveň i rafinovanost útočníků, kteří jsou o krok napřed a podvést dokážou spotřebitele bez ohledu na věk či vzdělání. Nebo profesi. I když se jako finanční novinář setkávám se scénáři rozmanitých podvodů velice často, i já jsem zaplatila své „školné“ za poučení, že mám poslouchat svůj instinkt. Co mi zastřelo rozum? Myslím, že emoce. Ty ostatně útočníci využívají často, protože platí, že když jste v emocích, vaše racio odpočívá.
Všechno to sedí, ale…
Jako milovník hudby si pravidelně dopřávám větších či menších koncertů a s potěšením sleduji, že k nám často na svých šňůrách míří i světoví interpreti. Čím větší jméno, tím rychleji jsou lístky z oficiálního předprodeje pryč. Pokud ho zmeškáte, jste odkázáni na přeprodej mezi fanoušky. Přesně takhle mi utekla vstupenka na červnový koncert Billie Eilish. Bohužel mi stejně tak utekla informace, že zakoupené vstupenky se budou uvolňovat až v posledních týdnech před akcí.
O bazarových podvodech jiného typu jsem byla dobře srozuměná, proto jsem se na inzeráty na bazoši dívala s nedůvěrou. Jeden prodejce mi ale padl do oka. Slečna měla v prodeji tři vstupenky a na profilu pozitivní recenze z nedávné doby. V inzerátu ale chybělo u jejího telefonu jedno číslo a recenze na předchozí prodeje vstupenek byly obě ze stejného dne (každá ale z jiné IP adresy). Navrhla mi, že bychom převod mohly provést přes platformu CZ SWAP. Když jsem po ní chtěla další informace, zavolala mi přes WhatsApp (ale se skrytým číslem). Její příběh dával smysl včetně důvodu, proč vstupenky prodává.
Jala jsem se proto studovat přímo platformu CZ SWAP. Design webu byl poměrně amatérský, portál však měl funkční chat, na kterém se mnou komunikoval živý člověk (nešlo o bota). Na pražské lince +420 296 849 447 jsem se skutečně dovolala na živého člověka (nyní už je linka zrušená), který mi fungování platformy vysvětloval. Vše se shodovalo s příběhem prodejce, který zde inzeroval jednu ze vstupenek se statusem ověření a dvěma úspěšně dokončenými prodeji. Na internetu v té době ještě žádné negativní recenze nevyskakovaly a nenašla jsem je ani na Facebooku.
Na platformě byla také umístěna (dnes už vím, že neoprávněně) loga oficiálních prodejců vstupenek, přes které měl tento subjekt ověřovat pravost vstupenek (zástupci společností Ticketmaster, Ticketportal i GoOut spolupráci s touto platformou popřeli – po nějakém čase loga ze serveru czswap.cz zmizela).
Podobně měla platforma ověřovat přes KYC procesy a doklady o nákupu vstupenky i samotné prodejce. Ti zde tedy údajně mohli inzerovat jen po ověření a vaše peníze by se jim za vstupenku uvolnily až ve chvíli, kdy potvrdíte úspěšný vstup na akci.
I když jsem věděla, že některé platformy skutečně takto fungují, měla jsem za krkem podivné šimrání. Tak moc jsem si ale přála jít na Billie Eilish, že jsem nedbala na intuici a nákup přes CZ SWAP riskla (navzdory svému předsevzetí) dříve, než si ověřím domnělou pražskou pobočku (i pražská adresa později z webu zmizela). Vstupenka po nákupu skutečně dorazila.
Když jsem však už později věděla, že jde pravděpodobně o podvod, neplatnost vstupenky mi – už pro účely článku – potvrdila přímo společnost Ticketportal, od které měl lístek pocházet (standardně však vstupenky zakoupené mimo oficiální prodej neověřuje).
Na podvodu zjevně pracovalo více lidí společně – hovořila jsem telefonicky se ženou (prodávající) i s mužem (za platformu), oba mluvili česky bez přízvuku. Pravděpodobně jsou tvůrci platformy titíž lidé, kteří tvořili inzeráty na bazarech a psali na „prodejce“ pozitivní recenze. I když web czswap.cz nyní už nefunguje, není vyloučeno, že ti samí lidé založí jiný web, který bude fungovat stejně. Proto mi přišlo užitečné – i přes svůj ostudný amatérismus – popsat podvod v článku.
Co dělat, když vás podvedou?
Problém je, že když vás takto podvedou, pravděpodobně se nedopátráte konkrétních osob, které za „projektem“ stojí. Takže si na nikom nic zpět nevezmete.
Mobilní čísla si totiž v ČR pořídíte pomocí předplacených karet anonymně. Smyšlené budou pravděpodobně i údaje, pod kterými podvodníci registrují internetovou doménu, v mém případě doménu czswap.cz.
Nepomůže ani obrátit se na provozovatele portálu bazoš.cz. Inzerenta prověřujeme na základě ověření telefonního čísla. Nicméně není tak garantované, že se nejedná o podvodníka,
napsali nám z oddělení podpory tohoto serveru.
Navíc konkrétnější informace o registrované osobě vám jako „random“ spotřebiteli samozřejmě nikdo nedá, dostane se k nim jen Policie ČR, které můžete celou věc nahlásit na nejbližším útvaru. To jsem udělala i já, protože za vstupenku jsem platila na český bankovní účet a ten už se bez ověření založit nedá (ačkoli může vést na nějakého bílého koně).
V případě, že se kdokoliv stane obětí internetového podvodu, tak je třeba zazálohovat veškerou komunikaci a jakékoliv informace o transakci a vše oznámit na nejbližší služebně Policie ČR. Výsledná škoda není rozhodující. Policisté si dle markantů dokáží spojit jednotlivé případy pro potřeby společného řízení,
uvedl pro Měšec.cz Ondřej Moravčík, vedoucí oddělení tisku Policejního prezidia ČR s tím, že drtivá většina internetových podvodů má stopy v zahraničí a je realizována přes anonymní virtuální měny, takže objasnění bývá náročné.
Registr českých domén CZ.NIC má v případě podvodu právo doménu zablokovat. Pokud narazíte na podvodnou stránku, můžete její doménu nahlásit přes formulář určený k hlášení kybernetických incidentů. Registr doménu zablokuje po ověření, že jde o podvod.
Počet podvodů roste s příklonem k elektronickým vstupenkám
Problémy s falešnými vstupenkami rostou s tím, jak se čím dál více přikláníme k nákupu elektronických lístků, které logicky nemají ochranné prvky, jako ty papírové. Tento trend je naprosto zřetelný, poměr se pohybuje někde kolem 70 % ve prospěch elektronických vstupenek,
potvrdil pro Měšec.cz Nikola Vangeli, manažer marketingu společnosti Mafra, pod kterou spadá prodejce vstupenek Ticketportal.
V podobném duchu odpovídali i další prodejci. Trend posledních let je naprosto jednoznačný, naprostá většina vstupenek jsou vstupenky elektronické a jen velmi malé množství vstupenek se prodá v prodejních místech,
řekl nám Petr Gašpar, Fun Support Manager společnosti Ticketmaster.
GoOut disponuje i sítí kamenných prodejen. Tento prodej však v posledních letech upadá a tuto službu sami nechceme jakkoliv rozšiřovat či rozvíjet. Za celý rok se takto prodá cca 1,5 % vstupenek z celého prodávaného objemu,
potvrdil také Lukáš Jandač, šéf společnosti GoOut.
Prodejci začínají nabízet bezpečné transfery
O podvodech spojených s neoficiálním přeprodejem vstupenek samozřejmě promotéři a oficiální prodejci vědí. Například Ondřej Pojzl, šéf marketingu společnosti Echo promotion (komunikuje za promotéra Live Nation), nám potvrdil, že kromě čistě podvodných vstupenek se přes neoficiální přeprodej dostávají ke spotřebitelům i poupravené vstupenky, se kterými se jejich držitel sice na akci dostane za první skener, ale za ten další už ne: Bohužel se to děje pravidelně, i přes opakovaná varování, že důrazně nedoporučujeme nákup vstupenek mimo oficiální prodejce,
řekl serveru Měšec.cz s tím, že oficiální prodejci akcí Live Nation v ČR jsou pouze společnosti Ticketmaster a Ticketportal, výjimečných také GoOut.
Zároveň poukázal na to, že stále častěji se přistupuje k zasílání vstupenek až těsně před akcí: Letos tuto metodu využívají například Billie Eilish nebo Dua Lipa
. Toto opatření se ale používá pouze za situace, že si ho vymíní pořadatel akce.
Uvolnění vstupenek do oběhu až před akcí může spotřebiteli pomoci. Bude-li vědět, že je majitelé budou mít k dispozici nejdříve dva týdny předem, nebude kupovat falzifikáty půl roku dopředu.
Nejde však o žádné samospásné řešení. I týden před akcí si můžete koupit falešnou vstupenku. Nebo pořídíte pravý lístek, který byl ale prodán víckrát. Pak na akci projde jen držitel, který ho načte jako první. Navíc pokud by se náhodou stalo, že dojde ke zrušení koncertu, vrací prodejce automaticky vstupné na účet, ze kterého dostal platbu od původního majitele.
Ač je samozřejmě ideální volbou nákup od oficiálního prodejce, u vyprodané akce vám jiná možnost než přeprodej od jiné osoby nezbývá. I v tomto ohledu je však vidět světlo na konci tunelu.
Jediným opravdu bezpečným způsobem přeprodeje elektronické vstupenky je zneplatnění původního lístku, aby už nešel použít, a vydání nového originálu.
Společnost Ticketmaster už začala tuto službu nabízet pod názvem Resale ticket. Funguje tak, že původní majitel vstupenku přes svůj profil u prodejce pošle k prodeji (prodejní cenu si stanovuje sám). Po úhradě lístku kupujícím se mu znepřístupní a novému majiteli je vygenerována nová vstupenka. Původní majitel tak svůj lístek nemůže uplatnit. Kupující obdrží po zakoupení vstupenku platnou a zároveň prodávající po prodání své vstupenky bude mít původní vstupenku neplatnou a obdrží za svou původní vstupenku platbu,
upřesnil Gašpar s tím, že si Ticketmaster za službu účtuje 15 % z ceny prodávané vstupenky.
Stejný prodejce nabízí ještě jednu službu spojenou s převodem vstupenek, ale je důležité je nezaměňovat. Ticket Transfer totiž také umožňuje převádět zakoupené vstupenky z profilu u společnosti Ticketmaster, ale služba slouží pouze k převodu mezi přáteli, kteří si důvěřují. Tuto službu využívají fanoušci v případech, že nechcete u vstupu čekat na své přátele nebo jim vstupenky složitě ručně přeposílat např. e-mailem. Majitelem vstupenek zůstává původní kupující. Pozor, tato služba v žádném případě neslouží k druhotnému prodeji vstupenek, jde o převod vstupenek přátelům zdarma,
zdůraznil Gašpar s tím, že tento převod je bezplatný.
Technicky funguje služba podobně jako Resale (tzn. původní vstupenka se zneplatní a příjemce obdrží vstupenku novou s novými kódy), do oficiálního převodu ale není zahrnuta platba. Pokud byste si chtěli kupovat takto vstupenku od cizí osoby, budete ji pravděpodobně muset nejdříve zaplatit předem. V tomto případě však nemáte žádnou páku, že pak majitel vstupenku skutečně převede.
Jak potvrdil i Nikola Vangeli, službu pro bezpečný přeprodej chystá i Ticketportal: V brzké době chystáme spustit vlastní platformu, abychom zajistili co nejbezpečnější a nejkomfortnější způsob přeprodeje vstupenek za jasných pravidel. Současně u některých sportovních klubů, kteří od nás mají vlastní aplikaci, si mohou fanoušci vstupenky přeposílat nebo je třeba vracet.
Platforma pro přeprodej
Mezi možnosti bezpečného přeprodeje bychom zařadili ještě zavedenou zahraniční platformu TicketSwap, na jejíž službě parazitoval podvodný czswap.cz.
TicketSwap spolupracuje například s pořadateli Rock for People, Colours of Ostrava, Beats for Love, Pohoda Festival a čeští prodejci vstupenek s ní u některých akcí spolupracují právě kvůli možnosti bezpečného přeprodeje. O spolehlivosti napovídá také pěkné hodnocení na recenzním serveru Trustpilot.
V minulosti přes tuto platformu ověřoval pravost vstupenek pro účely přeprodeje například Ticketportal: S touto platformou jsme spolupracovali na vybraných akcích. Pokud ale u dané akce nemáme jasně uvedené, že tuto platformu využíváme, nemůžeme tyto vstupenky následně ověřovat,
upozornil Vangeli.
TicketSwap je společnost, která se na přeprodej vstupenek mezi zákazníky specializuje. Naše a jejich databáze jsou propojené v reálném čase, a proto v moment přeprodeje vstupenky mezi zákazníky dochází k ověření, zda je prodávaná vstupenka skutečně pravá. Jakmile dojde k ověření a prodeji, naše společnost prodanou vstupenku zruší a TicketSwap zákazníkovi posílá vstupenku s novým číslem vstupenky. Vstupenka je tak unikátní a nejde ji použít u vstupu na akci 2×,
popsal také Jandač z GoOut.
Na tomto místě je nutné zdůraznit, že reálné ověření platnosti vstupenek máte přes danou platformu zaručené pouze prostřednictvím služby SecureSwap, která běží na základě partnerské spolupráce s oficiálními prodejci, takže byste ideálně měli kupovat pouze vstupenky označené logem této služby (zjistíte po rozkliknutí vstupenky). I v tomto případě to funguje tak, že původní vstupenka je zneplatněna a kupujícímu se vygeneruje nová.
Ačkoli vytvoření prodejní nabídky na TicketSwapu je zdarma, pokud vstupenku úspěšně prodáte, zaplatíte servisní poplatek ve výši 5 % z ceny. Kupující platí cenu stanovenou prodávajícím (nesmí být vyšší než 20 % nad nominál) plus servisní poplatek ve výši 7 % a transakční poplatek ve výši 3 %. U některých platebních metod, jako je PayPal, může být účtován i další poplatek ve výši 2 %.