"Pracovní pohotovostí však není to, že zaměstnanec je na telefonu třeba pro případ nějaké konzultace zaměstnavateli, kolegům. Pouhé přijetí hovoru není pracovní pohotovostí."
S tím rozhodně nemohu souhlasit, protože toto JE pracovní pohotovostí a přijetí hovoru JE prací. Někteří lidé mají problém chápat jako "práci" cokoliv, co není opravdová dřina nebo není spojeno s manuální činností, ale KONZULTACE rozhodně JE PRÁCE. Zkuste například zavolat advokátovi a říct mu, že jeho krátká telefonická konzultace "není práce", stejně jako dostupnost na telefonu "nic není" a proto mu za to nic nezaplatíte... :-D
Navíc pokud má být zaměstnanec "na telefonu" je to omezující a musí to být zaplaceno, protože zaměstnanec nemůže běžně nakládat s volným časem a například:
- jít si zaplavat k jezeru bez mobilu
- pohybovat se v místech bez signálu jako je příroda, lesy, chaty na samotě
- účastnit se hlučných koncertů, oslav atd., které mu neumožňují na daném místě přijmout hovor (např. z důvodu hluku)
- musí být zcela střízlivý a nemůže konzumovat větší množství alkoholu
- nemůže nerušení spát aniž by se případně nechal budit telefonem
Takže pokud zaměstnavatel VYŽADUJE aby mu zaměstnanec zvedal telefon, musí čas, kdy má být zaměstnanec na příjmu platit jako pohotovost a každé přijetí hovoru a "konzultaci" musí evidovat jako PRÁCI.
Pokud zaměstnavatel odmítá čas, kdy má být zaměstnanec dostupný na telefonu evidovat jako pohotovost a telefonické konzultace evidovat jako práci, pak zaměstnanec nemá ŽÁDNOU POVINNOST být dostupný, přijímat hovory zaměstnavatele nebo jiných osob souvisejících se zaměstnáním (např. zákazníků či dodavatelů zaměstnavatele) a věnovat svůj soukromý čas konzultacím zdarma.
Osobně odmítám činit cokoliv za co nedostávám zaplaceno, co nemám ani jinak kompenzováno a co nemám povinnost vykonávat. Požadovat po někom jakoukoliv práci, která nemá být zaplacena ani jinak kompenzována je nejen protiprávní, ale přinejmenším neetické, proto by si takové jednání nikdo neměl nechat líbit.
Zjednodušeně řečeno: Mám zvedat hovory mimo pracovní dobu? OK, tak mi to zaplaťte. Nechcete? OK, v tom případě pracovní hovory mimo pracovní dobu nezvedám. :-)
Rozumní idé to berou taky tak že mají k dispozici služební telefon i pro soukromé použití, takže ten telefon z práce prostě zvednou kdykoliv. Určitě neni problém říct "hele s tim teď nic neudělám, koukni se ve firemní síti na to a to".
Jak říkával jeden kolega "jak vy k my, tak my k vy". Vašim přístupem se můžete dostat do stavu že vám začne zaměstnavatel kontrolovat každou provolanou minut, SMS, kB dat...
Ohledně HO je to blábol. Přístupy k firemním sítím existují již dlouho a zaměstnanci tak mohou pracovat se všemi daty jako na pracovišti.
Pochybuji o zaměstnavateli, který by nechal zaměstnance doma a neměli by přístup k tomu co potřebují k výkonu své práce (možná tak ve státním).
Práce na HO mohou být různé a i situace lidí. Má to svoje plusy i mínusy.
Tak třeba co pan autor nevidí:
- rok na HO a prakticky se nevidíte s kolegy, což je rok izolace a narušení jakých koliv vazeb
- z horšené podmínky pro práci. Ne každý má doma vlastní pracovnu
- starost o děti co nejsou ve škole
- někteří mají problém oddělit práci od soukromí
- zvyšené náklady na práci (energie, topení, opotřebení vybavené apod.)
Nechápu, co by měli lidi na HO jako platit navíc než ostatní! Dělají svoji práci a za tu jsou
odměněni jako lidé co chodí na pracoviště. A lemplové se najdou všude a je jedno jestli sedí doma, v kanclu nebo běhaj po skladu atd.