V tomto případě bych chápal prostředky elektronické pošty, které poskytuje zaměstnavatel obdobně jako klasickou poštu, která je adresovaná zaměstnavateli. Například je zcela běžné a v pořádku, pokud obálku s adresou v podobě "Firma a.s. / Účtárna / Jan Novák" otevřel kdokoli jiný (s patřičným oprávněním o kterém rozhoduje zaměstnavatel) a zásilku zpracoval a vyřídil.
Nedokážu si představit situaci, kdy by například do firmy přišel takto adresovaný dopis, Jan Novák by už ve firmě nepracoval a zaměstnavatel by neměl oprávnění tuto zásilku zpracovat, ale musel by hledat někde po světě Jana Nováka...
Jiná situace je pochopitelně se soukromou elektronickou poštou, například na freemailech. Tam je ochrana soukromí nezpochybnitelná.
přesně tak, adresa josef.novák@seznam.cz je pro Pepíka, ale adresa josef.novak@firma.cz je pro firmu. Nejlépe to definovat ve vnitrofiremních pravidlech.
Teorie je to pekna, ale neplatna. Stejne tak muzete defnovat, ze jakakoli hotovost v penezence zamestnance, prinesena na pracoviste, se stava majetkem firmy. Ale to nic nemeni na tom, ze pokud si tu hotovost podle tech vnitrofiremnich pravidel vezmete, dopustite se kradeze. Stejne tak pokud si mail na josef.novak@firma.cz prectete bez jeho svoleni, porusujete listovni tajemstvi bez ohledu na nejaka vase pravidla.
Ten uzus existuje, ale je formulovat tak, ze "josef.novak@firma.cz je soukroma adresa, marketing@firma.cz je firemni adresa".
Když už použijeme ten příměr s peněženkou (i když se samozřejmě nedá aplikovat tak komplexně), tak:
1) peněženka je ve vlastnictví zaměstnance, on si ji pořídil a má k ní veškerá vlastnická práva, proto je správné očekávat, že peníze v ní jsou jeho nebo jsou mu někým řádně svěřeny
kdežto
e-mailová adresa josef.novak@firma.cz je e-mailová adresa, která je vždy ve vlastnictví zaměstnavatele a zaměstnanci ji podle svého rozhodnutí přiděluji proto, aby ji využíval k plnění svých pracovních úkolů, a je proto správné očekávat, že e-maily, které do této schránky přicházejí mají pracovní charakter a vztahují se k činnosti zaměstnavatele (nedohodne-li se zaměstnavatel se zaměstnancem jinak).
2) Představme si situaci, kdy je ve firmě pokladna. Taková si určitě v každé firmě najde aspoň jedna. Pokladna je ve vlastnictví zaměstnavatele a slouží pro uchovávání peněz, které má zaměstnavatel ve vlastnictví nebo jsou mu řádně svěřeny. V pokladně se provádějí pravidelné inventury (čekal bych je minimálně jednou za čtvrt roku) a veškerá hotovost, která je v pokladně uložena je považována za hotovost firmy (neprokáže-li se důvěryhodným způsobem něco jiného).
3) Existují situace (a není jich málo), že k jedné e-mailové schránce existuje několik aliasů. Tedy v reálu může na serveru existovat schránka MARKETING@MAILSERVER.FIRMA.CZ a k ní pak aliasy "josef.novak@firma.cz" a "marketing@firma.cz". K této schránce pak může mít přístup větší množství zaměstnanců. (teda... tohle už není srovnání s pokladnou, pochopitelně :-) )
Samozřejmě nijak nezpochybňuji právo zaměstnance na soukromí a souhlasím s tím, že pokud kdokoli (kdo má k těmto datům) přístup zaznamená zprávu, která má na první pohled soukromý charakter, nak není nijak oprávněn tuto zprávu číst, zpracovávat či dále šířit.
(tyto názory nejsou v žádném případě právním názorem na věc, ale pouze lidským a osobním pohledem)
Ja chtel jen demonstrovat, ze do vnitrofiremnich predpisu si muzete dat co chcete, ale pokud je to v rozporu se zakonem, tak je dakovy predpis dobry maximalne tak na WC a to jeste jen pokud je vytisten na mekkem papire.
Obavam se, ze zakon nezna pojem "majitel adresy". Naopak ale pravni uzus definuje, ze co je poslano na jmeno.prijmeni@firma.cz, je posta urcena pro zamestnance. Jejim neopravnenym prectenim tedy porusujete telekomunikacni tajemstvi.
Samozrejme muzeme tady placat o tom "jak by to melo podle selskeho rozumu byt", ale to jsou jen takova filozoficka cviceni bez realneho uplatneni.
Hmmm, ciste technicky - byl by takovy problem dat do firemni politiky, ze emailove adresy se prideluji na pozice (+dalsi identifikator) a ne jako osobni?
Takze by maily vypadaly takto: merketing.J.N@firma.cz - jde o obchodni adresu a a J.N pouze urcuje kdo se ji ma prednostne zabyvat (Pepa Novaku) ale cist a vyrizovat ji muze kdokoli z marketingu a nadrazenych slozek, zatimco josef.novak@firma.cz je osobni adresa, kde se kontroly neprovadi, ale bohuzel firma adresy tohoto typu proste neposkytuje. Tecka.
Tim padem veskere emaily do firmy jsou bud spam, nebo firemni zalezitost, nebo neplatne adresy a problem nevznika. (Samozrejme pouziti webmailu je jina pohadka - ale to uz jde o zvlastni pridad surfovani)