Někdy před pár týdny jsem měl tu čest slyšet názor jednoho z nejlepších českých právníků na informatické právo a závěry jsou přibližně takovéto:
1) zaměstanavel bývá majitelem IT infrastruktury, proto zodpovídá za to, co je na ní prováděno => musí mít páky, jak kontrolovat, zda nedochází ke zneužívání, či použíávání k nelegální činnosti
2) pokud se chci vyhnout problémům, nejlepší je mít ve věci od začátku jasno - ať je to stanovení pravidel užívání v pracovní smlouvě nebo vnitřní směrnice
3) e-mail zaměstnavatel dávat nemusí, není to jeho povinnost. dává ho z vlastní vůle a zodpovídá za to, co budete odesílat - proto si také může stanovovat podmínky jeho užívání ad 2). tohle se tyka pouzivani firemniho emailu, pouzivani soukromeho emailu by melo byt take stanoveno ve smlouve ci ve firemni smernici
No, asi je to zhruba spravne. Problem ale neni v tom, co si muze zamestnavatel stanovit, to je pomerne bezrozporne, V cem je problem - jak muze zamestnavatel kontrolovat dodrzovani stanovenych podminek. A konsensus je, ze primym sledovanim obsahu posty ne.
A není to možmo brát stejně, jako s listovním tajemnstvím u normální pošty, kde listovní tajemntví platí při přepravě. Pošťák to nesmí (vyjma případů povoleným zákonem) rozbalit, studovat, publikovat. To stjené lze aplikovat na email.
V době, kdy je email na cestě mezi SMTP servery nebo uložen před přečtením uživatelem na poštovním serveru je chráněn. Jakmile si jej uživatel přečte, již chráněn není, v poštovním klientu stažený email je už jak položený rozlepený dopis na stole, pokud to uživatle tak nechce, má ho smazat. To stejné na straně odesíllající, co je ve složce odeslaná pošta v poštovním klientovi číst můžu, nemůžu číst to, co jde po cestě, než to adresát přečte. Opět stejné, jak když napíšu dopis, udělám si z něj kopii, kterou nechám ležet na stole a orginál zalepím do obálky a pošlu.
úplný souhlas. takhle to vysvětloval i dr. Maisner. listovní tajemnství resp. telekomunikační tajemství chrání pouze při přenosu - nikdo nesmí poštákovi prohrabovat dopisy, nikdo se nesmí napíchnout na telekomunikační linku a odposlouchávat cizí hovor/data. jakmile je zpráva doručena, nelze listovní či jiné tajemství uplatnit.
Me byl vysvetlen pravy opak :) Ale je jiste, ze co pravnik, to jiny nazor. Navic dalsim problemem pry je, ze neni zrovna prilis soudcu, kteri by rozumeli IT zalezitostem.
Pak muze jeste nastat situace, ze se SMTP server nastavi tak, aby kopii kazdeho emailu posilal na specialni email ucet, kde se pak da dohledat, kdo kdy a co posilal. Samozrejme, asi by to chtelo zminit do smlouvy, ze se koupie kazdeho emailu preposila jeste na zvlastni firemni ucet za ucelem reseni sporu po nejasne emailove komunikaci. Adresat bude tedy vzdy i zamestnavatel, takze email bude videt.