Tak se na ty výhody podívejme:
Případný přeplatek na dani vám při využití portálu MOJE daně finanční úřad naopak vrátí do 15 dnů místo do měsíce (lhůta pro vrácení přeplatku se začíná počítat vždy po skončení řádného termínu).
A protože se řádný termín pro daňové přiznání šoupne o měsíc, dostane se člověk k prachům, které mu stát zadržuje, o dva týdny později. A toto nazýváte výhodou.
V § 155 také novela mění minimální výši přeplatku, který finanční úřad poplatníkům vrací. Nyní správce daně vrací peníze v případě, že přeplatek je minimálně ve výši 100 Kč, nově to bude 200 Kč.
Ano, také výhoda...
Dojde tedy k zásadnímu zvýšení právní i podnikatelské jistoty u plátců DPH, kteří dle stávajícího zákona někdy čekají na vyplacení mnohamilionových nadměrných odpočtů i dlouhé měsíce, ačkoliv je finančním úřadem prověřována pouze jejich nepatrná část
Jak rozhodl Ústaní soud, finanční úřad nemá podle stávajících zákonů právo zadržovat nadměrné odpočty, které nerozporuje. Dělá to protiprávně a uvádět to, že finanční úřad přestane porušovat zákon, jako výhodu, je poněkud zvláštní.
Hele, já taky nesnáším Bureše, ale myslím si, že tady ten zákon by byl jednoznačně posun vpřed. Já jako živnostník, který se doposud může vyhýbat datové schránce, bych byl jedině rád, kdybych mohl podávat daňové přiznání přes net, aniž bych musel na finančák. Takže ta možnost vyhnout se datové schránce (kterou zmršila ODS) je super a stejně tak možnost změnit DIČ. Otázkou je, proč to nešlo daleko dřív, a proč odéeska musela ty datové schránky tak zmršit?
Nevím, jak se to řekne latinsky, ale to, že s dobrovolným zřízením DS byla najednou spojena povinnost používat pod pokutou jakési XML, byl podraz nejvyššího kalibru. Pochopitelně, většinu zaměstnanců, co jim roční zúčtování daně dělá zaměstnavatel, to netrápí. Ovšem až do chvíle, kdy z jakéhokoli důvodu budou nuceni podat daňové přiznání sami, udělají to na formuláři vydaném ministerstvem, a následně se budou dost divit.
Samozřejmě, nás skeptiky nějaké sladké sliby neuspokojí a počkáme si na finální znění zákona, než se pohrneme na CzechPoint si tu DS nádheru zřídit.
V zájmu objektivity je třeba dodat, že ministerstvo sice vyžaduje údaje ve formátu XML, ale současně poskytlo nástroj - interaktivní formulář, který onen požadovaný formát vytvoří.
Nejvyšší správní soud vydal ve sporu o podobu "elektronického podání" rozhodnutí, v němž konstatuje, že o závaznou strukturu/formát jde pouze tehdy, jeli zveřejněna formou zákona/vyhlášky. Jakkoliv zákon říká, že podání musí být ve formátu který stanoví finanční správa, směrnice anonymního úředníka "někde na internetu" není v tomto směru zavazující.
Tak jasně, že když máte elektronické podání, že je k němu předepsaný formát. A XML je rozumná volba. Pokud tomu nerozumíte tak, abyste si ho mohl generovat sám, tak vám ho vygeneruje účetní program nebo rovnou ADISEPO. Nechám účetnictví vygenerovat XML, nahraju ho do ADISEPO, doplním údaje a přímo z webu odešlu. Jako bonus mě ADISEPO upozorní na případné chyby v podání. Fakt nechápu, kdo by chtěl ještě šaškovat s papírovými formuláři, když to může udělat takhle z pohodlí domova podle toho, kdy se mu to hodí (a ne jak mají otevíračku na finančáku).
FÚ eviduje všechno.
Stalo se mi, že jsou měl chybu v daňovém přiznání a ouřednice mě prosila, ať jim to opravené propřírodu neposílám elektronicky, protože oni v ouřadě stejně si napřed to elektronické podání vytisknou a pak to přeťukají ručně, takže když jim to pošlu na papíře, ušetřím jim práci.