Hezký článek. Zajímalo by mě, jestli se p. Chvátal dostal také do kontaktu se skupinou žlutých taxi, které mají "fix price" např. 500,- Kč za jízdu. Přepočteno na Eura: 25 € /jízda (jejich přepočet). Na hlavním nádraží se to ani nesnaží nějak maskovat a ještě když se turista ohradí, že za 2km jízdu je to moc, cítí se ublíženě. Proč taxikáři mezi sebou tuto skupinu tolerují? Díky nim mají pak všichni pověst špinavých zlodějů v teplákách.
S takovými řidiči jsem se do kontaktu nedostal. Ale to není o toleranci jiných taxikářů, ale o dodržování zákonů. Pokud taxikář zákon neporuší (i když je to neetické), nikdo s ním nic neudělá. Na to existuje poměrně dobrá obrana, zeptat se, kolik bude jízda stát, nebo se předem dohodnout na paušální ceně. Za paušály jsem jezdil docela často. Ona i cena "za dvě kila a hoď mě tam" jde zaúčtovat legálně, pokud taxametr umí smluvní paušální sazby, anebo se prostě ta částka na taxametru "vytočí" a pak se přepne na nulový tarif (taxikář jej ale musí mít).
A když jako zákazník nepřistoupím na předem domluvený paušál a zároveň mě řidič odmítne vzít za:
"Maximální ceny pražského taxi určuje magistrát. V současnosti to je 28 Kč/km, 40 Kč nástupní sazba a 6 Kč za minutu čekání..."
Jak je možné, že se takový člověk ještě živí taxislužbou v Praze?
Píšete, že to není o toleranci jiných taxikářů, ale zároveň v článku píšete, že Vás jako nováčka nikde netolerovali. Nechápu to většinou taxikářů/ taxislužeb, že se nějak nevymezí, proti skupině, která všem dělá nálepku taxi v Praze = zloděj. Místní si dají pozor, ale turista s kufrem poprvé v Praze je koloušek jdoucí na popravu.
Tak jasně že je levárna vézt zákazníka pár km za 500 Kč. A je jasné, že tím taxikář obchází maximální ceny za km, protože může (oprávněně) tvrdit, že když pasažér pojede přes celou Prahu, tak ušetří. Ale zase musíme všichni předpokládat racionální postoj turistů a jejich vzdělání. Mají platné cestovní doklady, měli by se zajímat o zemi, kam míří a alespoň obvyklé ceny ve službách. Nemůžeme jim umetat cestu donekonečna. Podobným příkladem jsou nekalé praktiky pražských směnáren. Tak to prostě je. V roli turisty na tom budu stejně, jakmile vystoupím v cizině z letiště... s výjimkou západních zemí, kde by si to taxikář dovolil jednou.
I proto existují taxi aplikace, ať už z dispečinků, nebo univerzální jako HopIN, Liftago a Taxify. Měl jsem dost cizinců-zákazníků, kteří po příjezdu/příletu do města zadali do vyhledávače pojem "taxi" + název města, stáhli si aplikaci objednali a jeli.
A upřímně, to je zásadní výhoda Uberu - mám jednu aplikaci, vím, jak funguje, vím, co od služby mohu očekávat a vím, že mě řidič nemá jak odrbat. A mohu ji použít kdekoli na světě (kde Uber funguje). Legislativu házím za hlavu, to není můj problém z pozice zákazníka.
Ale třeba v Krakowě jezdí taxikáři za srandovní ceny 1,80 PLN/km (cca 11,50 Kč/km) a většinu by tam nenapadlo udělat levárnu, protože by okamžitě přišel o licenci. (Na druhé straně je to přehlídka vozového parku 90. let, ale za tu cenu...) Ono je to také o vnitřním nastavení společnosti a lidí poskytujících služby. Tak jako je normální platit daně, tak je normální účtovat férové ceny. A tomu se jako bohužel stále východoevropská země ještě dlouho budeme učit.