Vlákno názorů k článku Má v dnešní době finanční poradenství smysl? A jak zajistit jeho kvalitu? od Patrik Chrz - Já vidím hlavní problém v tom, že cílem...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 27. 7. 2012 0:29

    Patrik Chrz

    Já vidím hlavní problém v tom, že cílem poradců není poradit, ale prodat. Často tak prodají i to, co klient vůbec nechtěl.

    Pokud se podívám v mém okolí, tak většinou narážím na případy, kdy poradce kontaktoval klienta (přitom by to mělo být naopak, klient by měl kontaktovat poradce, když ucítí nějakou potřebu) a doslova mu vnutil nějaký produkt - nejčastěji právě rezervotvorné životní pojištění s vysvětlením, že na tom úžasně vydělá. Zájem na obchodu tak nebyl na straně klienta (který by si řídil, co přesně chce), ale na straně poradce. Tím se klient ocitá v jakési defenzivě, kde jediná šance na "výhru" je neuzavřít nic - celý obchod totiž řídí poradce, který už má předem nalinkováno, co klientovi prodá.

    Regulace ale stejně ničemu nepomůže. Není to ani tolik o odbornosti poradců, jako o jejich poctivosti. Pokud se někdo rozhodne, že klientovi natlačí produkt, na kterém má zrovna největší vejvar, tak je úplně jedno, jaké má vzdělání a kolik má zrovna různých zkoušek a certifikátů.

    Ani tzv. odpovědnost toho moc neřeší. Poradce si dá dobrý pozor na to, aby z písemných dokladů vyplývalo, že "klient to přesně takhle chtěl".

    Také je nesmysl, že poradce zhodnotí nabídky všech bank a pojišťoven - je nemožné, aby nějaký poradce vůbec znal nabídku všech bank a pojišťoven, navíc ne všechny společnosti mají zájem prodávat své produkty prostřednictvím externích sítí - případně nabízejí pro externí sítě dražší produkty (podobný název, vyšší cena), ve kterých je kalkulováno s vyšší provizí, protože zde většinou nerozhoduje klient, který by si vybíral dle výhodnosti daného produktu, ale poradce, který je silně motivován výší provize.

    A ještě k té polemice o vysokoproviznosti IŽP ve srovnání s povinným ručením. Pan Šafránek nebere v úvahu, že u POV mohu využívat různé akce, kdy první rok dostávám slevu a přebíhat mezi pojišťovnami dle aktuální nabídky a využívat právě různých slev a bonusů. Kdežto u IŽP se klient "jednou provždy" pod hrozbou vysokých sankcí uváže jedné pojišťovně. Pokud jí nabízené podmínky (zejména zhodnocení nabízených fondů) přestanou být zajímavé, nemá kam utéct.

  • 27. 7. 2012 1:08

    Lukáš (neregistrovaný)

    Tak ono obecně označení finační poradce je částečny mylné, spíše by to mělo být ve většině případů finanční prodejce, jak píšete :-)

  • 28. 7. 2012 21:59

    Oskar (neregistrovaný)

    Výstižnější označení je: POTULNÝ PRODAVAČ POJISTEK, a to i přesto, že finančních produktů vnucuje více. Náš pes je pozná na kilometr a vždy je ready.

  • 27. 7. 2012 7:25

    játyon (neregistrovaný)

    Jenže lidi nemívají potřebu, aby řešili svoje peníze. Obecně je životním cílem většiny lidí stav neměnný. Psycholog by řekl, že chcou bezpečí a jistou, podle mě jdou zabednění a leniví.

    Poradenství by šlo dělat ku prospěch všech zúčastněných, jen by se musela zavést některá pravidla. Jako třeba:
    - zásadně omezit počet tzv. poradců a další zoufalce už do oboru nepouštět - i ten, kdo v oboru vydrží dva měsíce, bere poradcům práci
    - zvýšit finanční a odbornou gramotnost poradců
    - zvýšit věk, kdy se člověk může stát poradcem - 20letej pakoš od Partners, který nemá životní zkušenosti, bydlí u maminky atd. zkrátka nemůže radit (jenže klientům to ani nepřijde neadekvátní - jsou tak trošku hloupí)

  • 27. 7. 2012 8:58

    Patrik Chrz

    - zásadně omezit počet tzv. poradců a další zoufalce už do oboru nepouštět
    S tím rozhodně nesouhlasím - stavění zábran pro vstup do odvětví nikdy ničemu nepomohlo (viz např. taxikáři, nejen u nás, ale i v jiných městech na světě ). Ti, kteří jsou už "uvnitř" se lépe chovat nezačnou a naopak začnou mít pocit, že si můžou diktovat podmínky, protože i na toho posledního vždycky zbude dost.
    - - zvýšit finanční a odbornou gramotnost poradců
    Souhlas, ale jak se bude prokazovat? Budeme snad chtít, aby každý prodejce pojistek měl vysokou školu (jako, že ta ho fakt "hodně" naučí). Nebo absolvovat nějaká předražená školení pro získání jiného "papíru"?
    On není až takový problém získat nějaký ten certifikát, problém je v té poctivosti. Při testu adept klidně vyplní, že "minulé výnosy nejsou zárukou výnosů budoucích" a že "hodnota fondů může kolísat" (protože jinak ten certifikát nedostane), ale při prodeji bude klientovi stejně malovat grafy s 8 % "zaručeným" zhodnocením.
    Co by ale opravdu pomohlo, je odebírání licencí. Kdyby se prokázalo (jako že to fakt není snadné), že poradce klienta poškodil (např. mu zrušil lepší starou pojistku a sjednal novou, jen aby získal provizi, nebo např. zneužil osobní data - např. "náhodou" navštívil rodinu, kde se zrovna narodilo dítě), tak odebrat DOŽIVOTNĚ možnost pracovat v oboru financí, spolu s tučnou pokutou (klidně milion).
    zvýšit věk, kdy se člověk může stát poradcem
    Tak má to svoje opodstatnění, ale ono ani vyšší věk není sám o sobě zárukou ničeho (senátoři mají také minimální věk, a že by byli nějak lepší než poslanci mě nepřijde :D ). Když už, tak bych dal spíše doložitelnou praxi - např. práce v pojišťovně "za přepážkou", na infolince, nebo úplně nejlépe na likvidaci.

    Každopádně to chce, aby si lidé uvědomili, že když je někdo kontaktuje se zajímavou nabídkou, tak je zajímavá především pro něj a měl bych ho okamžitě poslat někam do ... pryč. A je úplně jedno, jestli nabízí drogerii, pojistky, levnou elektřinu či plyn, nebo třeba deky z pravé ovčí vlny či titanové hrnce. V takovém jednání prostě nemá šanci vyhrát.

  • 30. 7. 2012 21:36

    Fantucci (neregistrovaný)

    doložitelnou praxí např. v pojišťovně za přepážkou či na infolince?

    Si děláte srandu? Na těchto pozicích lidé získají potřebnou praxi? V čem jsou oproti jiným vpřed? Žádné takové "vpřed" jsem ještě u těchto lidí nikdy nezaznamenal.
    Ještě napište, že by se do té praxe mohla počítat doba chudáků pošťaček, co musí střílet Dynamiky/Diamanty
    Bože to byl zase názor...

  • 27. 7. 2012 17:33

    qwe111 (neregistrovaný)

    "...Obecně je životním cílem většiny lidí stav neměnný...podle mě jdou zabednění a leniví..."
    - no jiste, spravne by meli delat zmenu kazde 2 roky a to sjednan nove IZP u tebe :-D
    "...zásadně omezit počet tzv. poradců a další zoufalce už do oboru nepouštět ..."
    - jo, zrusit konkurenci, aby ti, co uz tam jsou se meli jako ve vate, at uz se ke klientum chovaji jakkoliv
    Jinak jeste jsi zapomel na jednu vec, kterou prodejci (pardon poradci) casto propaguji a to aby si kazdy klient sveho poradce pausalne platil, to aby poradce dostal hezky od klienta zaplaceno - a pak mu stejne strelil produkt na kterem ma nejvetsi provizi (pripadne dve provize, jako kdyz klientovi sjedna hypoteku a k tomu IZP s tim, ze bude platit jenom uroky a tu hypoteku pak zaplati vynosem z IZP...)

  • 27. 7. 2012 17:41

    Patrik Chrz

    a pak mu stejne strelil produkt na kterem ma nejvetsi provizi (pripadne dve provize, jako kdyz klientovi sjedna hypoteku a k tomu IZP s tim, ze bude platit jenom uroky a tu hypoteku pak zaplati vynosem z IZP...)
    Jo, jo, tohle bylo děsně moderní v 90. letech, kdy to i vycházelo zajímavě (díky vyšším daním a vyšším úrokovým sazbám a tedy i vyšším dotacím), pak přišla krize a lidi splakali nad vejdělkem - snížením daně z příjmu se efektivní úspora na daních také snížila, byly zrušeny dotace úrokových sazeb a klesly hodnoty fondů, kam měli lidi investováno. Výsledkem je, že lidé platili několik let "do černé díry". Ovšem poradci, co takto skvěle poradili, byli za vodou. A ti, co se nechali nachytat budou hypotéku prostě splácet o pár let déle (při stejné splátce), než se původně domnívali.

  • 30. 7. 2012 13:43

    Xjmeno363 (neregistrovaný)

    2010 zařizoval jsem pojistku - po zdržování s prodavači teplé vody jsem si jí zařídil mnohem výhodněji na pobočce

    2011 vyměnil jsem banku za účet bez poplatků

    2012 zařizoval jsem hypo. Po zbytečném (a skoro nebezpečném - spusta osobních údajů) kolečku u pyramidářů a podobných společností jsem si ho zařídil sám, mnohem výhodněji

    všem finančním poradcům jsem nas. až do krku a nedal jim ani korunu. Ať žerou psí žrádlo.

    asi jste pochopili, že je mám rád asi jako politiky, prodavače v autobazarech a právníky.

  • 31. 7. 2012 9:51

    ChrzIQ (neregistrovaný)

    Chrzi, proč pořád komentujete něco, čemu vůbec, ale vůbec nerozumíte? Připadá mi, jako kdyby jste utekl z blázince.
    Pořád melete dokola vaše dva tři nesmysly, místo toho, abyste vedl seriózní diskuzi. Jste takový darmožrout.

  • 31. 7. 2012 12:24

    dolben (neregistrovaný)

    Pane Chrzi, prosím, nenechte se odradit názory nul jako toho, na něhož nyní reaguji, kteří zde neargumentují, ale zcela zbytečně se do Vás naváží... Vaše názory nejsou v žádném případě nesmyslné. Díky za ně.

  • 31. 7. 2012 15:24

    Miloslav Ponkrác (neregistrovaný)

    Připojuji se pane Chrzi k tomu, abyste se nenchal odradit názorem tohoto zakomplexovaného člověka.

    Pro lidi jako je ChrzIQ je typické, že kromě osobního útoku neuvedou ani jeden věcný argument. Kromě osobních urážek není v diskusi nic jiného. On dobře ví, že na to rozumově nemá, aby obhájil své stanovisko, protože je chybné a tak se soustřeďuje pouze na osobní útoky.

    Pane Chrzi, nenechte si jím odradit.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).