Zcela souhlasím s Bobem. Dnešní "novostavba" vydrží mnohem méně než paneláky. Bydlím ve dvou panelácích téměř 40 let a při troše údržby vše funguje zcela bez problémů. Příklad od bratrance - dělá výtahy: dnes chtějí vše jen ošidit, pořídit vše co nejlevněji - a co nejdráže prodat. Toť vše. Ti, co dnes mají na novostavby hypotéky na milion i více, budou za pár let těžce plakat. Budou totiž platit nejen hypotéku, ale i obrovské náklady na opravu za SYSTEMTATICKY zfušované novostavby. Moje osobní zkušenost. Dělejte, jak myslíte.
Já bych to chápal tak, že když dělá výtahy v novostavbách, tak si (částečně na vlastní oči a částečně rozhovorem s ostatními pracovníky) udělá obrázek, jak moc je stavba stavěná kvalitně a jak moc je šizená.
A co se týká rekonstrukcí výtahů v panelácích - tak tam si to lidi dělají za svoje a pro sebe (i když se rozhoduje zprostředkovaně přes vedení družstva/SVJ), takže vybírají optimální poměr pořizovací ceny, užitné hodnoty a odhadovaných nákladů na provoz a servis.
V novostavbách dělá developer výtah pro někoho, kdo si bude kupovat byt a výtah bude hodnotit pouze v kategoriích JE/NENÍ.
Ale kdepak. Ono je to stejné, jako v potravinářství, automobilovém průmyslu... téměř všude. Výrobce kouká všechno pořídit za minimální náklady, vše co není vidět. A nešetří na obalu, neboť ten prodává.
A zrovna výtah je ta věc, co je velmi dobře vidět. Takže tam se z celého domu šetří nejméně.
Naopak SVJ/družstvo je parta lidí, co mají problém se vůbec sejít. Natož se na něčem domluvit. Kolik z nich dovede poznat "optimální poměr pořizovací ceny, užitné hodnoty a odhadovaných nákladů na provoz a servis"? Každý dvacátý? To jsem ještě příliš veliký optimista. Takže právě družstvo/SVJ se dokáže shodnout na jediném: nejlevnější pořizovací ceně.
Ale kdepak. Výtah je vidět - takže se koupí nějaký, co zevnitř hezky vypadá (chrom, velké zrcadlo), ale developerovi vůbec nevadí, že firma nízkou cenu kompenzuje drahým servisem (nejlépe ještě pojištěným smlouvou, co bude mnohem levnější nevypovědět). Developerovi vůbec nevadí, že vybral výtah, který se pro daný dům vůbec nehodí (např. klasický vs. hydraulický).
SVJ/družstvo může být parta lidí, co se mají problém se sejít - někde to tak je. Ale někde ne. A v družstvech/SVJ obvykle bývá někdo, kdo se těmhle věcem věnuje a zamyslí se nad tím i z pohledu provozních nákladů. SVJ/družstva obecně rozhodně nejsou typ zákazníka, který vybere jenom podle nejnižší ceny a po nás potopa.
Vím co chce Flashi říci. Ale také vím, že zoufale neví, o čem mluví. Ač je upřímně sám přesvědčen, že ano.
To s těmi výtahy mi nedalo, protože zrovna tohle je jedna z věcí, kde developer obvykle nešidí nic. Neví o čem mluví, když si vybere zrovna tohle.
Ono nejen Flashi, celkem vzato je to zde sbírka fám a nesmyslů, a zároveň o skutečně problémových věcech zde dosud nepadla ani zmínka. Třeba to o akustice, to je přímo ukázková sbírka nesmyslů. Ale - v duchu "nejlepších" pověr "Máni".
Družstva... také mám zkušenosti osobní i zprostředkované. Máme starý byt v paneláku. A když se měl zateplovat, tak Máňa říkala, že dům po zateplení zplesniví. No tak je to směroplatný. A tak máme panelák bez zateplení. On je starý někdy z roku 1972, s mizernou izolací, a tak na některých obvodových zdech kondenzuje voda. A tak jsou plesnivé. A není šance to zateplit.
Chtěl jsem kupovat byt. SVJ se stanovami pro jakékoli změny na společné části 100% souhlas všech členů, nejen těch přítomných a ve vlastním bytě 50%. Ani se nesejdou.
Další družstvo, kde bylo tunelované představenstvem - zcela jasné z několik let staré domumentace, a novou ani nevydávali, ač tím porušovali zákon.
Další, kde byl kolega dokonce předseda. Lidé s balkóny si odhlasovali, že jim ti s balkóny zaplatí na balkónech věci, nepatřící k společné části. Spousta historek.
Standardně mají problém se vůbec sejít - stačí pouze 50% účast. K výběrovým řízením: opět je standardem, že těm co to ve družstvě vybírají nabízejí firmy úplatek. Do vašeho bytu okna zdarma, nebo s nadstandardní výbavou - žaluzie, kování, zasklení atd. Rozúčtování tepla - někteří jakoby netopili.
Jde jen o to, o věc se zajímat. A čím víc toho člověk ví, tím méně toho chce vědět.
A výtahy: Schindler, KONE, Thyssen. To jsou značky používané v developerských projektech. Včetně jejich servisu - už kvůli zárukám. Oproti tomu v družstevních jsou téměř vždy od fiem nejen vzhledově, ale i o třídu horší. Od renomované firmy je vidět něco jen málokdy.
Proč to v SVJ a družstvech dělají? Náklady jsou jejich z 1/50, zisk celý.
Když chce developer šetřit, nepoužije výtah vůbec - pokud to předpisy umožňují. Místo výtahu máš schody s "luxusní" dlažbou. Takhle uvažují - a ne že dají tam, kde je to vidět, něco mizerného.
Jasno nemám, ale o věci něco málo vím. To co jsi předvedl je, ve vší úctě, jen sbírka "Máňa povídala".
Tak existují SVJ/družstva nefunkční. Existují taková, kde se nesejdou. Existují taková, kde je vedení tuneluje - to ale zdaleka není problém jen družstev/SVJ.
A taky existují taková, kde se sejdou a 70letí důchodci si dají moc dobrý pozor, aby se neudělala nějaká nehavarijní rekonstrukce, protože oni tam za 10-20 let už nebudou - jeden kamarád bydlí zrovna v takovém.
Ale také existují menší družstva, která fungují.
Pokus uplatit lidi zodpovědné za zakázku je dneska smutný standard - prakticky všude, kde k rozhodování nemá blízko majitel firmy.
Ad výtahy - Schindler/KONE/Thyssen - jsou velké značky. Rozhodně sami o sobě nejsou zárukou kvality. A malí výrobci rozhodně nemusí znamenat nekvalitu. Velcí developeři je používají především proto, že obecně velcí hráči ve všech oborech uzavírají velké zakázky s velkými dodavateli, protože milion důvodů (ISO a jiné certifikace, stabilní dodavatel, lépe se to obhájí před vedením, větší úplatek z větší zakázky, atd.atd.).
A jsou to přesně firmy, kde - když si nedáte pozor a developeři si pozor nedávají (asi z jasných důvodů) - tak snadno uzavřete velmi drahou servisní smlouvu.
Že jsou v družstvech často výtahy vzhledově horší, tak to mne vůbec nepřekvapuje - jsem psal, že developer se u výtahu soustředí na vzhled (a jen málo ho zajímá vhodnost daného typu a náklady na servis). Pro mne osobně je vzhled výtahu víceméně pozlátko a i ve vedení družstva byla shoda, že vzhled výtahu opravdu není priorita.
Ale jinak mám pocit, že se sám popíráte - prvně píšete, že mizernou kvalitu dává dneska každý (automobilky apod.) - a teď zase, že se tak neuvažuje.
To s 100% souhlasem vlastníků při hlasování SVJ dávno neplatí, a to ani při zásadních změnách, natož běžných. Asi je to individuální - u nás SVJ funguje dobře, nemáme problém. Taky v paneláku léta bydlíme, po jeho privatizaci jde úroveň bydlení dost nahoru, také okolí je super, určitě je to z hlediska poměru cena-kvalita dobrá volba.
Nikoli. V SVJ/družstvu platí to, co mají ve stanovách.
Konkrétně zde se jednalo o dům před privatizací kompletně opravený a modernizovaný městem a za městské peníze. Takže oni, parta důchodců, to jako problém nepociťovali, dokonce na to byli hrdí, jak si to skvěle udělali. No, dům byl předem opraven, a co bude za nějaký čas, to bylo nad jejich schopnosti domyslet.
Obecně je tohle velký problém, usnášeníschopnost a reálná šance k dosažení dohody. A to bez ohledu na fakt, že mnohá SVJ/družstva fungují dobře. Před dvěma lety se hovořilo o změně zákona, který by stanovil rozumější poměry pro usnášeníschopnost, náhradních termínech, a počtu hlasů pro, aby tak byly odblokovány tyto excesy.
Jak to ale dopadlo, to už jsem přestal sledovat.
Ano ošizené.
Já viděl spousty vátahů v panelácích a pár v novostavbách. A pokud byl ten panelákový dobře opravený byl většinou lepší protože byl většinou VĚTŠÍ. Viděl jsem výtah v novostavbě (Praha Košík) kde se horko-těžko zajelo s kočárkem. V paneláku se nám vejdou dva za sebe + několik lidí.
To bych si takhle obecně netroufl říci.
Někde je to pravda, jinde je to naopak.
Jistě, pokud hovoříme o paneláku z 80-tých let, kde jsou "nákladní" výtahy pro 12-15 osob, tak tam bude místa více, než v novostavbě. Třeba Jižák. Tam je kapacita podle počtu osob. A výtahy jsou rychlejší, tudíž může vyjít menší kabina.
Naopak o starých paneláků s výtahy pro 3-4 osoby, kde po výměně výtahu už jsou i zavírací dveře, které ještě zmenší už tak malou kabinu, tak je na tom určitě hůře panelák. Třeba Bohnice, alespoň ta nejstarší část. Tam se sotva vejdou tři. S kočárkem ani "horko-těžko".
Zrovna v Bohnicích, v jednom z těch třech prvních paneláků (Larsen-Nielsen) jsem viděl panelák, kde se tři trochu tlustí nejdou, a kočárkárnu za několik set tisíc prodali - pro přiřazení k bytu.
Košík neznám - ale tam jsou přeci Vietnamci a (modernizované) paneláky?