„První“ nebo „poslední“ minuta
Chcete-li při nakupování dovolené ušetřit, máte hned dvě možnosti. O tom, že je možné dovolenou nakoupit na poslední minutu – takzvaný „last minute“, ví snad již všichni, ale nákupy „v první minutě“ se stávají trendem až v poslední době. Jak se tedy tyto nákupy od sebe liší a co nám mohou přinést?
Pro ty, kdo nechtějí plánování dovolené nechávat na poslední chvíli a chtějí přitom i ušetřit, je nejvhodnější právě nákup v první minutě. Pokud si pořídíte dovolenou s patřičným předstihem, můžete získat zajímavou slevu až v řádu několika desítek procent. A přitom platí, že čím dřív přijdete, tím více ušetříte.
Slevy se týkají nejenom ceny pobytu, ale i služeb s pobytem souvisejících. Můžete tak získat zdarma výlety, výhodné půjčení auta a podobné výhody. Rodiny s dětmi se pak snaží cestovní kanceláře nalákat nejrůznějšími výhodami a slevami týkajícími se pobytu dětí.
Zároveň se sepsáním cestovní smlouvy pak musíte složit zálohu, která se většinou pohybuje v rozmezí 30 až 50 %. Doplatek požadují kanceláře nejčastěji do měsíce před dohodnutým odjezdem. Chcete-li získat slevu, kterou znamená takovýto nákup již pro letošní letní dovolenou, máte nejvyšší čas, abyste si vybrali právě teď!
Zvyšující se zájem o rychlé a brzké nákupy dovolené však neznamená, že by klesala obliba nákupů na poslední chvíli. Tento způsob nákupu dovolené však vyžaduje vaši pružnost v přípravách na vlastní dovolenou. Zatímco v případě zájezdu v první minutě máte na přípravu spoustu času, u dovolené na poslední chvíli na to máte jeden až dva týdny, někdy ani to ne. Sleva u takto koupeného zájezdu závisí především na době do odjezdu.
Jak vybírat cestovní kancelář
Při jakémkoliv nákupu dovolené bychom měli dávat dobrý pozor na to, s kým pojedeme. To, že má cestovní kancelář krásný barevný katalog a lákavé reklamy, ještě neznamená, že jde o cestovku spolehlivou. Jak tedy poznáme solidní cestovní kancelář?
Zcela samozřejmé by u cestovní kanceláře mělo být pojištění cestovní kanceláře proti úpadku. Pojištěna má být každá cestovní kancelář ze zákona. Bohužel, není to tak ve všech případech. Chcete-li si ověřit, zda je vámi vybraná kancelář pojištěna, ověřte si to na stránkách Ministerstva pro místní rozvoj.
Cílem pojištění pojištění cestovních kanceláři proti úpadku je ochránit zákazníky. Pozor i na to, že pojištěn je pouze zájezd, to znamená předem sestavená kombinace alespoň dvou služeb. Zájezd musí přesahovat 24 hodin nebo zahrnovat ubytování přes noc. Objednáváte-li si od cestovky pouze jednotlivou službu, pojištění se na ni nevztahuje!
Je však mylné si představovat, že peníze, které si zákazník zaplatí v cestovní kanceláři, jsou stoprocentně zajištěny a klient je dostane v případě krachu firmy ihned. Při krachu je samozřejmě nárok zákazníka na odškodnění jednoznačný, kanceláře se však pojišťují jenom na určitou pojistnou částku, která se většinou určuje procentem plánovaných výnosů. To v praxi nemusí stačit. Některé kanceláře se cíleně podpojišťují, aby jejich pojistky nebyly tak vysoké.
V praxi vše probíhá tak, že šest měsíců po krachu cestovní kanceláře se shromažďují údaje o zákaznících, kteří se budou z pojistky odškodňovat, a mezi ně se následně pojistka rozdělí. Výjimkou jsou zákazníci, kteří jsou v době krachu právě v zahraničí. U těchto klientů musí příslušná pojišťovna, u které je cestovní kancelář pojištěna, započít do dvanácti hodin kroky k tomu, aby klienty dostala domů.
Na co při nakupování dovolené nezapomenout?
- Dobře si přečtěte před podpisem smlouvu a trvejte na tom, aby v ní bylo uvedeno všechno, co tam má být. Tedy: název cestovní kanceláře, jména účastníků zájezdu, přesný termín, výše zálohy, celková cena zájezdu, přesný popis veškerých poskytovaných služeb a podmínky, za kterých je možno zájezd stornovat. Co je psáno, to je dáno a co není uvedeno ve smlouvě, k tomu cestovní kancelář nic nezavazuje.
- Zeptejte se na veškeré detaily týkající se stravování, dopravy, ubytování. Důležitá je i informace o tom, zda budete muset zaplatit ještě případné příplatky k zájezdu – například na místě (např. pobytovou taxu, parkovné apod.).
Zájezdy pořizujete...