Hlavní navigace

Názory k článku Letenka za 350 korun!

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 4. 6. 2003 15:49

    Gergi (neregistrovaný)

    "Bezpečnost je ale údajně stejné úrovni a za tu cenu to jistě stojí. " - no, to je to co me zajima nejvic. Fakt, ze pri 2 hodinovem letu nedostanu obcestveni me fakt netrapi. Ale bezpecnost, cviceni pilotu, udrzba letadel (originalni nahr. dily versus no-name ci repase), .... tady by to chtelo nejakou studii. Odbyt to jednou vetou ... vzdyt jde jen o zivot, hlavne ze je to levne.

  • 4. 6. 2003 15:52

    Roman (neregistrovaný)

    Nebal bych se - kdyby takove letadlo v Evrope spadlo, vedeli bysme o tom. Rekl bych, ze padaji stejne jako "znackova".

  • 4. 6. 2003 17:07

    LK (neregistrovaný)

    Asi tak, když nás pravidelně masírují ve zprávách aktualitami stylu "ve Francii se naboural německý autobus s třiceti důchodci" apod., pochybuju, že by si naše média nechala ujít příležitost ukázat nám sto ohořelých těl ze spadlého letadla :-/

  • 5. 6. 2003 11:57

    Zdenek Sindelar (neregistrovaný)

    No jo, ale kde tu studii vzit? Asi nepujde zavolat na aerolinky a cekam ze vam reknou, jojo, piloty bereme rovnou z pracaku, dily kupujeme od Vietnamcu a benzin bereme u Tank ONO?
    Na dohlizeni nad dodrzovanim predpisu jsou poverene organy, nezbyva nez verit ze svou praci delaji dobre. Coz koneckoncu plati i u "znackovych" aerolinek.

  • 6. 6. 2003 8:11

    lamka (neregistrovaný)

    Myslim, ze jsou mnohem skolenejesi piloti letadel nez kdejakej ridic autobusu apod. Nez nekdo zacne delat kapitana v letadle a zacne litat tryskovym letadlem, tak musi nalitat x-km(mil?)v nejakym normalnim vrtulaci a buh vi co vsechno. Do civilniho letadla s lidma nepustej kazdyho jen co dostuduje nejakou vojenskou skolu. A rozhodne se priklanim k nazoru, ze je to zatim nejbezpecnejsi dopravni prostredek.

  • 6. 6. 2003 11:54

    Patrik Chrz (neregistrovaný)

    Kdesi jsem četl nějakou studii, kde letecká doprava vycházela zárovneň jako nejbezbečnější a nejméně bezpečná.
    Při přepočítání na počet km - nejbezpečnější
    Při přepočítání na počet cest - jedna z nejméně bezpečných
    Je to způsobeno tím, že největší roziko je start a přistání, délka cesty nehraje velkou roli.

  • 6. 6. 2003 11:54

    Patrik Chrz (neregistrovaný)

    Kdesi jsem četl nějakou studii, kde letecká doprava vycházela zárovneň jako nejbezbečnější a nejméně bezpečná.
    Při přepočítání na počet km - nejbezpečnější
    Při přepočítání na počet cest - jedna z nejméně bezpečných
    Je to způsobeno tím, že největší roziko je start a přistání, délka cesty nehraje velkou roli.

  • 9. 6. 2003 17:30

    Gergi (neregistrovaný)

    Cetl jsem kdesi clanek (uz fakt nevim kde, je to tak 2 roky zpatky), ze noname dily a repase jsou velky problem leteckeho prumyslu. Je tam klasicky cerny trh a smelina, kdy se vyrazene dily nacerno repasuji a pak se zasmeli do prodeje jako nove. Pak samozrejem neautorizovana vyroba dilu, u kterych se nedaji zarucit stejne vlastnosti jako u originalu. Vim, ze Airbus is Boeing se s tim snazi bojovat sec to jde, protoze A) prichazeji o provize ze znackovych dilu (50% a vice procent), B) kdyz pak spadne letadlo dane znacky, neni to rozhodne dobra vizitka. Celt jsem tam prave cosi o tom, ze se snazi kazdy dil jednoznacne identifikovat a trackovat celou jeho historii. (A smelinari samozrejme u svych dilu falsovat rodokmeny, atd.)

  • 9. 6. 2003 17:39

    Gergi (neregistrovaný)

    Neberte to prosim jako poplasnou zpravu. Velky problem nemyslim v rozsahu (v %) ale ve vaznosti moznych dopadu. Samozrejme, ze vsichni vyrobci i seriozni aerolinky se znazi to hlidat, ale jako v kazdem oboru lidske cinnosti i tady se najdou podvodnici.

  • 5. 6. 2003 11:58

    Patrik Chrz (neregistrovaný)

    Není někde seznam takových leteckých společností? Hledám něco na září na trasu Praha - Mnichov, nebo Frankfurt eventuelně ještě Düsseldorf a zpět. Zatím jsem našel jenom do Kolína.

  • 7. 6. 2003 12:44

    All-in-one (neregistrovaný)

    Malinko jsem se v letectví pohyboval (někde mám ještě licenci) a mohu Vám říct, že pokud někde existuje buzerace (v dobrém slova smyslu) tak je to právě v letectví. Létal jsem sice jen sportovně, ale mohu Vám říct, že i sportovní piloti procházejí od prvních krůčků důkladným výcvikem, který je připravuje i na krizové situace, které také prakticky nacvičují. Každoročně absolvují praktické přezkoušení s leteckým inspektorem (který si sem tam dovede vymyslet opravdu lahůdky) a to jak letové tak i teoretické. Vše je důsledně licencováno, takže na vše děláte zkoušky. I ve sportovním létání je většina oprávnění mezinárodně platná. Motoroví piloti mají stanovena osobní minima (třeba dohlednost), takže když je např. vidět méně než na 5 km, tak nemůže letět Franta Vomáčka, protože jeho osobní minimum vyžaduje dohlednost 7 km. Všechno je důsledně kontrolováno i v průběhu letového dne a odpovědnost je i ve sportovním létání jasně vymezena.

    Pokud jde o civilní letectví, tak je úplně jedno, jestli Vás veze pilot renomované letecké společnosti nebo "jen" charterové. Oba totiž mají stejnou licenci obchodního pilota (tuším, že podmínkou je 200 nalétaných hodin na dvoumotorových strojích). Jejich zkoušky jsou velmi tvrdé, jsou často přezkušováni a po zdravotní stránce se podrobují prohlídkám v Ústavu leteckého zdravotnictví. Oblafnout to opravdu nelze. A jestli se už někdo dostane do kabiny dopravního letadla, tak věřte tomu, že to není žádný zelenáč a že už ve vzduchu ledasco zažil. Na každý typ letounu jsou přezkušováni a skládají zkoušky, takže ne každý s licencí obchodního pilota léta se vším.

    Pokud se jedná o údržbu letadel, tak tam už neošidí nikdo nic. Všechno je přesně stanoveno. Každý stroj má stanovenu maximální životnost a to zvlášť pro drak (letadlo bez motorů) a zvlášť pro motory. U letadel se eviduje každá minuta, kterou stráví ve vzduchu. Po určitých odlétaných hodinách následují různé předepsané prohlídky, od těch, které se provádí na letištích až po ty u výrobce. Další prohlídku vykonává posádka před vzletem a po přistání. Pokud vyprší životnost, tak ikdyž je letadlo ve výborném stavu, prostě skončí nebo projde generální opravou. Pro každý typ letadla se u výrobce dělaly náročné zkoušky, při kterých se zkoumají extrémy až do rozlámání. Nedávno jsem viděl takovou zkoušku u Boeingu - ohýbalo se křídlo - bezpečná udávaná hodnota oproti rovině byla tuším 2 m na konci křídla. Ke zborcení došlo až při hodnotě asi 9 m.

    No name díly - to v letectví není možné - na všechno jsou nutné certifikace. Takže se nebojte, většina nehod je stejně způsobená selháním lidského faktoru :-))). Určitě jsme na tom lépe než v Rusku.

    Známá cestovala nějakou bezvýznamnou vnitrostátní regionální linkou. Pravda bylo to velmi levné. K přepravě byl použit letou AN-2 (dvojplošník, co z něj u nás skáčí parašutisté - též přezdívaný Andula). Vlastní kapacita cestujících byla překročena asi o polovinu, dokonce jich pár stálo jako v MHD. Vzdálenost byla asi 150 km. Cestovala i živá koza. Když začalo letadlo klesat, vyklonil se pilot z kokpitu a pronesl: Priděrjžájtěs drug drůga, samaljot prizemljájetsja! (Vzájemně se přidržujte, letadlo přistává)Vidíte a všichni přežili!

  • 24. 6. 2003 10:12

    bubajlo (neregistrovaný)

    Vam musim dat jedine za pravdu, v tomto odvetvi je evidovan kazdy sroubek. Muj znamy take letal sportovne a umi o tom vypravet tak, ze uklidni proste kazdeho. Take jsem mel moznost pohovorit na dane tema s clovekem z ceske pobocky CSA v Moskve a ten mi rekl vpodstate to same. V Rusku jsem na vnitrostatnich linkach take lital, to co popisujete je samozdrejme extrem a muselo to byt nekde mimo velkych mest a daleko od civilizace. Ja lital pouze Moskva - Peterburg a to bylo v pohode. Jedine co ve me vzbuzovalo neduveru byla letistni hala (Šeremetěvo I.), ktera vypada spise jak opustena fabrika, a pak mouchy na palube. Ale celkovy dojem dobry.

    Dvakrat jsem zpatecni cestu absolvoval i na lodi, vpodstate to same. Jsou to lode vesmes z 40 let, ktere prosly rekonstrukci a jezdi do dnes. Chvili mi trvalo nez jsem nasel vsechny veci v kajute co skripou, vrzou a praskaji, abych se mohl poradne vyspat :-) Pravidelna linka samozdrejme nejezdi, byla to vyletni turisticka lod, kazdy den se zastavilo v nejakem historickem meste a byla moznost bud organizovane prohlidky, nebo samostatne. Celkove to zabralo asi pet dni.

    Vlak nic moc, ikdyz ted je ta situace take lepsi, roznasi se jidlo (ted nemyslim kdyz vlak zastavi v nejake stanici treba na hodinu a babky prochazi vagony treba s ovocem, koblihami apod.), je stala sluzba policie a i cistota je vetsi. Kdyz jsem jel do Ruska asi pred peti lety vlakem z Olomouce, pri prujezdu Polskem nam pruvodci rozdavala plisky, ktere se upevnily zevnitr kupe na kliku, aby neslo zvenci otevrit. Pry bezpecnostni opatreni proti zlodejum :-))

    Kdyz mam moznost, davam prednost zlevnenym letenkam a podobnym variantam letecke dopravy, protoze na vetsi vzdalenosti je cenovy rozdil minimalni v porovnani s jinymi druhy dopravy, ale uspora casu velka.

  • 2. 7. 2003 9:05

    Bob (neregistrovaný)

    "No name díly - to v letectví není možné - na všechno jsou nutné certifikace. Takže se nebojte, většina nehod je stejně způsobená selháním lidského faktoru :-))). Určitě jsme na tom lépe než v Rusku."

    Pred par tydny jsem videl asi hodinovy porad na toto tema na jednom nemeckem satelitnim kanalu, a tam tvrdili, ze to je docela velky problem. Konkretne mluvili o nejake svycarske a italske firme, ktere prodavaji nahradni dily v podstate vsem velkym leteckym spolecnostem (jmenovali napr. i Lufthansu, Alitalia atd.). Krome novych a originalnich dilu ovsem prodavaji i komponenty z vyrazenych letadel, ktere vybavi valesnymi certifikaty a vydavaji je za nove. Nejaky investigativni novinar tam dokonce primo odhalil (a natocil) nejake kontejnery plne srotu (casti podvozku, motory atd.) ktere byly prave na ceste do jedne z vyse jmenovanych firem.
    Takze se sice nejedna vylozene o noname dily, ale o originalni dily, ktere ovsem maji za sebou mnohem vic, nez co tvrdi doprovodny certifikat. Udajne je to dost velky byznys.
    Problem tedy neni u leteckych spolecnosti, pilotu nebo mechaniku, ale u firem, dodavajicich nahradni dily. Na vsechno sice samozrejme existuji instituce, ktere to hlidaji, ale za penize lze koupit vse. I nejaky certifikat.

  • 28. 6. 2003 19:04

    Prásk (neregistrovaný)

    nízkonákladové letecké společnosti vás přepraví z bodu A do bodu B - nic víc. Pokud si kupujete navazující letenku, je to na vaše riziko. Dále pár destinací (včetně Paříže a Londýna) létá SkyEurope z Bratislavy.
    Na téma bezpečnosti: dnes jsem přesvědčen, že jsou důležitější bezpečnostní kontroly cestujících na letišti, údržba a kontroly vlastních letadel jsou naprosto standardizované.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).