problém je v tom, že u stočenek neprokážete pachatele.
auto během měsíce 4x změní majitele, aniž by byl zapsán stav tachometru - to totiž u nás není povinné.
takže víme, že auto u prvního prodávajícího mělo 345.000 km, a u posledního má 122.000 km. a víme, že NĚKDO z občanů (či firem) na pozici 2-3-4 tachometr stočil.
dále víme, že č.1 říká, že počet km poctivě deklaroval - a víme, že č.5 auto v dobré víře koupil se 122 na tachometru. dále víme, že č.2, č.3 a č.4 vůbec nemají tušení, kolik km bylo na tachometru, protože auto bylo krásné, a taková capina je nezajímala.
takže MOŽNÁ máte trestný čin, ale JISTĚ nemáte pachatele.
Kde je problém?
Je ve smlouvě mezi 4 a 5 uvedeno, že auto má najeto 122tkm? Není? Pak se žádný trestný čin nestal.
Pokud je, tak se trestný čin podvodu stal a pokračujeme: Je ve smlouvě mezi 3 a 4 uvedeno, že auto má najeto 122tkm? Není? Pachatelem je 4. Je? Pokračujeme dále stejným způsobem.
Triviální.
Padělání bankovek je trestným činem samo o sobě a ne až v momentě, kdy se padělanou bankovkou někdo pokusí zaplatit.
U stáčení tachometrů je to jinak. Je to trestným činem až když se někomu podaří auto prodat a dotyčnému vznikne škoda větší než 5 000 Kč. Proč to zákonodárci stanovili takto?
Pokud si koupím auto, následně zjistím, že má stočený tachometr, tak po kom se škoda vymáhá? Po posledním prodejci (a ten ať si to vyřídí s "profesorem třídním") nebo policie usilovně pátrá po osobě, která stočila tachometr?
Ten poslední prodejce to třeba ani nemusí vědět, že je auto stočené.
Že neukazuje počet ujetých kilometrů.
Proč by se to mělo postihovat? Proč bych si nemohl na svém tachometru nastavit co chci? Přece třeba na hodinách si taky můžu nastavit jaký čas chci? Nebo by také mělo být trestné, nechat si tam nastavit jiný čas?
Jinak na otázku jsem už odpověděl (příspěvek 22.2. 15:44).
Pokud neukazuje měřič kilometrů, je třeba nechat si ho opravit a ne dle serveru mapy.cz nebo nějaké navigace zjišťovat kolik jsem ujel, psát si to bokem a poté to v servisu nechat na autě nastavovat - třeba každého čtvrt roku zpětně. Pokud to takto někdo dělá, je mi ho líto.
Proč by se to mělo postihovat?
- odpovím otázkou : "A mělo by se postihovat nastavení hodnoty na elektroměru, vodoměru, plynoměru? Na Vašem plynoměru / vodoměru si taky můžete nastavit co chcete nebo ne?"
- už je Vám to jasné?
- nebo mám vysvětlovat dál?
takže když zcela legálně opravujete zlehka vyhořelé auto, a zcela legálně koupíte na vrakáči přístrojovou desku z nějaké kaše i z budíky - bude vaše auto povinně mít najeto právě tolik km, jako ta zbořenka, protože nesmíte legálně upravit počet km?
a když koupíte ve značkovém servisu nový tachometr - vaše auto povinně omládne na nula najetých km, protože nesmíte legálně upravit počet km na skutečnou hodnotu?
máte víc takových ftipů???
Za mých mladých let, když se dělala generální oprava auta, tak někdo při tom stočil tachometr na nulu. Někdo ne. A pak se hádali, jestli je logičtější vědět, kolik má auto celkem, nebo jestli kolik má od GO.
V inzerátech pak bylo viděno, že daná Š1000MB má najeto 30 tisíc po GO.
Tahle otázka bohužel zanikla v podnětné diskusi výše tak se zeptám znovu:
Existuje auto, které někdo koupí jako nové, vlastní je pár let, pak si nechá stočit tachometr (jen tak pro zábavu jako si někteří lidé nastavují v poledne na hodinkách 11:00, jak jsem se zde dověděl, případně si jiní koupí plynoměr a něco si na něm doma nastavují - trestné to není, budiž), pak je stále vlastní a pak auto prodá. Nikomu nic neřekne. Nový majitel auto koupí, má ho pár let (nezajímají ho najeté kilometry, tak po ničem nepátrá) a prodá je dalšímu člověku. Tento člověk auto po pár letech prodá a nový majitel teď zjistí, že auto mělo v minulosti stočený tachometr a při posledním prodeji došlo ke škodě větší než 5 000 Kč.
Po kom bude tento poškozený škodu vymáhat?
A) po tom, od koho auto koupil a ten chudák bude pak pátrat, kdo auto ve skutečnosti stočil
B) ihned se začne pátrat po tom, kdo auto skutečně stočil a poslední prodávající je z obliga, jelikož auto nestočil, nenechal stočit a ani nevěděl, že je stočené
Pokud je zde nějaký právník nebo zkrátka člověk, který zná odpověď, nechť ji sem prosím napíše. Děkuji.
Tak v ideálním světě by to tak mohlo být. Prakticky má ale kupující v ruce pouze smlouvu s předchozím majitelem, kde je a nebo není stav tachometru uveden. Pokud není, tak opravdu není co řešit. Když je, tak má kupující například možnost v občanském sporu požadovat náhradu od předchozího majitele (čísla 4). Pokud ten ukáže smlouvu s majitelem číslo 3, kde je nižší stav, tak je spor prohraný. Další možnost je podat trestní oznámení (patrně na neznámého pachatele). Pak nastupuje popsaný scénář určování pachatele. Je dost velká šance, že to vyjde, ale stačí aby v jedné smlouvě v řadě (třeba mezi 2 a 3) nebyl uveden stav tachometru a už je těžko dokazatelné zda stáčel 2 nebo 3. A to ještě musí být všechny smlouvy dohledatelné.
Člověče, ty jsi fakt hodně natvrdlý. Policie nebude zkoumat, kdo tachometr "stočil", protože NASTAVIT SI NA SVÉM TACHOMETRU JINÝ ÚDAJ NENÍ TRESTNÉ. Stejně jako není trestné nastavit si jiný čas na svých hodinách (viz diskuse výše).
Pokud někdo napíše do smlouvy, že stav tachometru je nějaký a přitom na něm v době koupě bylo jiné číslo, tak je to samozřejmě chyba, ale velká škoda tím nevznikne, protože kupující si může tachometr za relativně laciný peníz nastavit správně. A měl si to zkontrolovat - stačilo na něj mrknout.
Úplně jiná věc samozřejmě je, pokud někdo ve smlouvě deklaruje, že auto má najeto nějaký počet kilometrů a pak se zjistí, že se reálný stav o dost liší. To je jasný podvod. Pak má prodávající velký problém, ze kterého se může dostat pouze tak že prokáže, že on sám se stal obětí podvodu - dodá svoji kupní smlouvu, kde mu prodávající tvrdil odpovídající nižší počet.
Pokud vaše otázka míří na situaci kdy prodávající neví jistě, kolik má auto najeto, tak v tom případě má jedinou rozumnou možnost: Přiznat při prodeji, že to neví. Sice možná dostane nižší cenu, ale vyhne se možnému spáchání podvodu.
P.S.: Zdá se, že by sis měl ujasnit rozdíl mezi pojmy "stav tachometru" a "počet najetých kilometrů", je mezi nimi zásadní rozdíl.
Odpověď jsem našel na tomto odkazu:
Brno - Přetočení tachometru na prodávaném ojetém voze je trestný čin podvodu, pokud tím prodejce auta způsobí kupujícímu škodu nad 5 000 korun. Rozhodl o tom Nejvyšší soud. Podle mluvčího soudu Petra Knötiga jde o nový právní názor, který je vodítkem pro ostatní soudy, policii i státní zástupce v případech, kdy budou řešit obdobné kauzy.
1. Co je trestným činem? - Přetočení tachometru na prodávaném ojetém voze.
2. Za jaké podmínky je to trestným činem? - Pokud tím prodejce auta způsobí kupujícímu škodu nad 5 000 korun.
Trestným činem je tedy (po splnění jisté podmínky) samotný akt přetočení tachometru nikoli akt prodeje vozu. Měl by tedy být postižen ten, kdo trestný čin způsobil, nikoli ten, kdo přispěl k naplnění podmínky (prodej vozu a zároveň škoda minimálně 5 000 Kč), díky které se akt stočení tachometru trestným činem stal. I tak děkuji všem zúčastněným za snahu.