Pokud si kupujete ojetý vůz, musíte počítat s tím, že existuje větší či menší riziko, že platíte za tzv. omlazené auto, tedy se stočeným tachometrem. U některých značek, resp. modelů značek, je tato pravděpodobnost vyšší než u jiných.
Která auta se stáčí nejvíce?
Nejčastěji se stáčejí tachometry u nejpoptávanějších modelů značek Škoda, Volkswagen, Audi, BMW, Ford, a Renault. Ty mají největší podíl na prodejích ojetin a proto se u nich logicky podvádí nejvíce. Míra stáčení tachometrů u ojetých vozů se ale aspoň nezvyšuje. Drží se na hranici 40 %. Informace vyplývají z analýzy loni prověřovaných ojetých vozů společností Cebia.
Podle statistik se tachometry stáčí mnohem více u zahraničních ojetých vozidel než u těch českých. U vozidel z individuálního dovozu je riziko stočení vždy minimálně o 23 % vyšší než u stejných tuzemských automobilů,
uvádí zpráva společnosti Cebia.
Ta uvádí žebříček deseti modelů, u kterých narazíte na stočený tachometr nejčastěji: Všechno jsou to modely s vyšším podílem stočených vozidel než je 40% průměr celého trhu,
vysvětlil Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Model | Podíl na trhu ojetých vozidel | Procento stočených vozidel |
---|---|---|
Škoda Octavia | 9,8 % | 49 % |
Škoda Fabia | 7,2 % | 46 % |
VW Pasat | 3,4 % | 45 % |
Audi A6 | 1 % | 44 % |
BMW řada 3 | 1,6 % | 43 % |
Ford Focus | 2,9 % | 43 % |
Škoda Supert | 1,5 % | 42 % |
Renault Scénic | 0,9 % | 42 % |
VW Golf | 2,8 % | 42 % |
Audi A4 | 1,1 % | 40 % |
Zdroj: Cebia
Kde je pravděpodobnost naopak nejnižší?
Naopak nejméně se stáčí vozy korejských značek Kia a Hyundai. Např. model Hyundai i30 má podle statistik společnosti Cebia 18% podíl stočených vozů a model Kia Ceed 16% podíl. Nízké podíly ale společnosti zaznamenala například i u modelu Toyota Yaris (21 % stočených), Seat Ibiza (18 % stočených) nebo Opel Corsa (17 % stočených).
Jak moc se auta mohou omladit?
A jaké smutné rekordy Cebia zaznamenala v souvislosti se stočenými tachometry? Společnost se setkala i s vozem (Volkswagen Passat), který měl tachometr stočený z hodnoty 750 000 km na 250 000 km.
Kuriózní je i případ BMW stočeného o 387 900 km, ze 431 000 na 43 100 km, tedy o celý řád, kdy podvodníci z dost ojetého auta udělali rázem zánovní. Nedávno Cebia narazila i na BMW řady 7 r.v. 2008, které bylo nabízeno se stavem tachometru 229 215 km a před rokem mělo přitom podle údajů mělo najeto již 690 000 km.
Běžně jsou ale vozidla stáčena méně. Podle společnosti Cebia v průměru o 80 až 150 tisíc kilometrů.
Podívejte se, co dělat, když koupíte vůz se stočeným tachometrem?