Nejspravedlivější způsob přispívání na silnice a dálnice nejsou dálniční známky ani mýtné stanice, ale spotřební daň z paliva. Je poměrně přesně úměrná míře, v jaké se účastníci provozu podílejí na využívání silniční sítě, elegantně řeší zpoplatnění zahraničních řidičů, kteří republikou jednorázově projíždějí, bonifikuje moderní automobily s nízkou spotřebou a především šetří náklady spojené s výrobou, prodejem a kontrolou dálničních známek či elektronických vinět, a s budováním šmírovacích mýtních stanic, při kterém protékají miliardy. Což je patrně hlavní příčina, proč se toto jednoduché řešení nemůže ujmout.
Dobře, možná máte pravdu. Ale vysvětlete mně, ekonomicky nevzdělanému, jednu věc: Jak vámi navrhované řešení pomůže ČR v okamžiku, kdy jednorázově přejíždějící kamionista či řidič jakéhokoliv jiného vozidla natankuje v SRN, projede ČR a další tankování uskuteční v Rakousku, Maďarsku, Slovensku či Polsku? Jak nám bude platná spotřební daň z jím natankovaných PHM?
Statistická četnost takového řidič je asi stejná, jako když jednorázově projíždějící řidič natankuje v Kaplici, a na jednu nádrž projede do Vídně a zpět.
Tušíte vůbec, jak velké nádrže má takový kamion nad 12t? Přejet jednu zemi bez tankování pro ně není problém. Dokonce některé přepravní společnosti pravidelně sledují ceny nafty v jednotlivých zemích a udělují řidičům instrukce, kde mají tankovat.
I tak stále platí: Statistická četnost takového řidič je asi stejná, jako když jednorázově projíždějící řidič natankuje v Kaplici, a na jednu nádrž projede do Vídně a zpět.
Nikdo neříká že takových řidičů je málo, to jen vy asi neumíte česky.
Nekdo tady neumi cesky, ale Filip to neni. Jasne psal, ze ridici spolecnosti maji prikazano, kde maji tankovat, podle toho, kde je levnejsi nafta. A kdyz u nas diky vyssi spotrebni dani z paliv bude drazsi, tak u nas bude tankovat jen velmi mala mensina projizdejicich ridicu. A veskera "statistika" jde do p...
Musim dodat, ze bohuzel, jinak je spotrebni dan z paliv prikladem takrka idealni dane, pokud tedy dan muze byt idealni.
Samozřejmě se každý řidič snaží tankovat tam, kde je to nejlevnější, ale v celkovém součtu se to zase tak moc neprojeví, to je zákon velkých čísel.
Pokud průměrný řidič projezdí ročně dejme tomu 250 l benzínu, a pokud si dálniční známku kupuje každý druhý řidič, způsobilo by rozpuštění dálničního poplatku do spotřební daně z PHM zvýšení ze současných 12 Kč na 14 Kč za litr. To je běžná fluktuace ceny benzínu mezi různými čerpacími stanicemi, o sousedních státech nemluvě, a taky nikdo neřeší, že řidiči z pohraničí jezdí tankovat do sousedního státu. Bylo by ovšem lepší, jak píše Jarmila, kdyby EU tlačila ve členských zemích namísto žárovek raději na zjednodušení výběru silničních poplatků formou pouhého administrativního úkonu. Výrobci mýtných bran by se pak raději mohli věnovat asfaltování.
Spotřební daň ano, ale to by musela být jednotná pro celou Evropu, ne jen pro jednotlivé státy (třeba k tomu taky jednou dojde). Já ale nechápu, proč se v Čechách celé slavné dálniční známky platí. Na výstavbu dálnic? Copak v zahraničí se dálnice nestaví? Pochopím poplatek v Rakousku, Itálii, Švýcarsku: tam je spousta tunelů a v nich se svítí, dobře, to něco stojí, na to je třeba připlatit. Kdyby tam ty tunely nebyly, počítám, že by se známky neplatily ani tam. A kolik máme v Čechách tunelů, ve kterých se svítí? Takže znovu: na co se vůbec platí dálniční známka? Aby nebylo vidět, jak se daně rozkradou? O kvalite "dálnic" pomlčím, to nejsou dálnice, to je zpevněná oranice. Připomíná mi to starý socialistický vtip: na Západě mají dálnice, u nás máme dál nic.
Zajimavy nazor, ale kdyz nekdo jede po dalnici, tak ma nizsi spotrebu, nez ten, kdo jede po okresce. Tim padem ten, kdo jede po kvalitnejsi a drazsi komunikaci, zaplati za jeji pouziti mene penez, nez ten, kdo pojede po levnejsi a horsi. Osobne si myslim, ze nejspravedlivejsi je mit v aute jakousi krabicku, ktera systemu rekne, ze jsem ujel 8 km a nauctuje mi poplatek za ujeti 8 km. V tomto systemu jsem schopen odlisit i to, jestli jsem tech 8 km ujel po okresce nebo po dalnici. V pripade a muze byt poplatek nizsi. Ma-li nekdo problem se "smirovanim", tak bud je "lump", pak je dobre, ze ho nekdo smiruje, v opacnem pripade se niceho nemusi bat a kdyz se bat bude, muze pouzit jiny druh dopravy. Kdo vsechny lidi nuti jezdit autem? Ve vetsine pripadu pouze jejich lenost!
"Ma-li nekdo problem se "smirovanim", tak bud je "lump", pak je dobre, ze ho nekdo smiruje, v opacnem pripade se niceho nemusi bat" Tyhle kecy mne fakt dojímaj... Proč by měl nějaký státní slouha vědět, kde se autem pohybuju, i když nejsem lump? Aby ty údaje prodával nějaké v Plzni vystudované mafii a ta mne pak mohla vydírat?
A me zase dojimaji kecy, jak nas nekdo "okrada" na dalnicnich znamkach, jak jsou vysoky dane na benzinu apod. Zastavam nazor, ze chce-li nekdo jezdit autem, tak at si za to priplati. Je to luxus! Ja osobne najezdim rocne cca 50 tis km a z toho 90% vlakem. Proc bych mel nekomu prispivat ze svych dani na to, ze je jenom linej dojit na nadrazi, tam pockat na vlak nebo autobus a do cile dojet tim vlakem (autobusem)? Uprimne, vetsinu mych cest absolvuji vlakem za srovnatelnou dobu jako autem, statisticky bezpecneji, tudiz statu riskuju mene penez, ze me bude po nehode "dratovat" v nemocnici a jeste prispivam "lenochum" na to, ze muzou byt lini! Neni tento system trochu na hlavu?
Jaký luxus? Proto tam ty silnice jsou! Pokud to máte na nádraží kousek, jeďte si klidně vlakem. Jsou ale lidi, co mají na nádraží 10, 15 i více km, autobus jede 2-3x denně, pro ty je auto fajn. Jede od domu až k místu určení a za skoro stejnou cenu, navíce nemusím čekat na spinavém a smradlavém nádraží, v Praze zpestřeném bezdomovci. Myslíte, že řada lidí má auto z plezíru? Taky by rádi jezdili vlakem nebo autobusem, jenže musí jezdit do práce a xco mají dělat, když MHD prostě nejede? Když už to auto mají, tak s ním holt jedou i na nákup nebo na dovolenou.
S tim vlakem máte štěstí. Taky jsem dřív jezdil vlakem. 5 minut pěšky na mhd + 1/2 hodiny mhd na nádraží s rezervou. 10 minut čekání, průměrně 4,5 hodiny vlakem podle jízdního řádu + průměrně 0,5 až 1 hodiny zpoždění v pravidelně totálně nařachlym vlaku polovinu cesty (ani dobytek se tak nepřeváží) + 10 minut pěšky z nádraží s nutností se přizpůsobit jízdnímu řádu vlaku jako soumar s batohy na zádech. Ve dvou za srovnatelnou cenu autem průměrně za 4 až 4,5 hodiny ode dveří ke dveřím. Pokud poskytují ČD naprosto nepoužitelné služby vzhledem k jejich úrovni předražené, tak auto neni luxus, ale nezbytnost.
BTW nechápu, proč bych měl ze svých daní přispívat někomu, kdo se chce vozit vlakem.
Milý vole, proč já bych naopak měl přispívat ze svých daní na tvé cestování vlakem jen proto, že jsi kopyto, které si nedokáže vydělat na auto nebo propilo řidičák??? Nebo se domníváš, že tvá jízdenka není dotovaná?
Znám osobně 4 týpky a týpčice - bouchače smluv a oblbovače klientů, kteří dojíždějí do ČS denně automobilem, a to každý zvlášť. Z výchozího bydliště to mají na nádraží ČD max. 500 m., to samé v místě spořitelny, kam je ještě může dovést 2 stanice MHD, ale za čas čekání na MHD se to dá ujít pěšmo. Doprava vlakem trvá 25 minut, autem se to dá ujet za 20 minut. Jenže cestování hromadnou dopravou je pro "povl", ne pro takovéto nadlidi, kteří musí na každém kroku dávat najevo, co jsou zač. Vlak nebo autobus je zkrátka pod jejich úroveň. Podnikatel nebo manažer taky nepocestuje "sockou".
Problém je, že jednou bude takhle zbytečně probenděná ropa někde jinde chybět. Nevím, jakou spotřebu má vlak, ale pokud veze možná 150-200 lidí, spotřebuje méně nafty a vyprodukuje míň smradu, než když oněch 150-200 lidí pojede každý zvlášť autem. U auta počítám s průměrnou spotřebou 6/100, na 25 km jízdy jedním směrem je spotřebováno teoreticky 1,5 l (při studeném motoru je to ze začátku mnohem víc, je i více exhalací), na 200 lidí je to 300 l. Vlak určitě tolik nepropálí. Cesta tam a zpět stojí vlakem mezi 50-60 Kč, podle slevy (zpáteční, In-karta ...), u auta vyjdou 3 l na 80 Kč.
Takových vlaků jede jen ráno do práce a do škol 5.
Toto dojíždění lze samozřejmě aplikovat jen tam, kde hromadná doprava funguje. Pokud to má někdo na nádraží 10 km, nebo tam jsou přestupy z busu na vlak a přepravní vzdálenost se nesčítá do jednoho jízdného (u vlaku cena ve vztahu k vzdálenosti de facto klesá, jinak ale platíte zvlášť bus a zvlášť vlak; bus je zpravidla dražší, vyjma linek z/do Prahy, kde panuje cenová válka a někteří autobusoví dopravci jsou schopni jezdit za dumpingové ceny), tak je samozřejmě výhodnější individuální doprava. A u té zpravidla cestuje v jednom autě více lidí, kterí se poskládají na benzín a cestování je pak pro ně finančně přijatelnější.
Na druhou stranu není výjimkou, co popisuje Franta 26. 10. 20:27 : přeplněné vlaky, kultura cestování jak dobytek, zpoždění. Ne ale vždy a všude, Spoj od spoje je jiný. Za stejné jízdné na stejné trati je možné zažít jednou moderní vlak s klimatizací, podruhé taky kostitřasy ze 70. let.
Přesně tak. Já mám na výběr:
1) Jít na bus do vedlejší vesnice 2 km pěšky, pak půl hodiny busem a 5 minut pěšky do práce, celkem cca hodina 1 cesta
2) Jet MHD na autobusové nádraží, přestoupit a dále busem, celkem cca 1,5 hodiny 1 cesta
3) Jet autem z domova až do podzemních garáží v práci, celkem 25-35 minut podle dopravní situace
Psal jsem ve smyslu, jen tam kde hromadná doprava funguje. Vyšetřit hoďku denně za takovou cenu nepovažuji za takové terno. Jo, jestli po návratu z práce musíte nakrmit domácí havěť, zalít záhonky a abyste stihnul nekonečný seriál na Nově, tak to dojíždění autem je třeba.
Já třeba osobně nemám garáž v bytě, ale 5 minut chůze. Pokud se nechci v zimě klouzat po neodklizeném sněhu, tak odházet cestu a od garáže spoustu sněhu, případně kdo nechce mít bordel v garáži z bláta, sněhu a soli a parkuje venku, tak by měl odklidit sníh z auta a rozmrazit skla. 15 minut ztráta, nebudu-li muset volat policii na zcizení automobilu z garáže nebo aspoň na zcizení radia z auta. Sousedovi takhle přes noc pod okny ložnice v 1. patře vybrali VW. To jsem si v duchu myslel, že se tam nemůže nic stát. Do té doby pro kriminální živly neatraktivní lokalita, ale jak vidno, jdeme do Evropy i zde.
pokračuji: 10-15 minut jezdím okolo práce, abych sehnal placený flek na parkování. Někdy se podaří blíž, někdy dál. Podle způsobu stání mám od spoluparkujících porejpané boční dveře, přední či zadní nárazník včetně přední SPZ, která je na ráně. Pak cesta z parkoviště pěšmo do práce. Odpoledne v zimě navíc odhrnutí sněhu od zabarikádovaného auta, protože sníh se odklízí radlicí tak, že se nahrne kolem nebo před stojící auta. I ve městě je důležitá lopatka. Kromě případného poškození trnu, zda auto bude i odpoledne na svém místě, protože parkovací lístek za oknem je skvělá informace pro zloděje, do kdy budou mít čas auto ukrást/vykrást. A pochybuji, že někdo bude platit parkovací lístek o 4 hodiny déle, než je třeba, aby zmátl zloděje.
Občas do práce autem jedu, ale nevidím v tom nějaké pozitivum. Časová úspora samotné jízdy autem 10-15 minut oproti tůře pěšmo z/na nádraží mne nevytrhne. Navíc díky procházce na čerstvém vzduchu nemusím navečer blbnout ve fitku. Samozřejmě, když budu něco kupovat v hypermarketu na periferii, auto beru, tam i když jezdí MHD, tak se to vyplatí i časově. A vozit busem pití v kartonech PETek či basy skla, asi dost dobře nejde. Pokud někdo má auto doma v teplé garáži a v práci podzemní vyhřívanou nebo aspoň krytou garáž nebo někde u fabriky oplocené, hlídané stání, je to zase jiná. Navíc nevydělávám jak nějaký "poradce" v ČS, a nemíním si huntovat auto na relativně krátké pojíždění s tím, že si za 2 roky vybouchám na nové a tak jezdím raději, sic někdy jak ten dobytek, vlakem. Spolu se mnou, jak jsem uváděl, dalších 150-200 lidí v 5 vlacích. Někteří řeší dojíždění pořízením muzejní 120ky nebo Favorita, ale i ten vlakový dobytčák je pak komfortnější a spolehlivější než nějaký výkřik techniky z Mladé Boleslavi.
Co jsem .ještě vypozoroval, tak dost lidí jede z delší vzdálenosti k nádraží autem, a nemusí-li platit nehorázné výpalné, tak jej tam nechá a dál cestuje hromadnou dopravou. A jelikož je nádraží v centru a kolem vede rušná silnice, auta se tam nekradou ani nevykrádají, na rozdíl od jiných lokalit. Jen to opotřebení auta jízdou na krátkou vzdálenost je negativem.
Asi fakt záleží na zcela konkrétních podmínkách. Pokud cesta autem trvá 20 minut a předchozí cesta k autu, o úklidu sněhu nemluvě a následný parking a cesta do práce zaberou dalších 20 minut, tak to nejen finančně není výhodné, jako cesta vlakem včetně zdravé chůze na/z nádraží za celkem 35-40 minut. Ale někdo hold nepřenese přes srdce, že by cestoval "sockou"...
Pokud třeba cestujete MHD po Praze, tam je to ještě křiklavější. Metrem cestují i "kravaťáci", kteří by se asi na venkově do 40 let starého vlaku neodvážili. Při dobře navazujícím spojení jste z jednoho konce Prahy na druhý schopen přejet do hodiny, pokud nepřesedáte z busu či tramvaje a jedete jen metrem, tak je to za ještě kratší dobu. Pokud máte lítačku, můžete s ní cestovat několikrát za den různými směry, třeba i o půlnoci, můžete i něco vypít. Autem to takto nezvládnete. Samozřejmě, že když budete autem převážet rodinku dvě stanice metra a bez lítaček, tak zaplatíte 4x 26 ?, jste na stovce a za ní to urazí i to auto. Přes celou Prahu ale do hodiny a za stovku autem nepřejedete, pokud nepojedete nějakým okruhem ve 3 ráno nebo nebudete mít přes den majáčky či doprovod Policie..
Nemusím se dívat na seriál na Nově. Ale řada lidí musí stihnout vyzvednout včas děti ze školky (ty školní už z družiny dojdou samy). Učitelka je taky musí vyzvednout nebo alespoň se o ně postarat. Což se děje převážně odpoledne a vpodvečer. Takže 2-3 hoďky dojíždění, co zaberou dosti velký kus dne, jsou pro rodiče dětí do nějakých 10-12 let hodně znát, a i potom, u dětí starších. Nějak neznám rodiny, co by denně večeřely v restauraci a praly v městských prádelnách. Čím to asi bude, že by to pro ně bylo drahé? Japato, vždyť přece máme kaitalismus a v něm se máme dobře, na rozdíl od toho chudého a zavrženíhodného socialismu (a ani tehdy rodiny v restauracích nevečeřely).
Zdravím paní Jarmilu,
narážkou na hodnotnou produkci Novy jsem nereagoval na Váš příspěvek, ale na 27.10.2009 příspěvky 8:32 a 8:43. Prostě jak to chodí v praksi, když si budu chtít vézt zadek v autě.
Je pravda, že když jsme měli malé děcko ve školce, tak jsme museli pracovat v místě. Ale to tehdy bylo relativně dost práce všude, i v Zapadákovech. Provoz školky do 15:30 nebo do 16:00 a vyzvednout dítě bychom nestihli ani při dojíždění vlakem ani při dojíždění Marešovým Ferrari. U vlaku je velké nebezpečí zpoždění, zvláště pak v odpoledních hodinách, na silnici zas do vás někdo může břinknout. Co pak? Možná paní učitelka to 1x2x přežije, ale když ti bude 1x2x do měsíce, měsíc co měsíc, tak se jí takové přesčasy asi přejí ...
Uvedu vlastní příklad z praxe: pracovala jsem svého času ve školství, v družině. Ta se měla otevřít ráno v 6.00, já měla být v práci v 5.45. Školku mi ale otevírali v 6.30 a družina byla od školky 4 km. Odpoledne jsem končila v 16.00 nebo 16.30, školka byla otevřená do 16.30. Ranní služby jsem měla 3x týdně, odpolení 2x. Pravda, bylo to za komunistů a súdruhovia tenkrát nedovedli pochopit, že to nestíhám a divili se proč. A to byla obě zařízení - jak škola, tak školka - pod jedním řídícím orgánem. Posléze jsem školství opustila. Přece se nenechám zavřít jen proto, že ráno nestihnu dojít včas do práce a svěřené dítě mi mezitím někde přejede auto jen proto, že to z rozhodnutí strany a vládi nestíhám. Súdruhovia opet nechápali, prečo odcházím, podle nich to přece bylo super. Fakt taky je, že takový bordel, jako byl ve školství, se v průmyslu neviděl.
Bohužel, ani dnes nejsou provozní hodiny školských zařízení vyhovující.
Otevírací doba by vyhovovala tak leda maminám na mateřské, jenže těm zase dítě do školky z kapacitních důvodů nevezmou. A když je dítěti 5 a více let, i ta "nejdelší" mateřská skončí a pokud musí mamina chodit někam pracovat, tak nejde doba chodu školního zařízení rozumně skloubit s dobou pracovního procesu. Leda že by mamina (nebo její druh či manžel, pokud není samoživitelkou) chodila na noční a pak by mohla děcko vyzvedávat, ale to je pro ženskou dost náročné.
Michal Kára je demagog jak Kráva. Auta jedou pořád jo? Na rozdíl od vlaků? No dobrý, řekněte to někomu kdo bydlí v obci s víc jak 200 tis. obyvateli a vysměje se vám do tvářičky. Jsou chvíle kdy dojedete akorát na první křižovatku nebo nájezd na hlavní tah, takže naivní dětská představa že autem se dá jezdit kdykoliv kamkoliv a nemyslet na to kdy pojedu a vždy se dostanu na místo určení o půl hodiny dřív jak vlakem je fakt jak ze slabikáře pro mateřskou školu. Auto jede, děda jásá, jezdit autem to je krása. (že onen děda umřel na infarkt v dopravní zácpě dvacet metrů od domova už se tam nepíše)
V tom pripade navrhuji dat ti preventivne do loznice kameru a jeji zabery verejne vysilat, ty doufam take nemas co skryvat. Co kdybys tam treba vyrabel drogy, nebo organizoval teroristy ze?
to je absolutni nesmysl. Na okresce jsem zatim VZDY mel nizsi spotrebu. To nejspis ma co do cineni s faktem, ze na okresce neni tak snadne dat na pedal cihlu a mazat 600 km 160kou.
Mohu Vás potěšit. Nejspravedlivější spotřební daň z PHM byla dávno zavedena a letos právě zvýšena o
1 Kč/litr. Proč zůstává pro podnikatele silniční daň + mýto a pro obyvatelstvo psí známka by mohlo být tedy záhadou. Také jásání nad nejspravedlivějším mýtem pro osobáky (viz. zdejší průzkum) je trochu mimo logiku. Pokud budu denně jezdit do mizerně placené práce pak bude asi lepší zůstat na podpoře. Mezi spravedlivostí a solidárností je vždy dilema co přinese horší dopady.
Osobně si myslím, že jediné řešení je mýtné, a to i pro osobní vozy. Nějaká elektronická etiketa to nemůže vyřešit, když stejně budu platit totéž jako za dálniční známku. Já totiž nevidím jediný důvod, proč mám platit stejnou částku za užívání dálnice či silnice jako takové, když ročně najezdím cca 10000 km, jako člověk, který ročně naběhá po našich silnicích 30-40 tisíc km? Nemyslím si, že by to v případě užívání silnic mělo být stejné, jako u zdravotnictví, tedy že by měl být využíván nějaký solidární systém. Solidaritu ve zdravotnictví cítím jako správnou. Ale proč mám přispívat sousedovi na jeho každodenní ježdění do Prahy autem? Mně na autobus či vlak také nikdo nepřidá.
platit za užití mýtným je gut.
ovšem kontrolní otázka: KDO zaplatí systém na výběr a kontrolu mýtného? pokud marťani - jdeme do toho (i s jyrkou). pokud poplatníci a o tyto peníze dostane systém méně - váhal bych zda spotřební daň není spravedlivější.
takže spíš mi to připadá jakože je to rodzdělení daní, aby husa méně syčela. kdyby lidi viděli, že platí hodnému státu 50% svého výdělku - asi by řvali. když vedle daně z příjmu platí, zdravotní pojištění, sociální pojištění, zdravotní pojištění placené jakoby zaměstnavatelem, sociální pojištění placené jakoby zaměstnavatelem, . . . . jednotlivé částky nevypadají tak hrůzostračně.
Výhoda elektronické etikety je v její přenositelnosti mezi více vozidly. Představte si případ, že máte na autě vylepenou dálniční známku a jednou za čas si potřebujete půjčit vozík za auto na převážení většího nákladu. Na svém autě nemáte tažné zařízení. Půjčíte si tedy od známého auto s tažným zařízením, ale bohužel bez známky... A nejen tohle ta elektronická viněta řeší.
I kdyby se platilo mýtné pro osobní auta, určítě by měla být zachovaná možnost nějakého ročního paušálu. Jednak si nedovedu představit to obrovské zdržení na mýtnýcj branách jak jsem to zažil ve Slovinsku. To bych snad radši jel do práce po okresce než po dálnici. A za druhé platit těch 1000 Kč ročně je za nekvalitu našich dálnic víc než dost. Nevím jak by nastavili ceny mýtného, ale pokud by to mělo dělat při denním ježdění do práce několikanásobně víc, bylo by to smutné vzhledem k tomu, že mámě tankodromy místo dálnic.
>> Je zcela nevyvážené, že motorista jedoucí po dálnici 1x měsíčně 12x v roce bude muset obětovat 1200 Kč, tedy stejně, jako ten, kdo jede po dálnici každý týden nebo i obden.
To ano, ale jak to chcete řešit? Zdražit poplatek tomu, který jezdí denně nebo slevnit tomu, co jezdí jednou měsíčně? Já si myslím, že 1000 resp. 1200 ročně je až až. Taky bych byl pro, ať ten, kdo použije dálnici jednou za měsíc, platil třeba 200-300 Kč ročně. Ale nenapadá mě systém, jak toho docílit.
Stejně tak je nevyvážené, že u holiče platí stejnou cenu za ostříhání člověk, který má hřívu jak svého času Jágr a taky člověk, který má na hlavě pár vlasů.
A kde tomu tak je? Můžete uvést adresu? U nás ve městě se tedy platí paušálně za ostříhání nezávisle na množství vlasů. Je to tedy stejné jako s dálniční známkou.
U holiče jsou ceny smluvní, takže není problém mít v šupleti dva ceníky, jeden pro vlasatce, druhý pro holohlavce. Pokud vím, tak u holičů nejsou ceníky vyvěšené na zdi, takže tam problém není.
U státu a jeho péče o silnice ale problém je. Z výnosů spotřební daně na beznín a ropné produkty by měla být placena výstavba a údržba dálnic i silnic. To se ale v našem Banánistánu neděje. Co uděláme v okamžiku, kdy bude jezdit více aut na plyn? Co uděláme v okamžiku, kdy budou auta s naftovými motory jezdit na olej (což taky jde, viz http://www.autonaolej.estranky.cz/stranka/cista-biopaliva-maji-byt-osvobozena-od-spotrebni-dane- ). To pak zavedeme poplatek z hlavy? Jinak totiž ty silnice nebude z čeho financovat.
Vy asi nemáte moc smyslu pro humor, co?
Když jsme u toho, tak já třeba chodím k učňům. Sice jim to o trochu déle trvá, ale já jsem toho názoru, že se to někde a na někom naučit musí, koudelová paruka na základy stříhání taky není ten správný matroš a na psovi se to asi nenaučí. Navíc, když stříhání pokazí, tak to po nich doopraví mistrová odborného výcviku, velice fajn holčina. A učňové mají ceníky různé, podle toho, jestli to jsou prváci, druháci nebo jestli tam momentálně není žádný a ostříhá vás rovnou mistrová. Ono to stříhání učňům taky různě dlouho trvá, takže podle toho máte vlastně jakousi "slevu" na to, že jste byl ochotný se nechat stříhat déle. Můžu Vás ubezpečit, že na mnohých těch holčinách je doslova radost pozorovat, jak se za rok dva v učení dokážou odborně posunout dopředu.
Já chodím k holiči velice často, několikrát do měsíce a neplatí se podle množství vlasů, ale podle druhu stříhání. Já vlasů moc nemám, chodím pravidelně a stříhají mě strojkem, takže platím nízkou taxu jak ten, který je strojkem dohola. Jiný, který má víc vlasů a je stříhán pouze nůžkama, platí vyšší cenu. Ale ne kvůli množství, ale druhu (náročnosti) stříhání. Takže to opravdu není jenom o množství...