no a ty " Zaměstnanec roku " máš jen 25 dní placenou dovolenou, nemocenskou už zas placenou celou, příspěvek na důchodové připojištění od zaměstnavatele, pracovní oblečení a ochranné pracovní prostředky, stravenky a kdovíkolik dalších příplatků a benefitů ! My si musíme vše zajištovat sami ! No a když máme malé daně, tak si musíme ještě šetřit na důchod !
"Z daní" se nikdy nic neodečítalo, kromě naprosto stejných slev, jaké si odečítají zaměstnanci. Ani ti totiž do 165600 Kč daňového základu za rok žádnou daň neplatí. Odečítají se pouze výdaje "na zajištění a udržení příjmu", a to od hrubého příjmu, tedy tržeb, a jen tehdy, pokud OSVČ nepoužívá výdajový paušál, ale vede účetnictví, nebo daňovou evidenci. Rozdíl je základem daně, tedy obdoba superhrubé mzdy u zaměstnance. Abyste to pochopil, jednoduchý příklad: Obchodník má pojízdnou prodejnu a prodal dnes zboží za 12000 Kč. Ve velkoobchodu nakoupil zboží za 9000 Kč (= výdaj na zajištění a udržení příjmu), provoz té prodejny na rozvoz a prodej tohoto zboží jej vyšel na 1000 Kč (= výdaj na zajištění a udržení příjmu) a náklad na EET a další administrativu jej vyšel na 500 Kč (= výdaj na zajištění a udržení příjmu). Jeho skutečný výdělek a základ daně z příjmu je tedy 12000 - 9000 - 1000 - 500 = 1500 Kč. Pokud takto bude fungovat 5 dnů v týdnu a 52 týdnů v roce. bude mít základ daně z příjmu 390000 Kč. Z toho odvede 26325 Kč zdravotního pojištění, 56940 Kč sociálního pojištění a 33660 Kč daně po slevě, čili v čistém mu zůstane 273075 Kč/rok, tedy 22756 Kč/měs. (Obrat ale bude mít 3120000 Kč, čili stane se plátcem DPH a vzrostou mu náklady na administrativu a účetnictví ).